• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Värdelöst.
Helt otroligt att tillverkarna har övertalat bestämmande organ att en 21tums skärm/padda i bilen är trafiksäkert och bättre än knappar/rattar som man kan hitta utan att ta ögonen från vägen.

Vad har folket här för åsikter på touchpaneler?
Har själv en s.k haptisk panel i bilen.

Och även om det ser snyggt ut (När det är rent åtminstone) så tar det ju all fokus ifrån vägen.
Är jag oldschool? Eller är det fler än mig som saknar dom gamla hederliga rattarna för temperatur, infotainment osv. (Placerade runt växelspaken.
 
Värdelöst.
Helt otroligt att tillverkarna har övertalat bestämmande organ att en 21tums skärm/padda i bilen är trafiksäkert och bättre än knappar/rattar som man kan hitta utan att ta ögonen från vägen.

Ja exakt!
Det finns ju en lag som säger att man inte får använda telefonen vid färd.
Men en Ipad-Pro-Deluxe går bra?

Jag gillar konceptet, och har gärna en stor högupplöst display, men saknar manöverknapparna som skam.
Samma med volymkontrollen. Nu har man ju knapp i ratten. Men vill ändå kunna justera med högerhanden utan att behöva trycka 10 gånger på en liten pil på touchen.
 
Har lite svårt för moderna inredningar i bilar där allting ska göras utan knappar. Jag inser att det hade varit svårt att göra en bil utan touchscreen i dagens läge då man har så mkt tech som ska tryckas in men stereo och AC ska det iaf alltid finnas fysiska knappar för anser jag. Saker som stolsvärme osv. Man vill inte behöva knappa sig in i en meny när det är - 15 och man bokstavligt talat fryser häcken av sig. Dessutom så är moderna bilinredningar där allt bara består av skärmar lite sådär, jag gillar analoga mätare och lite mer klassiskt utseende. Jag har en F30 idag och det är på gränsen till för modernt.

Ungefär här tycker jag bilindustrin peakade gällande interiörer, 2001 E38

$_57.jpg
 
Vad har folket här för åsikter på touchpaneler?
Har själv en s.k haptisk panel i bilen.

Och även om det ser snyggt ut (När det är rent åtminstone) så tar det ju all fokus ifrån vägen.
Är jag oldschool? Eller är det fler än mig som saknar dom gamla hederliga rattarna för temperatur, infotainment osv. (Placerade runt växelspaken.
Värdelöst som förare, och kladdiga blir dem. Fler manuella vred som inte är metallbelagd plast till folket!.
 
Och på tal om idioti, Mercedes billigaste blanka svarta plastpaneler idag...

Äger själv en Mercedes bla, men håller med dig till fullo.
Sen att dom flesta panelerna till Mercedes (Förutom dom stora i S-klassen etc) ser ut som en Samsung tablet från 2010....


Kolla 12:00 i denna videon... orkar inte... :D:D
Man skall alltså "Pinscha/nypa" displayen för att få bort auto-synk värme mellan framsätena....

 
Äger själv en Mercedes bla, men håller med dig till fullo.
Sen att dom flesta panelerna till Mercedes (Förutom dom stora i S-klassen etc) ser ut som en Samsung tablet från 2010....


Kolla 12:00 i denna videon... orkar inte... :D:D
Man skall alltså "Pinscha/nypa" displayen för att få bort auto-synk värme mellan framsätena....

Visst men hur många gånger per år så behöver man trycka på den knappen? Håller delvis med om kritiken främst då vad gäller volym och annat man trycker på dagligen men att funktioner som används 2-3 gånger per år läggs i en meny känns som ett icke-problem som dyker upp pga gubbjournalister som inte orkar lära sig och måste ha något att skriva. För ägaren är det inget problem.
 
Visst men hur många gånger per år så behöver man trycka på den knappen? Håller delvis med om kritiken främst då vad gäller volym och annat man trycker på dagligen men att funktioner som används 2-3 gånger per år läggs i en meny känns som ett icke-problem som dyker upp pga gubbjournalister som inte orkar lära sig och måste ha något att skriva. För ägaren är det inget problem.

Varje gång jag åker med sambon (ärligt) :D Jag har gärna bilen på 24-25 och hon 18 typ.
 
Vad har folket här för åsikter på touchpaneler?
Har själv en s.k haptisk panel i bilen.
Och även om det ser snyggt ut (När det är rent åtminstone) så tar det ju all fokus ifrån vägen.
Är jag oldschool? Eller är det fler än mig som saknar dom gamla hederliga rattarna för temperatur, infotainment osv. (Placerade runt växelspaken.
Bland det värsta med modern inredningsdesign!:mad:
Till skillnad från dig tycker jag inte bara att det är opraktiskt/trafikfarligt, utan rejält fult också.:bag:
Det sämsta med min senaste bil var just den fula tochskärmen. Nu kan jag ställa in den så den visar märkeslogga samt att jag fortfarande har knappar/vred för många funktioner vilket lugnar ner mig något...
Nya Continental GT som du nämnde har löst det här med utseendefrågan på ett utmärkt sätt, genom att delen där tochskärmen sitter kan vridas för att antingen visa bara träpanelen eller tre snygga visare. Dessutom riktiga vred för t ex temperaturinställning. Mycket trevligt!:)
2019-Bentley-Continental-GT-dashboard-02.jpg
 
Bland det värsta med modern inredningsdesign!:mad:
Till skillnad från dig tycker jag inte bara att det är opraktiskt/trafikfarligt, utan rejält fult också.:bag:
Det sämsta med min senaste bil var just den fula tochskärmen. Nu kan jag ställa in den så den visar märkeslogga samt att jag fortfarande har knappar/vred för många funktioner vilket lugnar ner mig något...
Nya Continental GT som du nämnde har löst det här med utseendefrågan på ett utmärkt sätt, genom att delen där tochskärmen sitter kan vridas för att antingen visa bara träpanelen eller tre snygga visare. Dessutom riktiga vred för t ex temperaturinställning. Mycket trevligt!:)

Porr!
 
Bland det värsta med modern inredningsdesign!:mad:
Till skillnad från dig tycker jag inte bara att det är opraktiskt/trafikfarligt, utan rejält fult också.:bag:
Det sämsta med min senaste bil var just den fula tochskärmen. Nu kan jag ställa in den så den visar märkeslogga samt att jag fortfarande har knappar/vred för många funktioner vilket lugnar ner mig något...
Nya Continental GT som du nämnde har löst det här med utseendefrågan på ett utmärkt sätt, genom att delen där tochskärmen sitter kan vridas för att antingen visa bara träpanelen eller tre snygga visare. Dessutom riktiga vred för t ex temperaturinställning. Mycket trevligt!:)
2019-Bentley-Continental-GT-dashboard-02.jpg
Ja, det där är riktigt lyckat, gillar nya GT skarpt!
 
He he. Detta var ändå lite roligt!:) Jag bildgooglade "Toyota Supra 2019 interior" och ser nu att jag fick fram en BMW-inredning (jag borde naturligtvis ha lagt märke till BMW-märket på ratten för att inse att det var en BMW-inredning, och inte den nya Suprans dito.:sorry:) som jag inte tyckte var direkt vacker, om jag ska uttrycka mig försiktigt!
I ärlighetens namn tycker jag att tyskarnas inredning är mer grotesk än den från Japan. Inte för att jag tycker att Toyotas inredning är det minsta snygg, men den är åtminstone inte i närheten av lika oharmoniskt som BMW:s! (Jag trodde faktiskt inte att folk skulle acceptera en sån inredning från en tyskt märke, inredningen drar åt alla håll, och det verkar inte som att någon del ska sitta ihop med någon annan. Så långt ifrån min uppfattning om "tysk perfektion" som man kan komma!)
 
Senast ändrad:
Har lite svårt för moderna inredningar i bilar där allting ska göras utan knappar. Jag inser att det hade varit svårt att göra en bil utan touchscreen i dagens läge då man har så mkt tech som ska tryckas in men stereo och AC ska det iaf alltid finnas fysiska knappar för anser jag. Saker som stolsvärme osv. Man vill inte behöva knappa sig in i en meny när det är - 15 och man bokstavligt talat fryser häcken av sig. Dessutom så är moderna bilinredningar där allt bara består av skärmar lite sådär, jag gillar analoga mätare och lite mer klassiskt utseende. Jag har en F30 idag och det är på gränsen till för modernt.

Ungefär här tycker jag bilindustrin peakade gällande interiörer, 2001 E38

$_57.jpg

E39, den mest omskriva bilen i tråden. :D
 
E39, den mest omskriva bilen i tråden. :D
E38 det där väl.
Men oavsett så älskar folk E38 / E39 med flera äldre versioner.
Synd att Bmw gått ifrån det.

Dock är nuvarande 5 serien lite som bangle. Jag gillade den inte först men nu gillar jag den.
Anledningen dock att jag inte köpte en sådan var att modellen kändes gammal ändå. Ska man ha en bil i 3 år vill man ha en ny design och inte en facelift.
 
E38 det där väl.
Men oavsett så älskar folk E38 / E39 med flera äldre versioner.
Synd att Bmw gått ifrån det.

Dock är nuvarande 5 serien lite som bangle. Jag gillade den inte först men nu gillar jag den.
Anledningen dock att jag inte köpte en sådan var att modellen kändes gammal ändå. Ska man ha en bil i 3 år vill man ha en ny design och inte en facelift.
Vet inte om jag håller med där, Bangle var rätt mycket mer banbrytande? Hade väl lite renare linjer/silhuetter med?
 
Skulle uppskatta förslag och input till val av ny tjänstebil. Har en budget på 430 tkr netto ex. vinterhjul att förhålla mig till.
Då bilen ska rymma fru plus dotter på tre månader, plus en Bugaboo Donkey så är kombi självskrivet och jag misstänker att jag måste upp på typ V90-storlek? Har haft en C-klass kombi som iofs rymde oss men krävde att vagnen plockades ner i beståndsdelar för att få plats, vill inte ha detta problem i tre år - Det kommer driva mig till vansinne. o_O

Bilar som jag spontant funderar på är :
Volvo V90 D4
BMW 520D
Audi A6
MB E200 / E220
Volvo V60 - Hur liten / Stor är den egentligen?

Tack för input och råd kring detta.

Valet föll tillslut på en V60 T5 R-design , borde bli en trevlig vagn :)
 
Tillbaka
Topp