• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nu vet jag inte vad Du syftar på. Porsche har mig aldrig veterligen kallat någon modell Turbo som inte haft turbo. Eller har du något exempel?
Läs som att "Turbo" alltid har varit namnet på toppmodellen så därför fortsätter man på Taycan.
Men jag håller med dig om att det är ett ihåligt resonemang...
 
Senast ändrad:
Läs som att "Turbo" alltid har varit namnet på toppmodellen så därför fortsätter man på Taycan.
Men jag håller med dig om att det är ett ihåligt resonemang...
Ja jag kan ju föreställa mig hur de har tänkt. Men de har ju inte använt turbo på någon bil som inte haft turbo, och ingen annan tillverkare heller. Blir ju som att klistra GMT på en klocka som inte har GMT... blir i min värld larvigt.
 
Toppmodellen

Dom har gett fan i att kalla alla bilar med turbo för just turbo.
Jo men det är det ju många som gör... helt ok att inte ha alla ”finesser” i modellnamnet. Men att ha med något i modellnamnet bilen inte har? Tänker bara att om de ska använda sig av ”ny” teknik kanske de kunde tänka lite nytt med... Men det har säkert gjort kundundersökningar i massor, och säkert så att flertalet av deras kunder inte har en aning om vad turbo är för något.
Men nu ska jag inte irritera mig mer över det. Nu ska jag ägna lite kärlek åt min Seiko SKX GMT turbo moonphase :banghead:
 
Jo men det är det ju många som gör... helt ok att inte ha alla ”finesser” i modellnamnet. Men att ha med något i modellnamnet bilen inte har? Tänker bara att om de ska använda sig av ”ny” teknik kanske de kunde tänka lite nytt med... Men det har säkert gjort kundundersökningar i massor, och säkert så att flertalet av deras kunder inte har en aning om vad turbo är för något.
Men nu ska jag inte irritera mig mer över det. Nu ska jag ägna lite kärlek åt min Seiko SKX GMT turbo moonphase :banghead:

Var inte orolig. Du tillhör nog inte kundgruppen ändå
 
Bullrig?! Jämfört med en Rolls då? Kör 19” runflat och det är få bilar, om ens någon, som jag upplever som tystare bakom ratten.
18 tum satt på. Mest oljud letade sig in via fönstren.
Så upplever jag det jämfört med bla med min volvo. Men jag kör också på Sveriges sämsta del av E4. Så på slät väg är den säkert jättebra men jag letar efter en bil som kan hantera den kassa asfalten. Denna var inte det jag letade efter.
 
18 tum satt på. Mest oljud letade sig in via fönstren.
Så upplever jag det jämfört med bla med min volvo. Men jag kör också på Sveriges sämsta del av E4. Så på slät väg är den säkert jättebra men jag letar efter en bil som kan hantera den kassa asfalten. Denna var inte det jag letade efter.

Det måste varit något fel på bilen du fick provköra! :D
 
Tror jag inte. Men inredningen gjorde det inte för mig. 5 serien stryks från listan.
X3 o X5 kvarstår dock inom Bmw.
Men inredningen på x3 och x5 påminner ju om 5-serien. Så som tanken är.
Många som tycker att inredningen i BMW ser ”gammeldags ut”, men det är ju lite grejen att en ny modern BMW påminner om en härlig 80-talare. Man ser att det är en BMW liksom.
Visst är det fantastiskt!? Man blir glad när man tänker på det...

Tillbaka till ämnet, testa andra märken och jämför så kommer du tillbaka till BMW sen ;)
 
Men inredningen på x3 och x5 påminner ju om 5-serien. Så som tanken är.
Många som tycker att inredningen i BMW ser ”gammeldags ut”, men det är ju lite grejen att en ny modern BMW påminner om en härlig 80-talare. Man ser att det är en BMW liksom.
Visst är det fantastiskt!? Man blir glad när man tänker på det...

Tillbaka till ämnet, testa andra märken och jämför så kommer du tillbaka till BMW sen ;)
Demobilen var rätt fattigt utrustad också. Drog ner helheten.
Men jag tar ev en vända till sen. Vi får se, gillar märket.
 
Demobilen var rätt fattigt utrustad också. Drog ner helheten.
Men jag tar ev en vända till sen. Vi får se, gillar märket.
Säg till säljaren vilken utrustning du är intresserad av så du får provköra liknande bil. Ta med dig product genius med dig på provkörningen och låt hen förklara alla finesser och knappar så märker du snabbt att det inte är så klabbigt med alla knappar.
 
Säg till säljaren vilken utrustning du är intresserad av så du får provköra liknande bil. Ta med dig product genius med dig på provkörningen och låt hen förklara alla finesser och knappar så märker du snabbt att det inte är så klabbigt med alla knappar.
Absolut. Men vreden osv är plastiga. Volymvredet kändes som en bröstvårta.
Men visst det var ingen dålig bil men kändes inte modernare än min volvo vilket det måste.
 
Men inredningen på x3 och x5 påminner ju om 5-serien. Så som tanken är.
Många som tycker att inredningen i BMW ser ”gammeldags ut”, men det är ju lite grejen att en ny modern BMW påminner om en härlig 80-talare. Man ser att det är en BMW liksom.
Visst är det fantastiskt!? Man blir glad när man tänker på det...

Tillbaka till ämnet, testa andra märken och jämför så kommer du tillbaka till BMW sen ;)
Känner inte igen mig i din beskrivning av inredningen, känner inte igen den strama och sammanhängande designen från förr.
 
Känner inte igen mig i din beskrivning av inredningen, känner inte igen den strama och sammanhängande designen från förr.

Bifogar en bild på gamla e30 och nya g20. Kanske jag som är galen, men visst finns det stora likheter i den förarfokuseradd interiören?
11AC83AE-D910-4656-BA46-70A272E44F1D.jpeg
F4CD72FB-FCA7-4809-AB0E-7B2F0F60E153.jpeg

Jämfört mot en e-klass från 2000 till dagens e-klass. Känner man igen sig?
41888863-C7B1-4BF3-B842-343067440672.jpeg
5CB20893-F7F5-4CA8-95BC-5CB8EC087E6C.jpeg

Gillar dock interiören i nya Mercedes. Men det är lite för mycket show för min smak.
 
Det var Audi som började det med Etron sen har de stora tyska märkena hängt på. Det är för att ge bilden av att bilen är oerhört eftertraktad. (Eller ett fint sätt att dölja sin begränsade produktionskapacitet snarare)

Det finstilta brukar inkludera att det när som helst går att få tillbaka pengarna. Du har formellt inte beställt någon bil förrän själva bilen är beställd och det sker långt senare.

Du menar väl Tesla Model 3? :) Audi var inte först med det.
 
Bifogar en bild på gamla e30 och nya g20. Kanske jag som är galen, men visst finns det stora likheter i den förarfokuseradd interiören?
11AC83AE-D910-4656-BA46-70A272E44F1D.jpeg
F4CD72FB-FCA7-4809-AB0E-7B2F0F60E153.jpeg

Jämfört mot en e-klass från 2000 till dagens e-klass. Känner man igen sig?
41888863-C7B1-4BF3-B842-343067440672.jpeg
5CB20893-F7F5-4CA8-95BC-5CB8EC087E6C.jpeg

Gillar dock interiören i nya Mercedes. Men det är lite för mycket show för min smak.
Struntar egentligen i själva sakfrågan som diskuteras men måste säga att e30 inredningen är en av de bästa inredningarna genom tiderna :)
 
Bifogar en bild på gamla e30 och nya g20. Kanske jag som är galen, men visst finns det stora likheter i den förarfokuseradd interiören?
11AC83AE-D910-4656-BA46-70A272E44F1D.jpeg
F4CD72FB-FCA7-4809-AB0E-7B2F0F60E153.jpeg

Jämfört mot en e-klass från 2000 till dagens e-klass. Känner man igen sig?
41888863-C7B1-4BF3-B842-343067440672.jpeg
5CB20893-F7F5-4CA8-95BC-5CB8EC087E6C.jpeg

Gillar dock interiören i nya Mercedes. Men det är lite för mycket show för min smak.
Ser inte riktigt likheten, men hade inte heller sett g20-interiören tidigare. Tycker generellt de på något vis gått bort från det rena och enkla till rörig modern design som ändå känns omodern. Mycket underliga organiska former som inte riktigt hör ihop. Väldigt mycket fula stolar i bilar nuförtiden, både hos bmw och mercedes. G20 såg iofs helt ok ut vid en snabbtitt.
 
Ser inte riktigt likheten, men hade inte heller sett g20-interiören tidigare. Tycker generellt de på något vis gått bort från det rena och enkla till rörig modern design som ändå känns omodern. Mycket underliga organiska former som inte riktigt hör ihop. Väldigt mycket fula stolar i bilar nuförtiden, både hos bmw och mercedes. G20 såg iofs helt ok ut vid en snabbtitt.
Det vanligaste man får höra från Teslafrälsta idag är ju att allt under 32” skärm i en bil ser gammalt ut. Är själv inget fan av stora skärmar. Analoga mätare osv har en charm och blir garanterat det exklusiva i framtiden.
 
Det vanligaste man får höra från Teslafrälsta idag är ju att allt under 32” skärm i en bil ser gammalt ut. Är själv inget fan av stora skärmar. Analoga mätare osv har en charm och blir garanterat det exklusiva i framtiden.
Blir förhoppningsvis som det brukar med mode, det går i cykler då saker tenderar att överdrivas.
 
Det vanligaste man får höra från Teslafrälsta idag är ju att allt under 32” skärm i en bil ser gammalt ut. Är själv inget fan av stora skärmar. Analoga mätare osv har en charm och blir garanterat det exklusiva i framtiden.

Har inte en susning om hur stor skärmen är i Teslan, men det går inte komma ifrån att det är sjukt smidigt i en vardagsbil av i idag. Analoga mätartavlor (Jaeger❤️) och av- och påknappar är grymt om det görs med rätt känsla när ett minimum av information ska förmedlas, solklart val i en entusiastbil. Bara ett jäkla klabb när det ska kombineras med navi, spotify, 42 klimatzoner osv och styras med nåt snurrhjul, en halvseg touchplatta och 522 knappar i en modern interiör.
 
Tillbaka
Topp