• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

demondave

Rolex
Är det så:p?Tvärtom här,massa felkoder hela tiden i display.
Men är väl olika från bil till bil givetvis.
Är dock sugen på Next gen.

Felkoder kan man leva med, så sett. Värre med växellådsbyten och motorrenoveringar/byten, kostar oftast mer :D Volvosäljaren hade väl inte uppförsbacke direkt, dessutom verkar den nya turbocompounden vara mitt i prick för oss. Till rätt pris, så får väl testa och se!

Har lite svårt att förstå den där Scaniahypen, men så har jag ju ingen grip tatuerad någonstans :D
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Felkoder kan man leva med, så sett. Värre med växellådsbyten och motorrenoveringar/byten, kostar oftast mer :D Volvosäljaren hade väl inte uppförsbacke direkt, dessutom verkar den nya turbocompounden vara mitt i prick för oss. Till rätt pris, så får väl testa och se!

Har lite svårt att förstå den där Scaniahypen, men så har jag ju ingen grip tatuerad någonstans :D
Nä vem fan vill ha det :cool:
Provkörde nya Volvon när den släpptes några dagar.
När jag hoppade in i min Scania från -05 igen så va valet klart det blev en ny Scania.
Gillade inte nya Volvon alls.
Men är väl det finns massa märken därute efter smak och tycke.
Dock va ju Volvons power steering underbar.
 

Mille79

Trollungen
Skoda, Kia etc är inte riktigt samma premiummärke och Stelvio är en storlek för liten. Nånting mellan premiummärken och ”japanska märken” i stor suv segmentet saknas på marknaden. Nån som vill starta ett nytt märke?:)
 

Tapiren

Cartier
Om man inte har råd med en x5a, q7a eller GLE vad är näst bäst efter dessa suvar? Vad tycker ni?
Nytt eller begagnat?

Vilka egenskaper söker du?

Alfa:s Stelvio har ju varit en testvinnare, den är väl lite mindre än X5 men antagligen med en helt annan körglädje.

Jag hade nog valt en lätt begagnad XC90, eller Cayenne.
 

Mille79

Trollungen
Nytt eller begagnat?

Vilka egenskaper söker du?

Alfa:s Stelvio har ju varit en testvinnare, den är väl lite mindre än X5 men antagligen med en helt annan körglädje.

Jag hade nog valt en lätt begagnad XC90, eller Cayenne.

Eftersom det handlar om företagsleasing tror jag inte begagnat är aktuellt. Lite blandade känslor för Alfa kring kvalite och driftsäkerhet även om dom verkar shapeat upp sig med Stelvio och Giulia.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Skoda, Kia etc är inte riktigt samma premiummärke och Stelvio är en storlek för liten. Nånting mellan premiummärken och ”japanska märken” i stor suv segmentet saknas på marknaden. Nån som vill starta ett nytt märke?:)
Tittat på Q5? Den är extremt bra prissatt mot företag. Be om en offert.
 

demondave

Rolex
Skoda, Kia etc är inte riktigt samma premiummärke och Stelvio är en storlek för liten. Nånting mellan premiummärken och ”japanska märken” i stor suv segmentet saknas på marknaden. Nån som vill starta ett nytt märke?:)

Är inte det ganska exakt VW:s position på marknaden numer? Premiumwannabe typ, högsta status bland distriktssäljare. Dom har väl nån modell som är rejält större än Tiguanen.
 

Tidur

Omega
Åker gammal vw passat diesel. Den är riktigt snål, kommer ner en bra bit in i Tyskland på en tank. (från Stockholm):)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Eftersom det handlar om företagsleasing tror jag inte begagnat är aktuellt. Lite blandade känslor för Alfa kring kvalite och driftsäkerhet även om dom verkar shapeat upp sig med Stelvio och Giulia.

Kika in Jaguar. Jag hade själv gått för en f pace om jag hade velat synas och det måste vara ''premium''...
0b945c8f237fecb7883b0af94ca70589.jpg
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Det handlar inte om att vilja synas men jag vill åka stort och premium då jag har 5 barn i ekvationen.

Då hade jag fullutrustat en Kia eller liknande. Mycket mer för pengen än en standard x5 :)

Övervägt att skippa att ta det på företaget och köpa en Volvo 945 med sjukt mycket utrustning?
1. Säkrare bil finns knappt
2. Gott om plats för ungarna
3. Du sitter som en kung i fotöljerna
4. Enda bilen du får in en 240x120 gipsskiva/OSB I bilen!
5. Är ungarna på kasst humör kan du alltid lägga den på bredden och köla lite i rondellerna :)
6. Inget värdetapp
7. Snuskigt billig att äga
 

Mille79

Trollungen
Då hade jag fullutrustat en Kia eller liknande. Mycket mer för pengen än en standard x5 :)

Övervägt att skippa att ta det på företaget och köpa en Volvo 945 med sjukt mycket utrustning?
1. Säkrare bil finns knappt
2. Gott om plats för ungarna
3. Du sitter som en kung i fotöljerna
4. Enda bilen du får in en 240x120 gipsskiva/OSB I bilen!
5. Är ungarna på kasst humör kan du alltid lägga den på bredden och köla lite i rondellerna :)
6. Inget värdetapp
7. Snuskigt billig att äga

Där fick man ett gott skratt:)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det handlar inte om att vilja synas men jag vill åka stort och premium då jag har 5 barn i ekvationen.
Tyvärr kommer nog suvarna inte vara kanon då, dom är ju inte alltid stora på insidan, hade jag så många barn hade jag köpt en minivan, alternativt en feeet Suburban eller liknande amerikansk suv, dom har plats på riktigt.

X5 med 5 barn, trångt... samma sak med resten av bilarna.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det handlar inte om att vilja synas men jag vill åka stort och premium då jag har 5 barn i ekvationen.
Kodiaq är inte i närheten av X5-premium nivå men definitivt ett steg upp från VW Tiguan, Stelvio och Kia Sorento.
Du får ju inte ens digital instrumentering hos Alfa och Kia exempelvis.
 

Simon.x

Rolex
Då hade jag fullutrustat en Kia eller liknande. Mycket mer för pengen än en standard x5 :)

Övervägt att skippa att ta det på företaget och köpa en Volvo 945 med sjukt mycket utrustning?
1. Säkrare bil finns knappt
2. Gott om plats för ungarna
3. Du sitter som en kung i fotöljerna
4. Enda bilen du får in en 240x120 gipsskiva/OSB I bilen!
5. Är ungarna på kasst humör kan du alltid lägga den på bredden och köla lite i rondellerna :)
6. Inget värdetapp
7. Snuskigt billig att äga

Du glömde :rolleyes:
Om den är från rätt årtal så är den skattebefriad samt att man behöver bara besikta den var anat år typ :p

//Simon
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det handlar inte om att vilja synas men jag vill åka stort och premium då jag har 5 barn i ekvationen.
Hur stora är barnen? Glöm allt vad X5, Q7, XC90 heter om de är annat än 4-8 år gamla. Finns inte plats för några barnstolar eller liknande längst bak och är man längre än 140-150cm nånstans så tar det stopp. Behöver man 7 sits på riktigt är det bara Sharan, S-Max eller Multivan+Vito som gäller.
 

Tapiren

Cartier
Eftersom det handlar om företagsleasing tror jag inte begagnat är aktuellt. Lite blandade känslor för Alfa kring kvalite och driftsäkerhet även om dom verkar shapeat upp sig med Stelvio och Giulia.
Jag tror tyvärr du får väldigt svårt att kombinera suv+premium+vettig storlek runt 500k. Möjligen att enklaste XC90:n går att klämma in? Annars är det nog svårt med ekvationen.

Q5 och X3 är fina men de är otroligt små, jag kunde inte ens sitta upprätt i baksätet i kollegan Q5:a. Dock har den taklucka, men ändå.0
 
Topp