Touchofred
Basic
Aa den är sjukligt rolig. En liten bil behöver inte ha så mycket Hk för att vara rolig.Jäkligt kul bil ändå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aa den är sjukligt rolig. En liten bil behöver inte ha så mycket Hk för att vara rolig.Jäkligt kul bil ändå
Det här lät intressant, är det prutbart alltså? Är själv billös (första gången sen jag var 17) och klurar lite på vad man ska ha. Det här kunde ju absolut vara ett brukisalternativ.
Nu pratar jag varken pizzaracers, vintage-garage-queens, Passat eller superbilar, men råkar någon ha erfarenhet med Peugot 2008? En bil morsan tittat på. Hon kör inte alls ofta, mest bara när hon handlar och ska iväg någonstans. Alltså ingen daglig pendelbil så att säga. Är den OK?
Att tänka på är ju att Peugeot gjorde om x008 serien totalt 2017. Vad jag hört om de nya så är de ganska trevliga bilar, men osexiga så att säga.Jag hyrde en när jag var i Frankrike 2016. Det är en av de värre bilarna jag kört. Den var inte vidare skön att köra. Väldigt liten. Fick knappt plats 3 personer i den. Och allt var väldigt plastigt. Min Ford Focus från 1999 var trevligare.
Visserligen ett annat märke, men samma franska skit. Min mamma bytte ut sin Golf från 2010 mot en Renault Clio Kombi 2016. Det var nog det sämsta bytet hon kunde göra. Clion är precis lika usel som Peugoten. Hon ångrar sig bittert.
Tack för informationen!Att tänka på är ju att Peugeot gjorde om x008 serien totalt 2017. Vad jag hört om de nya så är de ganska trevliga bilar, men osexiga så att säga.
Det här lät intressant, är det prutbart alltså? Är själv billös (första gången sen jag var 17) och klurar lite på vad man ska ha. Det här kunde ju absolut vara ett brukisalternativ.
Förstår verkligen inte lockelsen med franska bilar.. Om man är totalt ointresserad och bara vill ha en liten bil som faktiskt fungerar så köper man väl något begagnat asiatiskt? Plastigt och bullrigt men bilen kommer iaf fungera och faktiskt ta dig dit du vill.
Förstår verkligen inte lockelsen med franska bilar.. Om man är totalt ointresserad och bara vill ha en liten bil som faktiskt fungerar så köper man väl något begagnat asiatiskt? Plastigt och bullrigt men bilen kommer iaf fungera och faktiskt ta dig dit du vill.
Tänkte nog att kvaliteten var långt mycket bättre nuförtiden, men att det var riktigt fullt så bra visste jag inte!Dagens franska bilar har inte lägre kvalitet vare sig mekaniskt eller elektroniskt mot sina tyska konkurrenter. Dessutom rostar de inte som tyska bilar numera har en osviklig förmåga att göra och ofta lägre ljudnivå än motsvarande tysk pga mjukare avstämd fjädring. Det har hänt oerhört mycket sista 21 åren för så gammal är Peugeot 206 exempelvis som modell. Skulle vilken dag som helst hellre köpa en Peugot än en Toyota. Har ägt 2st Peugeot 308, både första och andra generationen, och ingen av dem har gått sönder överhuvudtaget. Inte heller min fars Peugeot 508 GT 2.2 som han haft sen ny och nu gått 16000 mil har bjudit på några fel annat än vanligt underhåll (en uppsättning skivor, 2 omgångar belägg, en omgång bakstötdämpare). Från det att modellerna fick ändelsen 8 är det lugnt. Innan dess not so much...
Tja ..., hade två sådana här under en 5-6 år, dvs Peugeot 406 Coupé. Den första (blå) fick jag lov att byta bromsskivor fram på garanti (vinda), men det var väl allt på båda två. Ritad och byggd av Pininfarina och med en 3-liters V6'a. Brukade kallas "fattigmansferrarin".
Dagens franska bilar har inte lägre kvalitet vare sig mekaniskt eller elektroniskt mot sina tyska konkurrenter. Dessutom rostar de inte som tyska bilar numera har en osviklig förmåga att göra och ofta lägre ljudnivå än motsvarande tysk pga mjukare avstämd fjädring. Det har hänt oerhört mycket sista 21 åren för så gammal är Peugeot 206 exempelvis som modell. Skulle vilken dag som helst hellre köpa en Peugot än en Toyota. Har ägt 2st Peugeot 308, både första och andra generationen, och ingen av dem har gått sönder överhuvudtaget. Inte heller min fars Peugeot 508 GT 2.2 som han haft sen ny och nu gått 16000 mil har bjudit på några fel annat än vanligt underhåll (en uppsättning skivor, 2 omgångar belägg, en omgång bakstötdämpare). Från det att modellerna fick ändelsen 8 är det lugnt. Innan dess not so much...
Den vi hade var grym. Tror det var med momentomvandlare. Kanske en ZF-låda som många andra? Men det vet jag iofs inte, bra var den iaf.Hur är Peugeot automatlådor?
Sist jag åkte i en fransk (taxi) så var det en rätt ny Renault, laguna? Eller vad dom nu heter.
Herrejösses till vilket junk av växellåda. Sådan där fake automat med robotarm antar jag.
Bara av att sitta i passagerarsätet så kände jag spyan i halsgropen... Kan en ingenjör verkligen känt sig nöjd med det jäkla skiten?
Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamtHur är Peugeot automatlådor?
Sist jag åkte i en fransk (taxi) så var det en rätt ny Renault, laguna? Eller vad dom nu heter.
Herrejösses till vilket junk av växellåda. Sådan där fake automat med robotarm antar jag.
Bara av att sitta i passagerarsätet så kände jag spyan i halsgropen... Kan en ingenjör verkligen känt sig nöjd med det jäkla skiten?
Den vi hade var grym. Tror det var med momentomvandlare. Kanske en ZF-låda som många andra? Men det vet jag iofs inte, bra var den iaf.
Men vi hyrde någon annan fransk bil en gång som hade en enkelkopplingslåda. Ja, det var ett riktigt junk..!
Nejdå, absolut inte jag heller. Nuförtiden är de ju grymt bra och snabba dessutom och man får inte den ryckiga gången som dubbelkoppling ofta bjuder på när man gasar från stillastående. Den kändes som vilken modern låda som helst.Jag har inget emot gamla slushboxes. Måste inte vara DCT för min del.
Men sådant skrot med robotarm går ju inte att köra...
Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamt
Men alla Peugeotlådor har sannerligen inte varit toppen. Framförallt var det lådan som kom med första generationen 208, 308, 3008 och 5008 det handlar om. Satt också i Peugeot 508 med minsta dieseln. Dessa lådor var ryckiga och långsamma men riktigt så illa som det lät i tidningarna var det helt ärligt inte. Det går att köra dem på ett smidigt sätt om man tänker att det är en manuell låda med automatisk koppling och inte kör som om det vore en momentomvandlarlåda. Sen så blev de lådorna mycket bättre under åren (åkte taxi i Italien förra året med en gammal 5008 och det tog mig rätt många kilometer innan jag insåg att det inte var en "vanlig" automatlåda) och nu har de börjat fasas ut.
En bra sak med de enkelkopplingslådorna är dock att de inte går sönder särskilt ofta vilket inte alltid var fallet med första generationens automatiserade lådor (läs DSG)...
Nejdå, absolut inte jag heller. Nuförtiden är de ju grymt bra och snabba dessutom och man får inte den ryckiga gången som dubbelkoppling ofta bjuder på. Den kändes som vilken modern låda som helst.
Håller med, vi trodde först att den var trasig..
Vad har 3008 för låda nuförtiden? Trodde att det var en momentomvandlare i den vi hade, men kan det ha varit dubbelkoppling? Dagens momentomvandlarlådor har ju blivit så ruskigt snabba så det är svårt att känna skillnad ibland.Renault och Peugeot har inte en skruv gemensamt
Men alla Peugeotlådor har sannerligen inte varit toppen. Framförallt var det lådan som kom med första generationen 208, 308, 3008 och 5008 det handlar om. Satt också i Peugeot 508 med minsta dieseln. Dessa lådor var ryckiga och långsamma men riktigt så illa som det lät i tidningarna var det helt ärligt inte. Det går att köra dem på ett smidigt sätt om man tänker att det är en manuell låda med automatisk koppling och inte kör som om det vore en momentomvandlarlåda. Sen så blev de lådorna mycket bättre under åren (åkte taxi i Italien förra året med en gammal 5008 och det tog mig rätt många kilometer innan jag insåg att det inte var en "vanlig" automatlåda) och nu har de börjat fasas ut.
En bra sak med de enkelkopplingslådorna är dock att de inte går sönder särskilt ofta vilket inte alltid var fallet med första generationens automatiserade lådor (läs DSG)...
Jag föredrar slushboxes mot DCT bara för jag är van vid det... Trots att dom egentligen är underlägsna på de flesta planen.
Men det har ju med körstil att göra.
Växlingarna I t.ex VW DSG går ju inte av för hackor dock...
Peugeot 3008 har aldrig haft dubbelkopplingslåda utan i tidigare generationen var det en enkelkopplingslåda med automatisk koppling och "vanlig" automat på de största dieselarna om jag minns rätt. Nya 3008 har 8-växlad "vanlig" automatlåda i nästan alla modellversioner, kan dock finnas andra alternativ utanför Sverige men baserat på din beskrivning skulle jag tro att det var den 8-växlade. Tror den är från ZF.Vad har 3008 för låda nuförtiden? Trodde att det var en momentomvandlare i den vi hade, men kan det ha varit dubbelkoppling? Dagens momentomvandlarlådor har ju blivit så ruskigt snabba så det är svårt att känna skillnad ibland.
Japp, det måste det varit, tyckte nog att det kändes som en vanlig låda och den var dessutom 8-växlad.Peugeot 3008 har aldrig haft dubbelkopplingslåda utan i tidigare generationen var det en enkelkopplingslåda med automatisk koppling och "vanlig" automat på de största dieselarna om jag minns rätt. Nya 3008 har 8-växlad "vanlig" automatlåda i nästan alla modellversioner, kan dock finnas andra alternativ utanför Sverige men baserat på din beskrivning skulle jag tro att det var den 8-växlade. Tror den är från ZF.
Givetvis menar jag inte att alla franska bilar är skräp, just 406 Coupé har jag alltid gillat och jag var väldigt förtjust i den när jag var en liten grabb och såg den på vägarna, precis som du säger så såg det ju lite ut som en Ferrari och det är väl inte så konstigt med tanke på vem som designat den.Tja ..., hade två sådana här under en 5-6 år, dvs Peugeot 406 Coupé. Den första (blå) fick jag lov att byta bromsskivor fram på garanti (vinda), men det var väl allt på båda två. Ritad och byggd av Pininfarina och med en 3-liters V6'a. Brukade kallas "fattigmansferrarin".
Saknar ofta min gamla GTI nu för tiden faktisktGivetvis menar jag inte att alla franska bilar är skräp, just 406 Coupé har jag alltid gillat och jag var väldigt förtjust i den när jag var en liten grabb och såg den på vägarna, precis som du säger så såg det ju lite ut som en Ferrari och det är väl inte så konstigt med tanke på vem som designat den.
406 var ju dessutom rätt driftsäker och att dina höll så pass bra är väl ett statement på det.
En fransk bil som jag gärna hade velat äga är en 205 GTI i fint skick
Håller med! Körde en 30 mil här om veckan, mycket trevlig!Fan vad snygg Q8 är i verkligheten!
Sjuk timing! Ska kolla upp det, tackar.Verkar finnas, fick otippat reklam för det.
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/bmw/1-serie/