• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

par

Patek
2-Faktor
Noterbart att vissa approved säljs av försäkringsbolag idag och inte märket själv. Vet inte hur det är specifikt i Porsche fallet.

För mig känns det som en nobrainer. Varför importera en bil för samma pengar, ev strula med garantier och dessutom få sämre betalt och ha svårare att sälja den dagen det är dags för det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Håller med. Givet att det kostar lika mycket så är det bättre att handla av PC i Sverige. Dessa bilar är vanligen välskötta också (annars hamnar de inte där). Men då är vi förstås tillbaka i ett mindre utbud.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag planerar för min nästa förmånskärra.
Är dock ca 1.5 år kvar men vill vara förberedd.
Kör ju v90 cc nu och skulle kunna tänks mig volvo igen men finns ingen ny modell.
Nya xc90 lär inte komma förrän 2022 eller något. Faceliften känns inte lockande just nu o vill ej ha en liladan bil jag har nu pga omväxling.
Mina kandidater nu är.

Bmw 5 serie.
Bmw x3/x5
Audi a6 allroad
Audi Q7
Mercedes vet jag inte om något nytt är på gång
Lexus RX450H
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag planerar för min nästa förmånskärra.
Är dock ca 1.5 år kvar men vill vara förberedd.
Kör ju v90 cc nu och skulle kunna tänks mig volvo igen men finns ingen ny modell.
Nya xc90 lär inte komma förrän 2022 eller något. Faceliften känns inte lockande just nu o vill ej ha en liladan bil jag har nu pga omväxling.
Mina kandidater nu är.

Bmw 5 serie.
Bmw x3/x5
Audi a6 allroad
Audi Q7
Mercedes vet jag inte om något nytt är på gång
Lexus RX450H
- 5-serie verkar vara allmänt bra på allt. Tråkigt med 4-cyl dock. 6-orna blir ju så väldigt dyra. Tycker BMW har tappat enormt mycket av sin identitet numera när allt är 4-cyl och bilen inte är roligare att köra än A6 och E-klass.
- x3 är en billigare plattform än de andra eftersom det är en 3-serie. Brukar märkas på stolar och inredning. Inte kollat in den nya dock och G30 ser knappast fattig ut invändigt.
- A6 Allroad är vrålkompetent och blir prisvärd med sexa. Gången med luftfjädringen är magisk.
- Q7 - snygg innan facelift, klarar inte av faceliften. Det är som att man gjort en bra design och sen limmat på en massa extra omålade lister och krimskrams. Blir betydligt dyrare än A6 Allroad men är i princip samma delar.
-X5 har tyvärr likt Q7 egenskapen att den ofta körs av rövhål och tveksamt om man vill sälla sig till den skaran.
- RX450h - säkert bra. Bara kört förra generationen och det var som en väldigt bra Toyota. Tyst, mjukt och helt ointressant.

Audi kommer med ett helt gäng plug-in hybrider framöver också. Q5, A6 och Q7 kommer i första vändan. Priserna oklara än dock och tillgången dålig så det gäller att vara ute i god tid.
 
  • Like
Reactions: par

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Lackskydd! Är det värt det?
Och vart gör man det bra? Och hur ofta ska man göra om det hela?
Polera och lägg ett bra vax, underhåll med wax-schampo och spraywax. Det duger bra och är inte så farligt dyrt.
Keramiskt-skydd är bra det med men dyrare och kräver grymt mycket förarbete för att bli bra. Har du keramiskt underhåller du med tex keramisk detailer så håller det bra.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
- 5-serie verkar vara allmänt bra på allt. Tråkigt med 4-cyl dock. 6-orna blir ju så väldigt dyra. Tycker BMW har tappat enormt mycket av sin identitet numera när allt är 4-cyl och bilen inte är roligare att köra än A6 och E-klass.
- x3 är en billigare plattform än de andra eftersom det är en 3-serie. Brukar märkas på stolar och inredning. Inte kollat in den nya dock och G30 ser knappast fattig ut invändigt.
- A6 Allroad är vrålkompetent och blir prisvärd med sexa. Gången med luftfjädringen är magisk.
- Q7 - snygg innan facelift, klarar inte av faceliften. Det är som att man gjort en bra design och sen limmat på en massa extra omålade lister och krimskrams. Blir betydligt dyrare än A6 Allroad men är i princip samma delar.
-X5 har tyvärr likt Q7 egenskapen att den ofta körs av rövhål och tveksamt om man vill sälla sig till den skaran.
- RX450h - säkert bra. Bara kört förra generationen och det var som en väldigt bra Toyota. Tyst, mjukt och helt ointressant.

Audi kommer med ett helt gäng plug-in hybrider framöver också. Q5, A6 och Q7 kommer i första vändan. Priserna oklara än dock och tillgången dålig så det gäller att vara ute i god tid.
Ja nya A6 allroad kan vara en stark kandidat.
Mildhybrid räcker för mig för att få ner förmånsvärdet.
Ladda osv är inget för mig just nu.
Viktigt är komfort. Kan tänka mig att A6 allroad blir grym. Den ligger högt på listan trots att jag aldrig haft någon Audi eller varit ett fan.
5 serien är också intressant. Vill helst inte ha en 4 a men med E modellen blir det väl så.
Dock är jag nöjd med 4 an i min volvo. Går bra snål och ganska pigg ändå.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Polera och lägg ett bra vax, underhåll med wax-schampo och spraywax. Det duger bra och är inte så farligt dyrt.
Keramiskt-skydd är bra det med men dyrare och kräver grymt mycket förarbete för att bli bra. Har du keramiskt underhåller du med tex keramisk detailer så håller det bra.
Ja det funkar faktiskt riktigt bra med spray vaxet efter man tvättat. Förvånansvärt bra.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Lackskydd! Är det värt det?
Och vart gör man det bra? Och hur ofta ska man göra om det hela?

Tycker absolut det, tog det på bilen jag hämtade ut i november förra året. Har tvättat två gånger sedan dess och tycker inte att den ser speciellt smutsig ut just nu. Smutsen sätter sig inte lika hårt som på andra bilen.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Borde iaf inte påverka så mycket. Kom igen, det går att bygga elbilar, det går att leva med elbilar. Mildhybrid känns som minsta möjliga från bakåtsträvande biltillverkare för att klara utsläpps- och förbrukningskrav.
Jag har ingenstans att ladda. Så mildhybrid är ett bra sätt. Eftersom systemet straffar bilägare ändå får man göra det bästa av situationen.
 

demondave

Rolex
Jag har ingenstans att ladda. Så mildhybrid är ett bra sätt. Eftersom systemet straffar bilägare ändå får man göra det bästa av situationen.

Det är ju plug in-hybrider man måste ladda hela-jävla-tiden. Har inte laddning hemma eller på jobb i nuläget. Båda är på G, så får se vilken lösning som blir mest prisvärd för min del. Vakna upp eller komma hem från några arbetsdagar borta till fulltankad bil vore grymt. Nu är det ändå hanterbart.

Gjorde oss just av med en A6 allroad. Snart tre år gammal, rätt utrustning och skick utan att vara nåt jättespeciellt. Nya däck osv. Fick kasta in pengar för att lösa den, trots restskuld på nykter nivå rekommenderad av AD:n vid nyköp. Glorifierad hästhandlare till handlare, men inte heller Kamux eller någon av alla beg.handlare som nischat sig på treåringar var direkt intresserade. Stor bil med 3-litersdiesel verkar inte vara vad marknaden skriker efter, av den bilen att döma.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det är ju plug in-hybrider man måste ladda hela-jävla-tiden. Har inte laddning hemma eller på jobb i nuläget. Båda är på G, så får se vilken lösning som blir mest prisvärd för min del. Vakna upp eller komma hem från några arbetsdagar borta till fulltankad bil vore grymt. Nu är det ändå hanterbart.

Gjorde oss just av med en A6 allroad. Snart tre år gammal, rätt utrustning och skick utan att vara nåt jättespeciellt. Nya däck osv. Fick kasta in pengar för att lösa den, trots restskuld på nykter nivå rekommenderad av AD:n vid nyköp. Glorifierad hästhandlare till handlare, men inte heller Kamux eller någon av alla beg.handlare som nischat sig på treåringar var direkt intresserade. Stor bil med 3-litersdiesel verkar inte vara vad marknaden skriker efter, av den bilen att döma.
Svårt att avgöra det ang din bils värde.
Jag dock har inte något övers för att åka runt och ladda på max restauranger eller ica butiker. Jag vill tanka några minuter och åka 100 mil. När det finns till elbilar så köper jag en förmodligen.
Jag är skeptisk till elbilar. Speciellt Tesla och dess sektliknande framfart. Även om tekniken och prestandan är super så är det inget för mig som bilintresserad.
 

demondave

Rolex
Svårt att avgöra det ang din bils värde.
Jag dock har inte något övers för att åka runt och ladda på max restauranger eller ica butiker. Jag vill tanka några minuter och åka 100 mil. När det finns till elbilar så köper jag en förmodligen.
Jag är skeptisk till elbilar. Speciellt Tesla och dess sektliknande framfart. Även om tekniken och prestandan är super så är det inget för mig som bilintresserad.

Köp du en A6 allroad, grym bil! Men för den bilintresserade? Ett tips är att lägga restskulden på en rätt försiktig nivå, så blir det trevligare i nästa steg.

Skeptisk? Märks nästan inte alls! ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Köp du en A6 allroad, grym bil! Men för den bilintresserade? Ett tips är att lägga restskulden på en rätt försiktig nivå, så blir det trevligare i nästa steg.

Skeptisk? Märks nästan inte alls! ;)
Hehe.
Är ju som sagt förmånsbil. Kolla på Volvoa. Tex XC70. Inte dåligt andrahandsvärde direkt trots traktordiesel :)

Jag är skeptisk pga snabb utvecklig men också eftersom tanka är det tråligaste som finns. Att ist för att vänta 2 min få vänta 40 min när man behöver det är inte något uppköp för mig trots 0-100 i blixtfart. Jag har aldrig sett en tesla gasa på ordentligt. Är alla väldigt mån om sin batterinivå?
 

meo_swe

Audemars
Polera och lägg ett bra vax, underhåll med wax-schampo och spraywax. Det duger bra och är inte så farligt dyrt.
Keramiskt-skydd är bra det med men dyrare och kräver grymt mycket förarbete för att bli bra. Har du keramiskt underhåller du med tex keramisk detailer så håller det bra.
Vad kostar det sig ungefär att lägga en bra sådan?
Tänker att mitt jobb är en ganska dammig miljö, mkt tunga fordon som drar runt damm och cement och bös. Vill gärna slippa tvätta alldeles för ofta..
Tycker absolut det, tog det på bilen jag hämtade ut i november förra året. Har tvättat två gånger sedan dess och tycker inte att den ser speciellt smutsig ut just nu. Smutsen sätter sig inte lika hårt som på andra bilen.
Oj! Två gånger på typ ett år är ju trevligt. Fan, man kanske får kollationering detta lite... :)
 

demondave

Rolex
Hehe.
Är ju som sagt förmånsbil. Kolla på Volvoa. Tex XC70. Inte dåligt andrahandsvärde direkt trots traktordiesel :)

Jag är skeptisk pga snabb utvecklig men också eftersom tanka är det tråligaste som finns. Att ist för att vänta 2 min få vänta 40 min när man behöver det är inte något uppköp för mig trots 0-100 i blixtfart. Jag har aldrig sett en tesla gasa på ordentligt. Är alla väldigt mån om sin batterinivå?

Det räknade jag med, ”alla” nya bilar är ju förmånsbilar. Så även våra Teslor, såklart.

XC70 i Sverige är kanske lite dopad som måttstock ändå, Jämtland allena kan väl svälja varenda treåring trots hög nyförsäljning :D

Skulle inte vara ett dugg rädd för en ny A6 allroad, men jag skulle lägga mig lite försiktigt i kalkylen eller vara mentalt förberedd. 50-60k diff efter tre år är ju inte hela världen om man är likvid och mentalt förberedd. Den bilen borde varit lättare att bli av med bara. Kanske en tillfällig dipp, men ingen av handlarna kändes intresserad alls.

Då har du tydligen inte sett mig ;) Satan så den går, får ju M2:an jag gick från att framstå som en traktor. Direktheten är sjukt häftig!
M2:an var för övrigt kul att bli av med, precis som 235:an innan. Udda tjänstepulkor verkar inte helt hopplösa.
 

demondave

Rolex
Vad kostar det sig ungefär att lägga en bra sådan?
Tänker att mitt jobb är en ganska dammig miljö, mkt tunga fordon som drar runt damm och cement och bös. Vill gärna slippa tvätta alldeles för ofta..

Oj! Två gånger på typ ett år är ju trevligt. Fan, man kanske får kollationering detta lite... :)

Kört nåt keramiskt grejs på Sonax center på dom två senaste. Tvättar på empa-nivå, haft båda parkerade på en åkerigård på ett terminalområde. 5 papp per bil gick det på, värt vareeeenda krona. Mer lättvättat och långt mindre swirls i lacken. Hade bara senaste bilen 1,5 år typ, men vid ettårskollen på Sonax behövdes ingen som helst bättring. Kollen kostar som en handtvätt, vilket det är, och förlänger garantin. Vill minnas att den är sex år med årliga kontroller.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad kostar det sig ungefär att lägga en bra sådan?
Tänker att mitt jobb är en ganska dammig miljö, mkt tunga fordon som drar runt damm och cement och bös. Vill gärna slippa tvätta alldeles för ofta..

Oj! Två gånger på typ ett år är ju trevligt. Fan, man kanske får kollationering detta lite... :)
Magiska behandlingar är ju tyvärr inte magiska på riktigt. Lite vattenavstötande kladd och den håller sig relativt ren om det regnar och du har rätt karossfärg.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Vad kostar det sig ungefär att lägga en bra sådan?
Tänker att mitt jobb är en ganska dammig miljö, mkt tunga fordon som drar runt damm och cement och bös. Vill gärna slippa tvätta alldeles för ofta..

Oj! Två gånger på typ ett år är ju trevligt. Fan, man kanske får kollationering detta lite... :)
Kostar från 5000kr iaf. Men att man inte behöver tvätta bilen lika ofta, att det skyddar mot repor etc är en myt. Damm och smuts kommer få svårare att sätta sig på lacken och är lättare att skölja av. Dock så när du tvättar bilen så kommer ju medel att rinna av lättare vilket gör att du kan komma att behöva använda lite mer. Tvättar du inte noggrant innan du använder tex ett schampo med vax eller Sio2 så kommer skiten att sätta sig lacken istället.

Jag har keramiskt på min bil men tvättar ändå 1 gång i veckan, räcker oftast att bara lägga på alkalisk avfettning och spola av för att den ska bli ren men var 6e tvätt måste jag gå på med tvätthandske och schampoo.

Som @Aurum sa så finns det inget magisk medel som håller bilen ren. Ett bra wax eller keramiskt och regelbunden tvätt är det som gäller för att ha en ren bil.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det räknade jag med, ”alla” nya bilar är ju förmånsbilar. Så även våra Teslor, såklart.

XC70 i Sverige är kanske lite dopad som måttstock ändå, Jämtland allena kan väl svälja varenda treåring trots hög nyförsäljning :D

Skulle inte vara ett dugg rädd för en ny A6 allroad, men jag skulle lägga mig lite försiktigt i kalkylen eller vara mentalt förberedd. 50-60k diff efter tre år är ju inte hela världen om man är likvid och mentalt förberedd. Den bilen borde varit lättare att bli av med bara. Kanske en tillfällig dipp, men ingen av handlarna kändes intresserad alls.

Då har du tydligen inte sett mig ;) Satan så den går, får ju M2:an jag gick från att framstå som en traktor. Direktheten är sjukt häftig!
M2:an var för övrigt kul att bli av med, precis som 235:an innan. Udda tjänstepulkor verkar inte helt hopplösa.
Jag är inte orolig.
Är ju bara att byta in om man ska köpa en ny för maximal effekt.
Bra att du gasar lite. Undantaget taxi men dom kör för det mesta som puckon.
Att
Kostar från 5000kr iaf. Men att man inte behöver tvätta bilen lika ofta, att det skyddar mot repor etc är en myt. Damm och smuts kommer få svårare att sätta sig på lacken och är lättare att skölja av. Dock så när du tvättar bilen så kommer ju medel att rinna av lättare vilket gör att du kan komma att behöva använda lite mer. Tvättar du inte noggrant innan du använder tex ett schampo med vax eller Sio2 så kommer skiten att sätta sig lacken istället.

Jag har keramiskt på min bil men tvättar ändå 1 gång i veckan, räcker oftast att bara lägga på alkalisk avfettning och spola av för att den ska bli ren men var 6e tvätt måste jag gå på med tvätthandske och schampoo.

Som @Aurum sa så finns det inget magisk medel som håller bilen ren. Ett bra wax eller keramiskt och regelbunden tvätt är det som gäller för att ha en ren bil.
Tror även många avfettar bort lackskyddet ovetandes gvs.
 
Topp