• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska höstserva skrotpickisen, dags för lite mer kärlek än vanligt. Vad tror expertisen (kanske främst @BadkarsPiraten ?) om automatoljan, är det någon poäng med att skölja den vid bytet?
Är en 4l60-e-låda, vilket om jag förstått det rätt är mer eller mindre en el-pimpad TH700.
Har sköljt automater förut, men är i vuxen ålder inte säker på att det är någon idé? Kanske bara göra två oljebyten i hyfsat tät följd?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ska höstserva skrotpickisen, dags för lite mer kärlek än vanligt. Vad tror expertisen (kanske främst @BadkarsPiraten ?) om automatoljan, är det någon poäng med att skölja den vid bytet?
Är en 4l60-e-låda, vilket om jag förstått det rätt är mer eller mindre en el-pimpad TH700.
Har sköljt automater förut, men är i vuxen ålder inte säker på att det är någon idé? Kanske bara göra två oljebyten i hyfsat tät följd?

Det beror på tidigare historik faktiskt.
Är den välservad sedan tidigare eller har den gått typ 20k mil på original olja?
Ibland kan det bli sämre av att man byter oljan pga slitna lameller. Då har gamla oljan allt lamelldamm och skit I sig som ökar friktionen.
Och byter man då olja med slitna lameller kan man få en felfri växellåda att börja slira.

Hur långt har den gått sedan senaste oljebyte?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det beror på tidigare historik faktiskt.
Är den välservad sedan tidigare eller har den gått typ 20k mil på original olja?
Ibland kan det bli sämre av att man byter oljan pga slitna lameller. Då har gamla oljan allt lamelldamm och skit I sig som ökar friktionen.
Och byter man då olja med slitna lameller kan man få en felfri växellåda att börja slira.

Hur långt har den gått sedan senaste oljebyte?
Bah, typiskt, det är alltså som vanligt på två vis...
Milwise, tja, den har ju gått totalt 40k, jag har haft den i 7k och har aldrig bytt olja (eller stift för den delen :)). Har ingen servicihistorik alls.
Jag tycker att den senaste året börjat slå i växlarna hårdare än förut, men det är bara en känsla.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bah, typiskt, det är alltså som vanligt på två vis...
Milwise, tja, den har ju gått totalt 40k, jag har haft den i 7k och har aldrig bytt olja (eller stift för den delen :)). Har ingen servicihistorik alls.
Jag tycker att den senaste året börjat slå i växlarna hårdare än förut, men det är bara en känsla.

Säkert rätt slitna lameller då men det är ju bara en okvalificerad gissning.

Jag skulle säga skit i oljan. Så länge du fortfarande har alla växlar så är det ju inget fel.
När du börjar tappa växlar eller den slirar så är det väl bara att skicka iväg skiten på renovering.

Kuriosa så när jag köpte min Lincoln Mark VIII jag hade förut så tappade jag fyrans växel i princip direkt efter köpet. Den fungerade ibland.
Men jag sket i det för den varvade typ bara 2200rpm i 110km/h på 3an :D
Sedan efter ett antal tusen mil så tappade jag 3ans växel med. Då började det bli drygt.
Så fick min nuvarande fru att köra bilen på 2ans växel i 35 mil till min far där vi rev ur lådan. Det bara rasade ut skit i den. Oljepumpen hade desintegrerat (typ exploderat) men på något vis höll den jäkeln ändå tryck nog för att fungera på 2 framåt växlar och backen.
Tanken var att renovera den men oljepumpen hade haft sönder i princip allt i sin närhet så fick riva isär en annan växellåda för att ta hela innanmätet och flytta över.

Tanken var oljebyte. Som jag glömde bort. Och till sist sket i.
Oljebyte hade ju inte hjälpt....
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Bilen är en Audi A3, Proline Sport 35 TFSI (150HK), manuell.
Är en mix av proline och s-line ish utvändigt. Annan kofångare fram, takspoiler, 18", "sportstolar"
Inte så mycket utrustningmässigt,, har det en proline bil har + adaptiv farthållare +audi soundsystem och connectivitypaket (tror jag det heter).

Funkar som vinterkälke :)
20190818-DSC02322-Edit.jpg
20190818-DSC02325-Edit.jpg
20190818-DSC02327.jpg
20190818-DSC02329-Edit.jpg
20190818-DSC02330.jpg
20190818-DSC02331-Edit.jpg
20190818-DSC02335.jpg
20190818-DSC02336.jpg
20190818-DSC02339.jpg
Tyckte det såg ut som en S/RS på din teaser-bild!
Hur som en trevlig liten kärra, sköter nog jobbet som vinterbil galant :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
:D

Blir lite väl dyrt med två lekbilar så som livet är just nu.

Men den fyller sin funktion fram och tillbaka till jobbet samt hämta/lämna på förskola/skola under årets bedrövliga månader.

Tyckte det såg ut som en S/RS på din teaser-bild!
Hur som en trevlig liten kärra, sköter nog jobbet som vinterbil galant :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ej prutbart, eller det skal jag inte säga. Tror det är svårt att pruta ner de priser som är satta.

Var en bra deal som handlaren körde. De hade ett 50-tal bilar som rök på två dagar. Jag fick en av två som var kvar.

Det här lät intressant, är det prutbart alltså? Är själv billös (första gången sen jag var 17) och klurar lite på vad man ska ha. Det här kunde ju absolut vara ett brukisalternativ.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Säkert rätt slitna lameller då men det är ju bara en okvalificerad gissning.

Jag skulle säga skit i oljan. Så länge du fortfarande har alla växlar så är det ju inget fel.
När du börjar tappa växlar eller den slirar så är det väl bara att skicka iväg skiten på renovering.

Kuriosa så när jag köpte min Lincoln Mark VIII jag hade förut så tappade jag fyrans växel i princip direkt efter köpet. Den fungerade ibland.
Men jag sket i det för den varvade typ bara 2200rpm i 110km/h på 3an :D
Sedan efter ett antal tusen mil så tappade jag 3ans växel med. Då började det bli drygt.
Så fick min nuvarande fru att köra bilen på 2ans växel i 35 mil till min far där vi rev ur lådan. Det bara rasade ut skit i den. Oljepumpen hade desintegrerat (typ exploderat) men på något vis höll den jäkeln ändå tryck nog för att fungera på 2 framåt växlar och backen.
Tanken var att renovera den men oljepumpen hade haft sönder i princip allt i sin närhet så fick riva isär en annan växellåda för att ta hela innanmätet och flytta över.

Tanken var oljebyte. Som jag glömde bort. Och till sist sket i.
Oljebyte hade ju inte hjälpt....
Tack som fan för input!
Tror jag nöjer mig med att serva motorn i fråga då. Kanske riva framaxeln också, har funtat på det ett tag. Finns ett stödlager där som alltid går åt (dum konstruktion), och det har jag tänkt bytt aslänge. Det låter lite illa med 4wd i.
 

BadkarsPiraten

Vacheron

Ajamen! :cigar:

Tack som fan för input!
Tror jag nöjer mig med att serva motorn i fråga då. Kanske riva framaxeln också, har funtat på det ett tag. Finns ett stödlager där som alltid går åt (dum konstruktion), och det har jag tänkt bytt aslänge. Det låter lite illa med 4wd i.

Det är stor underhåll som är på tapeten alltså?
Kör hårt!
Tycker du I framtiden att växellådan kan börja krångla så brukar ett oljebyte göra susen mot konstiga växlingar eller ryckighet.
På BMWn så tror jag en solenoid satt lite fast för den kunde göra lite ryckande dumheter. Det försvann med oljebyte (och byte av bland annat turbin och annat.....).
Men då kan ju lamellerna visa sina problem.

Runt 20k mil brukar vara rätt vanligt för oljebyte på gamla jänkelådor. Vissa håller 50k mil, andra håller 10k. Precis som med allt ju.
 
Har säkert varit uppe tidigare men någon som har input avseende nya V60 T6 Hybrid kring tex:
- räckvidd?
- komfort?
- bensinförbrukning vid längre resor?
- allmännna tyckan de och tänkande...
 
Topp