• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Så sant! De borde f-n ta med det i marknadsföringen av bilarna!:D
Extremt bra för naturen!
Vi får hoppas att Greta inte läser..
Greta_Thunberg_pissed-800x450.jpg
 
Senast ändrad:
För någon vecka sedan tonade jag rutorna inkl framrutor med 35% ljusinsläpp på Porschen. Hiss eller diss? Svårt att fånga på bild men tycker det blev bra. Möjligen hade man kunnat gå upp till 50% på sidorutorna. Besiktningen om 2,5 år är ett senare problem :)

2ACEBA3E-7164-480F-8D70-14EC253AA21F.jpeg
44496E4F-0289-4E04-8E1E-6DA1E112140F.jpeg
C2F50C76-4E93-41A5-B2EC-991126CFEAD0.jpeg

Akta dig för farbror blå, åkte på ombesiktning för tonade rutor... (vi pratar röktoning på 15%)

Edit: Det är givetvis en hiss annars :)

Hade en vän som för många år sedan tonade sina framrutor. Vid besiktning ska han enligt sin story hissat ner rutorna och tagit ur säkringarna för fönsterhissarna då det inte är krav på fungerande fönsterhissat vid besiktning. Stämmer detta? Låter osannolikt med tanke på era erfarenheter med farbror blå. :D
 
Hade en vän som för många år sedan tonade sina framrutor. Vid besiktning ska han enligt sin story hissat ner rutorna och tagit ur säkringarna för fönsterhissarna då det inte är krav på fungerande fönsterhissat vid besiktning. Stämmer detta? Låter osannolikt med tanke på era erfarenheter med farbror blå. :D
Nej det stämmer inte nu i alla fall. Rutorna måste kunna kontrolleras.
 
Hade en vän som för många år sedan tonade sina framrutor. Vid besiktning ska han enligt sin story hissat ner rutorna och tagit ur säkringarna för fönsterhissarna då det inte är krav på fungerande fönsterhissat vid besiktning. Stämmer detta? Låter osannolikt med tanke på era erfarenheter med farbror blå. :D

Nej det stämmer inte nu i alla fall. Rutorna måste kunna kontrolleras.

Precis. För måååånga år sedan kan det här ha fungerat men inte idag. Bara uppenbart att man har något att dölja om man gör så. I så fall får man ta bort rutorna helt och det är knappast värt besväret :)

Det kostade 1500kr för toning av enbart framrutorna. Behöver jag göra om det efter tre år är det inte hela världen. Mer orolig över farbror blå då, men i dagsljus ser toningen så pass ljus ut att jag hoppas de inte tänker på det.
 
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg


Nu har det varit fredag! bilder? :)

Vi är ju ändå lite sugna på att få veta om din nya DKW kan utmana den bayerska besten om att ha den oproportionerligt största grillen i bilhistorien!:)
 
Senast ändrad:
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg
Inte Quattro?
 
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg
Privatleasing?
 
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg
Antar att det är ett av privatleasingerbjudandena som finns nu? Brukar ge galet mycket bil för pengarna så länge man kan hålla sig runt avtalad mätarställning. https://privatleasing.audi.se/tillval/a3_sb_sport
 
Orkar du ge lite +/- kring det?
När det gäller Audi är det mestadels +. Priserna är så låga att det inte går att köpa bilen och hamna på den månadskostnaden ens. Viktigt att hålla sig till angiven mätarställning samt sköta den som om du ägde den själv. Det går massor av snack att det är så dyrt att lämna tillbaka en privatleasingbil men det är exakt samma prislista för avdrag vid återlämning som om du hade bytt in bilen. Det är bara det att kostnaden blir tydligare. Köp INTE vinterdäcken av handlaren. Det är brutaldyrt eftersom du inte äger dem utan måste lämna tillbaka dem till handlaren sen men du har i princip betalat hela kostnaden för däcken. Ofta är det 350kr/mån som gäller och det går att hitta vinterdäck långt billigare än 12.000kr till bilarna och då kan du dessutom sälja dem efteråt för ett par tusenlappar.
 
Generellt ska man inte lägga till extrautrustning till bilen om man leasar då det de oftast gör är att dela upp kostnaden för utrustningen på antalet månader som leasingen går på. Dvs du får betala hela priset för utrustning som du sedan behöver lämna tillbaka.

Själv leasade jag en a3 2014- 2017 och fick totalt lägga 6000 mil på den men körde bara drygt 3000. Handlaren blev nog glad att få tillbaka den bilen.
 
Generellt ska man inte lägga till extrautrustning till bilen om man leasar då det de oftast gör är att dela upp kostnaden för utrustningen på antalet månader som leasingen går på. Dvs du får betala hela priset för utrustning som du sedan behöver lämna tillbaka.

Själv leasade jag en a3 2014- 2017 och fick totalt lägga 6000 mil på den men körde bara drygt 3000. Handlaren blev nog glad att få tillbaka den bilen.
Gillar man och köra bil brukar extrautrustningen vara en stor del av grejen.
Men visst förmånsleasar man är det ju bra om det ligger reggat på bilmodellen redan
 
Generellt ska man inte lägga till extrautrustning till bilen om man leasar då det de oftast gör är att dela upp kostnaden för utrustningen på antalet månader som leasingen går på. Dvs du får betala hela priset för utrustning som du sedan behöver lämna tillbaka.

Själv leasade jag en a3 2014- 2017 och fick totalt lägga 6000 mil på den men körde bara drygt 3000. Handlaren blev nog glad att få tillbaka den bilen.
Helt riktigt. Bara för att ge ett räkneexempel på privatleasing. Bilen kostar 250k, importören lämnar 18% rabatt. Restvärdet sätts till 60% av brutto. Ger en månadskostnad på 1527kr. En metalliclack för 10k med 25% restvärde (högre är det inte) ger ett tillägg på 211kr. Så om man lägger till 30k i lös utrustning lägger det till 625kr/mån eller 29% av bilens pris.

(Ovan är räknat utan ränta men det är så små pengar)
 
Jag funderar förresten på att köpa en Audi S5 från 2014. Är det nån som har erfarenhet av den bilen? Står mellan att köpa en äldre S5 eller en nyare (2017 och framåt) A5. Tycker mycket bättre om interiören på nya A5, men har aldrig ägt någon S modell och funderar på om det kan vara värt att prova. Om jag tar en A5 så blir det en med 4 cylindrig bensinmotor på 254hk. Så det blir inte så jättestor skillnad i hästkrafter mot S5 iaf.
 
Jag funderar förresten på att köpa en Audi S5 från 2014. Är det nån som har erfarenhet av den bilen? Står mellan att köpa en äldre S5 eller en nyare (2017 och framåt) A5. Tycker mycket bättre om interiören på nya A5, men har aldrig ägt någon S modell och funderar på om det kan vara värt att prova. Om jag tar en A5 så blir det en med 4 cylindrig bensinmotor på 254hk. Så det blir inte så jättestor skillnad i hästkrafter mot S5 iaf.
Jag hade hade en A4 245hk som lånebil när min bil var inne på verkstaden för nån månad sedan....blev inte imponerad. Knattring tomgång, inget vidare drag under 4000rpm och ett rätt fult ljud. Som med moderna bilar så går det säkert fortare än vad det känns men jag tycker känslan är rätt viktig också. Har inte kört någon S5 3.0t dock så jag kan inte jämföra men min bild är att det är en väldigt mycket mera speciell upplevelse.
 
Nu pratar jag varken pizzaracers, vintage-garage-queens, Passat eller superbilar, men råkar någon ha erfarenhet med Peugot 2008? En bil morsan tittat på. Hon kör inte alls ofta, mest bara när hon handlar och ska iväg någonstans. Alltså ingen daglig pendelbil så att säga. Är den OK?
 
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg

Perfekt!
Viper som sommarbil är det som fattas nu :cigar:
 
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg
Trevlig liten bil! Hyrde en A3 sedan nere i Tyskland/Österrike nyligen - gillade den!
 
Nu pratar jag varken pizzaracers, vintage-garage-queens, Passat eller superbilar, men råkar någon ha erfarenhet med Peugot 2008? En bil morsan tittat på. Hon kör inte alls ofta, mest bara när hon handlar och ska iväg någonstans. Alltså ingen daglig pendelbil så att säga. Är den OK?

Jag hyrde en när jag var i Frankrike 2016. Det är en av de värre bilarna jag kört. Den var inte vidare skön att köra. Väldigt liten. Fick knappt plats 3 personer i den. Och allt var väldigt plastigt. Min Ford Focus från 1999 var trevligare.

Visserligen ett annat märke, men samma franska skit. Min mamma bytte ut sin Golf från 2010 mot en Renault Clio Kombi 2016. Det var nog det sämsta bytet hon kunde göra. Clion är precis lika usel som Peugoten. Hon ångrar sig bittert.
 
Jag hyrde en när jag var i Frankrike 2016. Det är en av de värre bilarna jag kört. Den var inte vidare skön att köra. Väldigt liten. Fick knappt plats 3 personer i den. Och allt var väldigt plastigt. Min Ford Focus från 1999 var trevligare.

Visserligen ett annat märke, men samma franska skit. Min mamma bytte ut sin Golf från 2010 mot en Renault Clio Kombi 2016. Det var nog det sämsta bytet hon kunde göra. Clion är precis lika usel som Peugoten. Hon ångrar sig bittert.
Ah, ja inget speciellt trevligt då. Hon är intresserad så hon får provköra en å se. Tror hon fattar då. Tack.
Ja vi hyrde en Renault Clio på semester en gång och den var horribel...
 
Tillbaka
Topp