• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

demondave

Rolex
Jag försöker inte låta cool.
Men jag anser inte att min personliga påverkan på miljön gör någon skillnad när det kommer till laddning av en hybridbil.
Jag svara dessutom på din fråga lite längre ner i samma inlägg.

"Ni som kör hybrid; hur ställer ni in timers för laddning och klimat?"

Du la själv upp det. Inte kallar jag dig för en naiv trädkramare för det?
Många av dagens moderna bilar släpper ut renare luft ur avgasröret än vad den suger in igenom insuget i tät stadstrafik. Det säger en del..


Men återigen tillbaka till topic.
Jag trodde alla laddhybrider och elbilar har en strömbrytare som slår av när den är fulladdad, likt en C-tek underhållsladdare till ett vanligt 12-volts batteri?

Inte klimat som i mysvarm kupé då tro?
 
Jag försöker inte låta cool.
Men jag anser inte att min personliga påverkan på miljön gör någon skillnad när det kommer till laddning av en hybridbil.
Jag svara dessutom på din fråga lite längre ner i samma inlägg.

"Ni som kör hybrid; hur ställer ni in timers för laddning och klimat?"

Du la själv upp det. Inte kallar jag dig för en naiv trädkramare för det?
Många av dagens moderna bilar släpper ut renare luft ur avgasröret än vad den suger in igenom insuget i tät stadstrafik. Det säger en del..


Men återigen tillbaka till topic.
Jag trodde alla laddhybrider och elbilar har en strömbrytare som slår av när den är fulladdad, likt en C-tek underhållsladdare till ett vanligt 12-volts batteri?


Sorry, jag som var otydlig. Med klimat menar jag klimat i bilen : )
Jag kan styra laddningen och klimatanläggningen separat. Nu när det är kallt vill jag ha bilen varm och skön med fullt batteri.
Såg nånstans ngn som beskrev att de laddar batteriet och värmer bilen i omgångar för att optimera det hela.
 
Sorry, jag som var otydlig. Med klimat menar jag klimat i bilen : )
Jag kan styra laddningen och klimatanläggningen separat. Nu när det är kallt vill jag ha bilen varm och skön med fullt batteri.
Såg nånstans ngn som beskrev att de laddar batteriet och värmer bilen i omgångar för att optimera det hela.

Hehe jaha, Mitt fel, ber om ursäkt! :)
Jag har bensinvärmare i min bil, och jag tror den drar omkring 0,1l/tim vid användning (Samt elupvärmd framruta)
Jag ställer klockan på 02:00 varje dag, sitter i bilen omkring 02:20 (Äter inte frukost hemma)

Brukar ställa värmaren på 01:45
Då är bilen på omkring 50-70 grader varm (Beroende på utomhustemperatur) med en kupétemperatur på omkring 15-20 grader.

Det bästa är ju att slippa skrapa rutorna :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Som sagt, de funkar nästan jämt. Men bara nästan.
Satt helt nya Goodyear friktion på sambons A1a. Bytte till goodyear dubb. Skillnaden är enorm. Men 95% av dagarna på året är det overkill, dock är det värt det för de där 5% eftersom bilen nästan alltid innehåller barn. Plus helvetesbacken upp till huset, med dubbfritt kom man inte upp helt enkelt. Nu är det lugnt förutom ett par dagar om året.
Så är det.
Jag åker 8 mil motorväg per dag så prioriterade komfort denna gång.
Jag har varit dubbförespråkare vilket jag fortfarande är. Men situationen för mig så är dubbfritt komfortabelt.
 
Så är det.
Jag åker 8 mil motorväg per dag så prioriterade komfort denna gång.
Jag har varit dubbförespråkare vilket jag fortfarande är. Men situationen för mig så är dubbfritt komfortabelt.

Det finns ju t.o.m tester där dubbfritt även vunnit på is.
Men generellt så är väl dubbat bättre än odubbat på is och hårdpackat. Och friktion bättre på typ allt annat?
 

Norda

Panerai
Hybridbilar, klimat och vinterdäck... så tråkiga samtalsämnen! ;)

Sprang på denn pärla på Sri Lankas gator, någon som vet vad det är?
67A656DD-855B-42EA-9B6D-E82AF5BFAF05.jpeg
80BB20A9-6739-4C1A-9427-EF8ACFD9E1C8.jpeg
 

Edin

Panerai
Sugen på en gokart, någon som kört/köpt 595 Abarth? :)

Osäker på om den är lila extrem som de vid namn Ferrari edition men ska du (någon gång) få för dig att åka långt i den så får du stålsätta dig. Extremt oskön att sitta i längre sträckor tyckte jag då kag körde kompisens mors 30 mil. Grymt rolig när det svänger men inte på motorvägen. Roligaste var att hon ville ha en Fiat 500 men gubben köpte den värsta han hittade för han tyckte den var så otroligt rolig att köra på provturen. :D
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kul bil! Men vad har du för buget?
No limit. Nä men ingen biposto och inte en sprillans.
Osäker på om den är lila extrem som de vid namn Ferrari edition men ska du (någon gång) få för dig att åka långt i den så får du stålsätta dig. Extremt oskön att sitta i längre sträckor tyckte jag då kag körde kompisens mors 30 mil. Grymt rolig när det svänger men inte på motorvägen. Roligaste var att hon ville ha en Fiat 500 men gubben köpte den värsta han hittade för han tyckte den var så otroligt rolig att köra på provturen. :D
Du är väl hyfsat lång också? Inga långa sträckor utan mer för nöjet, mest stan. Kan tänka mig att det är rätt roliga att ratta. Får provköra. :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tänkte ev. byta in min 420D till en Porsche 718 cayman. Diffar inte så mkt i beg. jmf. med nypris.

Vet att många föredrar den äldre 6-cyl men jag är nog inne på den nya modellen ändå.

Någon merd erfarenhet av 718 cayman?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Spenderade fredagen i gbg's olika bilhallar i jakt på bil. Inte åt mig och beslut är nog taget.
Men Audi, Audi Q8. Kan inte sluta tänka på den bilen. Alltså utseendet, interiören och kvalitetskänsla. Wow. Ska se till att provköra till våren.
Synd på förmånsvärdet bara.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det finns ju t.o.m tester där dubbfritt även vunnit på is.
Men generellt så är väl dubbat bättre än odubbat på is och hårdpackat. Och friktion bättre på typ allt annat?
Dom är ju nästan likvärdiga idag. Dock har dubben alltid en fördel :)
Men komforten är st
Spenderade fredagen i gbg's olika bilhallar i jakt på bil. Inte åt mig och beslut är nog taget.
Men Audi, Audi Q8. Kan inte sluta tänka på den bilen. Alltså utseendet, interiören och kvalitetskänsla. Wow. Ska se till att provköra till våren.
Synd på förmånsvärdet bara.
Den är rikrigt snygg!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
E30:heart:
Första bilen jag nånsin köpt var en alpinvit 318is av en väns granne som gick i äldreboende. Han köpte bilen '93 från nån åklagare och ägde det tills jag köpte i 2006(ish). 2 ägare, 8000mil, helt original och alltid servad i officiellt BMW verkstaden.
The single car I regret selling...
+1
Köpte en röd 318is -90 år 2005. Körde den intensivt under året, bl a Stockholm - Nürburgring t/r inkl sex varv. Fantastisk bil. Sen blev den stående ett par år innan jag började pendlade en del med den Rågsved-Alvik 2008-2009 innan jag sålde den i samband med lägenhetsköp 2009. Den är fortfarande i trafik så tanken har slagit mig om jag ska höra av mig till ägaren. Det rullar även en svart -91 med en ägare i Vasastan. Oklart bara var man ska förvara den...
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Senast ändrad:

Edin

Panerai
No limit. Nä men ingen biposto och inte en sprillans.

Du är väl hyfsat lång också? Inga långa sträckor utan mer för nöjet, mest stan. Kan tänka mig att det är rätt roliga att ratta. Får provköra. :)

Stämmer bra det. 197 cm. Så jag är kanske inte urtypen av Abarth ägare sett till min längd. :)
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Måste ju passa perfekt.. om du plockar ur förarstolen ;)
Stämmer bra det. 197 cm. Så jag är kanske inte urtypen av Abarth ägare sett till min längd. :)
På tal om långa människor och små bilar, såg ett klipp på en gigantisk bodybuilder som var typ 2.20 lång och han hade kommit fram till att den bil som fungerade bäst för honom var en Audi A3!
Så bara för det är en liten bil behöver inte betyda att man sitter illa om man är väldigt lång :) dock lär där ju inte vara mycket plats kvar i baksätet..
 
Topp