• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BD8A1945-3E21-4F1A-B3A1-B50F61DCA28F.jpeg
Då var det dags att ta sig en tur med sommar bilen.
Påminner om min 200SLK. Tjusig! Vad är det för modell? Min är över 20 år o ingen rost. Har snart gått 8000 mil.
 
Däck är en trång sektor med den gamla MB: n.

V-klassade 205/70 14 kostar skjortan. Vad gäller bilar som producerats i någon volym och som fortfarande finns kvar i livet är det i princip bara MB och och någon Ferrari från samma tid som behöver 14" högfartsdäck.

Jag köpte nya Vredestein Sprint Classic och de är OK för drygt 2000 kr styck. Michelin kostar det dubbla. Det är klart att man funderar på alternativ... men jag vill inte ha moderna fälgar.

Såg detta på en MB-site. En amerikansk snubbe som råkat upptäcka att om man har en uppsättning Lorinser RS90 (16x8 et11) så är det sugpassning med original 14" MB-navkapslar.

47963647042_47e940bf6d_o.jpg

47963667968_8eb1ba8701_o.jpg

47963667958_ff2874cb17_o.jpg

47963667958_2a6e03d380_b.jpg

47963696046_80c51f166b_o.jpg

Bilderna tillhör "Fonzi"

Han gjorde dock inget av det för att han kom inte på något bra sätt att fästa navkapslarna på fälgen.

Självklart började jag leta efter ingredienserna. Det ser ju bra ut! Moderna hjul med gammalt stuk. Enbart supernördar skulle förstå vad de ser.

Hittade en uppsättning RS90 på tradyra till lågt pris - varför syns på bilderna. Det sitter dubbade däck på så de har fått gå som vinterhjul. Vägsalt innanför lacken är inte bra för aluminiumfälgar. De är dock hela, raka och runda samt är ett perfekt utgångsläge för att "förstöra" - då jag kommer att vara tvungen att borra/bygga om dem för att fästa navkapseln.

47957182962_2e46160813_b.jpg

Säljarens bild

Hittade en uppsättning fina navkapslar på blocket - det gör inget att de har rätt färg...

47963766008_dea58974e1_b.jpg

Saljarens bild

16x8 et11 är vad AMG eftermarknads-sålde till MB R107 när det begav sig så de är rätt för bilen. Det blir 225/55 eller 225/50 som gummi. AMG menade på 50-profil men 55 får plats och då föredrar jag en högre profil.

47963825971_c2bcccf668_o.jpg


Kommer att polera det som skall vara blankt och givetvis lacka centrumen svarta för att de ska synas så lite som möjligt genom hålen i navkapslarna.

47957195503_403beb3631_b.jpg


Nu skall jag bara komma på ett genialt enkelt och säkert sätt att fästa kapslarna. Är inte orolig - har gjort avsevärt mer avancerade saker i mitt fordonsliv - och så är jag ju inte amerikan. Detta får bli ett semesterprojekt.

För dem som missat vad fälgarna skall sitta på (9200 mil och 48 år ;) - vänlig pik till ovan inlägg).

33935254588_ddb8559181_b.jpg
 
Senast ändrad:
Däck är en trång sektor med den gamla MB: n.

V-klassade 205/70 14 kostar skjortan. Vad gäller bilar som producerats i någon volym och som fortfarande finns kvar i livet är det i princip bara MB och och någon Ferrari från samma tid som behöver högfartsdäck.

Det finns kvalitetsdäck men de kostar. Jag kör med Vredestein Sprint Classic och de är OK för drygt 2000 kr styck. Michelin kostar det dubbla. Det är klart att man funderar på alternativ... men jag vill inte ha moderna fälgar.

Såg detta på en MB-site. En amerikansk snubbe som råkat upptäcka att om man har en uppsättning Lorinser RS90 (16x8 et11) så är det sugpassning med original 14" MB-navkapslar.

47963647042_47e940bf6d_o.jpg

Lysande :) Lycka till med fastsättningen, borde gå att hitta en bra lösning på.
 
Fasiken

Stod på väntelistan för teknikens världs körning på Mantorp idag men fick ingen plats. Någon som är på plats/skall köra?
 
Däck är en trång sektor med den gamla MB: n.

V-klassade 205/70 14 kostar skjortan. Vad gäller bilar som producerats i någon volym och som fortfarande finns kvar i livet är det i princip bara MB och och någon Ferrari från samma tid som behöver 14" högfartsdäck.

Jag köpte nya Vredestein Sprint Classic och de är OK för drygt 2000 kr styck. Michelin kostar det dubbla. Det är klart att man funderar på alternativ... men jag vill inte ha moderna fälgar.

Såg detta på en MB-site. En amerikansk snubbe som råkat upptäcka att om man har en uppsättning Lorinser RS90 (16x8 et11) så är det sugpassning med original 14" MB-navkapslar.

47963647042_47e940bf6d_o.jpg

47963667968_8eb1ba8701_o.jpg

47963667958_ff2874cb17_o.jpg

47963667958_2a6e03d380_b.jpg

47963696046_80c51f166b_o.jpg

Bilderna tillhör "Fonzi"

Han gjorde dock inget av det för att han kom inte på något bra sätt att fästa navkapslarna på fälgen.

Självklart började jag leta efter ingredienserna. Det ser ju bra ut! Moderna hjul med gammalt stuk. Enbart supernördar skulle förstå vad de ser.

Hittade en uppsättning RS90 på tradyra till lågt pris - varför syns på bilderna. Det sitter dubbade däck på så de har fått gå som vinterhjul. Vägsalt innanför lacken är inte bra för aluminiumfälgar. De är dock hela, raka och runda samt är ett perfekt utgångsläge för att "förstöra" - då jag kommer att vara tvungen att borra/bygga om dem för att fästa navkapseln.

47957182962_2e46160813_b.jpg

Säljarens bild

Hittade en uppsättning fina navkapslar på blocket - det gör inget att de har rätt färg...

47963766008_dea58974e1_b.jpg

Saljarens bild

16x8 et11 är vad AMG eftermarknads-sålde till MB R107 när det begav sig så de är rätt för bilen. Det blir 225/55 eller 225/50 som gummi. AMG menade på 50-profil men 55 får plats och då föredrar jag en högre profil.

47963825971_c2bcccf668_o.jpg


Kommer att polera det som skall vara blankt och givetvis lacka centrumen svarta för att de ska synas så lite som möjligt genom hålen i navkapslarna.

47957195503_403beb3631_b.jpg


Nu skall jag bara komma på ett genialt enkelt och säkert sätt att fästa kapslarna. Är inte orolig - har gjort avsevärt mer avancerade saker i mitt fordonsliv - och så är jag ju inte amerikan. Detta får bli ett semesterprojekt.

För dem som missat vad fälgarna skall sitta på (9200 mil och 48 år ;) - vänlig pik till ovan inlägg).

33935254588_ddb8559181_b.jpg
Utan att borra - pl400 + 2stk neodynium (?) magneter. Done :)
 
Gillar att grannen har plockat ut sommarbil nr 2, har tjatat om åktur i den men har inte blivit av, 911an är sommarbilen som kommer ut i april, denna brukar komma ut i maj.
Han har haft båda sedan de var nya vilket är lite coolt.

Snapchat-349525065.jpg
Grymt! Dessutom helt uppenbart att han har bilarna för att använda dom. Han kör ju så mycket att han inte hinner sköta om tomten :D
 
Utan att borra - pl400 + 2stk neodynium (?) magneter. Done :)

Haha!
Nja, navkapslarna är i rostfritt. Jag skrev det här (nedan) på en MB-site tidigare idag Det som är kursiverat är mina egna krav och sedan huruvida jag uppfyllt dem med min lösning:
As the hubcaps lay flush against the rim spokes - this would be an easy solution = Bayonet mount (bajonettfattning). See attached picture.

"You have to be able to remove them somewhat easily if you get a flat - to get to the bolts."
Check - as long as you have the right allen key for the lock bolt.

"Yet they have to be securely fastened." Check

"You need get to the valve to fill air from time to time." Check - allen key ready and at hand.

"Some years apart you need to get new tyres fitted." Check

"Hubcap - or rather - parts to attach it are not to mess up wheel balancing or get in the way of balance weights." Check - added parts are small and light

"And of course and preferably not show too much what is going on." Check - when added parts are small and colour coded to blend in.

No harm done to the hubcap and actually very little to the rim.

47968060772_c6cbdcdb26_b.jpg
 
Haha!
Nja, navkapslarna är i rostfritt. Jag skrev det här (nedan) på en MB-site tidigare idag Det som är kursiverat är mina egna krav och sedan huruvida jag uppfyllt dem med min lösning:
As the hubcaps lay flush against the rim spokes - this would be an easy solution = Bayonet mount (bajonettfattning). See attached picture.

"You have to be able to remove them somewhat easily if you get a flat - to get to the bolts."
Check - as long as you have the right allen key for the lock bolt.

"Yet they have to be securely fastened." Check

"You need get to the valve to fill air from time to time." Check - allen key ready and at hand.

"Some years apart you need to get new tyres fitted." Check

"Hubcap - or rather - parts to attach it are not to mess up wheel balancing or get in the way of balance weights." Check - added parts are small and light

"And of course and preferably not show too much what is going on." Check - when added parts are small and colour coded to blend in.

No harm done to the hubcap and actually very little to the rim.

47968060772_c6cbdcdb26_b.jpg

Är det möjligtvis fjädrande bleck under ytterringen på kapsel, som ska spänna mot pressningarna på plåtfälgen? Isf borde det ju gå att forma en liknande profil i plast eller aluämnen och limma dit på yttre kanten av ekrarna på alufälgen. Bitarna blir ju jämnt placerade, så kollar man vikten innan montering borde det ju bli balans.
 
Satt och tittade efter lite trevliga bilar på blocket, sprang på denna
https://www.blocket.se/vi/84565764.htm
Men... hur fan tänker man när man kastar in däcken i baksätet på en bil som denna? Det är sådant som jag i inte vill se i alla fall...
A3B1DECB-9D04-4480-9AF0-DC5D5C63FA74.png

E6F65B74-2C0B-42FC-822B-F53278712E63.png
Jag är mer inne på hur fan tänker man här om detta är bil som intresserar en? Supersnabb SUV-coupe? Det måste ändå finnas så många mer rimliga alternativ...kan faktiskt vara en av de mest löjliga biltyper någonsin...
9092957429.jpg
 
Jag är mer inne på hur fan tänker man här om detta är bil som intresserar en? Supersnabb SUV-coupe? Det måste ändå finnas så många mer rimliga alternativ...kan faktiskt vara en av de mest löjliga biltyper någonsin...
9092957429.jpg

Skönt att man kan tycka olika! Tänk så tråkigt det var om alla tyckte dessa var grymma!!
Kan förstå att du inte ser det tilltalande med en suv som du inte kan lasta i eller knappt åka i terräng med. Men det kanske är just det som är det fina. Att sitta lite högre med enorm pressanda. Till det få ett brutalt utseende. Jag gillar den! Kanske inte det vackra och klassiska men något annat, något helt annat :)
 
Gls är väl som en mindre buss? Varför ha 6.3 liters V8 i den? Vad gör det bättre en gle cupé?
Nu förtiden är det väl nara 5,5 liters i AMG? Jag sa aldrig att den var bättre. Men som prestanda-suv har jag hellre den, du kan lasta mycket och hela familjen åker bra. Jag t tycker den är estetiskt snyggare än GLE. Sedan är GLS är en grymt komfortabel bil att köra.
 
Tillbaka
Topp