• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Funderar på att skaffa en tjänstebil, vi har rena företags bilar i nuläget.
Valet står mellan Tiguan och Passat. Hur hade ni valt? Dela gärna med er för- och nackdelar med bilarna ni som har eller haft en :)
Du kanske har kanonkoll på den biten men tänk för sjutton på att förmånsvärde osv spårar fullständigt efter nyår på vissa modeller. Det kan ju handla om flera tusenlappar i månaden bara där. Man börjar "skatta" efter WLTP.

Vill du inte bränna pengar så får du välja en hybrid. Tråkigt men jag kan inte se hur man skal komma någorlunda billigt undan annars.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Du kanske har kanonkoll på den biten men tänk för sjutton på att förmånsvärde osv spårar fullständigt efter nyår på vissa modeller. Det kan ju handla om flera tusenlappar i månaden bara där. Man börjar "skatta" efter WLTP.

Vill du inte bränna pengar så får du välja en hybrid. Tråkigt men jag kan inte se hur man skal komma någorlunda billigt undan annars.
Har inte egentligen ingen koll alls så förklara gärna för mig. Vad betyder WLTP? Vad blir det för skillnad på en hybrid mot en ren bensin/diesel?
Får nog forska lite innan jag bestämmer mig helt :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Funderar på att skaffa en tjänstebil, vi har rena företags bilar i nuläget.
Valet står mellan Tiguan och Passat. Hur hade ni valt? Dela gärna med er för- och nackdelar med bilarna ni som har eller haft en :)
Passat är en mer påkostad bil, märks på delar av inredningen och ljudnivån. Tiguan har inga egentliga fördelar förutom att du sitter ett par centimeter högre. Med kommande skattesystem så kommer de centimetrarna att kosta oproportionerligt mycket eftersom det driver upp förbrukningen. Passat finns som hybrid (GTE) men Tiguan gör inte det.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Passat är en mer påkostad bil, märks på delar av inredningen och ljudnivån. Tiguan har inga egentliga fördelar förutom att du sitter ett par centimeter högre. Med kommande skattesystem så kommer de centimetrarna att kosta oproportionerligt mycket eftersom det driver upp förbrukningen. Passat finns som hybrid (GTE) men Tiguan gör inte det.
Lutar väl åt passat då. Gillar dock att sitta lite högre men allt har ju sitt pris, man kanske får söka sig vidare till någon annan lite mindre SUV som är laddhybrid.

Det är skatten som beräknas på det.
Och skatten läggs med i förmånsvärdet.
En hybrid har låg skatt vilket gynnar förmånsvärdet.
Tack, googlade lite snabbt och det känns ju väldigt dumt att inte gå för laddhybrid i dagsläget.
 

FredrikO

Omega
Gissa vad hörni!
Min BMW strular igen!
Inte fan trodde ni som jag, att detta underverk av skrot hög, faktiskt skulle fungera en månad på raken?
Nä nä.
Imorse tyckte den att den helt plötsligt bara skulle gå på 5 cylindrar eller nått..
Jag behöver inte hoppa fallskärm eller något. Att köra en gammal BMW är extremsport nog.
IMG_20190913_163237.jpg
Haft olja i tändstiftshålen när ventilkåpspackningen läckte? :D
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Haft olja i tändstiftshålen när ventilkåpspackningen läckte? :D

Nja ser inte ut som så mycket. Var ytterst lite, bara någon droppe.

Fann problemet iallafall och det var inte en död tändspole. Det var TVÅ döda tändspolar!
Fattar inte hur det är möjligt, har svårt att tro att jag åkt på 5 burkar länge men tydligen har jag väl det.
Nu med alla 6 fungerande så märker jag ingen skillnad från tidigare heller...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nja ser inte ut som så mycket. Var ytterst lite, bara någon droppe.

Fann problemet iallafall och det var inte en död tändspole. Det var TVÅ döda tändspolar!
Fattar inte hur det är möjligt, har svårt att tro att jag åkt på 5 burkar länge men tydligen har jag väl det.
Nu med alla 6 fungerande så märker jag ingen skillnad från tidigare heller...
Oj! När jag fått känna på skillnaden mellan 5 och 6 cylindrar så har det verkligen varit påtagligt. Tydliga vibrationer mot nära vibrationsfritt. Men E60n kanske är så mycket tystare/mjukare så att det inte märks..:woot:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nja ser inte ut som så mycket. Var ytterst lite, bara någon droppe.

Fann problemet iallafall och det var inte en död tändspole. Det var TVÅ döda tändspolar!
Fattar inte hur det är möjligt, har svårt att tro att jag åkt på 5 burkar länge men tydligen har jag väl det.
Nu med alla 6 fungerande så märker jag ingen skillnad från tidigare heller...
Motorlampan måste väl lysa med en trasig tändspole?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Oj! När jag fått känna på skillnaden mellan 5 och 6 cylindrar så har det verkligen varit påtagligt. Tydliga vibrationer mot nära vibrationsfritt. Men E60n kanske är så mycket tystare/mjukare så att det inte märks..:woot:

Jag tycker det känns helt orimligt att jag skulle ha åkt runt på 5 burkar länge.
Nu när jag vet att alla 6 fungerar och rycker ena, då märks det rätt tydligt i jämförelse. Men det är när jag rycker en till så den går på bara 4 som det börjar vibrera och härja...
Så jag kan mycket möjligt ha åkt runt på 5 än om det känns orimligt...

Motorlampan måste väl lysa med en trasig tändspole?

Jag tycker det. Den hade fel koder på två trasiga tändspolar men tände lampan då när den verkligen började vibrera... :/
Och att båda går sönder exakt samtidigt känns väldigt otroligt.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det känns helt orimligt att jag skulle ha åkt runt på 5 burkar länge.
Nu när jag vet att alla 6 fungerar och rycker ena, då märks det rätt tydligt i jämförelse. Men det är när jag rycker en till så den går på bara 4 som det börjar vibrera och härja...
Så jag kan mycket möjligt ha åkt runt på 5 än om det känns orimligt...



Jag tycker det. Den hade fel koder på två trasiga tändspolar men tände lampan då när den verkligen började vibrera... :/
Och att båda går sönder exakt samtidigt känns väldigt otroligt.
Tråkigt att du haft så mycket problem med bilen. Det är ju en jäkligt schysst bil bortsett från alla problem så jag hoppas att den förblir problemfri ett bra tag nu!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tråkigt att du haft så mycket problem med bilen. Det är ju en jäkligt schysst bil bortsett från alla problem så jag hoppas att den förblir problemfri ett bra tag nu!
Sannerligen. Nu verkar @BadkarsPiraten vara händig så han tar det ju med nåt slags jämnmod. Min bror har en likadan 530i -04 och förutom en något fuktande ventilkåpspackning så är den felfri. Eller så har han bara allt framför sig :sorry:
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sannerligen. Nu verkar @BadkarsPiraten vara händig så han tar det ju med nåt slags jämnmod. Min bror har en likadan 530i -04 och förutom en något fuktande ventilkåpspackning så är den felfri. Eller så har han bara allt framför sig :sorry:
Får hoppas att även den håller sig sig frisk! Tror att du kanske skrivit det tidigare men det känns ju som att problem har en tendens att komma i ett svep och bilen börjar ju få några år på nacken, men man kan hoppas att det inte blir allt för besvärligt om den eventuellt börjar strula..
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Tråkigt att du haft så mycket problem med bilen. Det är ju en jäkligt schysst bil bortsett från alla problem så jag hoppas att den förblir problemfri ett bra tag nu!

Hatar bilen varje gång den strular.
Men den är sjukt trevlig att både köra och faktiskt meka med. Mycket välbyggd bil.
Men detta problem är ju ändå en sådan sak som händer.
Tråkiga var bara att jag måste ha den igång så köpte no-name spolar på Biltema istället för äkta Bosch från Tyskland för samma pris :(

Sannerligen. Nu verkar @BadkarsPiraten vara händig så han tar det ju med nåt slags jämnmod. Min bror har en likadan 530i -04 och förutom en något fuktande ventilkåpspackning så är den felfri. Eller så har han bara allt framför sig :sorry:

Automat? Be honom byta oljan i växellådan så han slipper samma skit som mig med felande momentvandlare.

Får hoppas att även den håller sig sig frisk! Tror att du kanske skrivit det tidigare men problem har ju en tendens att komma i ett svep och bilen börjar ju få några år på nacken, men man kan hoppas att det inte blir allt för besvärligt om den eventuellt börjar strula..

Ja de är ju 15 (!) år gamla vid detta laget.
Så att förvänta sig att den skall vara felfri, som jag gjort, är rätt galet ändå.
 

Owaysis

Cartier
Ni som har bra koll på BMW, är det någon som vet om ifall N52 motorn har haft liknande bekymmer som N53, samt N54 motorn haft?
Det borde rimligtvis inte vara så då N52 inte har direktinsprutning eller högtrycksbränslepumpar men tänkte ifall någon kanske vet något annat om den motorn eller har någon egen erfarenhet?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ni som har bra koll på BMW, är det någon som vet om ifall N52 motorn har haft liknande bekymmer som N53, samt N54 motorn haft?
Det borde rimligtvis inte vara så då N52 inte har direktinsprutning eller högtrycksbränslepumpar men tänkte ifall någon kanske vet något annat om den motorn eller har någon egen erfarenhet?
Den saknar direktinsprutning så man slipper ju de grejerna men den har tydligen problem med topplocket istället vilket leder till att motorn knackar. Exakt hur vanligt det är i förhållande till n53 vet jag inte. Sannolikt mer sällsynt än n53 problemen som verkligen är vanliga.
 

Owaysis

Cartier
Den saknar direktinsprutning så man slipper ju de grejerna men den har tydligen problem med topplocket istället vilket leder till att motorn knackar. Exakt hur vanligt det är i förhållande till n53 vet jag inte. Sannolikt mer sällsynt än n53 problemen som verkligen är vanliga.
Ja, jag läste också något om det men så vitt jag förstod så var det mest ett störande ljud och inget som direkt var någon större fara för motorn.
Uppenbarligen så avhjälps det av att varva ut motorn rätt ordentlig då och då, kan ju dock ha fel där.
Känns ju oavsett vad mycket säkrare att köpa en bil med N52-motorn :)
 
Någon som har bra koll på rimlig företagsrabatt via ramavtal på Volvo nuförtiden?

Hamnar på runt 10 bilar per år som minimun skulle jag tro. Ser att det via avtalet idag är 12,5% på bilen, och option samt 15% på tillbehör. Är inte det lite klent?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Någon som har bra koll på rimlig företagsrabatt via ramavtal på Volvo nuförtiden?

Hamnar på runt 10 bilar per år som minimun skulle jag tro. Ser att det via avtalet idag är 12,5% på bilen, och option samt 15% på tillbehör. Är inte det lite klent?
Fick 14 % på bil och 25 % på tillbehör i fjol via nationellt ramavtal.

Edit: Köpte dock Bmw till typ 31 % från brutto. :D
 
Jag måste ha en kombi (helst SUV) och laddhybrid, funkar inte med policyn avseende det senare annars. Måste hitta något under 570 Tkr omgående.
31% antar jag är via ramavtal?
 

Yfront

Omega
31% känns som en specialare... :D
När måste du ha bilen? BMW X3 släpps ju nu för beställning med laddhybrid.

Hörde från en BMW säljare som jag handlat av innan att man måste lägga bokningsavgift på 15000, eller vad det var, för både 330e touring och X3 e. Även som företagskund, låter ju fullständigt orimligt, nån som hört nåt om detta?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hörde från en BMW säljare som jag handlat av innan att man måste lägga bokningsavgift på 15000, eller vad det var, för både 330e touring och X3 e. Även som företagskund, låter ju fullständigt orimligt, nån som hört nåt om detta?
Det var Audi som började det med Etron sen har de stora tyska märkena hängt på. Det är för att ge bilden av att bilen är oerhört eftertraktad. (Eller ett fint sätt att dölja sin begränsade produktionskapacitet snarare)

Det finstilta brukar inkludera att det när som helst går att få tillbaka pengarna. Du har formellt inte beställt någon bil förrän själva bilen är beställd och det sker långt senare.
 
Topp