• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hej gubbar!
Ny tjänstebil på G. 8,5 BB/140g CO2 är limiten.
Hur hade ni gjort - krav är en lite "roligare" bil än V70/XC70/Passat kombi. Måste vara stor som alternativen nedan pga snorungar.

Det står mellan
1. VW Passat Alltrack
- 190hk, 4-Motion fyrhjulsdrift.
- DSG automat
- Valfri färg inkl metallic.
- Helskinn, brunt eller svart.
- PDC fram och bak
- Drag infällbart, backkamera, trailer assist.
- Dieselvärmare med fjärr
- Adaptiv farthållare
- full LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus
- Dynaudio stereo, riktigt bra jmf med standardstereo.
- Navigation
- Elbaklucka
- Tonade rutor från B-stolpen inkl laminerade akustikrutor
- Active info display (ger bl a navi i centralinstrumentet)
- Panoramataklucka
- Apple car play
- Växelpaddlar samt värme i ratten

2. Audi A6 Avant
- 190hk, framhjulsdrift.
- S-tronic automat.
- S-line exteriör.
- Svart el vit solid lack - budgeten räcker ej till metallic.
- Audi sound system - standard stereo med "ok" ljud. Godkänt men inte bra.
- Drag, infällbart
- PDC fram och bak
- Sportstolar med alcantara/skinn kombination
- Parkeringsvärmare med fjärr

Förmånsvärde ungefär samma för ovan bilar.
List your pros & cons.


.
Vi kollade på ungefär samma setup men med lite större motorer.
A6an föll på för litet bagageutrymme, för få tekniska finesser och lite priset.
Extra plus för Passaten är ju launch control ;)
 
Vi kollade på ungefär samma setup men med lite större motorer.
A6an föll på för litet bagageutrymme, för få tekniska finesser och lite priset.
Extra plus för Passaten är ju launch control ;)
Ja, Passaten är en riktig laståsna. Jag körde 240 hk bi-turbon igår men tyckte den var lite ryckig och stökig, upplever faktiskt 190 hk diesel som en bättre fit för biltypen. Audis 3.0 TDI är ju en helt annan sak men för dyra.
Audin är en riktigt stabil och fin bil, tyst och ombonad i kupén och allmänt vräkig, men Passaten har "all" utrustning som jag vill ha och lite därtill. Egentligen är det nog mest ljudnivån i kupén samt den komfortabla gången jag vill åt. Passat Alltrack finns ju inte för provkörning ännu men lär vara något brusigare än A6, även med akustikrutorna.
Kör du nya Passat själv? Nöjd/missnöjd med något särskilt?
 
Vill du ha en tyst bil med hög komfort så slår A6an alla andra i sin klass. Tycker ändå det samtidigt finns en hel del körglädje i den. Kör på den! Blir riktigt vass med s-line dessutom
Jo, den är riktigt fin. Lite brist på finesser bara, i jmf med Alltrack. Hmm. Svårt.
 
Jo, den är riktigt fin. Lite brist på finesser bara, i jmf med Alltrack. Hmm. Svårt.

Nya Superb kombin, testa så kommer du skratta år passaten. Se till att du får med det adaptiva chassit som man kan ställa om, lastar absurd mycket och har det största benutrymme bak denna klass och några till.
 
Nya Superb kombin, testa så kommer du skratta år passaten. Se till att du får med det adaptiva chassit som man kan ställa om, lastar absurd mycket och har det största benutrymme bak denna klass och några till.
Kanske hade varit en bra kandidat men lustigt nog får vi bara välja VW, Audi eller Volvo...
 
Behöver du verkligen den extra markfrigången? För annars kan jag inte förstå varför man väljer en ful bil med flit. Stora svarta plastsjok utspridda på bilen utan egentlig funktion. Nej, ta A6 eller normal Passat.
 
Smaken är ju lite som baken, men nja, jag tycker nog att nya Alltrack är rätt fräsch, åtminstone i rätt färg typ grå/svartmetallic och inte adhd-orange som på alla pressbilderna... :) Mer ändamålsenlig crossover än t ex Audi Q5 el Volvo XC60. Dessutom är det något högre standardnivå på Alltrack än vanliga Passat med R-line.
Men visst, jag kör 85% på fina vägar. De övriga 15% får man väl köra lite lugnare om man har en A6.
 
A6an är en riktigt trevlig bil och det kan nog få säga något annat om. Dock tycker jag nog att en mer välutrustad passat som dessutom är en nyare bil skulle vara rolig.
En sak som jag verkligen hatar med A6an är att om man måste ut ur bilen, eller öppna dörren för att öppna en garageport eller liknande så stänger den av sig själv (automaten då). Skitsak men det är ju de sakerna som retar gallfeber på en.
 
image.jpg


Var och provkörde igår(Ford Mustang GT), bokar troligtvis upp mig på en. Men jag måste köra nya Camaron som kommer samt Golf R kombi och Seat Leon Cupra R Kombi samt få garaget på plats innan det blir en beställning
Nya mustangen är riktigt snygg! Känns
väldigt prisvärd vad man får jämfört med tyskarna, har iofs inte sett mustangen live utan bara bilder men ändå!
Har du sett kommande Shelby GT350? Vilken skönhet! Skulle vilja veta vad prislappen landar på den!
 
Nya mustangen är riktigt snygg! Känns
väldigt prisvärd vad man får jämfört med tyskarna, har iofs inte sett mustangen live utan bara bilder men ändå!
Har du sett kommande Shelby GT350? Vilken skönhet! Skulle vilja veta vad prislappen landar på den!
Kan intyga att mustangen är riktigt snygg. Gt350 kommer kosta 48k dollar i USA GT350r 68k . Ingen av dem kommer att säljas i Sverige :(
 
Tjena

Yes, men för det priset så har väl inte bmwn skinn, ventilerade säten,navi, en ok stereo,19", V8, 420hk ( :D), adaptiv farthållare, 5 år garanti ( dock gratis service) etc

Verkligen inte :D Inte fått leverans spikad än, men förhoppningsvis November. Spartansk, tygklädsel, inget soltak. Men Xdrive och sportautomaten (jag är ändå en varm anhängare av manuella lådor..) 0-100 på 4,6 s. Liten, rapp och välbalanserad räcker gott :)
 
48k dollar känns fan riktigt prisvärt! Inte? fan man skulle kanske fixat några kontakter i staterna ;)
Tjena

Med dagens dollarkurs så blir det tyvärr rätt mycket pengar innan bilen är körklar i Sverige!

Det kan vara så att andra marknader i Europa får den, kan var ett alternativ att importera ifrån ett EU-land.

Upplands motor i Sthlm är den enda återförsäljaren i Sverige som får sälja Mustangen. Tydligen så har de sålt mer än någon annan återförsäljare i Europa! De hade en tilldelning på 80-bilar först, men den tilldelningen har ökat till 240 och alla utom två var sålda i söndags :)

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20150901/ford-mustang-rea-pa-korgladje
 
Senast ändrad:
Verkligen inte :D Inte fått leverans spikad än, men förhoppningsvis November. Spartansk, tygklädsel, inget soltak. Men Xdrive och sportautomaten (jag är ändå en varm anhängare av manuella lådor..) 0-100 på 4,6 s. Liten, rapp och välbalanserad räcker gott :)

Grymt! Stort grattis. Dock så är ju stolar och det (tyg)material som finns i M-paketet ganska grymt :)
X-drive och automat blir svårslaget vid rödljusen :D, roligt på vintern med
 
Smaken är ju lite som baken, men nja, jag tycker nog att nya Alltrack är rätt fräsch, åtminstone i rätt färg typ grå/svartmetallic och inte adhd-orange som på alla pressbilderna... :) Mer ändamålsenlig crossover än t ex Audi Q5 el Volvo XC60. Dessutom är det något högre standardnivå på Alltrack än vanliga Passat med R-line.
Men visst, jag kör 85% på fina vägar. De övriga 15% får man väl köra lite lugnare om man har en A6.

Nya volvo v70 eller om det blir v90 bör väl dyka upp snart?
 
För övrigt tycker jag tråden har en jävligt pissig nivå på sista tiden, posta om du har en cool, dyr eller entusiastbil, alla som vill snacka volvo, co2-utsläpp, lastutrymme och varför deras a4 eller passat är ett så grymt och rimligt val med fantastisk väghållning kan väl skapa "den tråkiga tjänstebilstråden"?
 
För övrigt tycker jag tråden har en jävligt pissig nivå på sista tiden, posta om du har en cool, dyr eller entusiastbil, alla som vill snacka volvo, co2-utsläpp, lastutrymme och varför deras a4 eller passat är ett så grymt och rimligt val med fantastisk väghållning kan väl skapa "den tråkiga tjänstebilstråden"?
Det där var väl ett sällsynt skitnödigt inlägg
 
Rattar en MINI Cooper, svart med vita stripes. Grym bil men när man tittar närmare på vägarna verkar jag fan vara den enda killen som kör MINI :)
 
För övrigt tycker jag tråden har en jävligt pissig nivå på sista tiden, posta om du har en cool, dyr eller entusiastbil, alla som vill snacka volvo, co2-utsläpp, lastutrymme och varför deras a4 eller passat är ett så grymt och rimligt val med fantastisk väghållning kan väl skapa "den tråkiga tjänstebilstråden"?
Mysigt.
 
För övrigt tycker jag tråden har en jävligt pissig nivå på sista tiden, posta om du har en cool, dyr eller entusiastbil, alla som vill snacka volvo, co2-utsläpp, lastutrymme och varför deras a4 eller passat är ett så grymt och rimligt val med fantastisk väghållning kan väl skapa "den tråkiga tjänstebilstråden"?
Jag tycker att hela du har en "pissig" attityd på allt och alla.
Kan du inte slappna av istället?
 
Hej gubbar!
Ny tjänstebil på G. 8,5 BB/140g CO2 är limiten.
Hur hade ni gjort - krav är en lite "roligare" bil än V70/XC70/Passat kombi. Måste vara stor som alternativen nedan pga snorungar.

Det står mellan
1. VW Passat Alltrack
- 190hk, 4-Motion fyrhjulsdrift.
- DSG automat
- Valfri färg inkl metallic.
- Helskinn, brunt eller svart.
- PDC fram och bak
- Drag infällbart, backkamera, trailer assist.
- Dieselvärmare med fjärr
- Adaptiv farthållare
- full LED-strålkastare med dynamiskt kurvljus
- Dynaudio stereo, riktigt bra jmf med standardstereo.
- Navigation
- Elbaklucka
- Tonade rutor från B-stolpen inkl laminerade akustikrutor
- Active info display (ger bl a navi i centralinstrumentet)
- Panoramataklucka
- Apple car play
- Växelpaddlar samt värme i ratten

2. Audi A6 Avant
- 190hk, framhjulsdrift.
- S-tronic automat.
- S-line exteriör.
- Svart el vit solid lack - budgeten räcker ej till metallic.
- Audi sound system - standard stereo med "ok" ljud. Godkänt men inte bra.
- Drag, infällbart
- PDC fram och bak
- Sportstolar med alcantara/skinn kombination
- Parkeringsvärmare med fjärr

Förmånsvärde ungefär samma för ovan bilar.
List your pros & cons.


.
Vad ligger förmånsvärdet på? Passaten ser ju väldigt utrustad ut enligt din lista!
 
Vad ligger förmånsvärdet på? Passaten ser ju väldigt utrustad ut enligt din lista!
Ca 5500:- brutto. Ganska samma som Audin.
Bruttopriser för båda ligger kring 433' och netto har jag fått ned det till 378'. Svårt att pruta mer, iaf på den ännu icke lanserade Alltracken. Och ja, jag har nog kryssat i tre fjärdedelar av alla onödiga tillval som finns. Om någon annan får bekymra sig om andrahandsvärdet så... ;)
 
Kanske, men jag tycker en biltråd bör vara lite rolig, detta är som att diskutera vilken av cylindas diskmaskiner som är sexigast, imho såklart
Ok. Såg din posthistorik. Det blir ignore på dig. Verkar som att de flesta kör på det. Ett avslutande tips: på Flashback finner du fler likasinnade.
 
Tjena

Med dagens dollarkurs så blir det tyvärr rätt mycket pengar innan bilen är körklar i Sverige!

Det kan vara så att andra marknader i Europa får den, kan var ett alternativ att importera ifrån ett EU-land.

Upplands motor i Sthlm är den enda återförsäljaren i Sverige som får sälja Mustangen. Tydligen så har de sålt mer än någon annan återförsäljare i Europa! De hade en tilldelning på 80-bilar först, men den tilldelningen har ökat till 240 och alla utom två var sålda i söndags :)

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20150901/ford-mustang-rea-pa-korgladje

Snackar du om shelbyn nu? För vanliga mustangen skall säljas på fler ställen..

"I Sverige kan nya Mustangen via officiella Ford-vägar endast beställas från BilMånsson i Halmstad (www.bilmansson.com) och Brandt Fordon i Vänersborg (www.brandtbil.se), som är så kallade ”FordStores-butiker”. Det finns också andra som tar in och säljer nya Ford Mustang vid sidan av den officiella importen, till exempel Exclusive Cars."
Saxat från bilsport.se

De nämner ens inget om Upplands motor, så undrar vart du fått infon ifrån?

Och varför skulle den endast komma i 240 ex till Sverige ?
 
Tillbaka
Topp