• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Molgan

Cartier
Någon här som åker BMW M6 Gran Coupe 2015->?
Lite sugen på att skaffa en lite större bil då barnen växer, men ändå med lite finess tänker jag?

Nybilsköp är tyvärr inte möjligt idag, då hade det blivit en Panamera ”kombi”, jag behöver begagnat
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det här lät intressant, är det prutbart alltså? Är själv billös (första gången sen jag var 17) och klurar lite på vad man ska ha. Det här kunde ju absolut vara ett brukisalternativ.

BMW körde kampanj förra hösten på 120i med m-sport, skinn, automat och vinterdäck för 2995:- det kanske kommer tillbaka :)
 

meo_swe

Audemars
Nu pratar jag varken pizzaracers, vintage-garage-queens, Passat eller superbilar, men råkar någon ha erfarenhet med Peugot 2008? En bil morsan tittat på. Hon kör inte alls ofta, mest bara när hon handlar och ska iväg någonstans. Alltså ingen daglig pendelbil så att säga. Är den OK?
Jag hyrde en när jag var i Frankrike 2016. Det är en av de värre bilarna jag kört. Den var inte vidare skön att köra. Väldigt liten. Fick knappt plats 3 personer i den. Och allt var väldigt plastigt. Min Ford Focus från 1999 var trevligare.

Visserligen ett annat märke, men samma franska skit. Min mamma bytte ut sin Golf från 2010 mot en Renault Clio Kombi 2016. Det var nog det sämsta bytet hon kunde göra. Clion är precis lika usel som Peugoten. Hon ångrar sig bittert.
Att tänka på är ju att Peugeot gjorde om x008 serien totalt 2017. Vad jag hört om de nya så är de ganska trevliga bilar, men osexiga så att säga.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Min upplevelse av franska bilar generellt är att de efter 3 år känns och låter som de är 10. Saker känns kanske ok i början men de åldras väldigt fort och börjar knarra, skava och lossna.
 

Owaysis

Cartier
Förstår verkligen inte lockelsen med franska bilar.. Om man är totalt ointresserad och bara vill ha en liten bil som faktiskt fungerar så köper man väl något begagnat asiatiskt? Plastigt och bullrigt men bilen kommer iaf fungera och faktiskt ta dig dit du vill.
 
  • Like
Reactions: par

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Spammar lite Merca-bilder - for the heck of it.

3D283102-B97E-4C3E-AA19-1FB2C8210B38.jpeg


681437BF-2DFB-4965-8444-0051D42DFB27.jpeg


A1CE8F0C-92C2-487D-B7D5-CAAD49576F8D.jpeg


5756B7B0-27CE-4D3E-B861-A40DA25E61A0.jpeg


8E27C8D6-4EA4-4B87-B642-EE3E501A4587.jpeg


E3F81650-E9D3-4268-929B-1B1293EF381B.jpeg


444275E8-769B-4A1E-BB8C-921998A52E86.jpeg


D63A0ABB-49D0-4EF3-A660-4A1B2ACF5EB9.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Förstår verkligen inte lockelsen med franska bilar.. Om man är totalt ointresserad och bara vill ha en liten bil som faktiskt fungerar så köper man väl något begagnat asiatiskt? Plastigt och bullrigt men bilen kommer iaf fungera och faktiskt ta dig dit du vill.

Jag körde franskt ett tag. Peugeot 206.
Hemsk hemsk hemsk.
Men skiten fungerade alltid... Behöll den enbart eftersom frugan älskade den.
Sålde den tillslut till en mindre vetande varelse.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dagens franska bilar har inte lägre kvalitet vare sig mekaniskt eller elektroniskt mot sina tyska konkurrenter. Dessutom rostar de inte som tyska bilar numera har en osviklig förmåga att göra och ofta lägre ljudnivå än motsvarande tysk pga mjukare avstämd fjädring. Det har hänt oerhört mycket sista 21 åren för så gammal är Peugeot 206 exempelvis som modell. Skulle vilken dag som helst hellre köpa en Peugot än en Toyota. Har ägt 2st Peugeot 308, både första och andra generationen, och ingen av dem har gått sönder överhuvudtaget. Inte heller min fars Peugeot 508 GT 2.2 som han haft sen ny och nu gått 16000 mil har bjudit på några fel annat än vanligt underhåll (en uppsättning skivor, 2 omgångar belägg, en omgång bakstötdämpare). Från det att modellerna fick ändelsen 8 är det lugnt. Innan dess not so much...
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Förstår verkligen inte lockelsen med franska bilar.. Om man är totalt ointresserad och bara vill ha en liten bil som faktiskt fungerar så köper man väl något begagnat asiatiskt? Plastigt och bullrigt men bilen kommer iaf fungera och faktiskt ta dig dit du vill.

Tja ..., hade två sådana här under en 5-6 år, dvs Peugeot 406 Coupé. Den första (blå) fick jag lov att byta bromsskivor fram på garanti (vinda), men det var väl allt på båda två. Ritad och byggd av Pininfarina och med en 3-liters V6'a. Brukade kallas "fattigmansferrarin". ;)

P406B-1.jpg

P406B-2.jpg

P406B-3.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Dagens franska bilar har inte lägre kvalitet vare sig mekaniskt eller elektroniskt mot sina tyska konkurrenter. Dessutom rostar de inte som tyska bilar numera har en osviklig förmåga att göra och ofta lägre ljudnivå än motsvarande tysk pga mjukare avstämd fjädring. Det har hänt oerhört mycket sista 21 åren för så gammal är Peugeot 206 exempelvis som modell. Skulle vilken dag som helst hellre köpa en Peugot än en Toyota. Har ägt 2st Peugeot 308, både första och andra generationen, och ingen av dem har gått sönder överhuvudtaget. Inte heller min fars Peugeot 508 GT 2.2 som han haft sen ny och nu gått 16000 mil har bjudit på några fel annat än vanligt underhåll (en uppsättning skivor, 2 omgångar belägg, en omgång bakstötdämpare). Från det att modellerna fick ändelsen 8 är det lugnt. Innan dess not so much...
Tänkte nog att kvaliteten var långt mycket bättre nuförtiden, men att det var riktigt fullt så bra visste jag inte!

Jag brukar gilla franska bilar. De kan i mitt tycke vara rätt snygga och trevliga/ombonade invändigt. Vi får ofta Peugeoter när vi hyr bil i Frankrike, senast en 3008 (tror jag det var). Tyst, bekväm, kändes kvalitativ och med en hel del rolig utrustning (om det var massa tillval vet jag iofs inte, men de har typ alltid varit välutrustade).
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Dagens franska bilar har inte lägre kvalitet vare sig mekaniskt eller elektroniskt mot sina tyska konkurrenter. Dessutom rostar de inte som tyska bilar numera har en osviklig förmåga att göra och ofta lägre ljudnivå än motsvarande tysk pga mjukare avstämd fjädring. Det har hänt oerhört mycket sista 21 åren för så gammal är Peugeot 206 exempelvis som modell. Skulle vilken dag som helst hellre köpa en Peugot än en Toyota. Har ägt 2st Peugeot 308, både första och andra generationen, och ingen av dem har gått sönder överhuvudtaget. Inte heller min fars Peugeot 508 GT 2.2 som han haft sen ny och nu gått 16000 mil har bjudit på några fel annat än vanligt underhåll (en uppsättning skivor, 2 omgångar belägg, en omgång bakstötdämpare). Från det att modellerna fick ändelsen 8 är det lugnt. Innan dess not so much...

Hur är Peugeot automatlådor?

Sist jag åkte i en fransk (taxi) så var det en rätt ny Renault, laguna? Eller vad dom nu heter.
Herrejösses till vilket junk av växellåda. Sådan där fake automat med robotarm antar jag.
Bara av att sitta i passagerarsätet så kände jag spyan i halsgropen... Kan en ingenjör verkligen känt sig nöjd med det jäkla skiten?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hur är Peugeot automatlådor?

Sist jag åkte i en fransk (taxi) så var det en rätt ny Renault, laguna? Eller vad dom nu heter.
Herrejösses till vilket junk av växellåda. Sådan där fake automat med robotarm antar jag.
Bara av att sitta i passagerarsätet så kände jag spyan i halsgropen... Kan en ingenjör verkligen känt sig nöjd med det jäkla skiten?
Den vi hade var grym. Tror det var med momentomvandlare. Kanske en ZF-låda som många andra? Men det vet jag iofs inte, bra var den iaf.

Men vi hyrde någon annan fransk bil en gång som hade en enkelkopplingslåda. Ja, det var ett riktigt junk..! :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur är Peugeot automatlådor?

Sist jag åkte i en fransk (taxi) så var det en rätt ny Renault, laguna? Eller vad dom nu heter.
Herrejösses till vilket junk av växellåda. Sådan där fake automat med robotarm antar jag.
Bara av att sitta i passagerarsätet så kände jag spyan i halsgropen... Kan en ingenjör verkligen känt sig nöjd med det jäkla skiten?
Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamt ;)

Men alla Peugeotlådor har sannerligen inte varit toppen. Framförallt var det lådan som kom med första generationen 208, 308, 3008 och 5008 det handlar om. Satt också i Peugeot 508 med minsta dieseln. Dessa lådor var ryckiga och långsamma men riktigt så illa som det lät i tidningarna var det helt ärligt inte. Det går att köra dem på ett smidigt sätt om man tänker att det är en manuell låda med automatisk koppling och inte kör som om det vore en momentomvandlarlåda. Sen så blev de lådorna mycket bättre under åren (åkte taxi i Italien förra året med en gammal 5008 och det tog mig rätt många kilometer innan jag insåg att det inte var en "vanlig" automatlåda) och nu har de börjat fasas ut.

En bra sak med de enkelkopplingslådorna är dock att de inte går sönder särskilt ofta vilket inte alltid var fallet med första generationens automatiserade lådor (läs DSG)...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Den vi hade var grym. Tror det var med momentomvandlare. Kanske en ZF-låda som många andra? Men det vet jag iofs inte, bra var den iaf.

Men vi hyrde någon annan fransk bil en gång som hade en enkelkopplingslåda. Ja, det var ett riktigt junk..! :D

Jag har inget emot gamla slushboxes. Måste inte vara DCT för min del.

Men sådant skrot med robotarm går ju inte att köra...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har inget emot gamla slushboxes. Måste inte vara DCT för min del.

Men sådant skrot med robotarm går ju inte att köra...
Nejdå, absolut inte jag heller. Nuförtiden är de ju grymt bra och snabba dessutom och man får inte den ryckiga gången som dubbelkoppling ofta bjuder på när man gasar från stillastående. Den kändes som vilken modern låda som helst. :)

Håller med, vi trodde först att den var trasig..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamt ;)

Men alla Peugeotlådor har sannerligen inte varit toppen. Framförallt var det lådan som kom med första generationen 208, 308, 3008 och 5008 det handlar om. Satt också i Peugeot 508 med minsta dieseln. Dessa lådor var ryckiga och långsamma men riktigt så illa som det lät i tidningarna var det helt ärligt inte. Det går att köra dem på ett smidigt sätt om man tänker att det är en manuell låda med automatisk koppling och inte kör som om det vore en momentomvandlarlåda. Sen så blev de lådorna mycket bättre under åren (åkte taxi i Italien förra året med en gammal 5008 och det tog mig rätt många kilometer innan jag insåg att det inte var en "vanlig" automatlåda) och nu har de börjat fasas ut.

En bra sak med de enkelkopplingslådorna är dock att de inte går sönder särskilt ofta vilket inte alltid var fallet med första generationens automatiserade lådor (läs DSG)...

Okej, tack för svar!
Jag är dock obotligt allergisk mot fake-automater (läs:bitter och tvär, vägrar ge sig).

Går dom över till dubbelkoppling eller gammal slushbox (momentvandlare)?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nejdå, absolut inte jag heller. Nuförtiden är de ju grymt bra och snabba dessutom och man får inte den ryckiga gången som dubbelkoppling ofta bjuder på. Den kändes som vilken modern låda som helst. :)

Håller med, vi trodde först att den var trasig..

Jag föredrar slushboxes mot DCT bara för jag är van vid det... Trots att dom egentligen är underlägsna på de flesta planen.
Men det har ju med körstil att göra.
Växlingarna I t.ex VW DSG går ju inte av för hackor dock...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamt ;)

Men alla Peugeotlådor har sannerligen inte varit toppen. Framförallt var det lådan som kom med första generationen 208, 308, 3008 och 5008 det handlar om. Satt också i Peugeot 508 med minsta dieseln. Dessa lådor var ryckiga och långsamma men riktigt så illa som det lät i tidningarna var det helt ärligt inte. Det går att köra dem på ett smidigt sätt om man tänker att det är en manuell låda med automatisk koppling och inte kör som om det vore en momentomvandlarlåda. Sen så blev de lådorna mycket bättre under åren (åkte taxi i Italien förra året med en gammal 5008 och det tog mig rätt många kilometer innan jag insåg att det inte var en "vanlig" automatlåda) och nu har de börjat fasas ut.

En bra sak med de enkelkopplingslådorna är dock att de inte går sönder särskilt ofta vilket inte alltid var fallet med första generationens automatiserade lådor (läs DSG)...
Vad har 3008 för låda nuförtiden? Trodde att det var en momentomvandlare i den vi hade, men kan det ha varit dubbelkoppling? Dagens momentomvandlarlådor har ju blivit så ruskigt snabba så det är svårt att känna skillnad ibland.
Edit: Verkar vara momentomvandlare.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har 3008 för låda nuförtiden? Trodde att det var en momentomvandlare i den vi hade, men kan det ha varit dubbelkoppling? Dagens momentomvandlarlådor har ju blivit så ruskigt snabba så det är svårt att känna skillnad ibland.
Peugeot 3008 har aldrig haft dubbelkopplingslåda utan i tidigare generationen var det en enkelkopplingslåda med automatisk koppling och "vanlig" automat på de största dieselarna om jag minns rätt. Nya 3008 har 8-växlad "vanlig" automatlåda i nästan alla modellversioner, kan dock finnas andra alternativ utanför Sverige men baserat på din beskrivning skulle jag tro att det var den 8-växlade. Tror den är från ZF.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Peugeot 3008 har aldrig haft dubbelkopplingslåda utan i tidigare generationen var det en enkelkopplingslåda med automatisk koppling och "vanlig" automat på de största dieselarna om jag minns rätt. Nya 3008 har 8-växlad "vanlig" automatlåda i nästan alla modellversioner, kan dock finnas andra alternativ utanför Sverige men baserat på din beskrivning skulle jag tro att det var den 8-växlade. Tror den är från ZF.
Japp, det måste det varit, tyckte nog att det kändes som en vanlig låda och den var dessutom 8-växlad.
 

Owaysis

Cartier
Tja ..., hade två sådana här under en 5-6 år, dvs Peugeot 406 Coupé. Den första (blå) fick jag lov att byta bromsskivor fram på garanti (vinda), men det var väl allt på båda två. Ritad och byggd av Pininfarina och med en 3-liters V6'a. Brukade kallas "fattigmansferrarin". ;)
Givetvis menar jag inte att alla franska bilar är skräp, just 406 Coupé har jag alltid gillat och jag var väldigt förtjust i den när jag var en liten grabb och såg den på vägarna, precis som du säger så såg det ju lite ut som en Ferrari och det är väl inte så konstigt med tanke på vem som designat den.
406 var ju dessutom rätt driftsäker och att dina höll så pass bra är väl ett statement på det.

En fransk bil som jag gärna hade velat äga är en 205 GTI i fint skick :woot:

01_Silverstone_Classic.jpg
 
Givetvis menar jag inte att alla franska bilar är skräp, just 406 Coupé har jag alltid gillat och jag var väldigt förtjust i den när jag var en liten grabb och såg den på vägarna, precis som du säger så såg det ju lite ut som en Ferrari och det är väl inte så konstigt med tanke på vem som designat den.
406 var ju dessutom rätt driftsäker och att dina höll så pass bra är väl ett statement på det.

En fransk bil som jag gärna hade velat äga är en 205 GTI i fint skick :woot:

01_Silverstone_Classic.jpg
Saknar ofta min gamla GTI nu för tiden faktiskt :)
 
Topp