• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har aldrig fastnat i träsket av franska bildar, men detta var fan en härlig annons:

https://www.blocket.se/jonkoping/Citroen_SM_3_0__73_manuell_86970703.htm

Vi som har köpt gamla bilar ibland vet ju hur bilar "i originalskick" ändå kan ge en hel del överraskningar när man skruvar. Och så läser man detta:

Den har fått pris av Bosse bildoktorn för att alla orginalskruvar och brickor (med citroënlogotyper) elförzinkats om och monterats exakt som från fabrik.

Jag tror jag är kär, men jag har inte garageplats som en sån här pjäs förtjänar.

3516615245.jpg
3519491066.jpg
3580942278.jpg
3504724256.jpg
Skärmklipp.PNG

För er som inte hänger med i bilnyheterna så kommer här en liten sammanfattning från den senaste tiden.

- Nya 3-serien är en formidabel succé enligt en enig journalistkår.
- Volvos laddhybrider har helt galna (på ett dåligt sätt) motorkombinationer och kass räckvidd på el - samt felaktig prissättning.
- Tesla Model 3 dras med allvarliga kvalitetsproblem.
- Skitmärken som Peugeot, SEAT, KIA och Volkswagen släpper ett antal bilmodeller som laddhybrid (intresseklubben antecknar)
- Mercedes EQC är den tystaste bilen som testats enligt många Youtube-testare. Det verkar för övrigt vara en mycket fin bil på alla sätt.
- Polestar släpper nyheter som gör att de framstår som oseriösa, samt tar i drift en fabrik i Kina.
- "Miljömedvetna" människor som köpt Tesla model 3 endast för att passa in i sin sällskapskrets framstår som efterblivna på diverse FB-grupper och forum då dom kan lite och ingenting om amerikanska bilar och vad man kan förvänta sig av en sådan.
- Porsche Taycan verkar bli den mest intressanta bilen som tillverkats iaf de senaste 40 åren. Det är ett komplett paket av allt och lite till. Detta är förmodligen den viktigaste och mest uppseendeväckande bilen vi kommer att få se på mycket länge. Den är enligt många den finaste bil som byggts sedan Bmw byggde E28an.

Jag har säkert missat något, men håll till godo tills vidare. :)
Hör gärna lite mer om detta, låter spännande.
Då jag själv inte gillar Tesla, sjukt fula speciellt model 3 som ser ut som en leksaksbil / tvål på 4 hjul.
  • "Miljömedvetna" människor som köpt Tesla model 3 endast för att passa in i sin sällskapskrets framstår som efterblivna på diverse FB-grupper och forum då dom kan lite och ingenting om amerikanska bilar och vad man kan förvänta sig av en sådan.

3516615245.jpg
Jag har aldrig fastnat i träsket av franska bildar, men detta var fan en härlig annons:
Vi som har köpt gamla bilar ibland vet ju hur bilar "i originalskick" ändå kan ge en hel del överraskningar när man skruvar. Och så läser man detta:
Den har fått pris av Bosse bildoktorn för att alla orginalskruvar och brickor (med citroënlogotyper) elförzinkats om och monterats exakt som från fabrik.
Jag tror jag är kär, men jag har inte garageplats som en sån här pjäs förtjänar.
3519491066.jpg
3580942278.jpg
3504724256.jpg
Skärmklipp.PNG

Den är en av mina drömbilar. När jag sommarjobbade som brevbärare för jättemånga år sedan stod en sådan vid huset hos ett av de hushåll som jag levererade post till. Jag passade alltid på att ta en lång paus vid just detta hus för att beundra denna fantastiska skapelse.:)
Fantastisk formgivning både ut- och invändigt. Maseratimotor! Finns mycket att gilla med denna!
Jag kommer dock aldrig att få äga detta mästerverk. Jag är tyvärr alldeles för opraktiskt för att det ska vara rimligt för mig att äga gamla bilar.
Jag får helt enkelt nöja mig med att ha den i hyllan som modellbil...:rolleyes:
bil.jpg

3516615245.jpg
3519491066.jpg
3580942278.jpg
3504724256.jpg
Skärmklipp.PNG

Huhh så läcker! Har sett den live också, på en träff tidigare i år. En riktigt fin SM! En Citroen från tiden då en Citroen verkligen var en Citroen, en tid då en Mercedes var en Mercedes, en tid då en BMW var en BMW o.s.v... Det var tider det!
20190518_132012.jpg

Huhh så läcker! Har sett den live också, på en träff tidigare i år. En riktigt fin SM! En Citroen från tiden då en Citroen verkligen var en Citroen, en tid då en Mercedes var en Mercedes, en tid då en BMW var en BMW o.s.v... Det var tider det!
20190518_132012.jpg

Alltså det enda som har förändrats är egentligen att Citroen har tappat det enda som var deras positiva egenskaper, dess säregna design och höga komfort tack vare hydraulfjädringen.

Kvar finns endast extremt fula bilar, extremt dålig komfort samt den extremt låga kvaliteten (som dessutom alltid har funnits där).

BMW och Mercedes är dock oförändrade.
Båda fabrikat hade en liten svacka, ca 2003-2011, men efter det så har båda tillverkarna levererat den finaste slutprodukten sedan 80-talet.
Ja, jag sa det (hädelse) - G30 är finare än E39, G20 är finare än E46, G11 är finare än E38 osv osv.

Alla pratar om the golden era 97-03, men faktum är att vi är mitt i vad som om 20 år kommer att benämnas som en verklig golden era.

Oh. my. god. vad fin.
Hehe! Tack!

Uppskattar kompositionen, en pärla det där och följer ditt äventyr med spänning!
Eventuella bilister som kommer uppifrån vägen uppskattar kanske inte kompositionen lika mycket! ;)
Mitt äventyr hade ju tänkt ta vägen om Ferrari, men alla 348 till salu har plötsligt torkat upp. Och jag börjar så sakta inse att det kommer bli svårt att sälja denna.
Vi får se.

Tack! :)

Sälj den aldrig! Vacker.
Vi får se, som sagt. :)
Men tack! Det märks verkligen att folk uppskattar designen och att de börjar bli ganska ovanliga på vägarna. Många som tittar, tutar och ger tummar upp.
Skoj!

Senast ändrad:
Alltså det enda som har förändrats är egentligen att Citroen har tappat det enda som var deras positiva egenskaper, dess säregna design och höga komfort tack vare hydraulfjädringen.

Kvar finns endast extremt fula bilar, extremt dålig komfort samt den extremt låga kvaliteten (som dessutom alltid har funnits där).

BMW och Mercedes är dock oförändrade.
Båda fabrikat hade en liten svacka, ca 2003-2011, men efter det så har båda tillverkarna levererat den finaste slutprodukten sedan 80-talet.
Ja, jag sa det (hädelse) - G30 är finare än E39, G20 är finare än E46, G11 är finare än E38 osv osv.

Alla pratar om the golden era 97-03, men faktum är att vi är mitt i vad som om 20 år kommer att benämnas som en verklig golden era.

Haha, jag älskar dig❤️

Känns så om inget ändras :confused:
Men vi kör inte så mkt heller.

Hade man kört mycket så är
Det ju ännu viktigare. Ska ma stå ut med någon form av pelletsbrännare under huven så bör det vara väldigt få mil.
Kör man under 14mil per år såå kan man nog gå för diesel. Över 14mil så gör man bäst i att välja bensin

Tillbaka
Topp