• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

M.B.

Cartier
:D:D

IMG-20190115-WA0015-01.jpeg


IMG-20190115-WA0024-01.jpeg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
På tal om inredningar och bilar med klassiska linjer, jag känner inte till bilen/säljaren alls men här finns ju chansen att byta sin gamla bilhandlarklocka mot riktig klassiker;

https://klocksnack.se/threads/mercedes-w140-s280-gärna-byte-t-ex-breitling.104490/

Hade inte min egen Breitling varit en studentpresent (kan ju vara kul att behålla....) så hade bytet redan varit gjort.
Fetaste Mercan som tillverkats, dock inte så kul att reparera. Den minsta motorn och rosten talar emot just detta ex tyvärr. De rostade faktiskt mer efter facelift.
 

Mr E

Omega
2-Faktor
Har lite svårt för moderna inredningar i bilar där allting ska göras utan knappar. Jag inser att det hade varit svårt att göra en bil utan touchscreen i dagens läge då man har så mkt tech som ska tryckas in men stereo och AC ska det iaf alltid finnas fysiska knappar för anser jag. Saker som stolsvärme osv. Man vill inte behöva knappa sig in i en meny när det är - 15 och man bokstavligt talat fryser häcken av sig. Dessutom så är moderna bilinredningar där allt bara består av skärmar lite sådär, jag gillar analoga mätare och lite mer klassiskt utseende. Jag har en F30 idag och det är på gränsen till för modernt.

Ungefär här tycker jag bilindustrin peakade gällande interiörer, 2001 E38

$_57.jpg
Min Audi RS3 har inte touch någonstans, de är en 2018. Så finns nya bilar som inte har touch :D
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nya Shelby GT500 lät riktigt gött, låter din så @MaziK ?
Tjena

Ja den är grym!
Min låter liknande men GT500 har en 5.2L motor med kompressor. Den har nog någon form av X-pipe och styggare grenrör samt ljuddämpare ifrån fabrik. Men ljudkaraktären är den samma. Jag har H-pipe på min nu men skall byta till X-pipe blir lite mer åt det raspiga hållet. H-pipe ger mer gammeldags v8-ljud

Tyvärr så har de gått tillbaka till 90 graders vev på GT500 jämfört med 180 graders som de hade på GT350 och GT350R, den motor låter grymt gött.
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tjena

Ja den är grym!
Min låter liknande men GT500 har en 5.2L motor med kompressor. Den har nog någon form av X-pipe och styggare ljuddämpare ifrån fabrik. Men ljudkaraktären är den samma. Jag har H-pipe på min nu men skall byta till X-pipe blir lite mer åt det raspiga hållet. H-pipe ger mer gammeldags v8-ljud

Tyvärr så har de gått tillbaka till 90 graders vev på GT500 jämfört med 180 graders som de hade på GT350 och GT350R, den motor låter grymt gött.

180 graders FTW!
 

M.B.

Cartier
This will never get old:D
 

Bilagor

  • IMG-20190116-WA0016.jpg
    IMG-20190116-WA0016.jpg
    57.7 KB · Visningar: 3
  • IMG-20190116-WA0017.jpg
    IMG-20190116-WA0017.jpg
    93 KB · Visningar: 4
  • IMG-20190116-WA0015.jpg
    IMG-20190116-WA0015.jpg
    92 KB · Visningar: 3

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fetaste Mercan som tillverkats, dock inte så kul att reparera. Den minsta motorn och rosten talar emot just detta ex tyvärr. De rostade faktiskt mer efter facelift.
Man bör inta en hälsosam skepsis till äldre Mercaannonser där alla bilder av nån mystisk anledning har låg kontrast, stort avstånd och tveksam skärpa...
 

Tapiren

Cartier
Fetaste Mercan som tillverkats, dock inte så kul att reparera. Den minsta motorn och rosten talar emot just detta ex tyvärr. De rostade faktiskt mer efter facelift.

Och sen kom W220, den kunde verkligen rosta! Ful är den också, men inredningen är snygg.

Hursom; ja den är nog riktigt slö med den motorn. Jag körde en S320 och den var illa nog. Men, med det sagt, den är så snygg så jag skulle absolut kunna tänka mig en ändå och en fin kostar nog det dubbla så man har ju lite marginal att laga den för.

Jag är inne på att köpa en W140 eller BMW E38 framåt våren, eller möjligen en Jaguar, men då vill jag helst importera från Europa, jag när drömmen om att åka förbi Champagne och bunkra 30-40 flaskor av mina favoriter när jag ändå är där.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är också helt fast i tanken på en äldre Merca. Har varit mest sugen på W116 eller C123. Eller varför inte en C126a...
Är riktigt sugen på att köpa någon gammal Mercedes som förstabil lite längre fram. God kvalité och fan så läckra de är.
AD0190D2-872F-46D7-86D5-C0B7C2058300.jpeg

Snodd från Google
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
50110590_2039676479400930_5768549723191377920_o.jpg 50084435_2039676456067599_589445898728112128_o.jpg 50468866_2039676862734225_3334345659217084416_o.jpg 48398181_2039676762734235_153978558996283392_o.jpg 50196271_2039677176067527_5317495650789621760_o.jpg 50110590_2039676479400930_5768549723191377920_o.jpg
Säga vad man vill om nya BMW.
Grillen är ju helt klart nytänkande.... Lite likt APs nya kollektion :D
Men inredningen, den var riktigt gosig.
Ja den ser mysig ut inuti, även om jag verkligen börjar tröttna på dessa jävla skärmar som sitter monterade uppe på instrumentbrädan som om de vore en jäkla AM-del. Sjukt oharmoniskt. Ska inte ens börja om njurarna...har de helt tappat greppet eller. Fine att 7-serien kan ha något större njurar för att signalera att det just är en 7a, men det är...WTF. Biltillverkare borde gå tillbaka till äldre dagars tankesätt när det gäller att designa dyrare varianter; typ lite större hjul, aningens större grill/skärmbreddare etc...
 
Är det bara jag som gillar att nörda ner mig i saker?
Spelar ingen roll om det är en bil, klocka, båtmotor eller en skidpjäxa.
Jag gillar att läsa på. Fördelar och nackdelar med respektive modeller. Och vad det är som gör den specifika modellen till det bättre valet.

Jag har suttit och grunnat lite på vilken bil som är bäst för nordiska vägförhållanden (Vintertid såklart)
Quattro sägs ju vara överlägset. Och av egen erfarenhet så har jag åtminstone själv inte ägt eller kört något som har kunnat mäta sig med en A6 Allroad som jag ägde tidigare. (När det kommer till grepp och väghållning på is/snö/modd.

Nu har jag inte ägt eller kört en Q7 på herrans massa år. Och jag har aldrig riktigt utmanat dom.

Vilken bil i Audis segment tror ni är den optimala bilen när det kommer till just väggrepp på dåligt underlag?
Det känns ju spontant som en Audi Q7 eller Q8a borde klå en A6a med hästlängder p.g.a den ökade vikten som trycker ner bilen igenom modd, nysnö m.m bättre?

Jag minns när jag körde A6 Allroad med nya friktionsdäck och åkte på motorvägen i kraftig nederbörd.
Lastbilarna saltade, och det var en tjock slaskig "moddsträng" mellan filerna.

Mer eller mindre alla andra bilar jag ägt (Framförallt tvåhjulsdrivna) blev oroliga och skapade obehag i ratten när man korsade moddsträngen i farter över låt sig 80 km/h.
Men den bilen gick som en ånglok, jag kunde säkert köra över mittlinjen och plöja igenom slasket om jag så körde i 140km/h (Även om jag givetvis aldrig skulle köra så fort på Svenska vägar... :p)

Kom gärna med åsikter

Vilken är eller har varit er bästa vinterbil? Och varför?

Min gamla kärra vid 4:16 :D:D
Audi-raggarn


B8Ofbu9IEAIbWoX.jpg
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
83EC8B6E-DF9A-4173-9749-814987F9C970.jpeg

Är det bara jag som gillar att nörda ner mig i saker?
Spelar ingen roll om det är en bil, klocka, båtmotor eller en skidpjäxa.
Jag gillar att läsa på. Fördelar och nackdelar med respektive modeller. Och vad det är som gör den specifika modellen till det bättre valet.

Jag har suttit och grunnat lite på vilken bil som är bäst för nordiska vägförhållanden (Vintertid såklart)
Quattro sägs ju vara överlägset. Och av egen erfarenhet så har jag åtminstone själv inte ägt eller kört något som har kunnat mäta sig med en A6 Allroad som jag ägde tidigare. (När det kommer till grepp och väghållning på is/snö/modd.

Nu har jag inte ägt eller kört en Q7 på herrans massa år. Och jag har aldrig riktigt utmanat dom.

Vilken bil i Audis segment tror ni är den optimala bilen när det kommer till just väggrepp på dåligt underlag?
Det känns ju spontant som en Audi Q7 eller Q8a borde klå en A6a med hästlängder p.g.a den ökade vikten som trycker ner bilen igenom modd, nysnö m.m bättre?

Jag minns när jag körde A6 Allroad med nya friktionsdäck och åkte på motorvägen i kraftig nederbörd.
Lastbilarna saltade, och det var en tjock slaskig "moddsträng" mellan filerna.

Mer eller mindre alla andra bilar jag ägt (Framförallt tvåhjulsdrivna) blev oroliga och skapade obehag i ratten när man korsade moddsträngen i farter över låt sig 80 km/h.
Men den bilen gick som en ånglok, jag kunde säkert köra över mittlinjen och plöja igenom slasket om jag så körde i 140km/h (Även om jag givetvis aldrig skulle köra så fort på Svenska vägar... :p)

Kom gärna med åsikter

Vilken är eller har varit er bästa vinterbil? Och varför?

B8Ofbu9IEAIbWoX.jpg
Mina senaste 6 bilar har alla varit 4x4.
Lexus RX300
Audi S4
Audi A4 Cab
Landrover Freelander HSE
Passat
Audi A4
Lexusen och Passaten var skräp jämfört med Audis drivlina. Kändes att det inte var riktig 4x4. Sladdriga och ströp effekt. Landrovern var ok, men hade massa annat trassel. Dock tog den sig fram bra i snö, mkt pga höjden. Audi upplever jag är väldigt stabil på alla underlag och på snö är den lättmanövrerad även när den flyter i modd odyl....
Fick denna igår på födisen av frun......mkt nöjd...så märkesfrälst mao....
 

LI0N

Panerai
Är det bara jag som gillar att nörda ner mig i saker?
Spelar ingen roll om det är en bil, klocka, båtmotor eller en skidpjäxa.
Jag gillar att läsa på. Fördelar och nackdelar med respektive modeller. Och vad det är som gör den specifika modellen till det bättre valet.

Jag har suttit och grunnat lite på vilken bil som är bäst för nordiska vägförhållanden (Vintertid såklart)
Quattro sägs ju vara överlägset. Och av egen erfarenhet så har jag åtminstone själv inte ägt eller kört något som har kunnat mäta sig med en A6 Allroad som jag ägde tidigare. (När det kommer till grepp och väghållning på is/snö/modd.

Nu har jag inte ägt eller kört en Q7 på herrans massa år. Och jag har aldrig riktigt utmanat dom.

Vilken bil i Audis segment tror ni är den optimala bilen när det kommer till just väggrepp på dåligt underlag?
Det känns ju spontant som en Audi Q7 eller Q8a borde klå en A6a med hästlängder p.g.a den ökade vikten som trycker ner bilen igenom modd, nysnö m.m bättre?

Jag minns när jag körde A6 Allroad med nya friktionsdäck och åkte på motorvägen i kraftig nederbörd.
Lastbilarna saltade, och det var en tjock slaskig "moddsträng" mellan filerna.

Mer eller mindre alla andra bilar jag ägt (Framförallt tvåhjulsdrivna) blev oroliga och skapade obehag i ratten när man korsade moddsträngen i farter över låt sig 80 km/h.
Men den bilen gick som en ånglok, jag kunde säkert köra över mittlinjen och plöja igenom slasket om jag så körde i 140km/h (Även om jag givetvis aldrig skulle köra så fort på Svenska vägar... :p)

Kom gärna med åsikter

Vilken är eller har varit er bästa vinterbil? Och varför?

Min gamla kärra vid 4:16 :D:D
Audi-raggarn


B8Ofbu9IEAIbWoX.jpg

Q7 och Q8 är säkert perfekta när det är mycket opackad snö men SUVar överlag är enligt mig ett helvete när det hunnit bli djupa spår i snön. De ryms helt enkelt inte in i spåren.
Mycket beror på däcken, hade först hakkapeliitta 8 däck på min A5 (2 liters quattro) på 18 tums fälgar och då gick bilen som en dröm oavsett väglag. De fälgarna blev tyvärr stulna så nu kör jag med kinesiska vinterdäck på 19 tums fälgar som är alldeles för hala och så ryms de inte riktigt in i spåren.
Alltså gick A5 från perfekta vinterbilen till en av de sämsta p.g.a fälgar och däck :)
 
Mina Audi's har varit demobilar jag köpt hos Audi.
Så jag har alltså aldrig speccat en ny ifrån fabrik.

Ett par tankar..

1) Laminerade sidorutor (Komfortrutor) är det verkligen en märkbar skillnad på ljudnivån i kupén?
2) Det finns tillval "Differential spärr" något, gör det att den driver ännu bättre i snö?

83EC8B6E-DF9A-4173-9749-814987F9C970.jpeg


Mina senaste 6 bilar har alla varit 4x4.
Lexus RX300
Audi S4
Audi A4 Cab
Landrover Freelander HSE
Passat
Audi A4
Lexusen och Passaten var skräp jämfört med Audis drivlina. Kändes att det inte var riktig 4x4. Sladdriga och ströp effekt. Landrovern var ok, men hade massa annat trassel. Dock tog den sig fram bra i snö, mkt pga höjden. Audi upplever jag är väldigt stabil på alla underlag och på snö är den lättmanövrerad även när den flyter i modd odyl....
Fick denna igår på födisen av frun......mkt nöjd...så märkesfrälst mao....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har inte så mycket att tillföra tråden mer än att ungefär 95% av det som de bilar som folk bashar i tråden är för mig drömbilar som jag skulle äga och köra med glädje...till och med diverse Passater :D Mvh Skoda Yeti-ägare
Din Yeti om den har 4x4 har tillsammans med bra nordiska dubbdäck har bättre framkomlighet än alla Q7or, A7or och annat som det pratats om i tråden. Små, lätta, höga bilar med smala däck har alla fördelar om man bara tittar på den egenskapen. Så se dig som en vinnare! ;)
 

Tapiren

Cartier
Q7 och Q8 är säkert perfekta när det är mycket opackad snö men SUVar överlag är enligt mig ett helvete när det hunnit bli djupa spår i snön. De ryms helt enkelt inte in i spåren.
Mycket beror på däcken, hade först hakkapeliitta 8 däck på min A5 (2 liters quattro) på 18 tums fälgar och då gick bilen som en dröm oavsett väglag. De fälgarna blev tyvärr stulna så nu kör jag med kinesiska vinterdäck på 19 tums fälgar som är alldeles för hala och så ryms de inte riktigt in i spåren.
Alltså gick A5 från perfekta vinterbilen till en av de sämsta p.g.a fälgar och däck :)
Jag håller med, nu har jag förvisso inte haft någon Audi men de SUV:ar jag haft (Range Rover, Land Rover, Land Cruiser, VW) har alla lidit av vikt/bredd/tyngd i snön, jag skulle tro att en A6 Allroad är trevligare än Q7, i synnerhet om man tänker sig motorväg och landsväg i snö och halka.

Körde LR:s modellprogram på en sjöis för några år sedan och det var faktiskt lilla Freelander som upplevdes som trevligast och mest lättmanövrerad, kontra Range Rover med sina breda däck och 510hk.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är det bara jag som gillar att nörda ner mig i saker?
Spelar ingen roll om det är en bil, klocka, båtmotor eller en skidpjäxa.
Jag gillar att läsa på. Fördelar och nackdelar med respektive modeller. Och vad det är som gör den specifika modellen till det bättre valet.

Jag har suttit och grunnat lite på vilken bil som är bäst för nordiska vägförhållanden (Vintertid såklart)
Quattro sägs ju vara överlägset. Och av egen erfarenhet så har jag åtminstone själv inte ägt eller kört något som har kunnat mäta sig med en A6 Allroad som jag ägde tidigare. (När det kommer till grepp och väghållning på is/snö/modd.

Nu har jag inte ägt eller kört en Q7 på herrans massa år. Och jag har aldrig riktigt utmanat dom.

Vilken bil i Audis segment tror ni är den optimala bilen när det kommer till just väggrepp på dåligt underlag?
Det känns ju spontant som en Audi Q7 eller Q8a borde klå en A6a med hästlängder p.g.a den ökade vikten som trycker ner bilen igenom modd, nysnö m.m bättre?

Jag minns när jag körde A6 Allroad med nya friktionsdäck och åkte på motorvägen i kraftig nederbörd.
Lastbilarna saltade, och det var en tjock slaskig "moddsträng" mellan filerna.

Mer eller mindre alla andra bilar jag ägt (Framförallt tvåhjulsdrivna) blev oroliga och skapade obehag i ratten när man korsade moddsträngen i farter över låt sig 80 km/h.
Men den bilen gick som en ånglok, jag kunde säkert köra över mittlinjen och plöja igenom slasket om jag så körde i 140km/h (Även om jag givetvis aldrig skulle köra så fort på Svenska vägar... :p)

Kom gärna med åsikter

Vilken är eller har varit er bästa vinterbil? Och varför?

Min gamla kärra vid 4:16 :D:D
Audi-raggarn


B8Ofbu9IEAIbWoX.jpg
Hörde att Audis nuvarande Quattroteknik helt ska fasas ut mot, vad jag förstod det som, en variant av VWs fyrhjulsdriftsystem (dvs att framhjulen driver tills bilen märker av spinn). Någon som har mer koll på detta? Känns ju spontant som ett nedbyte då Torsendiffen ändå håller alla hjulen drivande och att det är den fyrhjulsdrift från Audi som varit bäst, och inte det Haldexsystem som de också haft. Någon som kan mer om detta?
 
Senast ändrad:

CaptainOats

Patek
2-Faktor
V90 Cross Country är trevlig. Kan nog tänka mig att xc90 är rikrigt stabil på vinterväglag

Körde precis i snömodd med min v90 cc. Inga överraskningar.

Sen beror ju mycket på hur bra däcken är matchade med bilen.
 

Frourez

Omega
Mina Audi's har varit demobilar jag köpt hos Audi.
Så jag har alltså aldrig speccat en ny ifrån fabrik.

Ett par tankar..

1) Laminerade sidorutor (Komfortrutor) är det verkligen en märkbar skillnad på ljudnivån i kupén?
2) Det finns tillval "Differential spärr" något, gör det att den driver ännu bättre i snö?

Säger också A6 Allroad igen. Du får inte glömma att parkeringsvärmare är ett måste(säkert olika på alla bilar?). Du kan ställa in så den värmer kupén också i A6:an. Lagom höjd så att du kommer åt takboxen bekvämt. Feta extralysen så är du klar för vintern.
 
Topp