• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ohh yeah stort grattis

09AF8C9A-F7ED-4D8B-B61A-A87D0080A462.jpeg
079ACC31-E573-4D01-96E2-3D4A67217EA3.jpeg
En barndomsdröm gick i uppfyllelse häromdagen och den kom perfekt till sommaren ;)
 
Det var en osedvanligt plump kommentar, är du lika odräglig i verkligheten lär din vänkrets vara försvinnande liten och synnerligen tolerant.

Njaa du, jag hade inte tänkt svara på din kommentar men gör det ändå, mot bättre vetande..
Jag varnade för ömma tår, och därefter gav jag en personlig åsikt och mitt tyckande gällande en bil, vilket jag i all rimlighet borde få uttrycka?

Men din kommentar å andra sidan, Den om någon är plumpt och attackerar dessutom Min person, inte en sak, eller ett utseende av ett dött ting.
Du kanske borde reflektera över hur Du resonerar på ett diskussionsforum?

ps. För övrigt tycker jag att alla 80-tals bilar borde pressas på skroten förutom Urquattron och M3 E30, okej, F40 får leva och kanske 959 ;)
 
Njaa du, jag hade inte tänkt svara på din kommentar men gör det ändå, mot bättre vetande..
Jag varnade för ömma tår, och därefter gav jag en personlig åsikt och mitt tyckande gällande en bil, vilket jag i all rimlighet borde få uttrycka?

Men din kommentar å andra sidan, Den om någon är plumpt och attackerar dessutom Min person, inte en sak, eller ett utseende av ett dött ting.
Du kanske borde reflektera över hur Du resonerar på ett diskussionsforum?

ps. För övrigt tycker jag att alla 80-tals bilar borde pressas på skroten förutom Urquattron och M3 E30, okej, F40 får leva och kanske 959 ;)

Fast ingen bryr sig om din kommentar.
Ingen vill höra den heller.
 
Fast ingen bryr sig om din kommentar.
Ingen vill höra den heller.

Det är givetvis din fulla rätt att läsa vad du vill, men uppenbarligen läste du min reply och reflekterade och bemödade dig med ett svar/åsikt?
Tro inte att jag har missat att det finns en vurm för gamla mercor här på forumet. (för mig obegripligt om du inte missat det)
Men om jag så har en åsikt som avviker från den normen, är jag inte då tillåten att yppa den tycker du?

Tycker du det är normalt att gå "full-frontal" mot någon som har an annan smak än en själv vad gäller bilar?

Kom igen nu, är det 0.5 meter högt i tak här.
 
Njaa du, jag hade inte tänkt svara på din kommentar men gör det ändå, mot bättre vetande..
Jag varnade för ömma tår, och därefter gav jag en personlig åsikt och mitt tyckande gällande en bil, vilket jag i all rimlighet borde få uttrycka?

Men din kommentar å andra sidan, Den om någon är plumpt och attackerar dessutom Min person, inte en sak, eller ett utseende av ett dött ting.
Du kanske borde reflektera över hur Du resonerar på ett diskussionsforum?

ps. För övrigt tycker jag att alla 80-tals bilar borde pressas på skroten förutom Urquattron och M3 E30, okej, F40 får leva och kanske 959 ;)

Du uttrycker dig väldigt nedsättande om en entusiastbil som ägaren säkert har köpt för att han gillar den och investerar tid och omsorg i just denna. Det tycker jag är plumpt och utifrån min erfarenhet brukar människor som vräker ur sig sådant sällan vara speciellt uppskattade som sällskap.
Var och en får givetvis uttrycka sin personliga åsikt på vilket forum man vill men med tanke på hur du gör det får du nog räkna med att du får en reaktion av det mindre entusiastiska slaget.
Jag själv är svag för äldre klassiska bilar men det gör inte att jag därför måste klanka ner på moderna varianter som jag inte finner lika tilltalande.
 
Njaa du, jag hade inte tänkt svara på din kommentar men gör det ändå, mot bättre vetande..
Jag varnade för ömma tår, och därefter gav jag en personlig åsikt och mitt tyckande gällande en bil, vilket jag i all rimlighet borde få uttrycka?

Men din kommentar å andra sidan, Den om någon är plumpt och attackerar dessutom Min person, inte en sak, eller ett utseende av ett dött ting.
Du kanske borde reflektera över hur Du resonerar på ett diskussionsforum?

ps. För övrigt tycker jag att alla 80-tals bilar borde pressas på skroten förutom Urquattron och M3 E30, okej, F40 får leva och kanske 959 ;)

Men snälla, givetvis får man säga vad som helst men man framstår som en idiot om man gör det bara för att man får.

Jah ser inte poängen att skriva dryga kommentarer om en uppenbar kvalitetspost. Det var inte direkt en silverfärgad Passat det handlade om. :D
 
...snip...
ps. För övrigt tycker jag att alla 80-tals bilar borde pressas på skroten förutom Urquattron och M3 E30, okej, F40 får leva och kanske 959 ;)

Jag ger mig inte in i det andra utan kommenterar enbart en del av din sista mening. Du får utöka din tidsram en bra bit för att få med min skit. Den är ritad på 60-talet och tillverkad i april 1971. Sedan är den då onekligen ändå en Mercedes - men vad, för mig okända, människor på nätet tycker om min bil (eller annat) bryr jag mig väldigt lite om som du kanske redan förstått. Jag tog inte illa upp utan konstaterade bara att smaken är som baken. Som med klockor...

Simma lugnt.
 
Okej jag ger mig, jag ska blunda när en gamm-merca seglar förbi i tråden :oops:
Men apropå gammalt, jag är otroligt svag för 50- och 60-tals jänkare med massor av krom och fantastiska linjer, finns det några dylika fantaster som vill visa upp sina klenoder?
 
Mitt hjärta ligger helt klart nära 50-, 60- och tidiga 70-talsamerikanare också men har varit en allätare när det gäller entusiastbilar. Har haft italienskt (Alfa "Bertone"), tyskt (356 och riktigt tidiga VW) och amerikanskt (AAR Cuda, ponycars, etc) genom åren. Åt, levde och sk-t bilar från den första vid 16 års ålder. Körde stenhårt fram till att jag var ungefär 40. Sedan var jag slut. Sålde allt. Delvis parallellt körde jag på med veteranbåtar (1920 till 1940-tal - mahognylådor - Forslund, Plym och Chris Craft) och fortsatte med det fram till att jag var drygt 50. Sålde dem också.

Har alltid gjort allt själv. Det har kostat - och då menar jag inte pengar.

När MB: n dök upp hade jag dels vilat upp mig (i fem år) och dels gjort en del analyser av mig själv och mitt beteende. Kan väl säga att jag fått sjukdomsinsikt. Ny regel 1 - lämna bort allt arbete (tid är mer värt än pengar och lägg tiden på människor istället för ting) Regel två - använd fordonet. Regel tre - sluta att vara anal.

MB: n är en bra kompromiss utifrån just mina personliga preferenser och erfarenheter - V8 (viss amerikansk influens - även om den är utpräglat högvarvigt europeisk med SOHC, elektroniskt tändning och insprutning samt manuell låda), tyskt bra bromsar (modern effekt - förutom ej låsningsfria), bekväm fjädring (jag har inga racing/rally-ambitioner kvar och är gubbe), en klassisk design och bra byggkvalitet. Möjlighet till riktigt tyst coupé (hardtop), uppfälld cabriolet och helt öppet.

Till skillnad mot när jag var yngre bryr jag mig idag om vad min partner tycker är kul. Det blir bättre så... Vi reser väldigt bra ihop och speciellt med bil. Långa turer i Europa har vi gjort och kommer att göra även framöver. Min målsättning med den här bilen är att vi när som helst kan sätta oss i den och dra till Alperna, södra Italien, Sarek, Murmansk eller Portugal. Bilen är helt igenomgången, på längden och tvären, utifrån det perspektivet och jag har inte gjort ett skvatt. Det har varit skrämmande och samtidigt skumt tillfredsställande. På ett "ont-skönt" sätt.

Har inte själv ägt en bruksbil sedan slutet av 1900-talet men företagen har försett mig med A6, A5, S80, XC70, Kodiaq, etc. Bryr mig inte det minsta om bruksbilar. De skall fungera och inte vara mina.

Så - nu har ni min innehållsdeklaration. Entusiastbilar = allt är kul. Bruksbilar = vad som helst och bryr mig inte.

PS - nu har det stått "inlägg 161" för mig sedan minst 10 inlägg bakåt. Är det jag som har missuppfattat vad inlägg är eller är det något konstigt på G?
 
Senast ändrad:
Mitt hjärta ligger helt klart nära 50-, 60- och tidiga 70-talsamerikanare också men har varit en allätare när det gäller entusiastbilar. Har haft italienskt (Alfa "Bertone"), tyskt (356 och riktigt tidiga VW) och amerikanskt (AAR Cuda, ponycars, etc) genom åren. Åt, levde och sk-t bilar från den första vid 16 års ålder. Körde stenhårt fram till att jag var ungefär 40. Sedan var jag slut. Sålde allt. Delvis parallellt körde jag på med veteranbåtar (1920 till 1940-tal - mahognylådor - Forslund, Plym och Chris Craft) och fortsatte med det fram till att jag var drygt 50. Sålde dem också.

Har alltid gjort allt själv. Det har kostat - och då menar jag inte pengar.

När MB: n dök upp hade jag dels vilat upp mig (i fem år) och dels gjort en del analyser av mig själv och mitt beteende. Kan väl säga att jag fått sjukdomsinsikt. Ny regel 1 - lämna bort allt arbete (tid är mer värt än pengar och lägg tiden på människor istället för ting) Regel två - använd fordonet. Regel tre - sluta att vara anal.

MB: n är en bra kompromiss utifrån just mina personliga preferenser och erfarenheter - V8 (viss amerikansk influens - även om den är utpräglat högvarvigt europeisk med SOHC, elektroniskt tändning och insprutning samt manuell låda), tyskt bra bromsar (modern effekt - förutom ej låsningsfria), bekväm fjädring (jag har inga racing/rally-ambitioner kvar och är gubbe), en klassisk design och bra byggkvalitet. Möjlighet till riktigt tyst coupé (hardtop), uppfälld cabriolet och helt öppet.

Till skillnad mot när jag var yngre bryr jag mig idag om vad min partner tycker är kul. Det blir bättre så... Vi reser väldigt bra ihop och speciellt med bil. Långa turer i Europa har vi gjort och kommer att göra även framöver. Min målsättning med den här bilen är att vi när som helst kan sätta oss i den och dra till Alperna, södra Italien, Sarek, Murmansk eller Portugal. Bilen är helt igenomgången, på längden och tvären, utifrån det perspektivet och jag har inte gjort ett skvatt. Det har varit skrämmande och samtidigt skumt tillfredsställande. På ett "ont-skönt" sätt.

Har inte själv ägt en bruksbil sedan slutet av 1900-talet men företagen har försett mig med A6, A5, S80, XC70, Kodiaq, etc. Bryr mig inte det minsta om bruksbilar. De skall fungera och inte vara mina.

Så - nu har ni min innehållsdeklaration. Entusiastbilar = allt är kul. Bruksbilar = vad som helst och bryr mig inte.

PS - nu har det stått "inlägg 161" för mig sedan minst 10 inlägg bakåt. Är det jag som har missuppfattat vad inlägg är eller är det något konstigt på G?

Föredömlig inställning och bra ’levnadsregler’ jag själv också borde följa!

Angående post count - poster på ’Lifestyle’ räknas inte in i ditt antal poster utan enbart poster på andra delar av forumet räknas.
 
Nu blir det riktigt OT... Men det hör till bilar åtminstone perifert. Idag efter arbetet fick jag lust att riktigt tung-meka. Har haft en idé ett tag och levde i tron att att jag var först och smått genial. Lite googling visade dock på motsatsen. Men en idé är en idé och meka är meka - så jag gjorde slag i saken.

För ett tag sedan köpte jag en Leatherman Micra för att ha på nyckelringen tillsammans med nycklar och en liten Olight i3e Eos.

Hmm... Idé!

Har kört slut på en mängd Leatherman genom åren och har därigenom samlat på mig lite skrotade verktyg.

47654446302_14bc234543_b.jpg


Lite längre och grövre skruvar, hylsor och andra småprylar. Några tiondelar borrning. Tog de utslitna nycklarna till MB: n för att testa. Kommer att kopiera den bra omgången nycklar och byta - så det kommer att se bättre ut när jag gör det "på riktigt". Lång historia aningen kortare - låter bilderna tala för sig själva.

40741163773_246dd346df_b.jpg


32764147667_67bc263753_b.jpg


För er som är lite yngre - bilar hade fler nycklar förr. Ofta en för alla lås och en för start. Min har även en för tanklocket - men den får ligga i askkoppen.

40740997983_3d89307a23_b.jpg


Hur stor är prylen då?

40740997883_da35679ef6_h.jpg


40740998023_f243b3fbe2_h.jpg


40740998163_3462e679a1_b.jpg


Bytte bort Micrans pincett (som ändå är värdelös) och larviga ringfäste mot det kraftigare ringfästet från en större Leatherman. Går att fälla in helt om man inte vill använda det.

40740998113_3d73907631_b.jpg


Funkar det då?

Perfekt!

40740997803_a128400464_b.jpg


Funderar på att lägga till garagenyckeln...

40740997753_4c35e40f37_b.jpg


Det här var kul kväll på landsorten...
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp