• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hörde att Audis nuvarande Quattroteknik helt ska fasas ut mot, vad jag förstod det som, en variant av VWs fyrhjulsdriftsystem (dvs att framhjulen driver tills bilen märker av spinn). Någon som har mer koll på detta? Känns ju spontant som ett nedbyte då Torsendiffen ändå håller alla hjulen drivande och att det är den fyrhjulsdrift från Audi som varit bäst, och inte det Haldexsystem som de också haft. Någon som kan mer om detta?

Vet inte ifall det är Quattro ultra som du menar? Är inte speciellt insatt själv men tekniken förklaras rätt ingående i den här videon, t.ex där det med hjälp av en iPad visas när 4wd aktiveras - typ jämt förutom när man kör rakt och i konstant hastighet.
Om man själv som förare märker någon skillnad mellan ultra systemet och torsendiff är jag rätt skeptisk till.
 
Hörde att Audis nuvarande Quattroteknik helt ska fasas ut mot, vad jag förstod det som, en variant av VWs fyrhjulsdriftsystem (dvs att framhjulen driver tills bilen märker av spinn). Någon som har mer koll på detta? Känns ju spontant som ett nedbyte då Torsendiffen ändå håller alla hjulen drivande och att det är den fyrhjulsdrift från Audi som varit bäst, och inte det Haldexsystem som de också haft. Någon som kan mer om detta?

Vet inte ifall det är Quattro ultra som du menar? Är inte speciellt insatt själv men tekniken förklaras rätt ingående i den här videon, t.ex där det med hjälp av en iPad visas när 4wd aktiveras - typ jämt förutom när man kör rakt och i konstant hastighet.
Om man själv som förare märker någon skillnad mellan ultra systemet och torsendiff är jag rätt skeptisk till.
Precis, det har redan hänt. Sitter bl.a. i A4 och Q5. Men som sagt, det märks inte överhuvudtaget eftersom bilen som default har fyrhjulsdriften inkopplad och enbart kopplar ur den när det statistiskt är extremt osannolikt att den behövs (konstant fart hög växel).

Jag har Haldex i min nuvarande Passat, hade innan det en 530 X-drive och innan det en Subaru Outback AWD. Skillnaderna i fyrhjulsdriftsgrepp vid normal, verklig körning, är extremt liten. Det går säkert för nån journalist att hitta nån skillnad på rullar men så liten friktion är det inte ens på is.
 
Precis, det har redan hänt. Sitter bl.a. i A4 och Q5. Men som sagt, det märks inte överhuvudtaget eftersom bilen som default har fyrhjulsdriften inkopplad och enbart kopplar ur den när det statistiskt är extremt osannolikt att den behövs (konstant fart hög växel).

Jag har Haldex i min nuvarande Passat, hade innan det en 530 X-drive och innan det en Subaru Outback AWD. Skillnaderna i fyrhjulsdriftsgrepp vid normal, verklig körning, är extremt liten. Det går säkert för nån journalist att hitta nån skillnad på rullar men så liten friktion är det inte ens på is.
Alright, där ser man! Låter smart isåfall. Vi hade en Tiguan förut och den fyrhjulsdriften var kanon tyckte vi. Kom alltid fram, märkte typ aldrig att det spann.
Är den programmerad att bete sig som gamla lösningen då? När vi fick sladda med Audi i Åre för några år sedan var det nämligen stor skillnad på A4an (som hade torsen) och TTn som hade Haldex.
 
Är det bara jag som gillar att nörda ner mig i saker?
Spelar ingen roll om det är en bil, klocka, båtmotor eller en skidpjäxa.
Jag gillar att läsa på. Fördelar och nackdelar med respektive modeller. Och vad det är som gör den specifika modellen till det bättre valet.

Jag har suttit och grunnat lite på vilken bil som är bäst för nordiska vägförhållanden (Vintertid såklart)
Quattro sägs ju vara överlägset. Och av egen erfarenhet så har jag åtminstone själv inte ägt eller kört något som har kunnat mäta sig med en A6 Allroad som jag ägde tidigare. (När det kommer till grepp och väghållning på is/snö/modd.

Nu har jag inte ägt eller kört en Q7 på herrans massa år. Och jag har aldrig riktigt utmanat dom.

Vilken bil i Audis segment tror ni är den optimala bilen när det kommer till just väggrepp på dåligt underlag?
Det känns ju spontant som en Audi Q7 eller Q8a borde klå en A6a med hästlängder p.g.a den ökade vikten som trycker ner bilen igenom modd, nysnö m.m bättre?

Jag minns när jag körde A6 Allroad med nya friktionsdäck och åkte på motorvägen i kraftig nederbörd.
Lastbilarna saltade, och det var en tjock slaskig "moddsträng" mellan filerna.

Mer eller mindre alla andra bilar jag ägt (Framförallt tvåhjulsdrivna) blev oroliga och skapade obehag i ratten när man korsade moddsträngen i farter över låt sig 80 km/h.
Men den bilen gick som en ånglok, jag kunde säkert köra över mittlinjen och plöja igenom slasket om jag så körde i 140km/h (Även om jag givetvis aldrig skulle köra så fort på Svenska vägar... :p)

Kom gärna med åsikter

Vilken är eller har varit er bästa vinterbil? Och varför?

Min gamla kärra vid 4:16 :D:D
Audi-raggarn


B8Ofbu9IEAIbWoX.jpg
Subaru WRX borde kunna stå sig bra i vinterföre. Aldrig kört en men en av mina bilar är en Subaru Legacy som är underbar i snön. Dock väldigt fula och opremium :)
 
Alright, där ser man! Låter smart isåfall. Vi hade en Tiguan förut och den fyrhjulsdriften var kanon tyckte vi. Kom alltid fram, märkte typ aldrig att det spann.
Är den programmerad att bete sig som gamla lösningen då? När vi fick sladda med Audi i Åre för några år sedan var det nämligen stor skillnad på A4an (som hade torsen) och TTn som hade Haldex.
Ultra Quattro är programmerad för att bete sig exakt likadant som tidigare. Tror inte det går att känna någon skillnad alls.

TT och Tiguan har samma hårdvara men kan programmeras för att bete sig olika.

Det är alltid lite kul att vissa (ej personligt mot dig eller ens nån i tråden) men hur bilden sätter sig att Subaru är "bra" och haldex är "dåligt". Det måste bero på marknadsföringen, för bakom ratten föredrar jag Haldex alla dagar i veckan. Outback understyr nåt fruktansvärt :(
 
Jag har en Tiguan 2018 med 4motion, alltså Haldex. Kom nyss hem efter en tur ute i snön och har inget alls att gnälla på vad gäller framkomlighet. Har hunnit med ett par vändor till fjällen nu i vinter och dragit upp båt i höstas utan några bekymmer alls. Upplever fyrhjulsdriften som mycket effektiv även om man känner att den i grunden driver på framhjulen :)
 
Ultra Quattro är programmerad för att bete sig exakt likadant som tidigare. Tror inte det går att känna någon skillnad alls.

TT och Tiguan har samma hårdvara men kan programmeras för att bete sig olika.

Det är alltid lite kul att vissa (ej personligt mot dig eller ens nån i tråden) men hur bilden sätter sig att Subaru är "bra" och haldex är "dåligt". Det måste bero på marknadsföringen, för bakom ratten föredrar jag Haldex alla dagar i veckan. Outback understyr nåt fruktansvärt :(
Ok, nice, låter smart av dem.

Ja, jag gillar Haldex och tycker också att det verkar som att den generella uppfattningen är att det är sisådär, vilket inte känns fair. Det jag mest undrade var hur det nya systemet skulle bete sig jmf med det gamla med Torsen och det fick jag ju svar på. :)
 
D73BD60A-5E1E-4336-B339-DE4F3D866A2D.jpeg
Den här hårda vinterbilen låg framför mig idag........x-tra hjul på takgrillen.........hög och med cykelhjul....såg NOS ut.....blev svårt nostalgisk....

Min farbror sålde bilar i Norrland tidigare, han försökte alltid köpa upp Tercel, det var i stort sett kö den modellen. Man ser aldrig en Tercel här i Malmö...
 
Din Yeti om den har 4x4 har tillsammans med bra nordiska dubbdäck har bättre framkomlighet än alla Q7or, A7or och annat som det pratats om i tråden. Små, lätta, höga bilar med smala däck har alla fördelar om man bara tittar på den egenskapen. Så se dig som en vinnare! ;)

Jag har börjat tvivla, men det stämmer säkert. Köpte utan att kolla upp det eller tänka för mycket 175/60-16 till Minin. Det ser lite lustigt ut med de smala däcken, men vid vått väglag så har den lite svårt med fästet fram, igår med 10cm nysnö gick det varken sämre eller bättre än förväntat av en framhjulsdriven bil.
Ska tilläggas att det är runflat dubbfria vilket säkert gör att Dunlop däcken beter sig som budget däck :nailbiting:
Skulle kanske valt 18" istället.... Men på torr motorväg så är de bra, hyfsat tysta, väldigt stabila utan tendens att spåra och lagom komfort.
 
Mysig liten video med Chris Harris och 992an. Verkar vara en bra och kompetent bil även denna generation och det är ju inte så förvånande. Gillar verkligen layouten av inredningen och att den är sparsmakad samtidigt som den ser modern ut :)
Riktigt snygg, jag har inte riktigt vant mig vid de integrerade piporna, men det kanske är en vanesak.
 
Mysig liten video med Chris Harris och 992an. Verkar vara en bra och kompetent bil även denna generation och det är ju inte så förvånande. Gillar verkligen layouten av inredningen och att den är sparsmakad samtidigt som den ser modern ut :)

Tycker 992 är väldigt lyckad, gillar framförallt höfterna! Men varför valde man en rakapparat från Braun som inspiration till växelväljaren?

GTspirit-Zaid-992-9.jpg


Hips don't lie
enjyvplnffdbyjr9meog.jpg
 
Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
 
Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
Vad är det för däck då?
 
Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
Vinterdäck ska vara ganska smala för att vara bra, till skillnad mot sommardäck. Vad är det för dimensioner?
Jag tycker dubbfritt är skit. Själv bor jag i Dalarna och här är det oftast "riktiga" vintrar. Jag plockade ut en ny Tiguan i höstas och då tyckte säljaren jag skulle ha dubbfritt, men jag vägrade. Nu åker jag runt på dubb och är väldigt nöjd :)
 
Första gången jag kör dubbfritt med, vet inte vad jag skall säga då det är torrt väglag 80% av dagarna så det väl en trade-off...

Men i de förhållanden som råder nu Sthlm så är de värdelösa och rentav lite farliga.

Kör med Nokian Hakka R2

Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
 
Senast ändrad:
Igårkväll var jag o en kompis uppe stockholm o vände. 35mil på e20 enkel väg. Vi åkte i en Audi S6 med dubbdäck,vänsterfilen var livsfarlig även med quattro och riktigt bra däck. Vi såg ingen halkbekämpning överhuvudtaget.
Dubbdäck är ju bra när dubben har nåt att fästa i men som det var igår gjorde dom inte mycket, samtidigt sliter man ju ner dubben om det är barmark så det är en svår ekvation.
Har du kollat lufttrycket i däcken? Själv kör jag lägre tryck på vinterdäck och tycker det ger bättre fäste.


Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
 
Alltid dubbdäck.
Det är alltid bättre.
Förutom buller i kupen då.
Vad gäller slitaget, vinterdäck är färskvara på ett annat sätt än sommardäck, och dom hinner som regel bli för gamla och behöver oftast bytas av den anledningen.
 
Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.

Du bor i en kass del av Sverige likt jag där det regnar mer på vintern än det snöar.
Och när regnet fryser så blir dubbfria däck fullkomligt värdelösa.
Många säger tvärt om, att det fungerar visst bra med dubbfritt på is. Men jag tycker inte det och anser, likt dig, att man bara halkar omkring.
Bor man där det är snö och inte bara is, underkylt regn och övrig djävulska så fungerar dubbfritt säkert rätt så bra.
 
IMG_20190117_192648564.jpg
I slasket får man tvätta ofta. Speciellt med "ny" bil i Alpinvit. Matchas med nytt pepsiinlägg.
116D M-Sport 2015, matchar bra till fruns vita XC60 Oceanrace från 2016.
 
Tillbaka
Topp