• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Norda

Panerai
Ny tjänstebil sedan december. Blev en 30d, mycket nöjd hittills.
IMG_2280.jpg
Fet!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Fråga. Bonus Malus, skulle det komma ytterligare höjning av skatten under 2019? Hörde det men tycker mig inte hitta något om det.
Är det inte en ny mätmetod för utsläpp som kommer? Resulterar i höjd skatt för många nya bilar pga högre utsläppsvärden om jag inte minns tokigt.
Det stämmer, man har gått från NEDC till en ny körcykel som heter WLTP. Mycket riktigt så är utsläppen betydligt högre med det nya sättet att mäta (runt 30%). Redan nu är biltillverkarna tvugna att använda den nya körcykeln men man konverterar tillbaka siffrorna till NEDC för att beräkna skatten. Detta kommer att ändras 2020 då man kommer gå över till att basera skatten på utsläppen som uppmätts med WLTP. Man har dock sagt att man kommer att göra om skatten per gram CO2 så kostnaden ska bli liknande vad vi har idag. Detta såklart förutsatt att politikerna faktiskt håller vad de lovar. ;)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Far min fyller 60 i år och tänkte ge honom en resa till Nurburgring. Varken jag eller han har varit där, dvs jag är helt novis hur det funkar. Jag skulle vilja ge honom ett varv med en professionell förare och sen något varv där han kan köra sjäkv. Hade varit skoj om det gått att köra lite olika bilar. Någon som varit där och kan rekommendera lite hur man dels ska lägga upp det, hur bokar man allting enklast, var bor man etc?
 

falten

Cartier
Far min fyller 60 i år och tänkte ge honom en resa till Nurburgring. Varken jag eller han har varit där, dvs jag är helt novis hur det funkar. Jag skulle vilja ge honom ett varv med en professionell förare och sen något varv där han kan köra sjäkv. Hade varit skoj om det gått att köra lite olika bilar. Någon som varit där och kan rekommendera lite hur man dels ska lägga upp det, hur bokar man allting enklast, var bor man etc?

Ej varit där själv men följt misha på Youtube mycket som är anställd på apex, verkar vara en av de större aktörerna på plats och de verkar väldigt seriösa. Om jag skulle ner skulle jag inte tveka på dem.

https://www.apex-nuerburg.com/apex-taxi-laps/
 

FredrikO

Omega
Far min fyller 60 i år och tänkte ge honom en resa till Nurburgring. Varken jag eller han har varit där, dvs jag är helt novis hur det funkar. Jag skulle vilja ge honom ett varv med en professionell förare och sen något varv där han kan köra sjäkv. Hade varit skoj om det gått att köra lite olika bilar. Någon som varit där och kan rekommendera lite hur man dels ska lägga upp det, hur bokar man allting enklast, var bor man etc?
På den här siten finns en lång FAQ som kanske kan svara på många av dina frågor: https://www.ringtaxi.com/en/home/

Oftast vill man väl bo i Adenau eller Nürburg, lite beroende på vad man är ute efter så klart. Du kan egentligen börja med att kika runt på typ booking.com för att se om du hittar något som passar vad du tänkt dig. Det här är en bit utanför, men det är en tysk/svensk kille som driver. Har aldrig bott där men han verkar otroligt trevlig vad jag sett när han skrivit på lite andra forum:
https://www.schweden-kreuz.de/

Det finns ju ganska mycket roliga event som går på vardagarna där nere som man kan titta på och sen öppnar banan för turister på kvällen. På helgerna är det oftast bara turistkörning men det gör också att det är mycket mer folk på banan så klart.

Apex som @falten länkar ovan kan säkert styra ihop ett komplett paket med boende, hyrbil, medåkning osv åt er om du vill.

Jag är absolut inget proffs men har iallafall vart nere ett par gånger både med och utan bil så det är bara att du hojtar om du har några frågor så ska jag försöka svara :)
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Bommade precis en Audi Urquattro som va till salu på blocket.
Helt knäckt. Ingen här som sitter på bra Urquattro-kontakter?
Vill ha en med A2/SPQ-bredding/huv/front samt "lagom" spec, bra skick och "race ready".
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Ej varit där själv men följt misha på Youtube mycket som är anställd på apex, verkar vara en av de större aktörerna på plats och de verkar väldigt seriösa. Om jag skulle ner skulle jag inte tveka på dem.

https://www.apex-nuerburg.com/apex-taxi-laps/
Ska ta och kolla på Apex, tack!

På den här siten finns en lång FAQ som kanske kan svara på många av dina frågor: https://www.ringtaxi.com/en/home/

Oftast vill man väl bo i Adenau eller Nürburg, lite beroende på vad man är ute efter så klart. Du kan egentligen börja med att kika runt på typ booking.com för att se om du hittar något som passar vad du tänkt dig. Det här är en bit utanför, men det är en tysk/svensk kille som driver. Har aldrig bott där men han verkar otroligt trevlig vad jag sett när han skrivit på lite andra forum:
https://www.schweden-kreuz.de/

Det finns ju ganska mycket roliga event som går på vardagarna där nere som man kan titta på och sen öppnar banan för turister på kvällen. På helgerna är det oftast bara turistkörning men det gör också att det är mycket mer folk på banan så klart.

Apex som @falten länkar ovan kan säkert styra ihop ett komplett paket med boende, hyrbil, medåkning osv åt er om du vill.

Jag är absolut inget proffs men har iallafall vart nere ett par gånger både med och utan bil så det är bara att du hojtar om du har några frågor så ska jag försöka svara :)
Tack för tipsen, ska ta och kolla upp :)
 

M.B.

Cartier
Ej varit där själv men följt misha på Youtube mycket som är anställd på apex, verkar vara en av de större aktörerna på plats och de verkar väldigt seriösa. Om jag skulle ner skulle jag inte tveka på dem.

https://www.apex-nuerburg.com/apex-taxi-laps/

Har träffat Misha i ringen när vi båda körde M2 av en ren slump. Det var på min "Welt delivery" innan jag visste vem han är, bara antog han som en kund. Ändå var han trevligt att prata med och vi stod där i 20 minuter att diskutera bilar.
Jag googlade lite hemma och hittade youtube kanalen, nu är jag subscribed och ska kontakta dom själv på nästa besök, verkar som en god service.
 

falten

Cartier
Har träffat Misha i ringen när vi båda körde M2 av en ren slump. Det var på min "Welt delivery" innan jag visste vem han är, bara antog han som en kund. Ändå var han trevligt att prata med och vi stod där i 20 minuter att diskutera bilar.
Jag googlade lite hemma och hittade youtube kanalen, nu är jag subscribed och ska kontakta dom själv på nästa besök, verkar som en god service.

Ah vilken trevlig historia! Och vilken dröm med welt delivery av en m2a :) jo han verkar jäkla trevlig och resten av gänget på apex som även har hotellverksamhet för den som vill sova över vid ett besök till ringen. Vore mycket kul att åka dit en sommar och boka in ett paket med bil och boende, vågar inte ta egna cupran utan försäkringar :)
 

watchen

Cartier
Tänkte ta steget och berätta lite om mina bilar.. Jag har några stycken;)
Intresset för bilar har alltid funnits, ärvt i rakt nedstigande led ifrån farsan.
Haft en hel del roliga bilar genom åren.
-66 Mustang HT, -68 Mustang cab, -64 Lincoln Continental, en brutal -70 Ford F100 med 500 HK. Hade även en Track Day byggd -89 Golf GTi med KR motor på 210 HK som varvade till 8.600 varv. Vikten låg på runt 900kg. Den var minst sagt rolig..
Sen har det väll vart runt ett 20-tal vardagsbilar / tjänstebilar.
När vädret tillåter så dammar jag av min -63 Lincoln Continental. Har även två pågående projekt. En -70 Cheva C-10 med 400 motor. Tog in den ifrån USA i höstas. Den är lite högljudd så jag måste fixa lite med avgassystemet innan jag kan besiktiga den..
Ska nog säljas när den är klar.
Sen har jag en -67 Rolls Royce Mulliner Park Ward Coupé, En av 571 tillverkade. Den är under mekanisk renovering och är snart klar. Sen ska inredning snyggas till. Och lacken ska eventuellt våtslipas. Köpte den på en auktion i LAS Vegas. Men det blir nog inga fler renoveringsobjekt av märker Rolls iallafall. Det är dyrt och svårt att hitta delar. Får se om jag säljer eller behåller den sen..
Mina bilar är ganska ovanliga och lätta att känna igen. Jag väljer därför att inte publicera bilder på mina egna bilar. Men jag har ett par bilder på liknande bilar så ni ser hur modellerna ser ut.
E4FA502D-EBB3-48F2-A8D1-524FEB8A13D0.jpeg

FE789B75-96E5-4080-AC5B-0ADCA7387363.jpeg

1EEBDD2D-60C7-4F81-B633-AB01DD76E295.jpeg
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack så mycket:)
Jag håller med, cabben e riktigt fin..
Men jag hade inte riktigt ekonomi för en sån när jag köpte min. Köpte den av en handlare i Seattle för typ 5 år sen. Barnvagn och ungar blev lite trångt i Mussen jag hade då..

Förstår det. Bra med en 63a också, då har du väl gamla inredningen? Den nya kom väl 64?
De är riktigt fina bilar, redigt maffiga med!
Finns du i närheten av Västerås något? :)
 

watchen

Cartier
Förstår det. Bra med en 63a också, då har du väl gamla inredningen? Den nya kom väl 64?
De är riktigt fina bilar, redigt maffiga med!
Finns du i närheten av Västerås något? :)
Stämmer... 64an hade en annan inredning, den var även 23mm längre och något fyrkantigare. Föredrar den äldre karossen.
Fick kapa bort en spikregel i garaget för att få plats med 64an jag hade tidigare:rolleyes:
63an är ”bara” 5395mm lång..
Var några år sen jag var i Västerås, håller till i STHLM.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Stämmer... 64an hade en annan inredning, den var även 23mm längre och något fyrkantigare. Föredrar den äldre karossen.
Fick kapa bort en spikregel i garaget för att få plats med 64an jag hade tidigare:rolleyes:
63an är ”bara” 5395mm lång..
Var några år sen jag var i Västerås, håller till i STHLM.

Jag gillar faktiskt 64 och framåt. Dom är så typiskt kantiga och groteska så det är fantastiskt!
Farsan hade faktiskt en 2 dörrars 68 när jag var liten. Samt en 78 innan dess. Lincoln har alltid varit i våran familj och jag är till och med döpt det (ja, helt seriöst).
Körde förut en Mark VIII som vardagsbil :cigar:

Vore fint med en Continental I familjen igen. Jag har "tyvärr" sålt in frugan på en 58 Edsel och jag försöker få över det till Continental men hittills enbart misslyckande:D
 

watchen

Cartier
Jag gillar faktiskt 64 och framåt. Dom är så typiskt kantiga och groteska så det är fantastiskt!
Farsan hade faktiskt en 2 dörrars 68 när jag var liten. Samt en 78 innan dess. Lincoln har alltid varit i våran familj och jag är till och med döpt det (ja, helt seriöst).
Körde förut en Mark VIII som vardagsbil :cigar:

Vore fint med en Continental I familjen igen. Jag har "tyvärr" sålt in frugan på en 58 Edsel och jag försöker få över det till Continental men hittills enbart misslyckande:D
Ha ha.. sonen heter Lincoln i mellan namn..
Dottern heter Mercedes i mellan namn så bilar ligger liksom i familjen.
Du får sälja ”mer” Continental är Boss.. finns ingen coolare fyradörrars bil ;)
 

Simon.x

Rolex
Är egentligen inte ute efter en originalbil och åldern spelat ingen roll så 83-91.
Eftermarknadsutrustning och spec är viktigare.
Men berätta gärna mer om den du känner till.
3421266706.jpg
Den som finns i Sverige i std utförande (bilfirma) ska vara en av dom som inte blev en rallybil.
Tror den är blå eller i silver (minns inte) o_O

I Finland finns det några men Spec på dessa vet jag inte då jag inte äger dom ;)
En bild på en Lancia 2016 WRC Denna har jag kört :D

IMG_0231.JPG



//Simon
 
Topp