• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag är absolut ingen expert, men slänger in ett par tankar:



Grattis till att ha lyckats med firman! Jag har ibland funderat på om det inte vore på sin plats för en lifestilstråd för företagare. :)

En fråga om det fetstilade: tar du inte ens kilometerersättning? Börja med det omedelbart, åtminstone den skattefria delen. Du kan göra detta retroaktivt, minst hela detta år. Om du ursäktar källan, så läs lite här om hur många löser det med antingen ersättning (oskattad + skattad) eller skatteavdrag : https://www.unionen.se/rad-och-stod/ersattning-nar-du-anvander-egen-bil-i-tjansten



De flesta leasar ju en ny bil, inte köper en gammal. De flesta kalkylatorer du hittar på näter handlar därför om leasing. Ett undantag är skatteverkets kalkylator: https://www.skatteverket.se/privat/...bilforman.4.7459477810df5bccdd4800012339.html

Att föra en bra körjournal är ett måste då, men jag tror inte den måste vara elektronisk. Det viktiga är att journalen visar att du håller dig inom gränserna.

Tänk också på om bilen är "momsad" eller inte. Om du inte vet vad det innebär, läs på lite till eller snacka med din ekonom eller revisor.

Tack för det! Vore helt klart trevligt :)

Nej, i dagsläget tar jag inte en spänn. Vet att jag förlorar en massa pengar på det, men i ärlighetens namn har jag inte orkat med administrationen det innebär. Kanske är en god idé att förändra detta...

Jag är inne på en ny bil också, men givet mitt handlag med bilar är jag tveksam. Min privata ser för hemsk ut med nedspillda säten, repig överallt (bor i Sthlms innerstad), grisig och jäklig. Bär aldrig arbetskläder men likt förbannat ser det ut som en regelrätt soptipp i bilen. Min tanke var därför att köpa en bättre begagnad, trots att förmånen räknas fram på bilens nypris, vilket förövrigt verkar helt vansinnig.

Absolut, revisorn har redan krävt att jag tittat på en ej momssmittad. Tyckte inte det var hela världen om den så var det givet att enbart halva momsen får lyftas, men han var så satans bestämd att det får bli så.

Tack för svar :)
 
Tack för det! Vore helt klart trevligt :)
Nej, i dagsläget tar jag inte en spänn. Vet att jag förlorar en massa pengar på det, men i ärlighetens namn har jag inte orkat med administrationen det innebär. Kanske är en god idé att förändra detta...

4000 mil om året i tjänsten, det blir 74.000 kr / år om du bara tar den skattefria delen. 74.000 kr ut skattefritt ur firman, det är värt lite administration i min bok. Kör hårt, för fanken, det kan bli både en fin dinka och ett par krogkvällar. Om du dessutom kan få med revisorn på att ta ut lite för tidigare år med kan det ju bli bra. :)

Och de flesta tar mer än det skattefria.
 
Köptes nu dagen då dotra blev så stor att barnvagnen kunde bytas mot en sulky. Perfekt liten pocket-rocket som tom kan göra stockholmstrafiken hyfsat dräglig.
20190828_083028.jpg

Ovan skrivet 28e aug. Nu är bilen såld... Efter att ha mest blivit skalperad över frågan och tanken på Caprice som ersättning, kollar jag nu mest på förra Forester XT, e39 530-540, Jaguar XJ 98-02(?), Bronco... Allt som är ballt men inte dyrt (sett till procentuell värdeminskning)... Nästa dumköp står bakom dörren!
 
Ovan skrivet 28e aug. Nu är bilen såld... Efter att ha mest blivit skalperad över frågan och tanken på Caprice som ersättning, kollar jag nu mest på förra Forester XT, e39 530-540, Jaguar XJ 98-02(?), Bronco... Allt som är ballt men inte dyrt (sett till procentuell värdeminskning)... Nästa dumköp står bakom dörren!

Glöm inte E38! Svårt att få tag på bra ex, men sköna bilar.

Jaguar XJ8 är såklart trevliga, men kolla;
-Kamkedjesträckarna
-Vattenpumpen
-Termostathuset
Dessa var klena på de första årsmodellerna och det SKA finnas kvitto på att dessa är bytta (vid byte monteras uppgraderade varianter). Framförallt kamkjedjesträckarna är otäcka, ena sekunden går motorn bra och nästa så har du generalras. Växellådorna är samma som i diverse BMW och håller generellt bra, men som allt annat blir de ju slitna och det är väl sällan man ser att de går över 30.000 mil problemfritt. De äldre var bättre.

Jaguar XJ med raka sexan, den som kom-95, ser ut som en XJ8 och det är svårt att hitta bra ex men de är väldigt lika XJ8 rent generellt, men nästan lite mer pålitliga.
 
Ovan skrivet 28e aug. Nu är bilen såld... Efter att ha mest blivit skalperad över frågan och tanken på Caprice som ersättning, kollar jag nu mest på förra Forester XT, e39 530-540, Jaguar XJ 98-02(?), Bronco... Allt som är ballt men inte dyrt (sett till procentuell värdeminskning)... Nästa dumköp står bakom dörren!
Forester - mycket mera skör än sitt rykte. Köp i så fall bensin, inte dieseln. Och välj manuell eller den gamla fyrväxlade automaten. Inte Lineartronic eller vad den heter.
E39 - gammal, rostig och vid det här laget kan den ha fel på allt. Men det finns också bra exemplar. Gäller bara att hitta det.
XJ - det var du som inte kunde mecka va? :D
 
Angående pengar för bilaffärer, om det inte funkar med Swish (smidigast) eller att köpare och säljare har samma bank, så fungerade bilaffärer även innan den digitala tekniken gjorde sitt intåg. Post-/Bankväxel är ett bra alternativ (ni som är för unga för att förstå vad som menas med detta för helt enkelt yahooa på det där välkända internätet som alla pratar om:D).
 
Angående pengar för bilaffärer, om det inte funkar med Swish (smidigast) eller att köpare och säljare har samma bank, så fungerade bilaffärer även innan den digitala tekniken gjorde sitt intåg. Post-/Bankväxel är ett bra alternativ (ni som är för unga för att förstå vad som menas med detta för helt enkelt yahooa på det där välkända internätet som alla pratar om:D).
Jo men ingen vet 1) hur en bankväxel funkar 2) hur den ens ser ut vilket innebär att det blir en oerhört krånglig affär. Jag skulle inte ta i en bankväxel med tång och då har jag ändå sålt 20+ bilar. I så fall får man istället bege sig till ett bankkontor under öppettid. Den typen av banköverföringar ska vad jag vet inte gå att backa (som internetöverföringar kan).
 
Jo men ingen vet 1) hur en bankväxel funkar 2) hur den ens ser ut vilket innebär att det blir en oerhört krånglig affär. Jag skulle inte ta i en bankväxel med tång och då har jag ändå sålt 20+ bilar. I så fall får man istället bege sig till ett bankkontor under öppettid. Den typen av banköverföringar ska vad jag vet inte gå att backa (som internetöverföringar kan).
Så är det nog nuförtiden. Men på punkt 1 hänvisar jag till mitt inlägg ovan, för punkt 2 får man väl helt enkelt kontakta lämplig bank?
Men om man är väldigt osäker så är helt riktigt banköverföring på plats (banken) en trygg metod.
 
Han skulle återkomma med det, i värsta fall får 4 kollegor hjälpa mig med att swisha över där jag överför pengar till var och en först :)

Räkna med att du kan få en fråga från banken efteråt. De har datorsystem som flaggar misstänkta transaktioner. 4x50000 kan vara över gränsen om man inte brukar skicka pengar kring de beloppen.

Men kan man förklara det med bilköp nöjer de sig med största sannolikhet. :)
 
Ovan skrivet 28e aug. Nu är bilen såld... Efter att ha mest blivit skalperad över frågan och tanken på Caprice som ersättning, kollar jag nu mest på förra Forester XT, e39 530-540, Jaguar XJ 98-02(?), Bronco... Allt som är ballt men inte dyrt (sett till procentuell värdeminskning)... Nästa dumköp står bakom dörren!
Glöm inte E38! Svårt att få tag på bra ex, men sköna bilar.
Jaguar XJ med raka sexan, den som kom-95, ser ut som en XJ8 och det är svårt att hitta bra ex men de är väldigt lika XJ8 rent generellt, men nästan lite mer pålitliga.
Samma kaross (i princip) för X300 (95-97) som X308 (98-02) men annan interiör och motor. Som jag har förstått det är X300 bland det mest pålitliga som Jaguar byggt (ägde en en själv i 14 år, inga större problem) med en som jag sett beskrivits som med "skottsäker motor". Förutom det @Tapiren tagit upp för X308 ska du kolla på om innertaket hänger (vanligt problem på bägge modellerna) och rost på bakskärmarna (gäller framför allt tidiga X300). Hittar du ett fint exemplar av dessa så har du en härligt komfortabel bil för nästan inga pengar alls. Plus för härliga inredningar med mycket trä (nästan en utdöende gren bland biltillverkare idag, tyvärr).:) Sen är de ju j-vligt snygga också! Bjussar på en bild av min gamla inklämd mellan två Jaguarklassiker.
Jaguarträff 3.jpg
 
Senast ändrad:
Glöm inte E38! Svårt att få tag på bra ex, men sköna bilar.

Jaguar XJ8 är såklart trevliga, men kolla;
-Kamkedjesträckarna
-Vattenpumpen
-Termostathuset
Dessa var klena på de första årsmodellerna och det SKA finnas kvitto på att dessa är bytta (vid byte monteras uppgraderade varianter). Framförallt kamkjedjesträckarna är otäcka, ena sekunden går motorn bra och nästa så har du generalras. Växellådorna är samma som i diverse BMW och håller generellt bra, men som allt annat blir de ju slitna och det är väl sällan man ser att de går över 30.000 mil problemfritt. De äldre var bättre.

Jaguar XJ med raka sexan, den som kom-95, ser ut som en XJ8 och det är svårt att hitta bra ex men de är väldigt lika XJ8 rent generellt, men nästan lite mer pålitliga.
Forester - mycket mera skör än sitt rykte. Köp i så fall bensin, inte dieseln. Och välj manuell eller den gamla fyrväxlade automaten. Inte Lineartronic eller vad den heter.
E39 - gammal, rostig och vid det här laget kan den ha fel på allt. Men det finns också bra exemplar. Gäller bara att hitta det.
XJ - det var du som inte kunde mecka va? :D
Samma kaross (i princip) för X300 (95-97) som X308 (98-02) men annan interiör och motor. Som jag har förstått det är X300 bland det mest pålitliga som Jaguar byggt (ägde en en själv i 14 år, inga större problem) med en som jag sett beskrivits "skottsäker motor". Förutom det @Tapiren tagit upp för X308 ska du kolla på om innertaket hänger (vanligt problem på bägge modellerna) och rost på bakskärmarna (gäller framför allt tidiga X300). Hittar du ett fint exemplar av dessa så har du en härligt komfortabel bil för nästan inga pengar alls. Plus för härliga inredningar med mycket trä (nästan en utdöende gren bland biltillverkare idag, tyvärr).:) Sen är de ju j-vligt snygga också! Bjussar på en bild av min gamla inklämd mellan två Jaguarklassiker.
Jaguarträff 3.jpg


Nu testar jag ngn multi-citats grej, kan gå snett.

Tack så mkt för era svar! Precis som @alfgren poängterade så är det just jag som inte kan mecka! :D Jag älskar bilar, att både Köra roliga bilar aktivt och att Åka i sköna glidare, men jag har insett att jag inte klarar av att se den månatliga värdeminskningen som följer med nya bilar, även om det gäller en relativt sett billig Polo GTI som nu senaste 2 mån, så stör det skiten ur mig.

Tror det handlar mkt om att jag ibland inte rör mina bilar under flera veckor, ibland mer, vilket varken är bra eller särskilt roligt, i Min värld svider värdeminskningen samt övriga kostnader i försäkring etc enormt mycket, "-Jag har inte rört dig på 1 månad men du har ändå kostat mig Xkkr".

När jag tänker en äldre bil likt de jag specificerat ovan, så tänker jag inköp i modellens övre prissegment med fokus på dokumenterat historik och på åtgärdade modellrelaterade problem (Hade en underbar, spontanköpt, 325xi innan Polon som lärde mig ett och annat om vanos, ventilkåpspackningar, styrstag och krängningshämmare... Meeeed mera..)
...Om det är lite hängande tak osv är ingen dealbreaker för mig, god motor, låda och från köp besiktigadad eller besiktningsklar.... Inte heller att den snittar några tuss i verkstadskostnad per månad på de ca 500-1000mil per år jag kmr köra den skulle störa mig alltför mkt...

Det blev lite av ett Bullen-inlägg.

Ps. Det är inte jag som skrivet ovan.
 
Nu testar jag ngn multi-citats grej, kan gå snett.

Tack så mkt för era svar! Precis som @alfgren poängterade så är det just jag som inte kan mecka! :D Jag älskar bilar, att både Köra roliga bilar aktivt och att Åka i sköna glidare, men jag har insett att jag inte klarar av att se den månatliga värdeminskningen som följer med nya bilar, även om det gäller en relativt sett billig Polo GTI som nu senaste 2 mån, så stör det skiten ur mig.

Tror det handlar mkt om att jag ibland inte rör mina bilar under flera veckor, ibland mer, vilket varken är bra eller särskilt roligt, i Min värld svider värdeminskningen samt övriga kostnader i försäkring etc enormt mycket, "-Jag har inte rört dig på 1 månad men du har ändå kostat mig Xkkr".

När jag tänker en äldre bil likt de jag specificerat ovan, så tänker jag inköp i modellens övre prissegment med fokus på dokumenterat historik och på åtgärdade modellrelaterade problem (Hade en underbar, spontanköpt, 325xi innan Polon som lärde mig ett och annat om vanos, ventilkåpspackningar, styrstag och krängningshämmare... Meeeed mera..)
...Om det är lite hängande tak osv är ingen dealbreaker för mig, god motor, låda och från köp besiktigadad eller besiktningsklar.... Inte heller att den snittar några tuss i verkstadskostnad per månad på de ca 500-1000mil per år jag kmr köra den skulle störa mig alltför mkt...

Det blev lite av ett Bullen-inlägg.

Ps. Det är inte jag som skrivet ovan.
Då kan jag definitivt rekommendera Jaguar XJ (X300/X308). Jag hade som sagt en X300, och kan absolut inte mecka med bilar (jag är jättenöjd om jag kan byta vindrutetorkare själv) och sommarkörde min bil c:a 500 mil per år. Hade helt klart en verkstadskostnad per månad som understiger tusen kronor med råge (helt ärligt var det inte mycket mer än normala slitdelar som jag var tvungen att lämna in för åtgärd under 14 år).
 
Ska tillägga för @Tripeiro. om du ska satsa aktiv körning så är de kompressormatade modellerna (XJR) att föredra. Det positiva här är att du fortfarande kan hitta "gubbkörda" exemplar av dessa prestandabilar, till skillnad från BMW:s M-modeller från samma tidsepok (som har 20+ ägare, där majoriteten av ägarna är runt 20 år).
 
Då kan jag definitivt rekommendera Jaguar XJ (X300/X308). Jag hade som sagt en X300, och kan absolut inte mecka med bilar (jag är jättenöjd om jag kan byta vindrutetorkare själv) och sommarkörde min bil c:a 500 mil per år. Hade helt klart en verkstadskostnad per månad som understiger tusen kronor med råge (helt ärligt var det inte mycket mer än normala slitdelar som jag var tvungen att lämna in för åtgärd under 14 år).

... Då kanske jag inte är helt fel ute alltså, lyckades skruva isär dörrarna på e91 för att byta "door lock actuators"... Vet inte om jag ngnsin känt mig så tillfredställd... Är en åretruntbil jag tänkt främst... Kanske en sommar och en vinter... Får se vad för korkat val jag gör!
 
Mja, jag har mer tänkt på ngt som får mig att köra mindre aktivt och mer åt bekväma glidarhållet... "Kan" inte köra sunt med kurvglada bilar...
Nu vet jag faktiskt inte hur XJR-varianten av X300/X308 känns, men numera har jag en X350 (generationen efter X308, 03-09) XJR. Den är för mig främst en bekväm glidarbil (lite av Jaguars signum?) med rejäla fartresurser när jag behöver. Jag har aldrig tänkt den som en "kurvglad" bil.
 
Tack för det! Vore helt klart trevligt :)

Nej, i dagsläget tar jag inte en spänn. Vet att jag förlorar en massa pengar på det, men i ärlighetens namn har jag inte orkat med administrationen det innebär. Kanske är en god idé att förändra detta...

Jag är inne på en ny bil också, men givet mitt handlag med bilar är jag tveksam. Min privata ser för hemsk ut med nedspillda säten, repig överallt (bor i Sthlms innerstad), grisig och jäklig. Bär aldrig arbetskläder men likt förbannat ser det ut som en regelrätt soptipp i bilen. Min tanke var därför att köpa en bättre begagnad, trots att förmånen räknas fram på bilens nypris, vilket förövrigt verkar helt vansinnig.

Absolut, revisorn har redan krävt att jag tittat på en ej momssmittad. Tyckte inte det var hela världen om den så var det givet att enbart halva momsen får lyftas, men han var så satans bestämd att det får bli så.

Tack för svar :)
Jag kanske kan lugna dig lite. Administrationen kring detta är sjukt enkel. Se till att föra körjournal (digitalt, för hand eller bara ett excelark) - betala ut pengar till dig själv när du känner för det, och det enda verifikatet du behöver är journalen för de mil du tar ut varje gång. Har du en miniräknare så slår du 18,5x[antalet körda mil] och får som resultat summan du ska ta ut. ;)
Detta måste du se till att ordna!
Lycka till!
 
Tillbaka
Topp