• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

800px-Mercedes_GLK_220_CDI_BlueEFFICIENCY_front_20090920.jpg
Bild lånad från nätet!

Någon som har erfarenhet av en GLK 220 och vill ge ett utlåtande? Bra eller dålig bil för att köra till jobb?
Jag och frun gillar den kantiga designen, det är tydligen viktigt att den ska se cool ut :)
Har en bekant som haft en sen ny. Han bara kör och lämnar bilen på service, ingen "omhuldad" bil med andra ord. Det är en pre-facelift, den första som kom. Den har gått 15000 mil och än så länge sträcker sig reparationerna till en spindelled och ett par bromsar. Den verkar alltså hålla bra kvalitet. Dock är bilen mindre än man kan tro invändigt. Kupén är kort.
 
Fått för mig att det inte producerades många av GLK innan modellen bytte namn till GLC och fick en rundare form. Vad kan detta bero på?

Ingen som köpte bilen pga dess utseende eller var det något annat "fel" på bilen?

Vågar inte svara på hur många som tillverkades, men visst, bilen är onekligen speciell. Tycker egentligen inte den är särskilt snygg, men då det begav sig fick jag en riktigt bra deal och slog till och blev som sagt väldigt nöjd. Under de år och rejält med mil jag hade den var det inget som krånglade. Billiga servicear och som sagt ganska snål (hade 220). Men, man bör vara medveten om att bilen är liten, väldigt liten. Ser betydligt större ut än vad den är. Om ni har barn tycker jag det blir för tight, men testa en för sjutton. Du får de ju nästan gratis idag :)
 
Vågar inte svara på hur många som tillverkades, men visst, bilen är onekligen speciell. Tycker egentligen inte den är särskilt snygg, men då det begav sig fick jag en riktigt bra deal och slog till och blev som sagt väldigt nöjd. Under de år och rejält med mil jag hade den var det inget som krånglade. Billiga servicear och som sagt ganska snål (hade 220). Men, man bör vara medveten om att bilen är liten, väldigt liten. Ser betydligt större ut än vad den är. Om ni har barn tycker jag det blir för tight, men testa en för sjutton. Du får de ju nästan gratis idag :)
Får ta en titt på blocket och se om man kan få till en provkörning! Tackar för hjälpen ni som svarat :)
 

Är i samma läge (har Hi-Fi) men kommer försöka uppgradera lite själv. Redan köpt Focal IFBMW-S som är plug&play för att ersätta framsystemet (ej basarna under stolarna). Även fixat de dörrramar som innehåller högtalargaller för att kunna montera diskanten. Kommer då koppla ur centerhögtalare vid montering.
Tänker börja där och se efter inspelning av högtalarna om jag behöver byta slutsteget. Om det inte behövs så tänker jag endast beställa en kabel för att få lågnivå ut till en baslåda så jag har den möjligheten. Kan då även använda den signalen till ett slutsteg om jag vill förstärka till basarna under stolarna.

Utforskaren och Johanw

Som Johan sa så har ju Focal ett kit som ska vara plug and play. Vad jag läst sla det vara rätt ”bas tungt” men det kanske gillas. Sen finns ju även Bavsound men tyvärr skickar de inte utanför USA..
Tror annars Backes ljud som MaziK tipsade om är grymma. Dock lite dyrare men som alltid får man vad man betalar för.
Skulle jag själv beställa ny bil skulle jag köra på Backes ljudsystem och inte något från Bmw.

MaziK, du är säkert en del av snacket vid lunch och fikat där alla pratar om dåren som beställt grejer, bett att få bilen skitig när han köpt en ny bil som inte ens kommit än. Tror dock det är åt det positivt galna/avundsjuka viset.

Blev faktiskt en uppgradering av högtalarna hos Backes i somras (Gladen, Mosconi DSP + förstärkare och en JL Audio bas och separat slutsteg) och jag ser nuförtiden fram emot att lyssna på musik i bilen. Rekommenderas.
 
Någon som har erfarenhet/synpunkter på Range Rove Vouge/Autobiography från typ 2015 och framåt.
Är dom så dåliga/krångliga som folk säger eller är det bara en skröna från gamla dar?
 
650k för en Audi, helt befängt egentligen, :D :D :D
Sålde en klocka idag till en kille ifrån närområdet. Han hade visst råkat ut för en Q3a som lånebil när hans 3-Serie var på karosseriverkstan. Tydligen ingen angenäm upplevelse vilket jag givetvis också kan förstå.

Men återigen.... 650k för en Audi. :woot:
 
650k för en Audi, helt befängt egentligen, :D :D :D
Sålde en klocka idag till en kille ifrån närområdet. Han hade visst råkat ut för en Q3a som lånebil när hans 3-Serie var på karosseriverkstan. Tydligen ingen angenäm upplevelse vilket jag givetvis också kan förstå.

Men återigen.... 650k för en Audi. :woot:
Ungefär som att lägga 450k på en BMW.
Same same...
 
"Ska jag lägga 650' på en Audi Q3 eller köpa en Porsche Macan?" Sa ingen någonsin....

Det är rätt galet hur mycket vissa modeller sticker iväg i pris. Det ligger t.ex. en Audi A6 på blocket för 874' (!)..
Jo fast det finns inte en chans i världen att det är motsvarande spec på en Macan för 650k som en Q3 för 650k. Varenda utrustningsdetalj är ju 3ggr dyrare till Porsche än till Audi. Jag tror inte heller särskilt många Q3or kommer hamna i närheten av 650k i verkligheten. >90% av bilarna säljs på leasing och då kostar 190hk quattro bensin 348k inklusive proline.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/q3/q3/tjanstebilserbjudanden.html

Porsche Macan Nordic 2.0l 245hk som är Porsches mest prispressade Macan för tjänstebilsmarknaden kostar 638k
http://www.porsche.se/om-porsche/erbjudanden/macan-nordic/
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
Fråga till panelen:
Jag är lite sugen på att byta bil.
Alla på KS utom jag får ju en bil av företaget, eller cashar den, men jag som är knegare behöver lägga en del på abis. Tidigare har jag lagt upp det som ska läggas upp på en "klassisk" avbetalning, med ett "slutdatum". Försäljarmannen tyckte nu att jag skulle lägga upp det på en kortare tid med ett restvärde då abisen var klar.
Fördelar/nackdelar med det, förutom the obvious att det blit lite dyrare om värdet då jag byter nästa gång motsvarar det uppskattade restvärdet? Månadskostnaden blir typ det samma.
 
Fråga till panelen:
Jag är lite sugen på att byta bil.
Alla på KS utom jag får ju en bil av företaget, eller cashar den, men jag som är knegare behöver lägga en del på abis. Tidigare har jag lagt upp det som ska läggas upp på en "klassisk" avbetalning, med ett "slutdatum". Försäljarmannen tyckte nu att jag skulle lägga upp det på en kortare tid med ett restvärde då abisen var klar.
Fördelar/nackdelar med det, förutom the obvious att det blit lite dyrare om värdet då jag byter nästa gång motsvarar det uppskattade restvärdet? Månadskostnaden blir typ det samma.
Jag personligen skulle tycka att det kändes konstigt att ändå vara skyldig någon något när avbetalning är "klar" - även om man nu har bilen som säkerhet för det. Kanske funkar om man vet att man vill byta bil t.ex. var tredje år och vill få ner månadskostnaden på lånet. Restvärdet blir väl som ett "garanterat inbytespris" för bilen av handlaren så att säga.
Tänker du köpa bilen för att ha den kvar under en längre tid hade jag nog valt längre avbetalningstid men att den är just avbetald när man betalat färdigt.
 
Fråga till panelen:
Jag är lite sugen på att byta bil.
Alla på KS utom jag får ju en bil av företaget, eller cashar den, men jag som är knegare behöver lägga en del på abis. Tidigare har jag lagt upp det som ska läggas upp på en "klassisk" avbetalning, med ett "slutdatum". Försäljarmannen tyckte nu att jag skulle lägga upp det på en kortare tid med ett restvärde då abisen var klar.
Fördelar/nackdelar med det, förutom the obvious att det blit lite dyrare om värdet då jag byter nästa gång motsvarar det uppskattade restvärdet? Månadskostnaden blir typ det samma.
Det är ekonomiskt ingen som helst skillnad. Man gör så för att få tillbaka dig till hallen efter 36 månader, med förhoppningen att kunna sälja en ny bil till dig istället för att du löser restskulden. Månadskostnaden för en 36 mån med 50% restvärde och en 60mån med 0 restvärde brukar bli nästan exakt lika mycket. Alla konsumentkrediter måste kunna förtidslösas. Jag hade valt den senare för att slippa "tvånget" att jiddra med försäljaren igen.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp