Det var egentligen inte det jag ifrågasatte. Skulle jag någonsin tvingas ha en SUV skulle jag uppskatta att den var någorlunda rapp. Men jag kan nog ha varit otydlig på den punkten. Vad jag inte förstår är varför man vill ha en coupémodell på en SUV. Det ser bara löjligt ut. Som en extremt ihoptryckt coupémodell av valfritt märke med för en coupé orimligt hög markfrigång (jag såg faktiskt ovan nämnda Mercedes-modell (var nog ingen AMG-variant dock) i verkligheten för några veckor sen och började asgarva, det såg fanimig helt bisarrt ut, men efter några sekunder närmade sig ägaren fordonet, så jag fick lugna ned mig). Det handlar helt enkelt om proportioner, vilket är en gren där SUV-coupér inte ens kvalificerar sig till valfritt distriktsmästerskap. Jag kopplar samman coupémodeller med en lite elegantare och sportigare framtoning än vad jag förväntar mig av en SUV. Önskade jag en SUV vill jag istället ha lite funktionella byggen. Att överge en av de stora fördelarna med dessa (både utseendemässigt och funktionsmässigt) utan att vinna något på det tycker jag verkar vara lite korkat. Därav min aversion mot SUV-coupér!Bara för att man har en SUV så behöver den inte vara långsammast i stan.
EDIT: Sen är det viktigt att skilja på snabb och sportig. För mig kan en SUV t.ex vara jättesnabb, men den blir i mina ögon aldrig en sportig bil.
Senast ändrad: