• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Dagens bil
image.jpg
Riktigt grym, vad är det för modell samt år på den??
Det är en av de billigaste modellerna! :)
Nivån är ju dock ganska hög redan där ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hur f-n funkar det här med tjänstebil egentligen (dumfråga kanske)?
Om jag har möjlighet att påverka, är det bättre (för mig och kanske även för företaget) att ge mig tjänstebil i stället för lönelyft?
 

hedbrg

Panerai
Hur f-n funkar det här med tjänstebil egentligen (dumfråga kanske)?
Om jag har möjlighet att påverka, är det bättre (för mig och kanske även för företaget) att ge mig tjänstebil i stället för lönelyft?
Tjänar man över skattegränserna för extra beskattning kan det absolut vara trevlig skatteplanering. Det kostar ändå rätt mycket ur egen ficka med en sprojlans bil men vill man inte ha bilar med några år på nacken så är de ju schyst.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hur f-n funkar det här med tjänstebil egentligen (dumfråga kanske)?
Om jag har möjlighet att påverka, är det bättre (för mig och kanske även för företaget) att ge mig tjänstebil i stället för lönelyft?

Det enkla svaret är "det beror på".
Eftersom både lön (vid lönehöjning) och tjänstebilen blir avdragsgilla kostnader i bolaget så beror det helt på vad bilen kostar bolaget, förmånsvärde, hur mycket löneökning du får avstå osv..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tjänar man över skattegränserna för extra beskattning kan det absolut vara trevlig skatteplanering. Det kostar ändå rätt mycket ur egen ficka med en sprojlans bil men vill man inte ha bilar med några år på nacken så är de ju schyst.
Hm, det är ju sant. Skattemässigt, om man skulle råka ha möjlighet att få utdelning ur bolaget, hur ligger det till där tro? Sen är ju tjänstebilsförmånen inte pensionsgrundande. Svårt det här!
Känns som om jag måste prata med pappersmänniskorna.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Efter att under 90- och 00-talet rattat enbart Lancia och Alfa Romeo med livet som insats och en ständigt sinande plånbok pga verkstadsräkningar..
Så har jag nu vid snart fyllda 40 trappat ner på mitt absoluta favoritmärke Fiat. Frugan kallar dom skrotbilar, jag kallar det kärlek och det närmaste en otrohetsaffär jag kommer.

Dagen till ära rattas en Fiat Strada -06

WP_20150803_003.jpg

Det känns värdigt att skumpa runt i lagliga hastigheter i dessa italienska plåtburkar.
WP_20150803_004.jpg

Finns det fler Fiat-entusiaster på KS? Eller är det bara jag?
 

joca

Patek
2-Faktor
Hm, det är ju sant. Skattemässigt, om man skulle råka ha möjlighet att få utdelning ur bolaget, hur ligger det till där tro? Sen är ju tjänstebilsförmånen inte pensionsgrundande. Svårt det här!
Känns som om jag måste prata med pappersmänniskorna.

Det är för många okända variabler för att svara på enkelt enligt mig.
Andra frågor som är intressanta är t.ex. Hur mycket tjänar personen (som du nämner, pensionsgrundande/föräldrarpeng osv), Hur mycket utdelning kan personen ta del av.

https://www.skatteverket.se/foretag...komstaret2015.4.12815e4f14a62bc048f1032c.html

Där finns ganska bra info om utdelning i fåmansbolag (om det är det aktuella vilket jag misstänker?).

Hur som, jag tycker att du ska kika på detta såhär:
Kika vad du har i lön just nu, brutto samt netto (dvs vad din skatteeffekt blir, inte bara vad löneavdelningen drar i preliminär skatt utan vad din slutliga skatt blir på din lön).
Kika vilken bil du vill ha och kolla förmånsvärde, när du har detta så gör en du ny beräkning, då ser du vad din nya skatteeffekt blir samt hur mycket netto du faktiskt får betala för din nya bil.
Fråga dig själv om du tycker att det verkar rimligt. Kika även om du kan köpa ut din bil privat efter leasingperioden är slut.
Kika vad du skulle få för lön brutto+netto utan förmånsbil dvs om du får en löneökning.

Jämför detta och kolla sedan alla alternativ hur det påverkar din eventuella utdelning.

Sedan blir det nog ett ganska lätt val :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Visar sig att jag kan välja mellan Passat eller V70 (av de modeller som är relevanta för familjen, dvs "stor kombi"). Någon som har erfarenhet av de båda? Verkar som att man får mer för pengarna i Passaten? Men hur är den storleksmässigt? Både avseende baksäte och lastutrymme.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Tjena
yes finalen gick i söndags, jag kollade inte hela tiden och kommer tyvärr inte komma ihåg att jag såg en röd Prelude
Hmm, kanske blandar jag ihop serierna. Timeattacknu.se är det han kör. Tävling på gelleråsen den 23e är nästa race.
Jaja roligt är det oavsett :)
Önskar jag hade mer tid för banan men det blir bara lite banträffar då o då med alfaklubben.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bjuder på några bilder till :)

P1010506 copy.jpg
P1010559 copy.jpg
P1010579 copy.jpg
P1010587 copy.jpg
P1010605 copy.jpg
P1010606 copy.jpg
P1010612 copy.jpg
P1010617 copy.jpg
P1010618 copy.jpg

Tack igen! Roliga bilder!

Fasen vad Gustafs 944/968 är häftig.

Men jag blev nästan ännu mer till mig nu av den där Speedstern. Undrar om det där är det där lettiska tok-bygget som hittat hit? Har inte följt serien alls.

Blir ju sugen på att sätta kapen i min egen... :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Hmm, kanske blandar jag ihop serierna. Timeattacknu.se är det han kör. Tävling på gelleråsen den 23e är nästa race.
Jaja roligt är det oavsett :)
Önskar jag hade mer tid för banan men det blir bara lite banträffar då o då med alfaklubben.

God morgon

Du har rätt, detta var en "festival" i timeattackserien, nästa race verkar gå i Kalskoga.

Ja en blir än mer sugen på att skaffa något roligt att köra bana med :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack igen! Roliga bilder!

Fasen vad Gustafs 944/968 är häftig.

Men jag blev nästan ännu mer till mig nu av den där Speedstern. Undrar om det där är det där lettiska tok-bygget som hittat hit? Har inte följt serien alls.

Blir ju sugen på att sätta kapen i min egen... :)

Varsågod :), borde tagit fler bilder men valde att titta istället :D. Det stämmer nog Speedstern är ifrån Lettland, var flertalet bilar med ifrån Finland, Norge också.

Vad kör du för något?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Varsågod :), borde tagit fler bilder men valde att titta istället :D. Det stämmer nog Speedstern är ifrån Lettland, var flertalet bilar med ifrån Finland, Norge också.

Vad kör du för något?

Har just en Speedster faktiskt.

Använder den i princip uteslutande för att få till lite banåka någon gång ibland. Men har inte kört någonting alls hittills i år.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har just en Speedster faktiskt.

Använder den i princip uteslutande för att få till lite banåka någon gång ibland. Men har inte kört någonting alls hittills i år.

Ah där ser man, måste vara en mycket rolig bil! Badstern var där också men något gick sönder....
Har börjat snegla på nya MX-5:an lär vara grymt rolig att köra, runt 1000kg och 160hk
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ah där ser man, måste vara en mycket rolig bil! Badstern var där också men något gick sönder....
Har börjat snegla på nya MX-5:an lär vara grymt rolig att köra, runt 1000kg och 160hk

Miata var det första jag kikade på när jag letade 'banprojekt' för ett par år sedan. Men mittmotor, aluminium-'monocoque', och turbo gjorde att valet föll på Speedstern.

Mycket rolig att köra. Fantastisk leksak men värdelös som bil. Typ! :)

De nya Miatorna verkar dock fantastiskt fina.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Miata var det första jag kikade på när jag letade 'banprojekt' för ett par år sedan. Men mittmotor, aluminium-'monocoque', och turbo gjorde att valet föll på Speedstern.

Mycket rolig att köra. Fantastisk leksak men värdelös som bil. Typ! :)

De nya Miatorna verkar dock fantastiskt fina.
Fan får ångest nu, vill ha något kul :D. Måste bygga hus först, sen jäklar ...

Ja den nya verkar riktigt trevlig, anmälde intresse för provkörning, verkar inte blir först förrens senare i höst som den dyker upp :/. Även priset har gått upp, väljer man med sportpaketet och 160hk så är det runt 270k SEK.

Skall även prova den nya mustangen när den kommer. Den är på den andra sidan av skalan men en V8 är en V8. Riktigt bra pris med tanke på vad man får
 
Topp