• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Handlar inte så mycket om sport, men någon som har erfarenhet av en nyare Multivan som "daily driver".
Ris och ros?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Handlar inte så mycket om sport, men någon som har erfarenhet av en nyare Multivan som "daily driver".
Ris och ros?
Ägarna älskar dem. Har man väl börjat vänja sig vid utrymmena så blir man bortskämd. Har en kollega som är inne på sin fjärde Multivan som tjänstebil.
Men de är dyra i inköp och en smula törstiga förstås.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
boxster.jpg


Boxster väder :) kluvet om denna ska vandra vidare eller få stå kvar i garaget :D :D
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ägarna älskar dem. Har man väl börjat vänja sig vid utrymmena så blir man bortskämd. Har en kollega som är inne på sin fjärde Multivan som tjänstebil.
Men de är dyra i inköp och en smula törstiga förstås.
Törstig? Över litern?
Han bruksar den alltså? In och ut på parkeringar, centralt, p-hus osv och det funkar bra.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Törstig? Över litern?
Han bruksar den alltså? In och ut på parkeringar, centralt, p-hus osv och det funkar bra.
Vi har aldrig diskuterat på centiliternivå, mer bara att det är det enda dåliga han kan pratat om. Soppan ingår också i hans avtal så det är ju rätt förmånligt. Han är extremt förtjust i bilen i största allmänhet men så skjutsar han runt en massa hockeyungdomar också.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vi har aldrig diskuterat på centiliternivå, mer bara att det är det enda dåliga han kan pratat om. Soppan ingår också i hans avtal så det är ju rätt förmånligt. Han är extremt förtjust i bilen i största allmänhet men så skjutsar han runt en massa hockeyungdomar också.
Är med.
Trivs ju rätt bra med passat, 280 hk och sportchassie. Frågan är om jag dör tråkdöden i en multivan. Att den passar mig med tre kids och hund på ingång tvivlar jag inte på.
Får nog ta mig en provkörning.
 

demondave

Rolex
Handlar inte så mycket om sport, men någon som har erfarenhet av en nyare Multivan som "daily driver".
Ris och ros?

Bara yrkesmässigt, men snälla långmil. Mycket strul till och från, sämre stolar än gamla generationen. Jag hann sluta medan gamla generationen var i livet, farsan körde vidare i dom nya. Han är polare med Assistancekåren både här och där numer iaf. Annars förvånansvärt smidiga, tar man sig lite tid att lära sig bilen kommer man in på ställen man aldrig trodde. Jag körde långa hjulbasen, dom korta lär ju inte vara ett dugg värre än V70 om man håller koll på höjden. Snåla i dieselutförande, törstiga med bensinmotor (föga förvånande)

Mellandiesel någonstans (inte minsta, inte värsta) och manuell skulle jag välja, om man kan leva med det och inte kör garantinytt. VAG:s av/på-koppling får man leva med.

Förra generationen fick man i alla fall lätt ut 90k mil ur, om man körde fort nog för att hinna före rosten.

Sorry @Norrlänningen ;)
 
Någon fler som hänger med i Teslas galna prissättning/rea/dump?
Nya model S 75D från under 700tkr efter miljöbilspremie.
Det gäller "demobilar", men man får intrycket av att det är nya bilar som står halvfärdiga och kan utrustas till viss del efter eget tycke och smak.
Googla runt lite och läs själva.

1.
Jag gissar att alla Model3-köpare är småsura för att man nu idag får en Model S till typ samma peng.

2.
Jag gissar att alla Model S-köpare är sura för att deras nya bil nu är typ 200tkr billigare än för några dagar sedan.

3.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra en Model S för dessa pengar.

4.
Jag skulle nog inte uppskatta den alltför mycket när man är van en viss standard på sin bil och på företaget som tillverkar bilen. Sen är Tesla-ägare tröttsamma rent generellt. Det blir fånigt när man endast håller sig till ett fabrikat oavsett vilket och vägrar vidga sina vyer utanför detta tycker jag. :)

compositor[1].jpg
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Någon fler som hänger med i Teslas galna prissättning/rea/dump?
Nya model S 75D från under 700tkr efter miljöbilspremie.
Det gäller "demobilar", men man får intrycket av att det är nya bilar som står halvfärdiga och kan utrustas till viss del efter eget tycke och smak.
Googla runt lite och läs själva.

1.
Jag gissar att alla Model3-köpare är småsura för att man nu idag får en Model S till typ samma peng.

2.
Jag gissar att alla Model S-köpare är sura för att deras nya bil nu är typ 200tkr billigare än för några dagar sedan.

3.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra en Model S för dessa pengar.

4.
Jag skulle nog inte uppskatta den alltför mycket när man är van en viss standard på sin bil och på företaget som tillverkar bilen. Sen är Tesla-ägare tröttsamma rent generellt. Det blir fånigt när man endast håller sig till ett fabrikat oavsett vilket och vägrar vidga sina vyer utanför detta tycker jag. :)

compositor[1].jpg

Min uppfattning om Tesla är att det inte är en vettig produkt.
Då jag jobbar i Norge (Stavanger för det mesta) så ser man massor av Teslor.
Tog man taxi förr, så var det ofta Tesla man fick åka.
Idag så ser jag väldigt få taxibilar som är Tesla och inredningen var väldigt nerkörd på de bilar som fortfarande rullar.
Kvalitet? knappast. Är den bilen som verkar ha mest problem och folk klagar på i Norge.

Slit och släng med stora batterier. Knappast miljömässig vinst, om du frågar mig.
 

M.B.

Cartier
Låter ju helt magiskt, vad kostar ett sånt kalas? Känns som åt hållet "smakar det så kostar det"? :)

Beror på helt enkelt, man kan hyra allt från M2 (som är inte så spännande till mig eftersom jag ägde en i nästan två år) till AMG GT osv.

Bilar:
Vi är 3 vänner som planerade resan och hyrt bilar, men det finns en fjärde som hade lite mindre tur i livet, men fortfarande en vän på nästan 20 år, så han hoppar på bilen med mig som en bröllopspresent. I mitt fall så kostar bilen 1060EUR med lite extra försäkring och extra föraren, de två andra fick betala 1000.
Jag är ganska säker att vi kommer betala lite mer för ännu mer optional försäkringar, sen har vi en 200km/dag gräns med 1euro/km över detta. Här räknar jag 400-600 till för extra försäkring och miltal.

Hotell:
Upp till er att bestämma var och för vilken pris, själv landar vi på runt 1100 för hela veckan. Dock även här delar jag rummet med min vän så om ni är två som betalar det är 550/pers.

Eventuellt bensin, mat och drick till kvällen, etc.
Och ja, veckan börjar i Munchen där vi möter, så man måste också tänka på flyget (eller tåget, men jag tvivlar att en som bryr sig så mycket om miljön för att lida genom en tågresa till Munchen ska göra det för en vecka av bensin bränning med 3 stycken 911 GTS:D)

Jag kan dela med mig lite tips och vårt route om det finns intresse.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Hårdmekade igår kväll. Var tvungen att byta fälgar. Det slutade med att jag fick ta av hela karossen. Tungt arbete...

47113262594_d30667954c_b.jpg

47902650451_7ab712ac62_b.jpg


När man tittar på ovanstående bild och ser att fälgar och navkapslar har hål där det skall vara hål är det lätt att glömma skalan. Jämför nedan...

40940236043_b484fe47de_b.jpg

47902650221_494756012b_b.jpg

47850551782_ded523de2a_b.jpg


Monterade navkapselhjulen på den svarta bilen och vid tillfälle kommer jag att måla om centrumen i svart.

47113262184_859d07184c_b.jpg


Nu skall den lilla bilen bara få raka ändrör till avgassystemet, röda solskydd och borttagna framljustorkare så matchas den stora bilen riktigt bra.

46895919225_7e44487d2f_b.jpg
 

AE41500

Panerai
Hårdmekade igår kväll. Var tvungen att byta fälgar. Det slutade med att jag fick ta av hela karossen. Tungt arbete...

47113262594_d30667954c_b.jpg

47902650451_7ab712ac62_b.jpg


När man tittar på ovanstående bild och ser att fälgar och navkapslar har hål där det skall vara hål är det lätt att glömma skalan. Jämför nedan...

40940236043_b484fe47de_b.jpg

47902650221_494756012b_b.jpg

47850551782_ded523de2a_b.jpg


Monterade navkapselhjulen på den svarta bilen och vid tillfälle kommer jag att måla om centrumen i svart.

47113262184_859d07184c_b.jpg


Nu skall den lilla bilen bara få raka ändrör till avgassystemet, röda solskydd och borttagna framljustorkare så matchas den stora bilen riktigt bra.

46895919225_7e44487d2f_b.jpg
Underbart!
 
Topp