• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

InkedF45234CA-C453-4549-B831-181327D10B99_LI.jpg
Nu har V8:an i garaget fått en ny kompis i form av en Audi E-tron
Bjud på fler bilder :)

Bjuder på en lastviktshistoria, för att se om du blir glad eller arg.
För något år sedan skulle jag hämta en pall stallpellets med min pickis. Lastvikt 1050, säckarna väger totalt 960. En pall väger väl 20, tänkte jag, så jag har marginalerna på min sida. Sagt och gjort, åker ut på riktiga bonnavishan och hämtar. Får den på flaket, spänner fast enlogt konstens alla regler.
Brum, kurs mot staden, för att jobba.
Då jag kommer närmare stan ser jag att det är poliskontroll, och jag blir invinkad.
Polisgubben rycker upp dörren, glömmer både alkotestare och körkortskoll (och till och med ”Hej”).
-HUR MYCKET VÄGER PALLEN?!?!?!
-Eh, 960 kg, plus en pall.
-Mmm..
Sedan går den allvarliga mannen varv på varv runt bilen och kollar allt som finns att kolla. Till slut tittar han på körkortet och säger argt ”Du vet att du blir av med varenda behörighet om du åker dit på lastsäkring eller överlast!!”
Sen gnällde han en massa, och avslutade med att säja åt mig att köpa ett nytt spännband för det ena var blekt, och då kan hållfastheten försämras.

Slut anekdot.
Hur tänkte gubben att han skulle sätta dit dig? De måste väl ta bilen till våg i alla fall? Han kan ju inte killgissa vikten. Viss rättsäkerhet finns väl ändå.

Hur tänkte gubben att han skulle sätta dit dig? De måste väl ta bilen till våg i alla fall? Han kan ju inte killgissa vikten. Viss rättsäkerhet finns väl ändå.
Annorlunda när det gäller lastat flak men med släp tar de dig på totalvikt med B-körkort och inte på vad sakerna faktiskt väger..

https://www.mestmotor.se/recharge/a...ron-50-quattro-snikmodellen-200000-billigare/

Säga vad man vill, men det här är en ruggigt bra affär.
Jag har alltid sagt att jag gärna skulle köpa en elbil med ett 50-60kwh batteri istället för dessa galna 90-100 kwh batterierna då jag endast kör 12 mil tOr till jobbet. Batteriet på elbilar är fortfarande så dyra, att jag mycket hellre drar av 200k och offrar 10 mil räckvidd. Min gamla E-Golf hade ett 24kwh batteri som räckte alldeles ypperligt för mina behov.

Denna i ett Audi Business lease lär bli extremt bra, och förmånsvärdet är redan löjligt lågt på nuvarande E-Tron 55, så med 200tkr lägre pris kommer denna att bli en av 2019/2020 års absolut bästa köp. :)

https://www.mestmotor.se/recharge/a...ron-50-quattro-snikmodellen-200000-billigare/

Jag har alltid sagt att jag gärna skulle köpa en elbil med ett 50-60kwh batteri istället för dessa galna 90-100 kwh batterierna då jag endast kör 12 mil tOr till jobbet. Batteriet på elbilar är fortfarande så dyra, att jag mycket hellre drar av 200k och offrar 10 mil räckvidd. Min gamla E-Golf hade ett 24kwh batteri som räckte alldeles ypperligt för mina behov.

Denna i ett Audi Business lease lär bli extremt bra, och förmånsvärdet är redan löjligt lågt på nuvarande E-Tron 55, så med 200tkr lägre pris kommer denna att bli en av 2019/2020 års absolut bästa köp. :)

Nu är det bara att hoppas att arbetsgivaren reviderar prisbasbeloppet för förmånsbilar... har 10 pbb idag och det kommer man inte långt med om man tittar på Hybrid eller el... men tydligen så är policyn på gång att revideras.. hoppas dom tar lite höjd på max pbb :D

Olovlig körning (fel fordonskombo) är ett brott och överlast är ett annat. Det senare är väl betydligt mildare straff på?
Jo visst är det så. Men i praktiken är det ju samma sak. Om du har ett stort släp lastat med 500kg eller 500kg på flaket så åker du på det om totalvikten på släpet överstiger gränsen. Löjligt men det är skriver så polisen slipper väga släpet.

Men Audi verkar röra ihop det där med förmånsvärde, på hemsidan blandar de ”förmånsvärde 2700kr” vilket ju är väldigt lågt, med ”förmånsvärde 2700kr netto” vilket är ganska högt.

Bör duga åt många, enda kruxet med e-tron verkar väl vara eltörsten. VD:n i ett bolag jag är inblandad i fick just en fullvärdig e-tron. Ska bli kul att se hur det går, han är inbiten fossilare! Med honom är vi tre elektriker i styrelsen, Model 3, i-Pace och e-tron.

Nu är det bara att hoppas att arbetsgivaren reviderar prisbasbeloppet för förmånsbilar... har 10 pbb idag och det kommer man inte långt med om man tittar på Hybrid eller el... men tydligen så är policyn på gång att revideras.. hoppas dom tar lite höjd på max pbb :D

Basbeloppsgränserna har ju helt spelat ut sin roll nu. Fram för TCO-gränser istället, så kommer fordonsflottan i företagen ändras fort. Vilken tjänstebilsbilist med förutsättningarna för det tackar nej till att få betalt för att sporta elbil? :D

Gissar att de borde göra som min arbetsgivare, de har ingen pbb belopp för elbil/hybrid utan de går endast på att bruttolöneavdraget eller dyl inte får överstiga 20% av lönen. För att köra e-tron måste man då dock ha minst 52k/mån men den är ju också duktigt dyr som sagt :)
Bör duga åt många, enda kruxet med e-tron verkar väl vara eltörsten. VD:n i ett bolag jag är inblandad i fick just en fullvärdig e-tron. Ska bli kul att se hur det går, han är inbiten fossilare! Med honom är vi tre elektriker i styrelsen, Model 3, i-Pace och e-tron.
Schysst uppställning :)

Kör du M3 eller i-Pace?

Basbeloppsgränserna har ju helt spelat ut sin roll nu. Fram för TCO-gränser istället, så kommer fordonsflottan i företagen ändras fort. Vilken tjänstebilsbilist med förutsättningarna för det tackar nej till att få betalt för att sporta elbil? :D

Helt enig! Det där med pbb känns som nåt som finns kvar av gammal hävd. Allra helst den klassiska gränsen på 7,5 pbb och helt blunda för restvärdet och andra kostnader. Känns märkligt minst sagt..

Helt enig! Det där med pbb känns som nåt som finns kvar av gammal hävd. Allra helst den klassiska gränsen på 7,5 pbb och helt blunda för restvärdet och andra kostnader. Känns märkligt minst sagt..
Andrahandsvärdet på en hybrid/elbil är helt annat än det som man vanligtvis brukar säga (50% efter 3 år). Jag sålde precis en Volvo XC90 T8 som tappade 35% på 3,5 år och 8000 mil

Andrahandsvärdet på en hybrid/elbil är helt annat än det som man vanligtvis brukar säga (50% efter 3 år). Jag sålde precis en Volvo XC90 T8 som tappade 35% på 3,5 år och 8000 mil
Surt då att säljarna vidhåller dessa extrama återköpsvärdet vilket gör att leasingkostnaden drar iväg och man blir blåst på mellanskillnaden. Fick erbjudande nu på en fullsmetad V60 T6 hybrid nypris ca: 550k och de erbjuder återköpsvärde på 234 efter 3 år/6000 mil. Känns ganska lågt.

Det är bara lågt om man jämför med andra bilar i den prisklassen, som inte går på el/hybrid.
Det är väl precis dem man ska jämföra med? Inte billigare, sämre, långsammare bilar eller hur ;)

Precis som antyds dock så håller ju förmånsvärdessystemet på att haverera. Ingen koppling längre nästan till förmånens värde och dessutom är det närmast godtyckligt vad som anses vara "motsvarande bil". Effekten är att en E-tron är mycket dyrare än en Tesla exempelvis trots samma pris och egenskaper. Nån som vet vad det är för referensbil som Tesla får använda? De har ju inga konventionella bilar.

Om man nu funderar över en tvåsitsare från Stuttgart, lite lagom gammal, finns det någon anledning utöver taket att att välja en Boxster framför en jämbördig Cayman?

Om man nu funderar över en tvåsitsare från Stuttgart, lite lagom gammal, finns det någon anledning utöver taket att att välja en Boxster framför en jämbördig Cayman?
Boxster är härlig 99% av sommaren eftersom man kan njuta även i normala hastigheter. Cayman är frustrerande i 99% av tiden eftersom den hela tiden vill köras fortare än trafiken tillåter.

jag bara tyckte inte att närmare 3000kr kändes speciellt billigt sett till storleken/bilen.
Det är bara lågt om man jämför med andra bilar i den prisklassen,

Men suck.
En porsche 911 GT3 ligger på 36 977:-/mån och den är ju jätteliten.
Själva grejen är precis det du skriver - alltså att den har ett lågt förmånsvärde för en bil som vanligtvis förmånsbeskattas femdubbelt.

Tillbaka
Topp