• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Norda

Panerai
Ser inte riktigt likheten, men hade inte heller sett g20-interiören tidigare. Tycker generellt de på något vis gått bort från det rena och enkla till rörig modern design som ändå känns omodern. Mycket underliga organiska former som inte riktigt hör ihop. Väldigt mycket fula stolar i bilar nuförtiden, både hos bmw och mercedes. G20 såg iofs helt ok ut vid en snabbtitt.
Om du försöker så ser du nog likheten i den vridna instrumenteringen mot föraren, fläktarna, ratten, mittkonsol osv. Men man får ju också tänka att det är likheter med en modern touch. Det skiljer ju ändå ca 40år på bilarna.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Kort sammanfattning för den som inte sett eller hört något om vad de har fiskat upp?
En ung man som varit brottsaktiv sen 9-10 års åldern börjar i 15-års åldern stjäla "lyxbilar" och jagas av polisen så ofta att han är en punkt på polisen dagliga morgonmöten. I reportaget får man se flera exempel på hur innehavare av lite "lyxigare" bilar (Lexus, Mercedes AMG, Audi RS, Golf R...) blir hotade med kniv, handeldvapen, misshandlade osv vid bensinmackar och köpcentrum. Bilarna stjäls för att användas vid rån, smash and grab etc, antingen av biltjuvarna eller så säljer de bilarna till rånarna.

Egentligen inget nytt under solen men att rånarna är så unga och helt saknar spärrar fick mig att omvärdera behovet av en sportbil.

EDIT: Att se en försvarslös medelålders man bli grovt misshandlad för att han inte lämnar i från sig bilnyckeln får mig att fundera på om man inte skulle köpa sig ett eget vapen snart...
 
Senast ändrad:

skyseeker

Rolex
En ung man som varit brottsaktiv sen 9-10 års åldern börjar i 15-års åldern stjäla "lyxbilar" och jagas av polisen så ofta att han är en punkt på polisen dagliga morgonmöten. I reportaget får man se flera exempel på hur innehavare av lite "lyxigare" bilar (Lexus, Mercedes AMG, Audi RS, Golf R...) blir hotade med kniv, handeldvapen, misshandlade osv vid bensinmackar och köpcentrum. Bilarna stjäls för att användas vid rån, smash and grab etc, antingen av biltjuvarna eller så säljer de bilarna till rånarna.

Egentligen inget nytt under solen men att rånarna är så unga och helt saknar spärrar fick mig att omvärdera behovet av en sportbil.
Det är tråkigt att sådana idioter ska styra våra bilval. Men helt klart så att man har med det i beaktningen. En god väns fru blev rånad på en Cayene för en massa år sedan. Med barn i bilen (som hon lyckligtvis fick med sig ut). Idag körs det mindre fancy bilar i den familjen. Tråkigt är vad det är :(
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är tråkigt att sådana idioter ska styra våra bilval. Men helt klart så att man har med det i beaktningen. En god väns fru blev rånad på en Cayene för en massa år sedan. Med barn i bilen (som hon lyckligtvis fick med sig ut). Idag körs det mindre fancy bilar i den familjen. Tråkigt är vad det är :(
Helt jäkla sjukt att det blivit så!

Kuriosa: En bekant inom rättsväsendet berättade om ett par gossar som kapade en bil av en kvinna. Vad de inte visste var att hon var sambo/gift med en tungt kriminell person som fick reda på vilka bilkaparna var. Han och några kompisar gjorde sedan ett litet besök på en fritidsgård i en förort och förklarade både med ord och händer att det var dumt gjort. Karma!
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Det beror nog en hel del på vart man bor. När jag växte upp var bilkapningar något man hörde om i USA. Nu sker det lite titt som tätt i förorterna.

Ser dagligen yrkeskriminella i min förort...
Finns snabbare sätt att tjäna pengar och lägra risk för att åka fast än att råna folk på bilar. Det är inte vanligt med rån av bilar, men självklart sker det och det går i vågor
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
En ung man som varit brottsaktiv sen 9-10 års åldern börjar i 15-års åldern stjäla "lyxbilar" och jagas av polisen så ofta att han är en punkt på polisen dagliga morgonmöten. I reportaget får man se flera exempel på hur innehavare av lite "lyxigare" bilar (Lexus, Mercedes AMG, Audi RS, Golf R...) blir hotade med kniv, handeldvapen, misshandlade osv vid bensinmackar och köpcentrum. Bilarna stjäls för att användas vid rån, smash and grab etc, antingen av biltjuvarna eller så säljer de bilarna till rånarna.

Egentligen inget nytt under solen men att rånarna är så unga och helt saknar spärrar fick mig att omvärdera behovet av en sportbil.

EDIT: Att se en försvarslös medelålders man bli grovt misshandlad för att han inte lämnar i från sig bilnyckeln får mig att fundera på om man inte skulle köpa sig ett eget vapen snart...
Tur man kör volvo...
Lexus trodde jag inte vat kriminellas preferens. Aldrig sett någon köra det. Är ju Audi som gäller det är sen gammalt ( några år )
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns snabbare sätt att tjäna pengar och lägra risk för att åka fast än att råna folk på bilar. Det är inte vanligt med rån av bilar, men självklart sker det och det går i vågor
Problemet är att varken BRÅ eller Polisen har någon speciell kod för bilkapningar så om det ökar eller inte är upp till betraktaren.

Vad BRÅ däremot sa 2005 var:
"Sedan år 1996 och 1997 har antalet polisanmälda bilrån i Stockholms län mer än fördubblats."
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Problemet är att varken BRÅ eller Polisen har någon speciell kod för bilkapningar så om det ökar eller inte är upp till betraktaren.

Vad BRÅ däremot sa 2005 var:
"Sedan år 1996 och 1997 har antalet polisanmälda bilrån i Stockholms län mer än fördubblats."
Jag vet. Förnekar inte att det ökat, men min uppfattning som har god insyn i polisarbetet är att det inte är vanligt. Det går i upp och nergångar, som alla andra brott. Skulle vara mer orolig för att bli rånad på klockan tex. Men nog med OT nu :)
 

Owaysis

Cartier
Om man ska styra bort från den här diskussionen så talade jag med en vän som vill köpa en ny bil. Hans krav är max 50k, så billig som möjlig i drift (bränsle, skatt, försäkring) och så driftsäker som möjligt. Kör ungefär 1000 mil om året.

Jag föreslog något japanskt men i den prisklassen får man ändå köpa något hyfsat gammalt och då kanske man kan få något nyare och därmed mer driftsäkert om man kör på något annat märke.

Någon som har något förslag? :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om man ska styra bort från den här diskussionen så talade jag med en vän som vill köpa en ny bil. Hans krav är max 50k, så billig som möjlig i drift (bränsle, skatt, försäkring) och så driftsäker som möjligt. Kör ungefär 1000 mil om året.

Jag föreslog något japanskt men i den prisklassen får man ändå köpa något hyfsat gammalt och då kanske man kan få något nyare och därmed mer driftsäkert om man kör på något annat märke.

Någon som har något förslag? :)
Yaris, Polo, Kia Rio, Volvo S40 1,8f

Det kommer varken vara rep-, rost- eller felfritt i den prisklassen dock vad man än väljer
 

Owaysis

Cartier

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Sålde nya Polo GTIn, har inget garage och dör lite inombords av att se nya bilar stå ute på vintern, än mer köra i slask osv (bor i sthlm). Har rådfrågat i tråden tidigare och kollat mest på XJ6(x300), Caprice, e39 535-540, Mercedes w124or och Forester XT. Dvs. väldigt nischat... Eller inte...

Slutade med........


20190919_212253.jpg


Jag TROR att det var det sundaste valet mht att vintern nalkas och jag har en 2.5 årig avkomma att frakta...

Föesta Subban och bil no.4 i år, ska behålla den till minst april nästa år! Kanske.

Ps. Fotot är taget med en potatis.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sålde nya Polo GTIn, har inget garage och dör lite inombords av att se nya bilar stå ute på vintern, än mer köra i slask osv (bor i sthlm). Har rådfrågat i tråden tidigare och kollat mest på XJ6(x300), Caprice, e39 535-540, Mercedes w124or och Forester XT. Dvs. väldigt nischat... Eller inte...

Slutade med........


20190919_212253.jpg


Jag TROR att det var det sundaste valet mht att vintern nalkas och jag har en 2.5 årig avkomma att frakta...

Föesta Subban och bil no.4 i år, ska behålla den till minst april nästa år! Kanske.

Ps. Fotot är taget med en potatis.
Mycket nöje i snövallarna!
 

Norda

Panerai
Dålig erfarenhet av den motorn? :)
Är inget fel på den motorn. Däremot finns mängder med fördomar om etanolbilar (oftast från folk som aldrig ägt någon). Det är i verkligheten en av Volvos mest driftsäkra motorer.

Förlåt. Jag är arbetsskadad.
Driftsäkerheten kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en bil med den motorn.
Men de är dyra i drift med en serviceintervall varje 1000mil.
Andrahandsintresset väldigt lågt, och om jag inte minns fel så är det lite mindre tank i dessa?
Därför jag inte skulle välja en flexifuel, men det är ju jag! :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förlåt. Jag är arbetsskadad.
Driftsäkerheten kan jag inte uttala mig om då jag aldrig ägt en bil med den motorn.
Men de är dyra i drift med en serviceintervall varje 1000mil.
Andrahandsintresset väldigt lågt, och om jag inte minns fel så är det lite mindre tank i dessa?
Därför jag inte skulle välja en flexifuel, men det är ju jag! :)
Det är service varje år på S40 så givet att man kör normalmycket så är det ingen praktisk skillnad. Ska man vara petig är det inte serviceintervall på 1000 mil utan oljebytet som har det intervallet. De övriga servicepunkterna har samma intervall som vilken Volvo som helst från den tiden vilket jag tror är 12mån och 2000 mil. Tanken har samma volym som vilken annan S40 som helst. Det gick oerhört mycket snack om etanolbilarna när de kom, men analyserar man det så var det mest frågan om att bränslet var nytt och därmed läskigt. Sen har det funnits spridarproblem på modellen men det gäller oavsett drivmedel 1.8 eller 1.8f.
 
Topp