• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bara för att man har en SUV så behöver den inte vara långsammast i stan.
Det var egentligen inte det jag ifrågasatte. Skulle jag någonsin tvingas ha en SUV skulle jag uppskatta att den var någorlunda rapp.:) Men jag kan nog ha varit otydlig på den punkten.:sorry: Vad jag inte förstår är varför man vill ha en coupémodell på en SUV. Det ser bara löjligt ut. Som en extremt ihoptryckt coupémodell av valfritt märke med för en coupé orimligt hög markfrigång (jag såg faktiskt ovan nämnda Mercedes-modell (var nog ingen AMG-variant dock) i verkligheten för några veckor sen och började asgarva, det såg fanimig helt bisarrt ut, men efter några sekunder närmade sig ägaren fordonet, så jag fick lugna ned mig). Det handlar helt enkelt om proportioner, vilket är en gren där SUV-coupér inte ens kvalificerar sig till valfritt distriktsmästerskap. Jag kopplar samman coupémodeller med en lite elegantare och sportigare framtoning än vad jag förväntar mig av en SUV. Önskade jag en SUV vill jag istället ha lite funktionella byggen. Att överge en av de stora fördelarna med dessa (både utseendemässigt och funktionsmässigt) utan att vinna något på det tycker jag verkar vara lite korkat. Därav min aversion mot SUV-coupér!

EDIT: Sen är det viktigt att skilja på snabb och sportig. För mig kan en SUV t.ex vara jättesnabb, men den blir i mina ögon aldrig en sportig bil.
 
Senast ändrad:
maxresdefault.jpg
Det var egentligen inte det jag ifrågasatte. Skulle jag någonsin tvingas ha en SUV skulle jag uppskatta att den var någorlunda rapp.:) Men jag kan nog ha varit otydlig på den punkten.:sorry: Vad jag inte förstår är varför man vill ha en coupémodell på en SUV. Det ser bara löjligt ut. Som en extremt ihoptryckt coupémodell av valfritt märke med för en coupé orimligt hög markfrigång (jag såg faktiskt ovan nämnda Mercedes-modell (var nog ingen AMG-variant dock) i verkligheten för några veckor sen och började asgarva, det såg fanimig helt bisarrt ut, men efter några sekunder närmade sig ägaren fordonet, så jag fick lugna ned mig). Det handlar helt enkelt om proportioner, vilket är en gren där SUV-coupér inte ens kvalificerar sig till valfritt distriktsmästerskap. Jag kopplar samman coupémodeller med en lite elegantare och sportigare framtoning än vad jag förväntar mig av en SUV. Önskade jag en SUV vill jag istället ha lite funktionella byggen. Att överge en av de stora fördelarna med dessa (både utseendemässigt och funktionsmässigt) utan att vinna något på det tycker jag verkar vara lite korkat. Därav min aversion mot SUV-coupér!

EDIT: Sen är det viktigt att skilja på snabb och sportig. För mig kan en SUV t.ex vara jättesnabb, men den blir i mina ögon aldrig en sportig bil.
 
Nope. Denna är fortfarande ganska ful (inget som har med sakfrågan att göra, utan kände bara att jag ville påpeka detta!;)) och oproportionerlig. Ser mest ut som att någon har hissat upp en Renault Clio Cup rätt rejält (Renaulten på bild ser faktiskt sportigare ut än Lambon, observera att jag säger "sportigare", inte "snyggare").
01renaultcliorscupreview.jpg

Dessutom inte särskilt sportig jämfört med andra modeller från tillverkaren. Hade de sänkt den jättemånga centimeter (inte bara till marken, men kanske främst på motorhuv/front) och kört på två dörrar hade den nog faktiskt gått att betrakta som sportig.:) På plussidan var det en riktigt snygg färg!
Men den är säkert jättesnabb!:D
Det är denna vi pratar om, va?
45ce848f-2b60-40f1-bc6e-2dff93bca847
 
Senast ändrad:
Du menar alltså att man medvetet köper en helt meningslös biltyp för jättemycket pengar bara för att visa att man har så mycket pengar att man kan slänga de hursomhelst över en en helt misslyckad typ av bil som egentligen ingen vill ha?:confused:

Det är ju själva definitionen av statussymbol, är det något nytt för dig? :)
Bilen är ju knappast misslyckad, den fungerar mycket bra om man vill visa din omgivning att man har mycket pengar.

Visst förstår ni att en bil inte behöver vara ämnad för att ha goda eller praktiska egenskaper på vägen/terrängen utan att en bil kan användas till många andra saker också? T,ex att visa sitt välstånd. Precis som att en klocka, fjällstuga, skjorta, champagne osv inte nödvändigtvis behöver ha goda egenskaper eller användas som den är tänkt??
 
Senast ändrad:
Det är ju själva definitionen av statussymbol, är det något nytt för dig? :)
Njet!:)
Bilen är ju knappast misslyckad, den fungerar mycket bra om man vill visa din omgivning att man har mycket pengar.
Misslyckad som bil. Utmärkt som statusmarkör. Uppfattat! Frågan är vad som är viktigast för köparen?
Visst förstår ni att en bil inte behöver vara ämnad för att ha goda eller praktiska egenskaper på vägen/terrängen utan att en bil kan användas till många andra saker också? T,ex att visa sitt välstånd. Precis som att en klocka, fjällstuga, skjorta, champagne osv inte nödvändigtvis behöver ha goda egenskaper eller användas som den är tänkt??
Poängen är att du faktiskt kan köpa andra bilar än just en SUV-coupé för att visa ditt välstånd! Det går faktiskt att göra din granne avundsjuk samtidigt som du dessutom får uppleva en viss nytta/visst nöje av ditt val. Det finns en uppsjö med alternativ. Men just i fallet SUV-coupé skulle jag hävda att det är lite som att vaska vodkan på Stureplan. Men...whatever floats your boat!:)
 
Senast ändrad:
Njet!:)
Misslyckad som bil. Utmärkt som statusmarkör. Uppfattat! Frågan är vad som är viktigast för köparen?
Poängen är att du faktiskt kan köpa andra bilar än just en SUV-coupé för att visa ditt välstånd! Det går faktiskt att göra din granne avundsjuk samtidigt som du dessutom får uppleva en viss nytta/visst nöje av ditt val. Det finns en uppsjö med alternativ. Men just i fallet SUV-coupé skulle jag hävda att det är lite som att vaska vodkan på Stureplan.
En SUV-coupé köper man (likt en Rolle) med hjärtat och inte med hjärnan. Du kan argumentera dig blå för hur opraktiskt den är men sanningen är den att folk köper dessa för att de gillar utséendet. Sen att de inte passar alla hör liksom till. Finns likväl folk som köper sportbilar utan att köra på bana. Det är också egentligen totalt meningslös då du lika gärna kunde köpt dig en praktisk bil med V8. Samma upplevelse på gatan..
 
En SUV-coupé köper man (likt en Rolle) med hjärtat och inte med hjärnan. Du kan argumentera dig blå för hur opraktiskt den är men sanningen är den att folk köper dessa för att de gillar utséendet. Sen att de inte passar alla hör liksom till. Finns likväl folk som köper sportbilar utan att köra på bana. Det är också egentligen totalt meningslös då du lika gärna kunde köpt dig en praktisk bil med V8. Samma upplevelse på gatan..
Du har totalt missuppfattat mig. Det största problemet jag har med SUV-coupér är att de är jättefula.:) Jag har svårt att förstå varför man skulle vilja ha en coupémodell (för mig intimt sammankopplat med eleganta och sportiga bilar) på en jättehög bil. De ser betydligt bättre ut som kombimodell (passar bättre med biltypen).
En SUV-coupé är förhoppningsvis betydligt mer praktisk än min nuvarande bil.:)
 
Det var egentligen inte det jag ifrågasatte. Skulle jag någonsin tvingas ha en SUV skulle jag uppskatta att den var någorlunda rapp.:) Men jag kan nog ha varit otydlig på den punkten.:sorry: Vad jag inte förstår är varför man vill ha en coupémodell på en SUV. Det ser bara löjligt ut. Som en extremt ihoptryckt coupémodell av valfritt märke med för en coupé orimligt hög markfrigång (jag såg faktiskt ovan nämnda Mercedes-modell (var nog ingen AMG-variant dock) i verkligheten för några veckor sen och började asgarva, det såg fanimig helt bisarrt ut, men efter några sekunder närmade sig ägaren fordonet, så jag fick lugna ned mig). Det handlar helt enkelt om proportioner, vilket är en gren där SUV-coupér inte ens kvalificerar sig till valfritt distriktsmästerskap. Jag kopplar samman coupémodeller med en lite elegantare och sportigare framtoning än vad jag förväntar mig av en SUV. Önskade jag en SUV vill jag istället ha lite funktionella byggen. Att överge en av de stora fördelarna med dessa (både utseendemässigt och funktionsmässigt) utan att vinna något på det tycker jag verkar vara lite korkat. Därav min aversion mot SUV-coupér!

EDIT: Sen är det viktigt att skilja på snabb och sportig. För mig kan en SUV t.ex vara jättesnabb, men den blir i mina ögon aldrig en sportig bil.

Ja, du får givetvis lite medhåll då MBs Coupé SUV ser ut som en tvål. Är själv inte någon Coupé fanatiker, varken som SUV eller icke SUV.
Funkar ibland, men oftast inte.
 
Njet!:)
Misslyckad som bil. Utmärkt som statusmarkör. Uppfattat! Frågan är vad som är viktigast för köparen?
Poängen är att du faktiskt kan köpa andra bilar än just en SUV-coupé för att visa ditt välstånd! Det går faktiskt att göra din granne avundsjuk samtidigt som du dessutom får uppleva en viss nytta/visst nöje av ditt val. Det finns en uppsjö med alternativ. Men just i fallet SUV-coupé skulle jag hävda att det är lite som att vaska vodkan på Stureplan. Men...whatever floats your boat!:)

Nämn en bil som provocerar mer än en X6M?
 
Jag har svårt att förstå varför man skulle vilja ha en coupémodell (för mig intimt sammankopplat med eleganta och sportiga bilar) på en jättehög bil.

Som jag tidigare skrev så vill man ha det för att visa att det går bra, för att det är en biltyp som alla kan associera med välstånd. Det har inget alls med eleganta linjer eller körkänslan att göra. Jag vet inte om jag kan vara tydligare än så?

Renault, Volkswagen och Dacia har inte en X6M i sitt modellprogram liksom.
 
Problemet är ju att suv-coupeerna är så... töntiga. Konceptet med att desperat försöka visa sitt välstånd är bara så otroligt, tja, barnsligt och obegåvat.

Är man så desperat kan man lika gärna ha en bjällra runt halsen.

Sen gillar jag motorstarka suv-modeller men syftet med att göra den extra ful och extra dyr i samma penseldrag är bara onödigt.
 
Njet!:)
Misslyckad som bil. Utmärkt som statusmarkör. Uppfattat! Frågan är vad som är viktigast för köparen?
Poängen är att du faktiskt kan köpa andra bilar än just en SUV-coupé för att visa ditt välstånd! Det går faktiskt att göra din granne avundsjuk samtidigt som du dessutom får uppleva en viss nytta/visst nöje av ditt val. Det finns en uppsjö med alternativ. Men just i fallet SUV-coupé skulle jag hävda att det är lite som att vaska vodkan på Stureplan. Men...whatever floats your boat!:)
Fast du tror inte dom som köper denna typ av bil anser att den ger dom de nytta och nöje dom ville ha? Eller köpte dom den kanske bara för att dom råkade?
Märkligt resonemang, att bara för att Du inte ser nytta eller nöje med bilen så finns de inget öht. Vad kör du för bil själv? :)

Problemet är ju att suv-coupeerna är så... töntiga. Konceptet med att desperat försöka visa sitt välstånd är bara så otroligt, tja, barnsligt och obegåvat.
Är man så desperat kan man lika gärna ha en bjällra runt halsen.
Sen gillar jag motorstarka suv-modeller men syftet med att göra den extra ful och extra dyr i samma penseldrag är bara onödigt.

Hoppas att du inser att alla inte är lika begåvade som dig och därför tvingas köra en del Kalle Anka bilar.
Intressant att veta vars du bor där en bjällra runt halsen visar på välstånd?:confused:
 
Fast du tror inte dom som köper denna typ av bil anser att den ger dom de nytta och nöje dom ville ha? Eller köpte dom den kanske bara för att dom råkade?
Märkligt resonemang, att bara för att Du inte ser nytta eller nöje med bilen så finns de inget öht. Vad kör du för bil själv? :)



Hoppas att du inser att alla inte är lika begåvade som dig och därför tvingas köra en del Kalle Anka bilar.
Intressant att veta vars du bor där en bjällra runt halsen visar på välstånd?:confused:

Nu vet jag inte om det är så stor skillnad beroende på var man bor men jag utgår från Stockholmsperspektivet.

Men, jag vidhåller, dessa produkter är enbart konstiga och töntiga. Jag gillar GLS, Range Rover osv och helst då i dess motorstarkare former men just coupéerna har jag väldigt svårt för. Det blir bara fnissigt och pinsamt. Jag hittade dock denna bild på den genomsnittlige suv-coupe-föraren, och mycket riktigt visade det sig att han har samma smak vad gäller kläder, som med bilar.
9zti7Gs.jpg
 
Fast du tror inte dom som köper denna typ av bil anser att den ger dom de nytta och nöje dom ville ha? Eller köpte dom den kanske bara för att dom råkade? Märkligt resonemang, att bara för att Du inte ser nytta eller nöje med bilen så finns de inget öht. Vad kör du för bil själv?
Jag tror du behöver läsa lite bakåt i tråden för att sätta min kommentar i rätt kontext. Jag upprepade bara @Norrlänningens utmärkta förklaring (för att få bekräftelse att jag uppfattat allt rätt) till varför man väljer denna biltyp (jag var lite trög i tanken och visste inte att det fanns sådana köpmotiv, men tack vare hans tålamod trillade polletten ned till slut:)).
Om du bara letar litegrann ska du nog hitta vad jag kör för bil!:) Men en X350 XJR.
Visst förstår ni att en bil inte behöver vara ämnad för att ha goda eller praktiska egenskaper på vägen/terrängen utan att en bil kan användas till många andra saker också? T,ex att visa sitt välstånd. Precis som att en klocka, fjällstuga, skjorta, champagne osv inte nödvändigtvis behöver ha goda egenskaper eller användas som den är tänkt??
Som jag tidigare skrev så vill man ha det för att visa att det går bra, för att det är en biltyp som alla kan associera med välstånd. Det har inget alls med eleganta linjer eller körkänslan att göra. Jag vet inte om jag kan vara tydligare än så?.
 
Senast ändrad:
Ford Focus RS preppad med godis från Mountunes M400R. Skall köra Nexusball Rally med en kamrat om en månad. Stockholm, Prag, Frankfurt, Amsterdam, Hamburg och slutligen Tylösand.
 

Bilagor

  • IMG_20190606_072417_515.jpg
    IMG_20190606_072417_515.jpg
    131.4 KB · Visningar: 3
  • IMG_20190605_074341_646.jpg
    IMG_20190605_074341_646.jpg
    225.2 KB · Visningar: 3
  • DSC_0121.jpg
    DSC_0121.jpg
    83 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp