• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

FredrikO

Omega
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2

Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.

"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"

VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen? :D
Nu är jag inte superpåläst på V8orna, men på sexorna är det bra att kolla ventilkåpspackning och oljefilterhuspackning efter oljeläckage. Har för mig att oljepumpsbultarna bör kontrolleras också.

Här finns säkert lite mer matnyttigt: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu är jag inte superpåläst på V8orna, men på sexorna är det bra att kolla ventilkåpspackning och oljefilterhuspackning efter oljeläckage. Har för mig att oljepumpsbultarna bör kontrolleras också.

Här finns säkert lite mer matnyttigt: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Jo tack det vet jag. Min M54 läckte olja ut varenda jävla skrymsle.
Fått bukt på skiten nu och egentligen var det ju super enkelt. Oljefilter adapterns Packning kostade 23kr... Och svåraste momentet var fanemig att få av generatorn ironiskt nog (rätt tight...).

Och så tog det 2 försök och en vända med lödkolven på ventilkåpan så är den tät!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2

Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.

"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"

VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen? :D
Jag misstänker att du kollat här

men mycket bra info finns på autopower.se, begagnatguider osv
E39 kolla efter rost bakluckan, hjulhusen, huven, ja typ överallt.
Men ofta är det mest kosmetiskt, är inte några genomrostade högar, om du nu köper så spruta in rostskyddsmedel i dörrar osv, det stoppar iaf skiten så det inte blir värre
 

FredrikO

Omega
Jo tack det vet jag. Min M54 läckte olja ut varenda jävla skrymsle.
Fått bukt på skiten nu och egentligen var det ju super enkelt. Oljefilter adapterns Packning kostade 23kr... Och svåraste momentet var fanemig att få av generatorn ironiskt nog (rätt tight...).

Och så tog det 2 försök och en vända med lödkolven på ventilkåpan så är den tät!
Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.

Ny oljefilterhuspackning ligger på BMW och väntar och ny (isolerad) vevhusventilation ligger på posten också. :)
Jag inbillar mig att det är p.g.a. igenkläggad vevhusventilation som ventilkåpspackning + oljefilterhuspackning börjar läcka så jävligt då det började läcka MYCKET mer om oljefilterhuset efter att jag fått tätt på ventilkåpan.

Bland mina närmsta går E39 som "världens bästa skitbil", det blir en del skruva men dom är jäkligt bra när det väl lirar.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.

Ny oljefilterhuspackning ligger på BMW och väntar och ny (isolerad) vevhusventilation ligger på posten också. :)
Jag inbillar mig att det är p.g.a. igenkläggad vevhusventilation som ventilkåpspackning + oljefilterhuspackning börjar läcka så jävligt då det började läcka MYCKET mer om oljefilterhuset efter att jag fått tätt på ventilkåpan.

Bland mina närmsta går E39 som "världens bästa skitbil", det blir en del skruva men dom är jäkligt bra när det väl lirar.

Ja första väntan så bytte inte jag gummi plupparna vid bultarna och hade inget packningsklet mot toppen vid vanos övergången.
Andra gången så blev det bra för då fann jag sprickorna som jag lödde ihop och bytte gummiplupparna och körde klister vid vanos.
Men då sprack kåpan IGEN på ett nytt ställe när jag drog åt den med moment nyckel. Suck. Men jag sket i det för jag orkade inte ta loss aset en tredje gång och det har hållt tätt trots att den är sprucken vid ena tändstiftet :D

Oljefilter adapter packningen var typ plast på min. Den var så gammal och uttorkad så den föll bara i bitar när jag petade ur den ur huset. Så det var inte konstigt att den läckte....
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.

Ny oljefilterhuspackning ligger på BMW och väntar och ny (isolerad) vevhusventilation ligger på posten också. :)
Jag inbillar mig att det är p.g.a. igenkläggad vevhusventilation som ventilkåpspackning + oljefilterhuspackning börjar läcka så jävligt då det började läcka MYCKET mer om oljefilterhuset efter att jag fått tätt på ventilkåpan.

Bland mina närmsta går E39 som "världens bästa skitbil", det blir en del skruva men dom är jäkligt bra när det väl lirar.
Jag täckte alltid njurarna när det var kallt för att slippa frusen VV.
Finns ju menyer man kan knappa in sig på för att se tempen. Den har svårt att komma upp i temp på vintern. Dåligt att köra korta sträckor också då.

Tips är att byta oljan i bakaxel. Enkelt o billigt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tack @BadkarsPiraten och @CaptainOats ! Varit millimeter från att spontanköpa en 540i idag... Men era senaste inlägg fick mig verkligen att på riktigt minnas hur ägandet av förra 325xi var med ventilkåps- och topplockspackningar... Och vattenpump... Och.. Och... Och..... :heart:
E39 kommer nog vara mer jobb på.
Även om det är en underbar bil att köra. Riktigt härlig. Bästa bilen jag haft ändå.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
E39 kommer nog vara mer jobb på.
Även om det är en underbar bil att köra. Riktigt härlig. Bästa bilen jag haft ändå.
Stop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.
Alltså, för en som inte kan mecka motorer... Min mentala verkstadsbudget är ca 30k per år, en siffra som känns "bra" för mig när det kommer till att få glida en äldre "drömbil", som tidigare sagt helt tagen ur luften... Så svårtolkat, när man läser alla forum och den ena säger "inte mkt kostnader alls utöver service" och en annan "-Verkstad varje månad en riktigt pengaslukare"... jag tänker lite, har en ställt kostnaden i relation till värdeminskning på en ny eller relativt ny bil som inte drabbas av samma slitagekostnader? Till räntekostnader eller förlusten av att binda några 100k mer? Skillnaden i försäkringsbehov... Osv osv...
 

Richie

Audemars
2-Faktor
audi-e-tron-sportback-tease-1-2.jpg
audi-e-tron-sportback-tease-1.jpg


Ett designmässigt mästerverk som förmodligen kommer att ha det lägsta kupéljudet av någon hittills serietillverkad bil med en byggkvalitet som ingen annan biltillverkare kommer att matcha på minst fem år. :)

Vad har hänt?!
Inte BMW som är ledaren längre?
Eller du har också kommit till insikt?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Stop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.
Alltså, för en som inte kan mecka motorer... Min mentala verkstadsbudget är ca 30k per år, en siffra som känns "bra" för mig när det kommer till att få glida en äldre "drömbil", som tidigare sagt helt tagen ur luften... Så svårtolkat, när man läser alla forum och den ena säger "inte mkt kostnader alls utöver service" och en annan "-Verkstad varje månad en riktigt pengaslukare"... jag tänker lite, har en ställt kostnaden i relation till värdeminskning på en ny eller relativt ny bil som inte drabbas av samma slitagekostnader? Till räntekostnader eller förlusten av att binda några 100k mer? Skillnaden i försäkringsbehov... Osv osv...
Jag hade min E39 i ca 6 år
Det var en årsmodell 530 sedan 2001, som jag köpte 2007, och hade till 2013-2014 ca.
Jag köpte den vid 8500 Mil, sålde den vid ca 18 000 MIL.
De enda större grejerna jag hade problem med var läckande packning oljetråg men det var så pass lite att jag aldrig gjorde något åts sen nåogon packning relatetar till frusen VV , lite light version så det fick bmw fixa på verkstan
Justeringarsarmarna till Xenonlampornas nivåreglering brukar gå sönder, dom är i plast, men finns aluminium att beställa, så öppnar man lampan och sätter in dom nya. gansaka enkelt.

sen lite ytrost på bromsrören, bytte batteri en gång, det var enda gången bilen stod still, när batteriet dog.
Tror jag sålde den för runt 40-45 000, gick till en kille i samma stad.

så generellt så var min bil väldigt bra, jag bytte dock motorolja ca 2 ggr per år, runt max 800-1000 mil innan byte.
Det gör en del för bilen, och är billigt om man beställer olja från nätet, typ 80 kr liter var det om jag minns rätt för kvalitetsolja, sen filter osv också från nätet, bör alltid luftfilter också vid varje service, friskluftsfilter/kolfilter varannan.

Så jag gjorde de enklare sakerna själv,a, köpa bromsskivor osv från tyska ebay är smutt, sen ber man verkstad byte med ens egna delar, då blir det inte dyrt.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
japp, inte för mig dock men för Triperio kanske
Ser extremt fin ut, jag tänker lite spontant att det är mkt fokus på yta? Historiken går ju inte att klaga på som den beskrivs, men jag tänker själv att om jag är en riktig entausiast och ägt en top-notch klassiker som skulle ut till marknaden i det övre prisspannet, så hade jag tryckt på hur fin den är när det kmr till de modelltypiska problemen och alla kostsamma byten son är gjorda?
Jag Har som synes Ingen aning och jag Läser möjligen annonser på helt fel sätt och ser det ur en brutalt förenklad vinkel. Kanske lite "Den som vet, dem vet" :D
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag anar en konspiration här!:woot: Börjar misstänka att Audis säkerhetstjänst (internt kända som "Kvadrupelnollorna") har kidnappat @Norrlänningen och kapat hans konto. Det är faktiskt den enda rimliga förklaringen!:D
Dom lär även ha utfört tvångsförsäljning av hans G30, samt hypnotiserat honom till att skriva ett inlägg dedikerat e-trons ekonomiska fördelar samt knäpptysta kupéljud.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Stop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.
Alltså, för en som inte kan mecka motorer... Min mentala verkstadsbudget är ca 30k per år, en siffra som känns "bra" för mig när det kommer till att få glida en äldre "drömbil", som tidigare sagt helt tagen ur luften... Så svårtolkat, när man läser alla forum och den ena säger "inte mkt kostnader alls utöver service" och en annan "-Verkstad varje månad en riktigt pengaslukare"... jag tänker lite, har en ställt kostnaden i relation till värdeminskning på en ny eller relativt ny bil som inte drabbas av samma slitagekostnader? Till räntekostnader eller förlusten av att binda några 100k mer? Skillnaden i försäkringsbehov... Osv osv...
Farsan min hade en 540i, manuell. Tror han köpte den vid 12.000 mil och sålde den vid 29.000. Vad jag minns var den i stort sett problemfri förutom att den tyvärr hade ett jävligt lurigt fabriksfel med motorn som tog ett tag att lösa (en liten, liten metallbricka hade lagt sig någonstans
:-|)... Tror det var någon abs-sensor som gav upp också som kan ha varit dyr att fixa. Grymt mysig bil, saknar den. Bekväm, tyst och snygg och ett trevligt muller från 4,4l V8an.

Om man hittar ett fint exemplar så tror jag att det än idag är en alldeles underbar bil. Var nära att köpa en riktigt fin 525i för ett par år sedan men det blev tyvärr inte av, men skulle jag köpa en bil skulle en fin E39 stå riktigt högt på listan. :D
 
Senast ändrad:
Dom lär även ha utfört tvångsförsäljning av hans G30, samt hypnotiserat honom till att skriva ett inlägg dedikerat e-trons ekonomiska fördelar samt knäpptysta kupéljud.

Lol, :D
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.

Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.

Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå. :)
 

Norda

Panerai
Lol, :D
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.

Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.

Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå. :)
Fattar inte din audi-profilbild när du pratar BMW? :D
 

FredrikO

Omega
Ja första väntan så bytte inte jag gummi plupparna vid bultarna och hade inget packningsklet mot toppen vid vanos övergången.
Andra gången så blev det bra för då fann jag sprickorna som jag lödde ihop och bytte gummiplupparna och körde klister vid vanos.
Men då sprack kåpan IGEN på ett nytt ställe när jag drog åt den med moment nyckel. Suck. Men jag sket i det för jag orkade inte ta loss aset en tredje gång och det har hållt tätt trots att den är sprucken vid ena tändstiftet :D

Oljefilter adapter packningen var typ plast på min. Den var så gammal och uttorkad så den föll bara i bitar när jag petade ur den ur huset. Så det var inte konstigt att den läckte....
Ungefär så risig var min ventilkåpspackning! Den gick i 2000 bitar när jag skulle ta bort den. I övrigt gjorde jag likadant som du, sket i gummipluttarna, aset läckte ändå, bytte gummipluttar, skiten sprack. :D
Jag täckte alltid njurarna när det var kallt för att slippa frusen VV.
Finns ju menyer man kan knappa in sig på för att se tempen. Den har svårt att komma upp i temp på vintern. Dåligt att köra korta sträckor också då.

Tips är att byta oljan i bakaxel. Enkelt o billigt.
Tror inte jag kan klicka mig in i tempmeny, har "lilla" mätarhuset. Blir byte av olja både i växellåda och bakaxel.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Lol, :D
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.
Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.
Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå. :)
Hjärntvättning i sitt esse? Bevisar min tidigare tes! Jag tror på allvar att du faktiskt har hamnat i klorna på Audis säkerhetstjänst, eller kanske har kidnappats av aliens, alternativt att du trollar röven av alla intresserade forummedlemmar? Jag är bekymrad att jag faktiskt inte vet vilken förklaring som är mest trolig!:rolleyes:
Bevis A att det faktiskt är något lurt med det här!:D [mina fetingar]
Audi känns jävligt B det måste jag säga.
Jag har haft typ 20 BMW och aldrig lagat något. Jag har haft EN Audi, och på grund av den fick jag ringa bärgaren två gånger.
Nej AUDI undviker man till döden
Pendla 15 mil i en A3a känns ungefär lika lockande som att sticka en gaffel i ögat varje morgon.
F30 är visserligen en gammal bil idag, men totalt överlägsen allt som Audi tillverkar.
650k för en Audi, helt befängt egentligen, :D :D :D
Sålde en klocka idag till en kille ifrån närområdet. Han hade visst råkat ut för en Q3a som lånebil när hans 3-Serie var på karosseriverkstan. Tydligen ingen angenäm upplevelse vilket jag givetvis också kan förstå.
Men återigen.... 650k för en Audi. :woot:
Som vanligt dominerar BMW med Audi som en långdragen snuva man aldrig blir av med hasandes efter
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Lol, :D
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.

Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.

Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå. :)
Komfort o tystnad är mina prioriteringar för nästa bil. Audi står med på min lista för första gången nånsin. Såvisst gör dom något rätt :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ungefär så risig var min ventilkåpspackning! Den gick i 2000 bitar när jag skulle ta bort den. I övrigt gjorde jag likadant som du, sket i gummipluttarna, aset läckte ändå, bytte gummipluttar, skiten sprack. :D

Tror inte jag kan klicka mig in i tempmeny, har "lilla" mätarhuset. Blir byte av olja både i växellåda och bakaxel.
Så kan det vara ja med lilla clustret.
Bra där. E39 brukar även lida av läckande o kladdig servobehållare. Tips att sätta i ny slangklämma
Byter man ut oljan luftas det genom att vrida fulla rattutslag och stanna i mitten.
 
Hjärntvättning i sitt esse? Bevisar min tidigare tes! Jag tror på allvar att du faktiskt har hamnat i klorna på Audis säkerhetstjänst, eller kanske har kidnappats av aliens, alternativt att du trollar röven av alla intresserade forummedlemmar? Jag är bekymrad att jag faktiskt inte vet vilken förklaring som är mest trolig!:rolleyes:
Bevis A att det faktiskt är något lurt med det här!:D [mina fetingar]

:D :D :D
Jag har aldrig varit en konsekvent människa

Edit:
Fan vilka guldkorn du har hittat, jag är lite stolt över mig själv och min förmåga att uttrycka mina känslorna skrift. :)
 
Topp