• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anledningen till att det kan vara intressant är att jag har samarbetspartners i Polen som jag litar 100% på samt att de är bilnördar. Har också genom dem ett par MAE fälgar 3-delade 19x10 19x12 som jag tänkte kunde passa bilen :)
Well, tanken är väl i sådana fall ta hem och vårda och sköta den och ha för att finåka i (har redan två bilar för dagligt bruk) men vill så klart göra en vettig affär. Så hur ser service och allmänt underhåll ut rent kostnadsmässigt?
Vidare, import från Polen? Borde inte vara några problem?

Så här skriver de direkt översatt i translate:
MERCEDES W140 S500 (326 hk) från 1994 registrerad och försäkrad i Polen.

Den första ägaren till bilen var det italienska ministeriet, därmed den fulla möjliga utrustningen i år (förutom uppvärmda säten, eftersom bilen tjänstgjorde i den soliga regionen i Italien).

Från intressanta saker har M.

- EL. JUSTERBART STYRNING

- EL. JUSTERBAR INTERIOR MIRROR

- XENON HEADLAMPS

- tar ner dörren

- Dubbelglas

- Parkeringssensorer från tre år (glidande antenner i bagagelocket)

- HARDENED SUSPENSION

- EL. taklucka

- ON-BOARD COMPUTER

- TELEFON

- EL. ARMCHAIR WITH MEMORY

- EL. FALLADE BAKGRUND

- LAMPWIPERS

- TEMPOMAT

- BLACK SHIRT

- Och en hel del andra tillsatser ...

När det gäller tekniska frågor är motorn perfekt och har inte den lägsta läckan. Alla fabriksklistermärken har bevarats på den! Efter att ha öppnat masken känns det som en 3 årig bil!

Den automatiska växellådan är perfekt!

När det gäller bilens låga körsträcka ... finns det ingen historia i Mercedes Dealership i Polen, det är tomt (kanske det beror på att det var en statlig bil, jag hade ett fall med S-k2 i Berlin-ministeriet) ). Det är känt att om det fanns papper för denna körsträcka, skulle denna bil i denna konfiguration säljas för minst dubbelt så mycket. I CEpiku överensstämmer allt eftersom inspelningarna tagits. Du kan försöka verifiera kursen, men du måste kontakta försäkringsbolaget eller ASO i Italien.

100% effektiv luftkonditionering !!!

Bodyshell på grund av bilens ursprung, utan de minsta tecknen på korrosion !!!

Bilkroppen är inte kitt, det andra skiktet av lack på dörren på båda sidor.

Bunten på bilen är i perfekt skick !!!

INNEHÅLL SOM HÄNDERAS I EN MYCKET GOD KONDITET, UTAN STÖRRE TECKNINGAR AV ANVÄNDNING.

En översyn VIKTIGT TILL FEBRUAR 2019. OC INSURANCE VIKTIGT TILL DECEMBER 2018.

AUTO FÖR DE senaste åren är mycket lite använd (kan kontrolleras efter registrerade kurser i CEPIK).

VÄLKOMMEN ATT SÄGA TEST. MÖJLIGHET ATT KONTROLLERA TEKNISKT FÖRVALTANDE AV MYNDIGHETEN PÅ NÅGON WEBBPLATS / WORKSHOP / DIAGNOSTIC STATION.

MÖJLIGHET FÖR KREDIT.

! KÖPARE FÅR FRÅN TREASURI BETALNINGEN!
w140 1.jpg
w140 11.jpg
w140 10.jpg
w140 9.jpg
w140 8.jpg
w1407.jpg
w140 6.jpg
w140 5.jpg
w140 4.jpg
w140 3.jpg
w140 2.jpg
Riktigt härlig bil! Men 7.700 mil utan att det är dokumenterat för en S500 från 1994 låter väldigt lite. Men om priset å andra sidan är satt efter det så...

Ja såklart du är en vettig förälder och inte tummar på säkerheten, superduktig :rolleyes: men uppenbarligen missade du att bara för barnen ska ha fritt mellan kropp och bälte så behöver du inte ta av dina gulliga barn varenda klädesplagg på kroppen så fort man ska hoppa in i en bil :pompus: således så kan man faktiskt hoppa in i en bil i tjugo minus utan att frysa nämnvärt.

-Pappa pappa varför måste vi byta om till endast kalsonger och strumpor här i avgaserna innan vi åker iväg
-Det är för erat bästa barn så jag kan sätta farthållaren på 120km/h och ligga i vänsterfilen nu när det är tjugo minus :happyhappy:

Shit, du är lynnig idag.

Varför är det så enormt enerverande att folk uppskattar bekvämligheter?

Jag förstår du inte upplevt det omysiga i att på repeat sätta sig i en iskall bil vintertid, eller en oförskämt varm bil sommartid. Givet din ofantliga miljömedvetenhet och rigorösa klimattänk cyklar du säkert året om, åker tåg till kontinenten och har skor gjorda av baljväxter.

Trams att vi inte kan kosta på oss lite gosig värme i bilen utan att känna oss som miljöbovar.

Ang. tomgångs debatten. Ni som kör med bilen på tomgång för att den ska bli varm hur lång tid snackar vi att den står på tomgång?
På sommaren kan det handla om max en två min innan bilen håller normal temp men på vintern kan det ta längre så hur längre står din bil?

/Han som använder parkeringsvärmare eller kör kall bil

Ang. tomgångs debatten. Ni som kör med bilen på tomgång för att den ska bli varm hur lång tid snackar vi att den står på tomgång?
På sommaren kan det handla om max en två min innan bilen håller normal temp men på vintern kan det ta längre så hur längre står din bil?

/Han som använder parkeringsvärmare eller kör kall bil

Använder parkeringsvärmaren i nio fall av tio. Det tionde fallet handlar om att jag varit för lat för att tanka och värmaren därför inte går igång. Då kör jag 5min typ.

Fan. geländerwagen saknar man. Härkade upp till Norge i en kronreggad g-klass. Hemsk(asbra) bil. Stort mått av hatkärlek
Kan tänka mig denna hatkärlek!
Framförallt när man kört kronans G.
Man åker förvånansvärt bra i den! Familjen bilande ned med vår bil till södra Frankrike i sommras, nu var det ioförsig en civil bil. Men ändå :)

Började tänkta på sommar och sol nu så slänger med lite sommarbilder från den underbara resan :)
8E43F10A-E712-4E52-AE2C-AED24D982112.jpeg
CC04D42B-F7CE-488D-BDF5-3F60EB38488F.jpeg
BBB95396-8977-46C8-8C92-480719C3B0E4.jpeg
7CDA353F-6A06-48AA-91E5-8F4AB3335F9E.jpeg

Varför klarar du inte av att sätta dig i bilen när det är 30 grader ute? Tar syret slut för det är ”upphettat”?
Den nivå av bekvämlighet och svagt sinne och gnäll med bekostnad av miljön helt i onödan kommer jag kanske aldrig förstå.

Menar inte att spä på detta tugg men det kanske är så att de som tomgångskör bil sommartid för att få kall bil även är de som parkerar närmast stranden/butiken. EN annan ställer sig i skuggan sommartid vilket gör en hel del. Vintertid förstår jag dock fullt att man vill värma upp bilen innan man åker. Har man dock motorvärmare/kupevärmare ska man ju givetvis använda den och inte starta motorn istället.

Miljömässigt vill jag inte ens yttra mig...

Menar inte att spä på detta tugg men det kanske är så att de som tomgångskör bil sommartid för att få kall bil även är de som parkerar närmast stranden/butiken. EN annan ställer sig i skuggan sommartid vilket gör en hel del. Vintertid förstår jag dock fullt att man vill värma upp bilen innan man åker. Har man dock motorvärmare/kupevärmare ska man ju givetvis använda den och inte starta motorn istället.

Miljömässigt vill jag inte ens yttra mig...
Ja för det finns ju alltid skugga på samtliga parkeringar i landet?

Så klart råder skepsis ang miltalet.
Har satt min kollega på att undersöka skicket.
Den ser ju spontant frisk ut, men det är omöjligt att veta om den är "bilhandlarfixad" eller genuint fin, jag hade nog inte vågat köpa den med den information som finns i tråden, om jag inte hade någon jag verkligen litade på som kunde kontrollera bilen på plats.

Priset är väl helt ok, är den fin så lär du ju inte hitta billigare exemplar men jag tror inte den är så värst lättsåld heller, det stora problemet är ju avsaknaden av dokumentation, det pressar ned priset och det går ju inte heller att reparera direkt.

Polen är ju med i Eu så det borde inte vara några problem att ta hit den, runt 3000kr för pappershantering+besiktning brukar det väl bli.

Håll dock koll på dokumentationen, du måste i princip ha ägardokumenten i original, vissa länder lämnar ut exportbevis men det duger icke, du skall ha dokumentet i original (alltså den den man skickar in till Transportstyrelsen i Sverige). Jag hade i princip ställt kravet att få med mig ALLA papper, ibland vill ju säljaren skicka in handlingar till sitt lands myndigheter men det är inte bra, då finns risken att bilen avreggas där innan den reggas in här och då är det inte säkert att du kan registrera den alls. Är den reggad i Polen eller Italien?

De begär ca 60 000 kr.
Kostnaderna är runt 3000 för importen gissar jag exkl frakt.
Der är helt klart ett helt okej pris. Men jag hade inte betalt mer än 40 000. De är mycket gamal elektronik i bilen. Om man har otur så kommer det kosta mycket pengar att få iordning på. Man bör verkligen veta hur bilen körts, stått osv. Helst känna ägaren. De bilar som det begärs 100 000 kr för blir inte sålda direkt, det kan jag lova. De måste vara i mer eller mindre nyskick med fulldokumentation.
Det är grymma bilar när allt fungerar men när de inte fungerar så är det lite sämre.
Försök göra ett bra klipp på den men luras inte iväg av dina egna känslor. Som många andra skriver. De är inte lättsålda.

Lycka till :)

Jag kommer skicka min "kollega" att titta och dokumentera det som finns.
Det som talar för detta exemplar är att den tydligen är 100% i lacken (enligt min kollega som sett den utvändigt live).
Finns det dokumentation (servicebok el liknande) samt att den känns frisk maskinellt ligger ett köp nära till hands.
Den är reggad i Polen.

@DW6900MS

Det är inte ovanligt att man tar in bilar via Polen som är inlösta utanför EU samt fixar upp dessa i Polen.
(Byter data boxar, lackar, polerar upp mm) :rolleyes:

Sedan att regga dessa i Sverige. Då dessa kan avvika från Spec hos General agenten i Sverige (avgasintyg mm som man behöver för att regbesikta)

Sedan att pack boxar mm kommer att läcka delarna är billiga men arbetet kostar. Om du nu inte är bilmekaniker.
Det är rosten som tar dessa samt elektroniken som kommer att strula.

Räkna in hur den ska komma in i Sverige (frakt eller om den ska köras in)
Om denna ens går att för regga ?
Om den ska köras så kommer du att passera flera länder.
Jag tycker priset är högt för denna. (om man ska ta in denna i Sverige) oavsett miltal
Det är inget som kommer att vara lätt sålt.

Ha en trevlig Helg :)

//Simon

@DW6900MS

Det är inte ovanligt att man tar in bilar via Polen som är inlösta utanför EU samt fixar upp dessa i Polen.
(Byter data boxar, lackar, polerar upp mm) :rolleyes:

Sedan att regga dessa i Sverige. Då dessa kan avvika från Spec hos General agenten i Sverige (avgasintyg mm som man behöver för att regbesikta)

Sedan att pack boxar mm kommer att läcka delarna är billiga men arbetet kostar. Om du nu inte är bilmekaniker.
Det är rosten som tar dessa samt elektroniken som kommer att strula.

Räkna in hur den ska komma in i Sverige (frakt eller om den ska köras in)
Om denna ens går att för regga ?
Om den ska köras så kommer du att passera flera länder.
Jag tycker priset är högt för denna. (om man ska ta in denna i Sverige) oavsett miltal
Det är inget som kommer att vara lätt sålt.

Ha en trevlig Helg :)

//Simon
Tack för input. Jag är medveten om det du skriver, fördelen för mig i detta fallet är att jag har folk på plats. Folk som är bilkunniga och som jag litar på.
Jag hämtar eventuellt på plats, så färja eller väg via Tyskland och Danmark. Skulle det vara strul?

Tack för input. Jag är medveten om det du skriver, fördelen för mig i detta fallet är att jag har folk på plats. Folk som är bilkunniga och som jag litar på.
Jag hämtar eventuellt på plats, så färja eller väg via Tyskland och Danmark. Skulle det vara strul?
Kolla upp den där ordentligt. Polackerna är proffs på att fixa upp gamla W140 och geländewagen. 60k låter misstänkt billigt, det är en bil värd 150-200k i Tyskland om historiken och skicket är som det ska.

Vet inte hur många gånger jag hört talas om eller blivit erbjuden fräscha tyska klassiker från just Polen.

Försäkring samt ägarbevis då den inte är reggad i Sverige (då dom ev vill ha kvar skyltarna vid export i ursprungs landet)
För vissa skickar inte tillbaka dessa.

Jag har hjälpt några vänner som köpt bilar i Sverige som sedan har körts till ett land endast med båt av nya ägaren. (ibland har vi använt oss av båt personal som man känner)

Då lät jag den som sålde bilen köra den till båten, Där fick denna betalt och fick ta reg plåtarna.
DVS Bilen rullade in i båten utan skyltar.
Den nya ägaren hade redan fixat en tillfällig försäkring i det landet den skulle till och fick tillfälliga skyltar i tullen.
Den bllen hade full dok i databasen :) Så det var inga problem.

//Simon

Kolla upp den där ordentligt. Polackerna är proffs på att fixa upp gamla W140 och geländewagen. 60k låter misstänkt billigt, det är en bil värd 150-200k i Tyskland om historiken och skicket är som det ska.

Vet inte hur många gånger jag hört talas om eller blivit erbjuden fräscha tyska klassiker från just Polen.

Det finnas många stulna bilar i Polen som ev redan kommer från EU/samt utan för EU länder vars F-bolag inte vill ens hämta dessa då dom redan har betalt ut ersättning till ägaren (då dom fått ny identitet i det landet) välkänt av Tull/Polis myndighet.
Om dessa finns i databasen så kommer dom inte att vara reggbara i Sverige.

//Simon

Senast ändrad:
325xi. Tog ett tag innan jag förstod motorn. Hört många tidigare säga att det är "en av de bästa motorerna."... I början tyckte jag den var "meeeh" och fattade inte vad de pratade om, den kändes seg. Men efter ett tag började jag älska den, ljudet när varven är precis rätt och "samspelet". Absolut inte särskilt snabb, men känslan i ratten, tricksandet med pedalen och utseendet är för mig fantastiskt!

Senaste året har jag; Bytt ventilkåpspackning, reparerat vanos, bytt lambdas. Sen massa saker som inte varit livsnödvändiga!

Här en bild från idag. ❤
IMG-20190125-WA0002.jpeg

Bilagor

• IMG-20190125-WA0002.jpeg
    IMG-20190125-WA0002.jpeg
    376.7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
325xi. Tog ett tag innan jag förstod motorn. Hört många tidigare säga att det är "en av de bästa motorerna."... I början tyckte jag den var "meeeh" och fattade inte vad de pratade om, den kändes seg. Men efter ett tag började jag älska den, ljudet när är precis rätt och "samspelet". Absolut inte särskilt snabb, men känslan i ratten, tricksandet med pedalen och utseendet är för mig fantastiskt!

Här foto från idag. Senaste året har jag; Bytt ventilkåpspackning, reparerat vanos, bytt lambdas. Sen massa saker som inte varit livsnödvändiga!

Här en bild från idag. ❤
IMG-20190125-WA0002.jpeg
Låter som en dröm ;)
Jäkligt tråkigt!!

Hur är de med BMW xdrive och bogsering? Är det ok att bogsera dem sådär? Tänkte med fyrhjulsdriften.!

Nu är pärlan tillbaka!
Landade på ca 6 loppor men då fick de fixa ena bromsoket också. Och så ombesiktigade de bilen med godkänt resultat också:) jag är nöjd. Bilen är nöjd. Och jag slipper citroen:)

Låter som en dröm ;)
Jäkligt tråkigt!!

Hur är de med BMW xdrive och bogsering? Är det ok att bogsera dem sådär? Tänkte med fyrhjulsdriften.!

Haha, jag har sagt hela veckan att jag ska kasta skiten och köpa en ny/nyare Golf R eller Clubsport, när den lyftes upp idag så blev jag kär igen!

På framhjulen sitter... rollerblades (Fackterm I'm sure). Ställningar med hjul på. :)

Haha, jag har sagt hela veckan att jag ska kasta skiten och köpa en ny/nyare Golf R eller Clubsport, när den lyftes upp idag så blev jag kär igen!

På framhjulen sitter... rollerblades (Fackterm I'm sure). Ställningar med hjul på. :)
Märkligt hur man resonerar ibland ;) men när du får se vad du får betala för notan så kanske du ångrar dig... hoppa så klart att set går på garantin :)

Skönt då behöver jag inte oro mig! Det är sådana saker jag är rädd för om någon av våra bilar skulle stanna.

Märkligt hur man resonerar ibland ;) men när du får se vad du får betala för notan så kanske du ångrar dig... hoppa så klart att set går på garantin :)

Skönt då behöver jag inte oro mig! Det är sådana saker jag är rädd för om någon av våra bilar skulle stanna.

Troligen inte! Idag är det "bara" fruset batteri. :) Sommarsulorna på, haft annat för mig ett tag. Kostar bärgning plus batteri och programmering. Men Ja, det är inte inte mitt sunda förnuft som behåller den, eller gör något annat i mitt liv för den delen heller.

Troligen inte! Idag är det "bara" fruset batteri. :) Sommarsulorna på, haft annat för mig ett tag. Kostar bärgning plus batteri och programmering. Men Ja, det är inte inte mitt sunda förnuft som behåller den, eller gör något annat i mitt liv för den delen heller.
Ok, ja då kunde det varit värrre!

Ja när man pratat om bilar och sunda tankar i samma mening så kan det bli som det blir ;)

Jag kommer skicka min "kollega" att titta och dokumentera det som finns.
Det som talar för detta exemplar är att den tydligen är 100% i lacken (enligt min kollega som sett den utvändigt live).
Finns det dokumentation (servicebok el liknande) samt att den känns frisk maskinellt ligger ett köp nära till hands.
Den är reggad i Polen.
Jag siktar på att eventuellt importera en W140 från Tyskland framåt våren, den står på min shortlist tillsammans med BMW 7-serie, 6-serie och några till.

Jag siktar på en hygglig bil likt denna och räknar med att ge upp till 85.000kr. Ska jag ge 85’ vill jag dock helst ha en lite nyare w140.

Men är den lite sämre än väntat är det kanske ändå något som går att leva med, värst är ju om det blir strul med pappersexercisen.

Tillbaka
Topp