• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?


45C00CAE-6A09-4AD5-AED1-BC638DC0FF7F.jpeg
 
Kvalitetspost,

Jag hade en C6 Z06 när dom kom ut och den var rätt brutal egentligen. Den gick i princip 100 km/h på ettans växel. Ganska snabb 0-100 för sin tid,

Men bredvid C7an så framstår den som förhistorisk. :D

En sak som jag dock minns med den var att den dels var rätt komfortabel på långkörning, samt att den drog typ 0,6l/milen även om man låg i 120 och körde E4an. Man hade typ 1300rpm på högsta växeln samt väldigt lågt luftmotstånd. Den var ändå relativt högvarvig, runt 7000rpm tycks jag minnas. Helt klart en bra bil rakt igenom som jag då gillade väldigt mycket, men idag är den som sagt omodern nå jävulskt.

4E48992C-01D7-4C8F-843D-4B6AA37609FB.jpeg
Corvette är väldigt mkt ”bang for the buck”. Ska bli spännande att se C8:an som snart presenteras
 
Jag är sjukt sugen på en Corvette 72-75 någon gång. Men eftersom jag har tummen mitt i handen kommer det nog inte att bli av, man bör ju kunna skruva lite själv innan man hoppar på en sån.
 
Jag är sjukt sugen på en Corvette 72-75 någon gång. Men eftersom jag har tummen mitt i handen kommer det nog inte att bli av, man bör ju kunna skruva lite själv innan man hoppar på en sån.

Lämna bort den direkt du köper den och byt ut alla slitdelar så lär du slippa problem under den tid du har den.

Amerikanska gammelbilar är krångelfria, speciellt Camaro/Corvette osv.

Fixa en fräsch kylare, byt ut allt i hjulupphängning och hjullager samt renovera motor och bränsle så klarar du dig länge.
 
Är det någon här som har koll på vad som gäller. Google känns fullt av osanna-sanningar. En polare har fått underkänt på besiktningen pga att den avtagbara dragkroken inte går att ta loss. Efter besök på 3 olika verkstäder där ingen lyckats ta bort den är nu frågan. Kan man bara svetsa fast skiten och besiktiga den med fast krok. Eller måste den monteras efter några speciella regler?
 
Är det någon här som har koll på vad som gäller. Google känns fullt av osanna-sanningar. En polare har fått underkänt på besiktningen pga att den avtagbara dragkroken inte går att ta loss. Efter besök på 3 olika verkstäder där ingen lyckats ta bort den är nu frågan. Kan man bara svetsa fast skiten och besiktiga den med fast krok. Eller måste den monteras efter några speciella regler?
Tror du kan svetsa dit den, men bilen kommer få dra mycket mindre.
Så var det förr iallafall om jag inte minns fel
 
Förr kunde man borra ett hål rätt igenom draget och dra i en bult för att få det godkänt. Alternativt ring bilprovningen på måndag och få korrekt svar.
Är det någon här som har koll på vad som gäller. Google känns fullt av osanna-sanningar. En polare har fått underkänt på besiktningen pga att den avtagbara dragkroken inte går att ta loss. Efter besök på 3 olika verkstäder där ingen lyckats ta bort den är nu frågan. Kan man bara svetsa fast skiten och besiktiga den med fast krok. Eller måste den monteras efter några speciella regler?
 
Är det någon här som har koll på vad som gäller. Google känns fullt av osanna-sanningar. En polare har fått underkänt på besiktningen pga att den avtagbara dragkroken inte går att ta loss. Efter besök på 3 olika verkstäder där ingen lyckats ta bort den är nu frågan. Kan man bara svetsa fast skiten och besiktiga den med fast krok. Eller måste den monteras efter några speciella regler?
Nej, är det typat som avtagbart ska det kunna tas bort på besiktningen. Tiden för "bonnmeck" är förbi.
Ska bilen typas om med fast krok ska du ha med intyg på kroken från tillverkaren.
 
Är det någon här som har koll på vad som gäller. Google känns fullt av osanna-sanningar. En polare har fått underkänt på besiktningen pga att den avtagbara dragkroken inte går att ta loss. Efter besök på 3 olika verkstäder där ingen lyckats ta bort den är nu frågan. Kan man bara svetsa fast skiten och besiktiga den med fast krok. Eller måste den monteras efter några speciella regler?

Standardproblem hemma på schlätta och i familjen Hotshot. Bönder som vi är så sitter alltid dragkroken på och används någon gång i veckan, och när det är dags för besiktning så har den fastnat... Dränk skiten i 5-56 och fram med släggan! ;) (jag är seriös, vi har fått kroken att släppa ett antal gånger. Den tål mer än man tror!)
 
Vet faktiskt inte. Inget som är på tapeten just nu iaf.
Det är väl bara vi Svennar som behöver en liiite högre bil med skärmbreddare som helt plötsligt kan bestiga berg... ;)
För mig är det ett perfekt mellanting.
Tycker man sitter för lågt i en vanlig bil. Suvarna lite för gungiga och höga
Handlar mer om höjden för mig. Sen plasten kan man leva utan i många fall :)
 
Någon fler som längtar till den dagen där man kan klicka hem en elmotor på 400hk, ett styrsystem och ett 100kwh-batteri som man själv kan knåpa in i valfri bil? Tänk Bmw E28, Mercedes W124, Porsche 964, Volvo 780 osv

Man kan drömma sig bort för mindre saker, :)
 
Någon fler som längtar till den dagen där man kan klicka hem en elmotor på 400hk, ett styrsystem och ett 100kwh-batteri som man själv kan knåpa in i valfri bil? Tänk Bmw E28, Mercedes W124, Porsche 964, Volvo 780 osv

Man kan drömma sig bort för mindre saker, :)
Nej.
För mig är motorn och ljudet största anledningen till att ens ha en sådan bil.
Sen att alla elbilar i dagsläget förutom typ fisker karma ser ut som barnängentvålar på hjul gör inte saken bättre.
 
Nej.
För mig är motorn och ljudet största anledningen till att ens ha en sådan bil.
Sen att alla elbilar i dagsläget förutom typ fisker karma ser ut som barnängentvålar på hjul gör inte saken bättre.

Dra inte alla över en kam nu, Kia e-soul påminner inte om en Barnängentvål, mer en modern variant av Fiat multipla.
 
Nej.
För mig är motorn och ljudet största anledningen till att ens ha en sådan bil.
Sen att alla elbilar i dagsläget förutom typ fisker karma ser ut som barnängentvålar på hjul gör inte saken bättre.

Jag tänker såklart i bruksbils-sammanhang.
Att åka svinbilligt med otrolig driftsäkerhet i världens coolaste designer samtidigt som man får ned ljudnivån inuti bilen är som en dröm man bara längtar efter.

Själva syftet med frågeställningen är att mankan frångå alla nackdelar med elbilar (designen) och bara få fördelarna.
 
Jag tänker såklart i bruksbils-sammanhang.
Att åka svinbilligt med otrolig driftsäkerhet i världens coolaste designer samtidigt som man får ned ljudnivån inuti bilen är som en dröm man bara längtar efter.

Själva syftet med frågeställningen är att mankan frångå alla nackdelar med elbilar (designen) och bara få fördelarna.
Såg något klipp om någon som gjorde just detta. Tror det var i Kalifornien.
 
Någon fler som längtar till den dagen där man kan klicka hem en elmotor på 400hk, ett styrsystem och ett 100kwh-batteri som man själv kan knåpa in i valfri bil? Tänk Bmw E28, Mercedes W124, Porsche 964, Volvo 780 osv

Man kan drömma sig bort för mindre saker, :)
Finns en firma i england som har kitt för diverse modeller, bla 911 och tror även de konverterat en E3:a :) Kan bara inte komma ihåg vad de heter...
 
Tillbaka
Topp