• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jaguarträff 3.jpg
Magi!!
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg
 
Någon som räknat i detalj på när en tjänstebil för inköp ca 500' (ink. mums) blir billigare per månad/år att köpa loss själv kontra att fortsätta med förmånsvärde?
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg
Ska bli kul att följa, lycka till!
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg


Den där vill jag sätta polertrissan i. :D
Hur har inredningen klarat sig?
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg
Fyfan. Påminner om polarens projekt som också stått ute & under träd. Full med råttskit osv.
https://www.instagram.com/p/BrIww4IBfb5/.
 
Sedan någon vecka tillbaka det gubbigaste jag ägt... Gubbsilver 525i Touring -02, manuell utan m-paket. Kunde inte motstå den med tanke på skicket och priset. Rostskyddsbehandlad på firma varje år av tidigare ägare och därför så gott som rostfri (på riktigt alltså)! Plus i kanten på att jag fick med den gamla BMW-monterade Nokian, som fortfarande fungerar :)
photo_2019-09-04_18-34-13.jpg
IMG_20190910_101243.jpg
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg

Fy fan va kul att få sätta tänderna i den utsidan. Bara högtryck skulle ju göra underverk!
 
Någon som räknat i detalj på när en tjänstebil för inköp ca 500' (ink. mums) blir billigare per månad/år att köpa loss själv kontra att fortsätta med förmånsvärde?
Jadå, inte svårt.
Men det beror ju bl a på din körsträcka, marginalskatt, möjlighet till avdrag för resor t/f arbetet, bilen uppskattade värdeminskning och en hel drös andra faktorer som gör just din situation unik.
 
Var det någon som sa Jaguar? X300?

Jag hämtade hem denna pärla igår...under 7000 mil och sista årsmodellen, -97.

Tyvärr har den stått under ett träd sedan ägaren drabbades av en familjetragedi under 2009, så det finns att göra på den.

Förvånande nog så fungerade ”allt” på den, fläktar, färdbroms, handbroms... sånär som på att den inte startar. Peppar pepper, så hoppas jag att det är något enklare ”skitfel” som medför detta, att det är vatten i bensinen vet jag så det blir till att börja där.
BDBC05DB-78C0-4AF7-BE8F-31BE7703FCCF.jpeg
78233C36-07DB-42C9-9A74-3BAF6DE77066.jpeg
Släng gärna upp en egen tråd med mycket bilder på detta projekt!
 
Jadå, inte svårt.
Men det beror ju bl a på din körsträcka, marginalskatt, möjlighet till avdrag för resor t/f arbetet, bilen uppskattade värdeminskning och en hel drös andra faktorer som gör just din situation unik.

Tapp första 3 år från 500 till 300'. Sedan ca 10% per år.
2000 mil per år. ersättning i tjänst för soppa-utlägg.
Skatt 1100:- per år.
Marginalskatt runt 31%
 
Snart hos en gängkriminell nära dig.
"Snart" var väl lite att ta i. Först måste den hinna rulla 15k mil och bli 3-4 år gammal innan dom har råd:D

Såg förra veckan en RS7 på Sveavägen med en ganska ung förare som såg ut som en typisk gängmedlem, som hade stoppats av ett flertal polispatruller. Hade tyska tillfälliga exportskyltar på. Såg ut som att det hela spelades in av ett kamerateam, så vi kanske får se det på Stockholmspolisen i höst:D
 
Någon som räknat i detalj på när en tjänstebil för inköp ca 500' (ink. mums) blir billigare per månad/år att köpa loss själv kontra att fortsätta med förmånsvärde?
Över 7.5pbb blir det vanligen billigare eftersom man betalar 20% av priset över det i förmånsvärde istället för 9%. Skriver vanligen eftersom det kan variera beroende på firmans övriga situation, din lön, dina avdrag, om det är en miljöbil osv.
 
"Snart" var väl lite att ta i. Först måste den hinna rulla 15k mil och bli 3-4 år gammal innan dom har råd:D

Såg förra veckan en RS7 på Sveavägen med en ganska ung förare som såg ut som en typisk gängmedlem, som hade stoppats av ett flertal polispatruller. Hade tyska tillfälliga exportskyltar på. Såg ut som att det hela spelades in av ett kamerateam, så vi kanske får se det på Stockholmspolisen i höst:D
Ja, visserligen men rullar ganska många dyra nya bilar också, är väl storbossarna.
Audi är ju helt klart nya innemärket bland brushorna, tidigare var det Bmw och Merca men det är nog inte lika coolt längre.
 
Vad tycker panelen om nya LR Defender?
Hade varit coolare om de gjort ett riktigt, enkelt och kanske lite halvbilligt bruksbygge ala Dacia eller något. Nu har man ersatt detta med skärmar, kameror och pålitlig LR-luftfjädring. Vad den egentliga skillnaden mot övriga line up:en? Efterfrågan på billigare bruksjeepar förefaller vara rätt stor så en fortsättning på den banan hade varit roligare.
 
Ingen av de tyska premium märkena men ett kul tillskott hos mig som är lite äldre, Volvo S80 V8 AWD.
Drar bränsle men låter härligt från det att man startar den tills man parkerat.
Även bra komfort för långa resor.
Sålde min Outlander PHEV så jag fick plats för denna på uppfarten.
En bra månad åkte jag 300mil på 37 liter med PHEV, men det var relativt tråkiga 300mil...
IMG_20190910_152125.jpg
IMG_20190910_152451.jpg
 
Ingen av de tyska premium märkena men ett kul tillskott hos mig som är lite äldre, Volvo S80 V8 AWD.
Drar bränsle men låter härligt från det att man startar den tills man parkerat.
Även bra komfort för långa resor.
Sålde min Outlander PHEV så jag fick plats för denna på uppfarten.
En bra månad åkte jag 300mil på 37 liter med PHEV, men det var relativt tråkiga 300mil...
IMG_20190910_152125.jpg
IMG_20190910_152451.jpg

Livet är för kort för att ha tråkigt :cigar:
 
Ingen av de tyska premium märkena men ett kul tillskott hos mig som är lite äldre, Volvo S80 V8 AWD.
Drar bränsle men låter härligt från det att man startar den tills man parkerat.
Även bra komfort för långa resor.
Sålde min Outlander PHEV så jag fick plats för denna på uppfarten.
En bra månad åkte jag 300mil på 37 liter med PHEV, men det var relativt tråkiga 300mil...
IMG_20190910_152125.jpg
IMG_20190910_152451.jpg
Rätt tänkt, min pendlarbil har en 4,4 liters v8. Kan vara snabbare och bränsleeffektivare än så, men känns tryggt och mysigt.
 
Jag ville inte framstå som ett miljösvin med för många bilar.:rolleyes:

Att köpa begagnat är ju miljösmart. Inte direkt så en tre år gammal bil är uttjänt så det är väll snarare de som köper nytt vart tredje år eller liknande som är miljöbovar oavsett om de kör miljöbil (nu kanske du torskar på den beskrivningen med din förra bil men alla kan ju "konverteras" till rätt sida ;) ).
 
Tillbaka
Topp