• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Mackhäng på Circle K E18 :D

50312600_10157129409235962_6914322349223313408_n.jpg

Sjukt!

På väg till någon is i norr för tester antar jag? Men känns lite knepigt ändå med tanke på att det är existerande modell? Kanske är nåt nytt under skalet iof.

Perfekta vinterslädar att sladda lite mer hur som. Det är en sån där eller en 240...
 
Sjukt!

PÅ väg till någon is i norr för tester antar jag? Men känns lite knepigt ändå med tanke på att det är existerande modell? Kanske är nåt nytt under skalet iof.

Perfekta vinterslädar att sladda lite mer hur som. Det är en sån där eller en 240...

Garanterat för att testa hur dom klarar vägförhållanden och kylan.
Sett mycket "zebra-bilar" norrut i Sverige tidigare.
 
Självklart eller möjligen snabbtvätten med en sån där härligt grusig tvättborste som brukar finnas.

Vore f.ö. intressant att veta vad de kör med för däck. Har googlat på vinterdäck till Chiron men verkar svårt att få tag på :D

Säket Michelin Pilot sport som på flera andra hypersportbilar.
Men friktionsdäck? Vettefan :D Skulle inte bli förvånad om Michelin tillverkat ett customdäck åt dom.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Säket Michelin Pilot sport som på flera andra hypersportbilar.
Men friktionsdäck? Vettefan :D Skulle inte bli förvånad om Michelin tillverkat ett customdäck åt dom.

Precis, säkert nån specialbatch. Kan ju mycket väl vara olika gummiblandningar på samtliga men beror förstås på vad de ska testa. Men utan riktiga vinterdäck och i en Chiron skulle jag nog sniglat i vägrenen i max 40 :D
 
Precis, säkert nån specialbatch. Kan ju mycket väl vara olika gummiblandningar på samtliga men beror förstås på vad de ska testa. Men utan riktiga vinterdäck och i en Chiron skulle jag nog sniglat i vägrenen i max 40 :D

Dom körde lugnt och sansat.
Blir nog desto mer leka av uppe i Arvidsjaur :)

Nu är ju dessa bilarna knappast försäkrade i Sverige.
Men i Sverige ligger ju försäkringstaket på omkring 7 miljoner.
Jobbigt om man har en fullutrustad Chiron med ett värde på 50 miljoner och sätter den i räcket.

Detta är ju dock Bugattis egna fordon. Så värdet är ju annorlunda.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Måste rådfråga er proffs beträffande däck.

Bor i Sthlm och kör Merca Suv. De flesta rekommenderade mig att köpa dubbfria vinterdäck, vilket jag också gjorde. Nu till min fråga, eller snarare påstående - de är ju värdelösa? Halkar runt som ett fyllo på vägen. Dyra var de djävlarna också. Vad är felet? Kan knappt åka i en rondell utan att riskera att hamna i filen bredvid.
Dubbfria däck funkar bara när det inte är halt.
Halvt skämtsamt förstås men på det väglag som gäller nu (underkylt regn som frusit) så är de chanslösa. Friktion funkar på snö och saltad asfalt. Men så illa som det är nu, är det ju vanligen inte så många dagar om året, normalt funkar saltet hyfsat att hålla vägarna någorlunda halkfria även med lite snö på. Just nu är det f-n vidrigt här...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag är positivt överraskad av dubbfritt.
Har alltid kört dubb men provar dubbfritt. Riktigt bra grepp. Men då är dom helt nya premiumdäck på en 4 hjulsdriven bil.
 

M.B.

Cartier
Funderar på att sälja bilen eftersom jag har inte tid att köra den, bara gått 560 svenska mil sedan inköpet oktober 2017.

Är det nån som är intresserad i en manuell M2 LCI, blå och fullutrustad innan den går till en handlare? Orkar inte med blocket däcksparkare :)
 
Ni som kör hybrid; hur ställer ni in timers för laddning och klimat?

Laddar den inte hemma, laddas upp när jag bromsar eller rullar.
Hade jag kopplat in den så har bilen en inbyggd timer som stoppar laddningen när den är full.
Klimatetpåverkan och min personliga bil är något jag struntar fullständigt i. Hybrid är p.g.a ren prestanda & komfort med en tystgående bil.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag är positivt överraskad av dubbfritt.
Har alltid kört dubb men provar dubbfritt. Riktigt bra grepp. Men då är dom helt nya premiumdäck på en 4 hjulsdriven bil.
Som sagt, de funkar nästan jämt. Men bara nästan.
Satt helt nya Goodyear friktion på sambons A1a. Bytte till goodyear dubb. Skillnaden är enorm. Men 95% av dagarna på året är det overkill, dock är det värt det för de där 5% eftersom bilen nästan alltid innehåller barn. Plus helvetesbacken upp till huset, med dubbfritt kom man inte upp helt enkelt. Nu är det lugnt förutom ett par dagar om året.
 
https://www.auto-data.net/se/bmw-m8-gran-coupe-concept-photo-42753

Håller BMW på att skapa det som tidigare varit en utopi? En genuint snygg 4-dörrars bil.
Jag är skeptisk, men å andra sidan sett till det mästerverk den nya 8-serien är så är det inte omöjligt.
Det talar dock mot sig själv att dom ska lyckas iom att bakdörrar per automatik förstör bilens linjespel. Men vem vet egentligen innan man får se?

Spännande tider vi lever i. :)
 
Laddar den inte hemma, laddas upp när jag bromsar eller rullar.
Hade jag kopplat in den så har bilen en inbyggd timer som stoppar laddningen när den är full.
Klimatetpåverkan och min personliga bil är något jag struntar fullständigt i. Hybrid är p.g.a ren prestanda & komfort med en tystgående bil.

ah vilken cool kille

Ni andra som tänker mer långsiktigt.
Hur ställer ni in timer för laddning och timer för klimatanläggningen i bilen. Jag önskar alltså maxa eldriften men kliva in i varm och mysig bil.
Problemet är att elbolaget straffar en rätt hårt om man laddar dagtid. Så laddar på natten fram till kl 0600.
 

Tapiren

Cartier
Laddar den inte hemma, laddas upp när jag bromsar eller rullar.
Hade jag kopplat in den så har bilen en inbyggd timer som stoppar laddningen när den är full.
Klimatetpåverkan och min personliga bil är något jag struntar fullständigt i. Hybrid är p.g.a ren prestanda & komfort med en tystgående bil.
Vi laddade vår hybrid hemma en gång, sen tröttnade vi också.

Känns som att det är ganska vanligt, jag har kollegor som kör hybrid som aldrig laddar.

Men åter till ämnet: både Volvo och Volkswagen har ju bensinvärmare så där är det aldrig ett bekymmer.
 
ah vilken cool kille

Ni andra som tänker mer långsiktigt.
Hur ställer ni in timer för laddning och timer för klimatanläggningen i bilen. Jag önskar alltså maxa eldriften men kliva in i varm och mysig bil.
Problemet är att elbolaget straffar en rätt hårt om man laddar dagtid. Så laddar på natten fram till kl 0600.

Jag försöker inte låta cool.
Men jag anser inte att min personliga påverkan på miljön gör någon skillnad när det kommer till laddning av en hybridbil.
Jag svara dessutom på din fråga lite längre ner i samma inlägg.

"Ni som kör hybrid; hur ställer ni in timers för laddning och klimat?"

Du la själv upp det. Inte kallar jag dig för en naiv trädkramare för det?
Många av dagens moderna bilar släpper ut renare luft ur avgasröret än vad den suger in igenom insuget i tät stadstrafik. Det säger en del..


Men återigen tillbaka till topic.
Jag trodde alla laddhybrider och elbilar har en strömbrytare som slår av när den är fulladdad, likt en C-tek underhållsladdare till ett vanligt 12-volts batteri?
 
Senast ändrad:
Vi laddade vår hybrid hemma en gång, sen tröttnade vi också.
Känns som att det är ganska vanligt, jag har kollegor som kör hybrid som aldrig laddar.
Men åter till ämnet: både Volvo och Volkswagen har ju bensinvärmare så där är det aldrig ett bekymmer.

Det var lite roligt i början att se hur långt man kunde få ner förbrukningen osv.
Alltid en fördel med el-bils parkeringarna nära entrén till köpcenter när man storhandlat med barn osv.
Men i slutändan så tycker jag att bilen laddas upp tillräckligt mycket ifrån normal körning.

Att kunna välja "Electric-mode" tycker jag är helt underbart dock.
Bilen blir ljudlös, håller fortfarande värmen igenom bensinvärmaren osv.
 
Topp