• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Du som prisade den. Vad är anledningen?

83A6B6F1-C2EF-4D62-BE99-01D105763AFF.jpeg


EEA7BFE7-46C3-459A-955A-938DCFA43AF0.jpeg


36B12491-4A58-4CA6-9909-B48D585D3BDF.jpeg


Mitt lilla företag växer och den här typen av utleveranser har det blivit alltför många av.
Bilen i sig är en gudomlig dragbil och jag har (givetvis på inhägnat område i utlandet) testat 4200kg lastat på min Ifor Williams släp, och den väger ca 900kg så 5 ton är iaf inga problem rent tekniskt att dra med den.

Minigrävaren med redskap här ovan väger ca 3100kg med tillbehör, och släpen ca 1000kg och det är totalt odramatiskt.

Men det ser såklart förjävligt ut efter vägen och nu kör jag så mycket att jag ska skaffa en större bil som lämpar sig lite bättre till dessa tattarlass.

Sen hade jag ju kört i ett och ett halvt år så det brukar vara ungefär då jag byter. :)
 
Det va som fan, vafan bygger du garage för då??
Doftpaketet, är det så jäkla kritiskt? Typ den enda grejen jag aldrig kryssar i. Sensatec har jag inte greppat heller. Är det något mellansteg innan helläder?

Har man en gång haft doftpaketet kommer man aldrig någonsin att vara utan.
Sensatec är mycket riktigt en läderimitation och det är som sagt lite trist.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Mitt lilla företag växer och den här typen av utleveranser har det blivit alltför många av.
Bilen i sig är en gudomlig dragbil och jag har (givetvis på inhägnat område i utlandet) testat 4200kg lastat på min Ifor Williams släp, och den väger ca 900kg så 5 ton är iaf inga problem rent tekniskt att dra med den.

Minigrävaren med redskap här ovan väger ca 3100kg med tillbehör, och släpen ca 1000kg och det är totalt odramatiskt.

Men det ser såklart förjävligt ut efter vägen och nu kör jag så mycket att jag ska skaffa en större bil som lämpar sig lite bättre till dessa tattarlass.

Sen hade jag ju kört i ett och ett halvt år så det brukar vara ungefär då jag byter. :)
Om du inte vill outa dig så blurra regnummer på släpen :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
83A6B6F1-C2EF-4D62-BE99-01D105763AFF.jpeg


EEA7BFE7-46C3-459A-955A-938DCFA43AF0.jpeg


36B12491-4A58-4CA6-9909-B48D585D3BDF.jpeg


Mitt lilla företag växer och den här typen av utleveranser har det blivit alltför många av.
Bilen i sig är en gudomlig dragbil och jag har (givetvis på inhägnat område i utlandet) testat 4200kg lastat på min Ifor Williams släp, och den väger ca 900kg så 5 ton är iaf inga problem rent tekniskt att dra med den.

Minigrävaren med redskap här ovan väger ca 3100kg med tillbehör, och släpen ca 1000kg och det är totalt odramatiskt.

Men det ser såklart förjävligt ut efter vägen och nu kör jag så mycket att jag ska skaffa en större bil som lämpar sig lite bättre till dessa tattarlass.

Sen hade jag ju kört i ett och ett halvt år så det brukar vara ungefär då jag byter. :)
Ok jag förstår. Rejäla doningar det där.
En fet pickis hade vart nice :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det blir väl färdskrivarkrav på en sådan med släp ändå när den används i verksamheten. Då kan man ju lika gärna skaffa en liten lastbil med lastväxlare, allmänt bra att ha-sak om man har C-kort och gillar att leka i sandlådan :)
Varför skulle det bli färdskrivarkrav? Det är ju en vanlig bil?
 

demondave

Rolex
Varför skulle det bli färdskrivarkrav? Det är ju en vanlig bil?

Kombinerad totalvikt på över 3,5 ton med släpet och används i verksamheten. Striktare tolkning för färdskrivare än trafiktillstånd, så en fälla som är lätt att trampa i. Det där är för lätta grejer för mig, så jag är inte på något vis expert på området, men jag vet att det varit mycket snack, teorier och idéer bland andra företagare kring det.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kombinerad totalvikt på över 3,5 ton med släpet och används i verksamheten. Striktare tolkning för färdskrivare än trafiktillstånd, så en fälla som är lätt att trampa i. Det där är för lätta grejer för mig, så jag är inte på något vis expert på området, men jag vet att det varit mycket snack, teorier och idéer bland andra företagare kring det.
Samma sak med bilar man har i verksamheten, ang förmånsbeskattning, omvänd bevisbörda gäller.
Att man inte utnyttjat det privat, även om man inte gör det måste man kunna bevisa det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kombinerad totalvikt på över 3,5 ton med släpet och används i verksamheten. Striktare tolkning för färdskrivare än trafiktillstånd, så en fälla som är lätt att trampa i. Det där är för lätta grejer för mig, så jag är inte på något vis expert på området, men jag vet att det varit mycket snack, teorier och idéer bland andra företagare kring det.
Förstår att det är dyrt och säkert krångligt men själva färdskrivaren i sig kan väl inte vara omöljigt att leva med? Eller åker man på mängder med regler om körtider och sånt samtidigt? Man är ju inte så cool i sin pickis om man måste stå på vägrenen i 45 minuter titt som tätt :D
 

demondave

Rolex
Förstår att det är dyrt och säkert krångligt men själva färdskrivaren i sig kan väl inte vara omöljigt att leva med? Eller åker man på mängder med regler om körtider och sånt samtidigt? Man är ju inte så cool i sin pickis om man måste stå på vägrenen i 45 minuter titt som tätt :D

Färdskrivaren är väl runt 15 brak installerat, plus besiktning/kalibrering vartannat år.
Joodå, du blir tvungen att följa kör- och vilotider, helt säkert när släpet är på iaf. Har inte koll på hur det funkar med Out of scope-köring med en 3,5 tonnare med skrivare, som det skulle kunna bli utan släpet. På tung lastbil är det jäkligt strikt, och böterna vid en revision blir lätt femsiffrigt (och uppåt..) om man inte är riktigt anal. Jag är riktigt anal :D

Hade jag varit i den sitsen hade jag skaffat en mindre, men tung lastbil. Upp till 12 ton utan drag (7,5 ton med) klarar sig utan vägavgift. Självklart skrivarkrav där, men då använder man bara lastbilen till sånt. Har man lite ekonomi är inte trafiktillstånd så jäkla svårt att fixa, lite tid vid skolbänken bara. Då kan man ju dessutom utföra uppdrag åt andra.

Pickup med släp räcker ju en nitisk trafikpolis för att skjuta i sank, och vore jag nitisk trafikpolis skulle jag kolla stora pickuper med Ifortrailer. Typ 100% utdelning på en kontroll då :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kombinerad totalvikt på över 3,5 ton med släpet och används i verksamheten. Striktare tolkning för färdskrivare än trafiktillstånd, så en fälla som är lätt att trampa i. Det där är för lätta grejer för mig, så jag är inte på något vis expert på området, men jag vet att det varit mycket snack, teorier och idéer bland andra företagare kring det.
Aha, då har jag lärt mig nåt nytt. :)
 

Ninen79

Audemars
Det ni pratar om gäller givetvis Norrlands inland rent juridiskt men inte praktiskt.

Vi har ingen polisnärvaro och jag har själv inte sett en polis i trafiken inom mitt område sen 90-talet.

Har vi nackdelarna med obefintlig polisnärvaro så ska vi även ha fördelarna.
Vilken tur du har! Igår hade vi 2 poliser som stod och tryckte bakom en container bakom vårt hus och väntade på något/någon:)
 

SenorE

Omega
Ja den där var rätt rimligt prissatt. Har sett allt från 20k till typ 600k:D

Problemet för mig är dock garageplats för en till bil, vill helst inte ha den på gatan.
Kanske får bli av när man köper hus i framtiden:(
Jag är i samma sits, men tyvärr kommer man väl dra på sig tusen andra projekt när man väl skaffar hus så det lär inte bli av då heller :(
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
@Norrlänningen vad har du för extra utrustning i din G30?
Jag har sålt min G30, så det är en fråga jag inte kan svara på. :D
Kopierar från annonstexten som jag har kvar.

Det mesta är rätt nödvändigt om man vill ha lite standard i sin tillvaro.
Sensatec instrumentbräda/dörrar är lite trist, men är man en fattigstackare som köper Demo-ex som jag så får man inte välja och vraka.

Några måsten på G30 är Ambient Air, adaptiva LED-ljus, 3d kamera och Concierge-service.

- M Sport invändigt/utvändigt
- Sensatec invändigt (instrumentbräda och dörrsidor)
- Sportstolar (helt elektriska bortsett från längsled)
- Elektriskt svankstöd
- Eluppvärmt baksäte
- Fjärrstyrd dieselvärmare (både med nyckel eller mobiltelefon)
- Ädelträ finewood Ridge
- 4-zons klimatanläggning
- Ambient Air (doftpaket)
- Ambient interiörbelysning
- Automatiskt avbländbara backspeglar invändigt/utvändigt
- Navigation Professional
- Headup display
- Harman Kardon ljudsystem
- Connected Drive
- Concierge service
- Trådlös laddning för mobilen
- BMW Gesture Recognition
- Wifi-hotspot
- Apple carplay
- Adaptiva LED-strålkastare
- Helljusassistent
- Driving Assistant PLUS (Autopilot)
- Parking Assistant PLUS
- Fjärrstryd parkering
- EDC Justerbar fjädring
- Eluppvärmd ratt
- BMW Original larm
- Elbaklucka
- Comfort Access (Keyless Go)
- BMW Display Key
- Elutfällbar dragkrok
- Kylt handskfack
- High Gloss shadowline Individual
- Antracite svart innertak
- Digitalt mätarhus
- Fabrikstonade rutor
- 3D kamera runt hela bilen, samt vid koppling av släpvagn
- Intelligent nödsamtal
- Teleservices
- Remote Services
- RTI
Jag tänker att man vill ha brandsläckare som extrautrustning i nyare BMW! Men å andra sidan kan det ju vara så att att BMW har "löst problemet" med att ha brandsläckare som standard?;)
 
Topp