• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Glöm inte att däck är en färskvara också. Så höstbörnis borde ingå i allas bilägande eftersom man klipper på nya ostar till våren. :);)

QUOTE="BadkarsPiraten, post: 3024795, member: 2685"]Definiera en redig börnis.
Slitaget är exponentiellt. Kör du en 10 sekundare så slits det inte så värst mycket. Men det slits jävligt mycket på 20 sekunder.
När dom blir varma så börjar det flyga klumpar och då går det fort.[/QUOTE]
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag var inne på Hedins för att prova en ny tjänstebil, och då ska det ekonomiska hamna i fokus....

Trodde jag. Körde dit i min nuvarande Dodge Challenger för att prova en Outlander. Det går bara inte. Det betyder å andra sidan att vi blir billösa i vinter och nästa år ska hela familjen klämma in sig i en tvådörrars.
Det svänger fort, nu har jag bestämt mig för att skicka Dodgen ändå, för att vara mer pragmatisk och köpa något mer praktiskt.

och så får man syn på detta... https://teknikensvarld.se/bildgalleri/chevrolet-corvette-stingray-2020-c8/
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hörde att bil säsongen var över?
Snapchat-1235657422.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vilken skön miljö! Vad hittar du på med motorn?

Nja det är mer ramen. Funnit dumheter I främre rambalkarna.
Motorn åkte mer ur av farten samt att frugan hejade på som fan att "klart du ska ta ur motorn!".
Men blir att rätta till en del el, vakuum system, rost och bromsar mest.
Sen får vi väl hoppas att denna klena motor aldrig åker i bilen igen utan att det blir en Dart baserad snurra.... :D
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Om man ska styra bort från den här diskussionen så talade jag med en vän som vill köpa en ny bil. Hans krav är max 50k, så billig som möjlig i drift (bränsle, skatt, försäkring) och så driftsäker som möjligt. Kör ungefär 1000 mil om året.

Jag föreslog något japanskt men i den prisklassen får man ändå köpa något hyfsat gammalt och då kanske man kan få något nyare och därmed mer driftsäkert om man kör på något annat märke.

Någon som har något förslag? :)

Hoppas jag inte blir portad från tråden nu men måste rekommendera Prius Gen II till ovan.

Har en själv en som är tio år gammal/22 000 mil (hälften av båda i min ägo) och utöver sedvanliga kostnader (service, däck, bromsbelägg) har jag endast lagt 3 tkr på reparationer, har besiktigat den fem gånger och samtliga gånger med blanka papper.

Om man prioriterar driftsäkerhet samt totalekonomi är den svårslagen. Så länge som bilen är servad som den ska är höga miltal sällan något att oroa sig för.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hoppas jag inte blir portad från tråden nu men måste rekommendera Prius Gen II till ovan.

Har en själv en som är tio år gammal/22 000 mil (hälften av båda i min ägo) och utöver sedvanliga kostnader (service, däck, bromsbelägg) har jag endast lagt 3 tkr på reparationer, har besiktigat den fem gånger och samtliga gånger med blanka papper.

Om man prioriterar driftsäkerhet samt totalekonomi är den svårslagen. Så länge som bilen är servad som den ska är höga miltal sällan något att oroa sig för.
Vad gäller driftsäkerhet så är det belagt sen länge att Prius (från gen2 och framåt, den första hade lite småmissar) är oerhört driftssäkra. Men det är en bullrig, trött bil som bjuder på noll och ingenting vad gäller körglädje. Bara man vet vad man köper så är det inga problem.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Vad gäller driftsäkerhet så är det belagt sen länge att Prius (från gen2 och framåt, den första hade lite småmissar) är oerhört driftssäkra. Men det är en bullrig, trött bil som bjuder på noll och ingenting vad gäller körglädje. Bara man vet vad man köper så är det inga problem.

Det är helt korrekt, det var därför jag skrev att om driftsäkerhet samt totalekonomi prioriteras så Prius ett bra val. Med en budget på 50 tkr anser jag det vara svårt att hitta en driftsäker/ekonomisk samt rolig bil med hög körkomfort.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
En 2-3 år gammal Tesla S. Vad säger ni?
Som förmånsbil i egen firma. Kör 5000 mil/år, kommer efter årsskiftet komma ner till 3000 mil/år.
I nuläget, dagligen 12 mil samt en samt längre tjänsteresor (1000 mil) ca 10 ggr år.
Kan ladda hemma (3 fas) samt på firman (3 fas).
Nackdelen är våra årliga europaresor med familjen, eller?
 

Tapiren

Cartier
En 2-3 år gammal Tesla S. Vad säger ni?
Som förmånsbil i egen firma. Kör 5000 mil/år, kommer efter årsskiftet komma ner till 3000 mil/år.
I nuläget, dagligen 12 mil samt en samt längre tjänsteresor (1000 mil) ca 10 ggr år.
Kan ladda hemma (3 fas) samt på firman (3 fas).
Nackdelen är våra årliga europaresor med familjen, eller?
Spontan tanke, är det inte bättre att plocka ut en helt ny, eller en Modell 3? Tesla har väl haft ganska högra andrahandsvärden i kombination med sjunkande nybilspriser, och förmånsvärdet är ju ungefär detsamma oavsett om bilen är ny eller begagnad.
 

Owaysis

Cartier
Hoppas jag inte blir portad från tråden nu men måste rekommendera Prius Gen II till ovan.

Har en själv en som är tio år gammal/22 000 mil (hälften av båda i min ägo) och utöver sedvanliga kostnader (service, däck, bromsbelägg) har jag endast lagt 3 tkr på reparationer, har besiktigat den fem gånger och samtliga gånger med blanka papper.

Om man prioriterar driftsäkerhet samt totalekonomi är den svårslagen. Så länge som bilen är servad som den ska är höga miltal sällan något att oroa sig för.
Tack för tipset!!

Vännen har snöat in sig på Volvo S40 och även ökat sin budget lite.

Nu riktar jag inte bara frågan till dig men även till er andra, vad tänker ni om S40 med 1,6 liters dieseln? Han hade hittat en fin -09 med få mil, kamrem bytt, partikelfilter ska inte bytas förrän om några tusen mil. Får den för strax över 60. Bör vara ett rätt bra köp tänker jag? Den motorn verkar väldigt driftsäker och snål om man bortser från partikelfiltret.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack för tipset!!

Vännen har snöat in sig på Volvo S40 och även ökat sin budget lite.

Nu riktar jag inte bara frågan till dig men även till er andra, vad tänker ni om S40 med 1,6 liters dieseln? Han hade hittat en fin -09 med få mil, kamrem bytt, partikelfilter ska inte bytas förrän om några tusen mil. Får den för strax över 60. Bör vara ett rätt bra köp tänker jag? Den motorn verkar väldigt driftsäker och snål om man bortser från partikelfiltret.
Själva bilen är ok men precis som du säger så KRÄVER bilen partikelfilter service gjort på exakt rätt sätt. Det funkar inte med någon tvättning eller annat, filtret sätts igen efter några tusen mil igen och när det gör det så funkar inte regenereringen och bilen fetar ut oljan med diesel eftersom den regenererar för ofta. Man behöver inte byta filter på aukt ÅF (där det kostar massor) men man måste göra det på ett ställe som vet exakt hur man gör. Larsas Kött & Verkstad funkar inte.
 
Topp