• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Rätt tänkt, min pendlarbil har en 4,4 liters v8. Kan vara snabbare och bränsleeffektivare än så, men känns tryggt och mysigt.
Av ren nyfikenhet, hur många mil avverkar du med din per år? Någon överblick över vad du snittat (om ngt?) på verkstad per år? Om jag minns rätt så har du väl endast trafikförsäkring?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, hur många mil avverkar du med din per år? Någon överblick över vad du snittat (om ngt?) på verkstad per år? Om jag minns rätt så har du väl endast trafikförsäkring?
Kör inte så långt, ca 2000 mil/år och snittar väl på lite drygt 0,9l/mil. Har inte servad bilen på verkstad, bara bytt olja och bytt lite som gått sönder. Kör bara trafik, gamla 645an är inte värd så mycket att premien kändes värd.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Man ska absolut prioritera smiles per gallon istället för miles per gallon;)

I min ungdom nära den finska gränsen så tankade polarna brännolja och körde billigt med deras fula dieslar.
Själv körde jag runt i en Pontiac LeMans från -68 med en Cheva 454 LS6:a.
Polarna tyckte att jag var dum i huvudet.
När dom tankade för en hundring så kunde dom köra i flera dagar.
Den enda kommentaren jag hade var ”Jag har hellre roligt i 15 minuter än tråkigt i tre dagar”
 
Tapp första 3 år från 500 till 300'. Sedan ca 10% per år.
2000 mil per år. ersättning i tjänst för soppa-utlägg.
Skatt 1100:- per år.
Marginalskatt runt 31%
Låter lite som en glädjekalkyl med endast 10% värdeminskning år 3-4 etc, men visst. Tycker kalkylen fortfarande beror mkt på dina möjligheter t avdrag, samt vad du faktiskt behöver för bil. Vad är förmånsvärdet netto på bilen och finns det möjlighet att förhandla om högre bruttolön om du avstår den?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag som trodde att BMW redan hade nått botten med deras groteska grillar.....
AE6BB111-6C54-4FD4-B00C-348816365194.jpeg
 

Owaysis

Cartier
Vad tycker panelen om nya LR Defender?
Oerhört besviken på den.. Den ser ut som någon slags konceptbil från tidigt 2000-tal. Varför inte göra som Merca har gjort med sin G-wagen och uppdatera designen något men till allra största del ändå ha kvar det som gjorde att folk tyckte om den så mycket? Läste någonstans att den ser ut som en Kia Soul och det stämmer verkligen.

Utöver det så är jag besviken på priset samt på all "tech" och utrustning den har. Den kommer kosta från 40k pund för den korta hjulbas modellen och det blir ju minst 500 ksek för startpriset på den i Sverige. Varför inte tillverka en något mer basic modell med lite mindre tech där de pressar ner priset en aning istället?

Vill man ha en flashig och dyr Land Rover så finns det ju andra alternativ om vi säger så.
 

Richie

Audemars
2-Faktor

Tapiren

Cartier
Fyfan. Påminner om polarens projekt som också stått ute & under träd. Full med råttskit osv.
https://www.instagram.com/p/BrIww4IBfb5/.
Men fin blev den! De är bra läckra de där.
Släng gärna upp en egen tråd med mycket bilder på detta projekt!
Det kommer!

Nu blir det några veckors jobb men sen ska jag sätta tänderna i den. Första steget blir förstås att starta den (om det går...) och se hur motorn låter, därefter en provtur i garaget för att se vad som behövs bytas nu akut. Alla vätskor förstås, och bromsarna, sen får vi se... Men innan jag börjar beställa hem grejer vill jag ju få igång motorn och lyssna på den.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2

Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.

"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"

VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen? :D
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2

Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.

"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"

VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen? :D
Han skulle kunna ha problem med hög vattentemp med tanke på vad som nyligen är bytt... Vattenpumpen är nog inte fel att byta. Tändstiften är smart att efterdra/känna på gängorna.
 

Clark78

Cartier
Vad tycker panelen om nya LR Defender?
Nu kör jag själv en Defender 110:a som bruksbil så är väl något biased, men den där har verkligen inget att göra med originalet. Vilket är synd. Det som gjorde en riktig Defender unik var inte bara dess terrängprestanda och robusthet utan också hur simpel den är och enkel / billig att laga och underhålla. Också därför det sägs att 70-80% av alla tillverkade fortfarande rullar.
Oavsett hur robust och tålig den nya är så är det ändå bara en modern stadsjeep (med 85 datorer...) som aldrig kommer vara billig i längden. Bättre att de hade hittat på ett nytt mer passande namn och låtit Defender-namnet dö när de stoppade produktionen av den.
 
audi-e-tron-sportback-tease-1-2.jpg
audi-e-tron-sportback-tease-1.jpg


Någon fler som snappade upp denna?
Audi kommer återigen och visar vägen för framtiden med E-Tron sportback.
Inga siffror är officiella ännu, men man kan nog med säkerhet säga att det är en högpresterande SUV-coupe som tar tronen som den mest åtråvärda av alla SUV-ar som kommer att säljas 2020.

Ett designmässigt mästerverk som förmodligen kommer att ha det lägsta kupéljudet av någon hittills serietillverkad bil med en byggkvalitet som ingen annan biltillverkare kommer att matcha på minst fem år. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
audi-e-tron-sportback-tease-1-2.jpg
audi-e-tron-sportback-tease-1.jpg


Någon fler som snappade upp denna?
Audi kommer återigen och visar vägen för framtiden med E-Tron sportback.
Inga siffror är officiella ännu, men man kan nog med säkerhet säga att det är en högpresterande SUV-coupe som tar tronen som den mest åtråvärda av alla SUV-ar som kommer att säljas 2020.

Ett designmässigt mästerverk som förmodligen kommer att ha det lägsta kupéljudet av någon hittills serietillverkad bil med en byggkvalitet som ingen annan biltillverkare kommer att matcha på minst fem år. :)

Suv-coupe måste vara bland det mest tragiska inom dagens bil trender...
 
Topp