• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad är det du saknar? Framförallt vad är det du tänker är bättre i standardutrustningen på de övriga? Det är ju bara att lägga till den utrustning du vill ha, det är inte lagerbilar vi pratar om.
Det mesta nu när jag gick in och kollade. 80k till för saker som egentligen borde vara standard 2019. Men ja, mycket är såklart tillval även på övriga.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad är det för fel på Audi?
Hans morfars buksvåger hade en Audi 100 -85 som var värdelös. Det brukar vara nåt sånt som ligger bakom. ;) I princip aldrig egna erfarenheter. Däremot går det ju inte att skoja bort en del kvalitetsproblem med rost, oljeförbrukning och kamkedjor mellan år 2000 och 2010 på bensinare. Just nu är det väldigt lite typfel på dem dock och som tjänstebil är det rätt ointressant. Det handlar ju om att få så mycket som möjligt in i kalkylen och där är just nu A5 oslagbar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det mesta nu när jag gick in och kollade. 80k till för saker som egentligen borde vara standard 2019. Men ja, mycket är såklart tillval även på övriga.
Att du vill ha 21" fälgar, spoilerkit och extra stereo gör liksom inte erbjudandet sämre när det jämförs sakligt ;) Det är inte mer utrustning till de övriga och de är inte billigare att utrusta.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kan inte bestämma mig för nästa bil. Får höra vad hade ni valt? Och inga tråkiga praktiska tips. Jag vill ha körglädje ...

Audi A5 sportback tfsi 245 hk
A6 sedan tfsi 245 hk
Nya bmw 330i
Bmw 530i
Audi s3 sportback
Bmw x3 30i

Från att du måste ha en SUV pga fem barn, till att överväga s3? Dubbla bilar på ingång?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Att du vill ha 21" fälgar, spoilerkit och extra stereo gör liksom inte erbjudandet sämre när det jämförs sakligt ;) Det är inte mer utrustning till de övriga och de är inte billigare att utrusta.
Nu pratar du ännu mer kosmetika, jag menar moderna saker som back kamera, elektrisk baklucka, adaptiv farthållare, digital instrumentering, navigation, mm. Du vet, sånt man förväntar sig i en premiumbil. ;)
Jag har inte sagt att man får det som standard i de övriga, menar bara att man inte vill köpa en tysk för 400k.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hans morfars buksvåger hade en Audi 100 -85 som var värdelös. Det brukar vara nåt sånt som ligger bakom. ;) I princip aldrig egna erfarenheter. Däremot går det ju inte att skoja bort en del kvalitetsproblem med rost, oljeförbrukning och kamkedjor mellan år 2000 och 2010 på bensinare. Just nu är det väldigt lite typfel på dem dock och som tjänstebil är det rätt ointressant. Det handlar ju om att få så mycket som möjligt in i kalkylen och där är just nu A5 oslagbar.
Min A6, polarens A6 och andra polarens a3. Skar motorn på allihopa. Dne äldsta var en 06a.. :) aldrig mer Audi. Rätt fula också
 

Orco

Cartier
Min A6, polarens A6 och andra polarens a3. Skar motorn på allihopa. Dne äldsta var en 06a.. :) aldrig mer Audi. Rätt fula också
Fan nu är de hädelse på gång!
Ägt flertal Audi och varvat med en å annan Ford i mina dagar och aldrig kan jag känna att Audi är en skitbil. Känns svårslaget att åka RS6 med barnstolar och full packning men ändå åka ifrån det mesta på vägarna även året runt.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Fan nu är de hädelse på gång!
Ägt flertal Audi och varvat med en å annan Ford i mina dagar och aldrig kan jag känna att Audi är en skitbil. Känns svårslaget att åka RS6 med barnstolar och full packning men ändå åka ifrån det mesta på vägarna även året runt.


Nu kanske Rs6 lite annorlunda och mer välbyggd, även snyggare :D får Vi hoppas..
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Nu pratar du ännu mer kosmetika, jag menar moderna saker som back kamera, elektrisk baklucka, adaptiv farthållare, digital instrumentering, navigation, mm. Du vet, sånt man förväntar sig i en premiumbil. ;)
Jag har inte sagt att man får det som standard i de övriga, menar bara att man inte vill köpa en tysk för 400k.
Hur mycket av det där behöver man egentligen?
Hade typ allt i min BMW medans min nuvarande bil är lite mindre utrustad.. Det enda jag verkligen saknar är rattvärme, allt det andra är onödigt krims krams!
 

Mille79

Trollungen
783671BC-0571-4269-8C79-2DF0C219BC41.png
A5an känns snyggast med rätt spec
 

Belfort

Omega
Bara 330 och ev S3 som är körglädje av dessa

Vem tusan köper en s3 eller 3-serien för körglädje, känns som en kass kompromiss där man får varken bra komfort i familjeräcern eller någon vidare prestanda, eller är körglädje lika med att gasa allt vad man har mot någon taxi-merca vid rödljuset vid Abrahamsberg?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vem tusan köper en s3 eller 3-serien för körglädje, känns som en kass kompromiss där man får varken bra komfort i familjeräcern eller någon vidare prestanda, eller är körglädje lika med att gasa allt vad man har mot någon taxi-merca vid rödljuset vid Abrahamsberg?

Nja, allt som inte är Ariel Atom är ju inte körglädje.
Dock fungerar inte en Ariel Atom om man har tänkt köpa både mjölk och falukorv från Ica.

Nu var det just dessa bilar som listades upp och från den listan kunde jag inte välja Lotus Elise, Porsche 911 eller annat.

Då körglädje var det egentliga kriteriet så kan jag lugnt meddela dig att en 330 är ljusår mycket mer körglädje än en 530. Att ens nämna 530 är ju onödigt.
Visst, mer pulver i en 340 eller M3:a, men jag vet att 330n med en 4:a kan kännas roligare än en 340, trots avsaknad av rödljusprestandan.
Med 6:an så känner man att den är lite framtung.

En 530 är väl en ännu sämre kompromiss om man vill ha någorlunda körglädje.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Audi är lite stumma har jag hört. Ingen connection direkt med bilen men a5an vinner exteriört tycker jag

Men nu var det väl körglädje.
A5:an är den som ser bäst ut av dessa även i mitt tycke. Personligen hade jag inte valt någon av dessa bilarna.
Är det inte obegränsat med resurser så är det genast mycket enklare. För de flesta så blir det oftast en kompromiss p.g.a ekonomi.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Min A6, polarens A6 och andra polarens a3. Skar motorn på allihopa. Dne äldsta var en 06a.. :) aldrig mer Audi. Rätt fula också
Min A6 från 2012 klarade dom 13k milen jag körde den utan några som helst problem förutom ett hjullager som blev dåligt. Saknar den varje gång jag ser en svart A6 sedan på vägarna.

Antar att det är som med allt annat, vissa har otur och andra inte.
 

Mille79

Trollungen
Men nu var det väl körglädje.
A5:an är den som ser bäst ut av dessa även i mitt tycke. Personligen hade jag inte valt någon av dessa bilarna.
Är det inte obegränsat med resurser så är det genast mycket enklare. För de flesta så blir det oftast en kompromiss p.g.a ekonomi.

Precis men det skadar inte att bilen ser bra ut också:) är det så stor skillnad i körglädje mellan a5an och en 330? A5an har ju sååå mycket mer utrymme, även om körglädjen kommer först. Är det natt o dag mellan dessa två?
 
Topp