• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hur kan du tycka att det är en relevant jämförelse? På riktigt, förklara tack.
Varför ödsla tid på något när du inte behöver?
För att förklara telefonanalogin så går det snabbare att trycka på knappar än att vrida en fingerskiva.
Om bilen står i solen och det är 30 grader så kan man antingen sätta igång kylningen en stund innan man lämnar kontoret alt. stå bredvid bilen ett par minuter till stolarna går att sitta i.
Men visst, hatar man bekvämligheter så förstår jag motståndet.
 
Varför ödsla tid på något när du inte behöver?
För att förklara telefonanalogin så går det snabbare att trycka på knappar än att vrida en fingerskiva.
Om bilen står i solen och det är 30 grader så kan man antingen sätta igång kylningen en stund innan man lämnar kontoret alt. stå bredvid bilen ett par minuter till stolarna går att sitta i.
Men visst, hatar man bekvämligheter så förstår jag motståndet.
Din telefonanalogi suger men det vet du själv. Sen blir det rätt löjligt när du jämför tomgångskörning med dig själv på kontoret eller på parkeringen. Alternativet är givetvis att inte alls tomgångsköra. Börja med att undvika svart skinnklädsel i nästa bil.
 
Jag är med dig här, jag skulle aldrig sätta mig i en kall bil, sen om det innebär att jag kör dieselvärmaren eller ställer den på tomgång är lite varierande men att frysa... kommer aldrig att ske.

Människan har uppfunnit fantastiska maskiner som transporterar oss snabbt och säkert i värme såväl som kyla. Inte en chans att jag går med dåligt samvete över detta.
 
Din telefonanalogi suger men det vet du själv. Sen blir det rätt löjligt när du jämför tomgångskörning med dig själv på kontoret eller på parkeringen. Alternativet är givetvis att inte alls tomgångsköra. Börja med att undvika svart skinnklädsel i nästa bil.
Är inte med på varför den suger men du har såklart rätt till din åsikt.
Hur du kyler den via fjärr struntar jag fullständigt i, så länge den är sval när man väl ska iväg.
 
Jag är med dig här, jag skulle aldrig sätta mig i en kall bil, sen om det innebär att jag kör dieselvärmaren eller ställer den på tomgång är lite varierande men att frysa... kommer aldrig att ske.

Människan har uppfunnit fantastiska maskiner som transporterar oss snabbt och säkert i värme såväl som kyla. Inte en chans att jag går med dåligt samvete över detta.
Det är bättre att överlåta obehagligheterna till barnen/barnbarnen.
 
Nu tycker jag vi tar det lite lugnt, varför inte diskutera denna skapelse istället, exempelvis? ;)
yugo-gv-placement-1528210669.jpg
 
Kyla ner bilen på sommaren är ju nästan lika viktigt som att värma på vintern.
Speciellt om man kör Bmw..
Nejdå nu ska vi inte spä på.

Men absolut är det viktigt.
Ventliation i sätena skulle vara nice.
Ja givetvis, bättre att dra igång acn på full fläkt via telefon än sätta sig i bilen, veva ner rutorna i en minut och vädra ur bilen samtidigt som man glider iväg. Plågsamt de där två minutrarna och då ska vi inte tala om när man sätter in ungarna i bilen i minus tjugo. Rekommenderar att köpa kläderna till ungarna så de klarar av att sitta i en kylig bil i fem minuter innan värmen blir påtaglig. Samt inte helt dumt att testa att hoppa ner i en isvak för dig för att inse vad som krävs för att man ska bli något nedkyld och det snarare handlar om svagt sinne när det gäller bilen.

Läsvärt.
https://teknikensvarld.se/barn-i-vinterklader-i-bilen-kan-vara-livsfarligt-229764/

Jag tummar inte på min eller barnens säkerhet för att någon sagt att det är ok med 1 min tomgångskörning men inte 2.
 
Off-topic diskussionerna som förstör varenda trådjävel där den torra bananen på korrekt gammelsvenska ska visa sin överlägsenhet över den ännu torrare bananen kring ämnet i fråga...

Well played.
 
Tomgångskörning i minusgrader , full fart på fläkten, sen hoppar ungarna in i bilen och frågar varför det luktar så konstigt.
Inte så bra för hälsan med andra ord.
 
I hela tomgångsdebatten, varför kan man inte sätta igång stol/rattvärme utan att starta motorn? Fattar det drar ström men sätt en 5 min limit då som stänger av det om motor inte startats? Helst från app/nyckel. Då hade jag kunnat leva med kall bil.
 
I hela tomgångsdebatten, varför kan man inte sätta igång stol/rattvärme utan att starta motorn? Fattar det drar ström men sätt en 5 min limit då som stänger av det om motor inte startats? Helst från app/nyckel. Då hade jag kunnat leva med kall bil.
Tror trots allt det är en elförbrukningsgrej. Vissa elbilar har den funktionen när sladden är i.
 
Speciellt om man kör Bmw..
Nejdå nu ska vi inte spä på.

Men absolut är det viktigt.
Ventliation i sätena skulle vara nice.


Läsvärt.
https://teknikensvarld.se/barn-i-vinterklader-i-bilen-kan-vara-livsfarligt-229764/

Jag tummar inte på min eller barnens säkerhet för att någon sagt att det är ok med 1 min tomgångskörning men inte 2.

Ja såklart du är en vettig förälder och inte tummar på säkerheten, superduktig :rolleyes: men uppenbarligen missade du att bara för barnen ska ha fritt mellan kropp och bälte så behöver du inte ta av dina gulliga barn varenda klädesplagg på kroppen så fort man ska hoppa in i en bil :pompus: således så kan man faktiskt hoppa in i en bil i tjugo minus utan att frysa nämnvärt.

-Pappa pappa varför måste vi byta om till endast kalsonger och strumpor här i avgaserna innan vi åker iväg
-Det är för erat bästa barn så jag kan sätta farthållaren på 120km/h och ligga i vänsterfilen nu när det är tjugo minus :happyhappy:
 
Senast ändrad:
Varför ödsla tid på något när du inte behöver?
För att förklara telefonanalogin så går det snabbare att trycka på knappar än att vrida en fingerskiva.
Om bilen står i solen och det är 30 grader så kan man antingen sätta igång kylningen en stund innan man lämnar kontoret alt. stå bredvid bilen ett par minuter till stolarna går att sitta i.
Men visst, hatar man bekvämligheter så förstår jag motståndet.
Varför klarar du inte av att sätta dig i bilen när det är 30 grader ute? Tar syret slut för det är ”upphettat”?
Den nivå av bekvämlighet och svagt sinne och gnäll med bekostnad av miljön helt i onödan kommer jag kanske aldrig förstå.
 
Som tidigare meddelat så befinner jag mig i Polen (rätt full) och har kommit över en w140 s500.
Är jag idiot 8m jag köper den? Suveränt skick med blått läder, silver.
Vad kostar en sån hemma.
Personligen älskar jag karossen.

Runt 35-115.

Sena bilar, 95-97, ligger högre i pris än de tidigare årsmodellerna.
Utrustningsnivån är inte superviktig men skinn är ganska angörande, liksom automatlåda, men 500:an fanns mig veterligen bara med automat och även om tyg är vanligt på de med små motorer har 500-bilarna nästan alltid skinnklädsel.

Miltal?

Mer info och du får ett mer exakt pris, men är det en -92:a med 24.000 mil bakom sig tror jag man kan få runt 35-45.000kr här hemma. Är det en -97:a med 7800 mil bakom sig så är nog inte runt 100.000 omöjligt. Men det är INTE en bil du kör hem på måndag och säljer på tisdag, även om den är tuff och populär så kommer det krävas lite engagemang för att få den såld.

Rost, rost, rost, leta efter ROST.

Varför klarar du inte av att sätta dig i bilen när det är 30 grader ute? Tar syret slut för det är ”upphettat”?
Den nivå av bekvämlighet och svagt sinne och gnäll med bekostnad av miljön helt i onödan kommer jag kanske aldrig förstå.

Och jag kommer aldrig förstå varför jag skulle frysa eller svettas när det i praktiken inte spelar någon som helst roll.

Men jag gillar att alla som inte delar din åsikt har "svagt sinne". Jag håller inte med, en onödigt nedlåtande kommentar bara för att någon har andra intressen än vad du har.
 
Senast ändrad:
Runt 35-115.

Sena bilar, 95-97, ligger högre i pris än de tidigare årsmodellerna.
Utrustningsnivån är inte superviktig men skinn är ganska angörande, liksom automatlåda, men 500:an fanns mig veterligen bara med automat och även om tyg är vanligt på de med små motorer har 500-bilarna nästan alltid skinnklädsel.

Miltal?

Mer info och du får ett mer exakt pris, men är det en -92:a med 24.000 mil bakom sig tror jag man kan få runt 35-45.000kr här hemma. Är det en -97:a med 7800 mil bakom sig så är nog inte runt 100.000 omöjligt. Men det är INTE en bil du kör hem på måndag och säljer på tisdag, även om den är tuff och populär så kommer det krävas lite engagemang för att få den såld.

Rost, rost, rost, leta efter ROST.


Anledningen till att det kan vara intressant är att jag har samarbetspartners i Polen som jag litar 100% på samt att de är bilnördar. Har också genom dem ett par MAE fälgar 3-delade 19x10 19x12 som jag tänkte kunde passa bilen :)
Well, tanken är väl i sådana fall ta hem och vårda och sköta den och ha för att finåka i (har redan två bilar för dagligt bruk) men vill så klart göra en vettig affär. Så hur ser service och allmänt underhåll ut rent kostnadsmässigt?
Vidare, import från Polen? Borde inte vara några problem?

Så här skriver de direkt översatt i translate:
MERCEDES W140 S500 (326 hk) från 1994 registrerad och försäkrad i Polen.

Den första ägaren till bilen var det italienska ministeriet, därmed den fulla möjliga utrustningen i år (förutom uppvärmda säten, eftersom bilen tjänstgjorde i den soliga regionen i Italien).

Från intressanta saker har M.

- EL. JUSTERBART STYRNING

- EL. JUSTERBAR INTERIOR MIRROR

- XENON HEADLAMPS

- tar ner dörren

- Dubbelglas

- Parkeringssensorer från tre år (glidande antenner i bagagelocket)

- HARDENED SUSPENSION

- EL. taklucka

- ON-BOARD COMPUTER

- TELEFON

- EL. ARMCHAIR WITH MEMORY

- EL. FALLADE BAKGRUND

- LAMPWIPERS

- TEMPOMAT

- BLACK SHIRT

- Och en hel del andra tillsatser ...

När det gäller tekniska frågor är motorn perfekt och har inte den lägsta läckan. Alla fabriksklistermärken har bevarats på den! Efter att ha öppnat masken känns det som en 3 årig bil!

Den automatiska växellådan är perfekt!

När det gäller bilens låga körsträcka ... finns det ingen historia i Mercedes Dealership i Polen, det är tomt (kanske det beror på att det var en statlig bil, jag hade ett fall med S-k2 i Berlin-ministeriet) ). Det är känt att om det fanns papper för denna körsträcka, skulle denna bil i denna konfiguration säljas för minst dubbelt så mycket. I CEpiku överensstämmer allt eftersom inspelningarna tagits. Du kan försöka verifiera kursen, men du måste kontakta försäkringsbolaget eller ASO i Italien.

100% effektiv luftkonditionering !!!

Bodyshell på grund av bilens ursprung, utan de minsta tecknen på korrosion !!!

Bilkroppen är inte kitt, det andra skiktet av lack på dörren på båda sidor.

Bunten på bilen är i perfekt skick !!!

INNEHÅLL SOM HÄNDERAS I EN MYCKET GOD KONDITET, UTAN STÖRRE TECKNINGAR AV ANVÄNDNING.

En översyn VIKTIGT TILL FEBRUAR 2019. OC INSURANCE VIKTIGT TILL DECEMBER 2018.

AUTO FÖR DE senaste åren är mycket lite använd (kan kontrolleras efter registrerade kurser i CEPIK).

VÄLKOMMEN ATT SÄGA TEST. MÖJLIGHET ATT KONTROLLERA TEKNISKT FÖRVALTANDE AV MYNDIGHETEN PÅ NÅGON WEBBPLATS / WORKSHOP / DIAGNOSTIC STATION.

MÖJLIGHET FÖR KREDIT.

! KÖPARE FÅR FRÅN TREASURI BETALNINGEN!
w140 1.jpg
w140 11.jpg
w140 10.jpg
w140 9.jpg
w140 8.jpg
w1407.jpg
w140 6.jpg
w140 5.jpg
w140 4.jpg
w140 3.jpg
w140 2.jpg
 
Tillbaka
Topp