• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Haha, jag har sagt hela veckan att jag ska kasta skiten och köpa en ny/nyare Golf R eller Clubsport, när den lyftes upp idag så blev jag kär igen!

På framhjulen sitter... rollerblades (Fackterm I'm sure). Ställningar med hjul på. :)
BMW är verkligen inte tyvärr vad det varit!
Här har du chansen, en riktigt rar ärta och nog på sikt en samlarbil, GTI Clubsport S, mums filibabba...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113459

Hur är de med BMW xdrive och bogsering? Är det ok att bogsera dem sådär? Tänkte med fyrhjulsdriften.!
Ingen fara så länge motorn är avslagen, det finns ingen mekanisk koppling mellan fram och bakhjul. Är en elektronisk lamellkoppling som är helt urkopplad utan ström. Men nu verkar det inte funnits vinterdäck så då är det ju rätt läskigt att bogsera utan dolly ändå...

Ingen fara så länge motorn är avslagen, det finns ingen mekanisk koppling mellan fram och bakhjul. Är en elektronisk lamellkoppling som är helt urkopplad utan ström. Men nu verkar det inte funnits vinterdäck så då är det ju rätt läskigt att bogsera utan dolly ändå...
Tack!
Det var mer än jag visste! Trodde det mekaniskt ändå.

Men, jag är ändå skeptisk att pröva, känns så fel ;)
Men får pröva med frugans bil :)

Här har du chansen, en riktigt rar ärta och nog på sikt en samlarbil, GTI Clubsport S, mums filibabba...
Spinner vidare själv här, lite smått sugen nästan själv, en väldigt potent rackare och bara 400 st. tillv. Här från formella rekordkörningen för framhjulsdrivna på Ringen. Snabbare än BMW M4 coupe, Gallardo, 997 Turbo, SRT Hellcat m.fl.:

Yours, I presume? Har bara möjlighet till 1 bil, och vi är 3 i familjen. I annat fall så ja, tar du hand om en Clubsport S så kommer den nog hålla värdet rätt bra och inte helt förvånad om den kostar över nypris i framtiden!

Yours, I presume? Har bara möjlighet till 1 bil, och vi är 3 i familjen. I annat fall så ja, tar du hand om en Clubsport S så kommer den nog hålla värdet rätt bra och inte helt förvånad om den kostar över nypris i framtiden!
Nej, inte min! Känner inte heller ägaren. Bilar är mitt andra stora intresse, och i synnerhet racing, specialare etc. Hänger även därför lite på rejsa och fick se denna rara ärta där.

Den här väcker sånt jäkla habegär. Hade vart en rolig andrabil. Men har ingen plats :(
Har säkert postat det innan men minnet är kort..
Trist att Europaversionen inte är lika najs som USAs.

Förlåt för lite offtopic, men... Jag och sambon använder easy park via våra mobiler. Ganska smidig o bra parkeringsapp. Båda är kopplade till mitt bankkonto. Jag använder appen sällan, inte sedan september visade det sig när jag nu kollade. Sambon lite då och då under hösten via sin mobil. Kollade lite förstrött igenom mitt kontoutdrag igår och tyckte vi hade lite för många poster från easy park. Bara på struntsummor, 5 till 15 spänn, men ändå. Gick in i appen och såg att jag inte använt den sedan september 2018 men sen plötsligt 4 ggr i dec - Jan i och runt sthlm. Där har varken jag, bilen eller mobilen varit. Jag bor i Småland. Kollar och ser till min stora förvåning att appen har en bil registrerad, men det är inte min... Ett främmande bilnummer står där! Med tillägget "mazdan" . Mitt bilnummer är borta. Jag kör en subaru. Vad fasen har hänt? Jag spärrade i affekt direkt mitt kontokort. Jag har senare tagit bort den främmande bilen ur appen, men tog en skärmdump som "bevis". Inga andra konstigheter har skett på mitt bankkonto och de felaktiga parkeringarna uppgår till under 50 spänn. Sambons app ser ut som vanligt med bara vår bil angiven och alla parkeringar korrekt. "Tjuvbilen" ägs av en privatperson som har Facebook. Han bor i Sundbyberg, så det verkar stämma. Easy parks kundservice hade stängt igår men verkar ha öppet senare idag söndag, ska bli ett intressant samtal. Kan easy park ha blandat ihop två användare? Hur kan killen i sumpan komma in i min app i min mobil och sen bara lura till sig struntsummor? Nu hade jag inte använt appen, men så fort jag hade gjort det hade jag ju sett att det var fel reg. nr. och bluffen hade blivit påkommen...

Förlåt för lite offtopic, men... Jag och sambon använder easy park via våra mobiler. Ganska smidig o bra parkeringsapp. Båda är kopplade till mitt bankkonto. Jag använder appen sällan, inte sedan september visade det sig när jag nu kollade. Sambon lite då och då under hösten via sin mobil. Kollade lite förstrött igenom mitt kontoutdrag igår och tyckte vi hade lite för många poster från easy park. Bara på struntsummor, 5 till 15 spänn, men ändå. Gick in i appen och såg att jag inte använt den sedan september 2018 men sen plötsligt 4 ggr i dec - Jan i och runt sthlm. Där har varken jag, bilen eller mobilen varit. Jag bor i Småland. Kollar och ser till min stora förvåning att appen har en bil registrerad, men det är inte min... Ett främmande bilnummer står där! Med tillägget "mazdan" . Mitt bilnummer är borta. Jag kör en subaru. Vad fasen har hänt? Jag spärrade i affekt direkt mitt kontokort. Jag har senare tagit bort den främmande bilen ur appen, men tog en skärmdump som "bevis". Inga andra konstigheter har skett på mitt bankkonto och de felaktiga parkeringarna uppgår till under 50 spänn. Sambons app ser ut som vanligt med bara vår bil angiven och alla parkeringar korrekt. "Tjuvbilen" ägs av en privatperson som har Facebook. Han bor i Sundbyberg, så det verkar stämma. Easy parks kundservice hade stängt igår men verkar ha öppet senare idag söndag, ska bli ett intressant samtal. Kan easy park ha blandat ihop två användare? Hur kan killen i sumpan komma in i min app i min mobil och sen bara lura till sig struntsummor? Nu hade jag inte använt appen, men så fort jag hade gjort det hade jag ju sett att det var fel reg. nr. och bluffen hade blivit påkommen...
Låter som väl avancerat för att vara nån som försökt bluffa.. Hur mycket tid hade det varit värt att lägga för att spara ett par hundralappar i parkeringskostnader med något som är så lätt att kolla? Låter mer som det blivit fel nånstans och vederbörande är lika ovetande om att han är på ditt konto som du har varit. Men skriv gärna vad Easyparks kundservice säger :)

Är inte till någon hjälp, men intressant. Uppdatera oss gärna oss när du pratat med dem.

Tack, jo det känns ju som ett misstag nånstans... Lite kusligt ändå hur beredd man är att lämna ut sitt kontonr och hur lätt det faktiskt kan gå fel.

Bara vetskapen om att det går att göra så, skrämmer. Kontanter får en allt större betydelse. Kontanter är frihet.

Hej
Nu vet jag inte vad felet är men,
Vet bara att vissa app system inte fungerar på säkert sätt.
Sedan handhavande fel, Samt en massa andra tekniska störningar.
(kommer nog att vara så, ''Bör man inte lägga in ett bankonto'' (I så fall skapa ett separat för endast Parkering)
I dagens läge så är det till slutanvändaren som får mer eller mindre se efter så det är Okej.

Sedan så har vissa P Platser som scannar in reg nr då man åker in på dessa samma sak då man åker ut
(Finns i Solna Centrum)

Mastercard hade fel i sitt system så man fick en växlings påslag fast man var i Sverige nu är det fixat.
Hoppas du får ett svar i morgon. :)

//Simon

Lilla mamma och jag åkte till landet i fredags och jävlar vad med snö vi fick fredag - lördag!
Självklart är jag inte ”feg” som lilla mamma och kör ner på vår parkeringsplats stor som en sjumanna fotbollsplan men det vart lite spännande och se om Polo(w) skulle kunna fungera som plogbil..

0DFC1EC2-63FA-4225-BC22-EDA22A861AC1.jpeg

782C7D29-A91B-490E-8B5E-9E3309BC5DA6.jpeg

Gick galant! :D

Senast ändrad:
Någon här som testat motoroptimering tex bsr? Har en VAG 190tdi.
Gör det någon större skillnad i prestanda/förbrukning?
Den motorn är ganska duktigt uppskrämd redan i originalutförande, är ju bara en 4-cyl 2.0l med singelturbo. Jag skulle varit försiktig. Det är en annan sak med vissa "nedtrimmade" motorer, de kan öka effekten på ganska mycket eftersom de är dimensionerade redan från början för högre effektuttag.

Den motorn är ganska duktigt uppskrämd redan i originalutförande, är ju bara en 4-cyl 2.0l med singelturbo. Jag skulle varit försiktig. Det är en annan sak med vissa "nedtrimmade" motorer, de kan öka effekten på ganska mycket eftersom de är dimensionerade redan från början för högre effektuttag.

Det där får väl anses som en sanning med modifikation? Att plocka ut 190 hk ur en två liters diesel är väl inte några konstigheter, utan snarare en ganska vanlig effektnivå.

Det som dessutom talar emot ditt påstående är ju att Passat GTS med 240 Hk är baserad på samma motor. Så med andra ord finna det givetvis spelrum uppåt för en Bsr-produkt eller motsvarande.

Någon här som testat motoroptimering tex bsr? Har en VAG 190tdi.
Gör det någon större skillnad i prestanda/förbrukning?

Man kan prata för och nackdelar med effektoptimering men som alfgren nämner finns det vissa motorer som vinner mer än andra på det. Mamma hade tidigare en Volvo V40 D2 med nya/nuvarande VEA motorn som helt klart vinner på att optimeras. Från 120 hk till 186 hk med enbart optimering via BSR. En annan är VAGs 3.0 diesel i de lägre trim versionerna från fabrik. Från runt 200 hk till nästan 300 hk med enbart chip får anses riktigt bra!

Men som sagt, det finns för och nackdelar med allt så det är upp till var och en att bedöma.

Det där får väl anses som en sanning med modifikation? Att plocka ut 190 hk ur en två liters diesel är väl inte några konstigheter, utan snarare en ganska vanlig effektnivå.

Det som dessutom talar emot ditt påstående är ju att Passat GTS med 240 Hk är baserad på samma motor. Så med andra ord finna det givetvis spelrum uppåt för en Bsr-produkt eller motsvarande.
GTS 240 TDI har en turbo till så det är enorm skillnad mot att försöka chippa upp 190 hk varianten. Skulle inte förvåna mig om pump och spridare är andra också men det har jag inte kollat.

240hk ur 2l diesel med enkelturbo är mycket. Kan inte komma på någon serietillverkad diesel som når de siffrorna. Det är dubbelturbo eller större slagvolym i allihop.

Senast ändrad:
Har länge fundera på att optimera min 2,0L 280hk till 350-360hk men har beslutat att vänta tills nybilsgarantin är borta (201911) om jag har kvar bilen då.
Tror dock inte jag har dubbelturbo i min?

Har länge fundera på att optimera min 2,0L 280hk till 350-360hk men har beslutat att vänta tills nybilsgarantin är borta (201911) om jag har kvar bilen då.
Tror dock inte jag har dubbelturbo i min?

Tror du behöver kallare stift samt en luft burk annat avgas system. ;)
Obs då kommer tända upp div lampor vis besiktning mm Då man höjer upp laddtrycket.
Din motorförsäkring kommer inte gälla om den rasar då F-bolagen kommer att läsa av boxen.

Då dom bilarna redan som nya skottar kamkedjan som standard. :D

Polarens vag bil sköt kamkedjan (som tur så var denna köp av en seriös bilfirma) Det blev en ny motor i den. :)
Som sedan moppades med hårdare koppling samt i en bänk med hubbar. Nu är det spännade att se HUR länge kam kedjan håller :rolleyes:

//Simon

Känslan att få skräddarsy en ny bil är ju fantastisk men tänk att få skräddarsy sin egen Valkyrie!
Mokume behandlingen/mönstret på kolfiberdetaljerna är ju helt sinnes!

Känslan att få skräddarsy en ny bil är ju fantastisk men tänk att få skräddarsy sin egen Valkyrie!
Mokume behandlingen/mönstret på kolfiberdetaljerna är ju helt sinnes!

Kikade på Top Gears version av samma sak här om dagen - jääääkligt ballt förfarande kring Valkyrie när det gäller specningen.

Och sjuk bil - helt i min smak, minimal kabin, kolfiber överallt och 1000 NA-hästar. Ball helt klart!

Tillbaka
Topp