Norrlänningen
Guld
Suv-coupe måste vara bland det mest tragiska inom dagens bil trender...
Det är ett designmässigt mästerverk - av sofistikerade människor, för sofistikerade människor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Suv-coupe måste vara bland det mest tragiska inom dagens bil trender...
Nu är jag inte superpåläst på V8orna, men på sexorna är det bra att kolla ventilkåpspackning och oljefilterhuspackning efter oljeläckage. Har för mig att oljepumpsbultarna bör kontrolleras också.https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2
Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.
"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"
VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen?![]()
Nu är jag inte superpåläst på V8orna, men på sexorna är det bra att kolla ventilkåpspackning och oljefilterhuspackning efter oljeläckage. Har för mig att oljepumpsbultarna bör kontrolleras också.
Här finns säkert lite mer matnyttigt: https://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/
Det är ett designmässigt mästerverk - av sofistikerade människor, för sofistikerade människor.![]()
Jag misstänker att du kollat härhttps://www.blocket.se/stockholm/Bmw_540ia_86393899.htm?ca=11&w=2
Nyligen bytt enligt ägare; Kylare, expansionskärl, hjullager fram, kamaxelgivare, kylarslang övre.
"Inga fel på den men jag vill ha en manuell 540 och kan tänka mig att betala emellan mot en fin sådan. Jag hade tänkt byta låda men det visar sig att den är för ny för att det ska gå. Det går bara om första registrering är före 93"
VAd säger panelen? "Kaffepengar", vad kan gå fel egentligen?![]()
Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.Jo tack det vet jag. Min M54 läckte olja ut varenda jävla skrymsle.
Fått bukt på skiten nu och egentligen var det ju super enkelt. Oljefilter adapterns Packning kostade 23kr... Och svåraste momentet var fanemig att få av generatorn ironiskt nog (rätt tight...).
Och så tog det 2 försök och en vända med lödkolven på ventilkåpan så är den tät!
Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.
Ny oljefilterhuspackning ligger på BMW och väntar och ny (isolerad) vevhusventilation ligger på posten också.
Jag inbillar mig att det är p.g.a. igenkläggad vevhusventilation som ventilkåpspackning + oljefilterhuspackning börjar läcka så jävligt då det började läcka MYCKET mer om oljefilterhuset efter att jag fått tätt på ventilkåpan.
Bland mina närmsta går E39 som "världens bästa skitbil", det blir en del skruva men dom är jäkligt bra när det väl lirar.
Jag täckte alltid njurarna när det var kallt för att slippa frusen VV.Bytte precis ventilkåpa på min M54, efter att ha bytt ventilkåpspackning en vända och insett att det fortfarande läckte. Den var sprucken vid 5'e cylindern typ. Tänkte också göra ett försök att löda ihop den men hittade en hel på skroten för 100 spänn så det kändes värt att byta.
Ny oljefilterhuspackning ligger på BMW och väntar och ny (isolerad) vevhusventilation ligger på posten också.
Jag inbillar mig att det är p.g.a. igenkläggad vevhusventilation som ventilkåpspackning + oljefilterhuspackning börjar läcka så jävligt då det började läcka MYCKET mer om oljefilterhuset efter att jag fått tätt på ventilkåpan.
Bland mina närmsta går E39 som "världens bästa skitbil", det blir en del skruva men dom är jäkligt bra när det väl lirar.
E39 kommer nog vara mer jobb på.Tack @BadkarsPiraten och @CaptainOats ! Varit millimeter från att spontanköpa en 540i idag... Men era senaste inlägg fick mig verkligen att på riktigt minnas hur ägandet av förra 325xi var med ventilkåps- och topplockspackningar... Och vattenpump... Och.. Och... Och.....![]()
Stop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.E39 kommer nog vara mer jobb på.
Även om det är en underbar bil att köra. Riktigt härlig. Bästa bilen jag haft ändå.
![]()
![]()
Ett designmässigt mästerverk som förmodligen kommer att ha det lägsta kupéljudet av någon hittills serietillverkad bil med en byggkvalitet som ingen annan biltillverkare kommer att matcha på minst fem år.![]()
Jag hade min E39 i ca 6 årStop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.
Alltså, för en som inte kan mecka motorer... Min mentala verkstadsbudget är ca 30k per år, en siffra som känns "bra" för mig när det kommer till att få glida en äldre "drömbil", som tidigare sagt helt tagen ur luften... Så svårtolkat, när man läser alla forum och den ena säger "inte mkt kostnader alls utöver service" och en annan "-Verkstad varje månad en riktigt pengaslukare"... jag tänker lite, har en ställt kostnaden i relation till värdeminskning på en ny eller relativt ny bil som inte drabbas av samma slitagekostnader? Till räntekostnader eller förlusten av att binda några 100k mer? Skillnaden i försäkringsbehov... Osv osv...
japp, inte för mig dock men för Triperio kanskeBara å köp
Ser extremt fin ut, jag tänker lite spontant att det är mkt fokus på yta? Historiken går ju inte att klaga på som den beskrivs, men jag tänker själv att om jag är en riktig entausiast och ägt en top-notch klassiker som skulle ut till marknaden i det övre prisspannet, så hade jag tryckt på hur fin den är när det kmr till de modelltypiska problemen och alla kostsamma byten son är gjorda?japp, inte för mig dock men för Triperio kanske
Jag anar en konspiration här!Vad har hänt?!
Inte BMW som är ledaren längre?
Eller du har också kommit till insikt?
Dom lär även ha utfört tvångsförsäljning av hans G30, samt hypnotiserat honom till att skriva ett inlägg dedikerat e-trons ekonomiska fördelar samt knäpptysta kupéljud.Jag anar en konspiration här!Börjar misstänka att Audis säkerhetstjänst (internt kända som "Kvadrupelnollorna") har kidnappat @Norrlänningen och kapat hans konto. Det är faktiskt den enda rimliga förklaringen!
![]()
Farsan min hade en 540i, manuell. Tror han köpte den vid 12.000 mil och sålde den vid 29.000. Vad jag minns var den i stort sett problemfri förutom att den tyvärr hade ett jävligt lurigt fabriksfel med motorn som tog ett tag att lösa (en liten, liten metallbricka hade lagt sig någonstansStop it. Säg inte så... En av de vackraste sedanerna all time också, viskar djävulen på min axel.
Alltså, för en som inte kan mecka motorer... Min mentala verkstadsbudget är ca 30k per år, en siffra som känns "bra" för mig när det kommer till att få glida en äldre "drömbil", som tidigare sagt helt tagen ur luften... Så svårtolkat, när man läser alla forum och den ena säger "inte mkt kostnader alls utöver service" och en annan "-Verkstad varje månad en riktigt pengaslukare"... jag tänker lite, har en ställt kostnaden i relation till värdeminskning på en ny eller relativt ny bil som inte drabbas av samma slitagekostnader? Till räntekostnader eller förlusten av att binda några 100k mer? Skillnaden i försäkringsbehov... Osv osv...
Dom lär även ha utfört tvångsförsäljning av hans G30, samt hypnotiserat honom till att skriva ett inlägg dedikerat e-trons ekonomiska fördelar samt knäpptysta kupéljud.
Fattar inte din audi-profilbild när du pratar BMW?Lol,
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.
Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.
Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå.![]()
Ungefär så risig var min ventilkåpspackning! Den gick i 2000 bitar när jag skulle ta bort den. I övrigt gjorde jag likadant som du, sket i gummipluttarna, aset läckte ändå, bytte gummipluttar, skiten sprack.Ja första väntan så bytte inte jag gummi plupparna vid bultarna och hade inget packningsklet mot toppen vid vanos övergången.
Andra gången så blev det bra för då fann jag sprickorna som jag lödde ihop och bytte gummiplupparna och körde klister vid vanos.
Men då sprack kåpan IGEN på ett nytt ställe när jag drog åt den med moment nyckel. Suck. Men jag sket i det för jag orkade inte ta loss aset en tredje gång och det har hållt tätt trots att den är sprucken vid ena tändstiftet
Oljefilter adapter packningen var typ plast på min. Den var så gammal och uttorkad så den föll bara i bitar när jag petade ur den ur huset. Så det var inte konstigt att den läckte....
Tror inte jag kan klicka mig in i tempmeny, har "lilla" mätarhuset. Blir byte av olja både i växellåda och bakaxel.Jag täckte alltid njurarna när det var kallt för att slippa frusen VV.
Finns ju menyer man kan knappa in sig på för att se tempen. Den har svårt att komma upp i temp på vintern. Dåligt att köra korta sträckor också då.
Tips är att byta oljan i bakaxel. Enkelt o billigt.
Hjärntvättning i sitt esse? Bevisar min tidigare tes! Jag tror på allvar att du faktiskt har hamnat i klorna på Audis säkerhetstjänst, eller kanske har kidnappats av aliens, alternativt att du trollar röven av alla intresserade forummedlemmar? Jag är bekymrad att jag faktiskt inte vet vilken förklaring som är mest trolig!Lol,
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.
Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.
Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå.![]()
Audi känns jävligt B det måste jag säga.
Jag har haft typ 20 BMW och aldrig lagat något. Jag har haft EN Audi, och på grund av den fick jag ringa bärgaren två gånger.
Nej AUDI undviker man till döden
Pendla 15 mil i en A3a känns ungefär lika lockande som att sticka en gaffel i ögat varje morgon.
F30 är visserligen en gammal bil idag, men totalt överlägsen allt som Audi tillverkar.
650k för en Audi, helt befängt egentligen,![]()
![]()
Sålde en klocka idag till en kille ifrån närområdet. Han hade visst råkat ut för en Q3a som lånebil när hans 3-Serie var på karosseriverkstan. Tydligen ingen angenäm upplevelse vilket jag givetvis också kan förstå.
Men återigen.... 650k för en Audi.![]()
Som vanligt dominerar BMW med Audi som en långdragen snuva man aldrig blir av med hasandes efter
Komfort o tystnad är mina prioriteringar för nästa bil. Audi står med på min lista för första gången nånsin. Såvisst gör dom något rättLol,
Faktum är att idag finns endast en äkta premiumbil där man åker sofistikerat och ståndsmässigt helt utan vibrationer och ljud från den yttre världen.
Att åka näst intill ljudlöst och med en extremt hög fjädringskomfort har på denna nivå inte varit möjligt förrän nu.
Har ni inte kört en så testa, det är verkligen en fantastisk bil och har man ett företag så är den nya 50-modellen ett sådant kap att det är svårt att förstå.![]()
Så kan det vara ja med lilla clustret.Ungefär så risig var min ventilkåpspackning! Den gick i 2000 bitar när jag skulle ta bort den. I övrigt gjorde jag likadant som du, sket i gummipluttarna, aset läckte ändå, bytte gummipluttar, skiten sprack.
Tror inte jag kan klicka mig in i tempmeny, har "lilla" mätarhuset. Blir byte av olja både i växellåda och bakaxel.
Hjärntvättning i sitt esse? Bevisar min tidigare tes! Jag tror på allvar att du faktiskt har hamnat i klorna på Audis säkerhetstjänst, eller kanske har kidnappats av aliens, alternativt att du trollar röven av alla intresserade forummedlemmar? Jag är bekymrad att jag faktiskt inte vet vilken förklaring som är mest trolig!
Bevis A att det faktiskt är något lurt med det här![mina fetingar]
Fast när det gäller tjänstebilspassater tycker jag att du har varit väldigt konskevent!![]()
![]()
Jag har aldrig varit en konsekvent människa