• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Yfront

Omega
Det var Audi som började det med Etron sen har de stora tyska märkena hängt på. Det är för att ge bilden av att bilen är oerhört eftertraktad. (Eller ett fint sätt att dölja sin begränsade produktionskapacitet snarare)

Det finstilta brukar inkludera att det när som helst går att få tillbaka pengarna. Du har formellt inte beställt någon bil förrän själva bilen är beställd och det sker långt senare.

Vet du hur leasingbolagen ställer sig till sånt?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vet du hur leasingbolagen ställer sig till sånt?
Tänker du hur den kan omvandlas till köpeskilling vid köp osv? Skulle tro att de inte vill ha nånting med den pengen att göra överhuvudtaget. De finansierar bilen när allt är klart och hur du gör för att få en plats i kön lägger de sig rätt lite i.

I Audi fallet, som jag har insyn i hur det fungerar, så skickades bara pengarna tillbaka rakt på kortet som betalat när det väl var dags för själva beställningen.
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Hörde från en BMW säljare som jag handlat av innan att man måste lägga bokningsavgift på 15000, eller vad det var, för både 330e touring och X3 e. Även som företagskund, låter ju fullständigt orimligt, nån som hört nåt om detta?
Ja men detta är ju ett halvår sedan... och var på 330e touring och ix3!
X3 30e finns för beställning nu så det är bara att trampa in och välja färg! :cool:
 

demondave

Rolex
Tänker du hur den kan omvandlas till köpeskilling vid köp osv? Skulle tro att de inte vill ha nånting med den pengen att göra överhuvudtaget. De finansierar bilen när allt är klart och hur du gör för att få en plats i kön lägger de sig rätt lite i.

I Audi fallet, som jag har insyn i hur det fungerar, så skickades bara pengarna tillbaka rakt på kortet som betalat när det väl var dags för själva beställningen.

Tesla gjorde likadant, tjoff in på kortet och DNB körde sitt eget race med leasingbiten.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag måste ha en kombi (helst SUV) och laddhybrid, funkar inte med policyn avseende det senare annars. Måste hitta något under 570 Tkr omgående.
31% antar jag är via ramavtal?
Det var nog snarare en tokig specialare då det låg en del generella tillägg som blev ”gratis” osv (520d g30). Blev runt 18-19 % på en X1 via ramavtal.

X3 i hybrid går att beställa nu och är kanske det vettigaste alternativet bortsett från storlek.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
08ED20A9-5B51-458F-AD68-0376CF84977B.jpeg
Hög lägstanivå ändå. Finns bilar i premium- resp. exclusive klassen också...:greedy:
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Såg två tysk reggade Taycan idag i riktigt nordliga Bohuslän. En skogsgrön och en vit, farligt nära att köra av vägen när jag vred på huvudet för att kika efter dem. Helvete va bättre den är i verkligheten än på bild.
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Råkade snubbla över den här annonsen och satte nästan kaffet i halsen.. Det kanske är jag som missar något men hur kan en mellan suv från Volvo kosta nästan 740k?
Fine att den är fullutrustad och har en hybriddrivlina men ändå..
https://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_XC60_T8_TE_Inscription_87247557.htm?ca=21&w=3

Man får exempelvis en Porsche Macan S med 354 hk för mindre pengar och det känns ju inte riktigt rimligt att en Volvo ska kosta så pass mycket, är det någon som på riktigt ger de pengarna för den bilen?

https://www.blocket.se/helsingborg/Porsche_Macan_S_354_hk_84434590.htm?ca=21&w=3&last=1
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Oklar över om jämförelsen riktigt håller.
Den ena är en laddhybrid (med 390 hk, vilket slår Porschen på fingrarna) och den andra är det inte. Kan tänka mig att detta gör den intressant för en del företag/tjänstebilsförare samt privatpersoner som vill "ligga lite i framkant" (skrivet med viss ironi).
Sen är väl också Volvon (om än marginellt) en större bil än Porschen?

Att Volvo är dyrt står klart, men jag tycker att jämförelsen haltar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Volvon säljer lätt 10ggr mer i Sverige, 100ggr kanske till och med, så prisbilden verkar folk ändå tycka är rimlig. Det drivs förstås till stor del av att nettokostnaden för en egenföretagare är hälften för Volvon trots priset.
 

Owaysis

Cartier
Oklar över om jämförelsen riktigt håller.
Den ena är en laddhybrid (med 390 hk, vilket slår Porschen på fingrarna) och den andra är det inte. Kan tänka mig att detta gör den intressant för en del företag/tjänstebilsförare samt privatpersoner som vill "ligga lite i framkant" (skrivet med viss ironi).
Sen är väl också Volvon (om än marginellt) en större bil än Porschen?

Att Volvo är dyrt står klart, men jag tycker att jämförelsen haltar.
Nu valde jag bara Porschen för att visa på vad man kan få för ungefär lika mkt pengar så det var väl inte tänkt som en direkt konkurrent.
Dock kvarstår det ändå att de är ungefär lika stora (min erfarenhet), Porschen är kanske aningen klenare på papper men den gör 0-100 på 4,9 s i jämförelse mot Volvons 5,3.
Men bortse från det, jag tycker bara det är aningen galet att en XC60 ska kosta så mkt oavsett drivlina.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu valde jag bara Porschen för att visa på vad man kan få för ungefär lika mkt pengar så det var väl inte tänkt som en direkt konkurrent.
Dock kvarstår det ändå att de är ungefär lika stora (min erfarenhet), Porschen är kanske aningen klenare på papper men den gör 0-100 på 4,9 s i jämförelse mot Volvons 5,3.
Men bortse från det, jag tycker bara det är aningen galet att en XC60 ska kosta så mkt oavsett drivlina.
Fast det är inte samma pengar när man tittar på hur bilarna faktiskt finansieras
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu valde jag bara Porschen för att visa på vad man kan få för ungefär lika mkt pengar så det var väl inte tänkt som en direkt konkurrent.
Dock kvarstår det ändå att de är ungefär lika stora (min erfarenhet), Porschen är kanske aningen klenare på papper men den gör 0-100 på 4,9 s i jämförelse mot Volvons 5,3.
Men bortse från det, jag tycker bara det är aningen galet att en XC60 ska kosta så mkt oavsett drivlina.

Fast sedan gör väl Vulvan enbart 180 knyck ändå så...
 

Tapiren

Cartier
Nu valde jag bara Porschen för att visa på vad man kan få för ungefär lika mkt pengar så det var väl inte tänkt som en direkt konkurrent.
Dock kvarstår det ändå att de är ungefär lika stora (min erfarenhet), Porschen är kanske aningen klenare på papper men den gör 0-100 på 4,9 s i jämförelse mot Volvons 5,3.
Men bortse från det, jag tycker bara det är aningen galet att en XC60 ska kosta så mkt oavsett drivlina.
Vi har en XC60 T8, den var hemskt dyr men förmånsvärdet är hanterbart. En Macan hade varit betydligt dyrare per månad, även om motorn säkert är trevligare.

Men vi är också oerhört nöjda med Volvon, den är snygg och inredningen är väldigt lyckad. Jag skulle hellre köpa en till XC60, än en Macan, den sistnämnda känns inte alls som en riktig Porsche-suv utan bara som en trimmad Audi.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Hade en affär på en cayman s 2007 med ca 4500mil på mätaren som var i hamn (trodde jag). Kvällen innan jag skulle flyga upp för att köpa bilen ändrar säljaren personlighet helt och vill först ha en handpenning på 20 tusen och sedan även påstår att han fått högte bud, vilket han inte kunde bevisa. Det hela blev en sån röra att jag blev avtänd på bilen och förbannad som man var dagen efter gjorde man en spontanare och köpte en audi S3 istället. Är riktigt nöjd med bilen :)
20190918_130652.jpg
 

Bally

Cartier
Såg en Taycan Turbo S (vilket jävla namn alltså..) med tyska skyltar på motorvägen utanför Lund idag. Farligt när man ska köra om och försöka spana in bilen samtidigt. Satan så snygg den var :hungry:
 

skyseeker

Rolex
Såg en Taycan Turbo S (vilket jävla namn alltså..) med tyska skyltar på motorvägen utanför Lund idag. Farligt när man ska köra om och försöka spana in bilen samtidigt. Satan så snygg den var :hungry:
Ja det är oerhört dåligt/märkligt av Porsche att kalla dem turbo! Påminner mig om dammsugare och rakhyvlar från 80-talet :pompus:
Alldeles säkert en trevlig bil, men skulle störa ihjäl mig på på emblemen...
 
Topp