• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Owaysis

Cartier
Själva bilen är ok men precis som du säger så KRÄVER bilen partikelfilter service gjort på exakt rätt sätt. Det funkar inte med någon tvättning eller annat, filtret sätts igen efter några tusen mil igen och när det gör det så funkar inte regenereringen och bilen fetar ut oljan med diesel eftersom den regenererar för ofta. Man behöver inte byta filter på aukt ÅF (där det kostar massor) men man måste göra det på ett ställe som vet exakt hur man gör. Larsas Kött & Verkstad funkar inte.
Ja men precis! Lite det jag också läst mig till.. Men utöver det så verkar det vara en solid bil med rätt driftsäker motor.

Tack för hjälpen :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja men precis! Lite det jag också läst mig till.. Men utöver det så verkar det vara en solid bil med rätt driftsäker motor.

Tack för hjälpen :)
Förutom service på just den motorn så är det värt att kolla efter elektronik fel (kolla att inga varningslampor lyser och att alla funktioner fungerar) samt att ACn funkar eftersom kondensorn sitter så utsatt i fronten och ofta är trasig. Det senare är lite svårt att kolla eftersom det är kallt nu. Parkeringsgarage funkar så länge det är varmt nog. Full AC så ska det vara ordentligt kallt i munstyckena.
 

demondave

Rolex
En 2-3 år gammal Tesla S. Vad säger ni?
Som förmånsbil i egen firma. Kör 5000 mil/år, kommer efter årsskiftet komma ner till 3000 mil/år.
I nuläget, dagligen 12 mil samt en samt längre tjänsteresor (1000 mil) ca 10 ggr år.
Kan ladda hemma (3 fas) samt på firman (3 fas).
Nackdelen är våra årliga europaresor med familjen, eller?

Som @Tapiren är inne på, varför inte en ny Model 3? Dålig koll på S, men trean har väl bättre laddprestanda än en nåt år gammal S. Vad är nackdelen med europasvängarna, att det blir för billigt? :p Inte testat själv, men det man läser om i facebookgrupper osv är ju mest hur förvånade folk är över hur bra det gick, hurpass utbyggt Superchargernätverket är och så. Ur laddhänseende har TM3 typ 2-kontakt, det är ju europastandard. Följer väl med en adapter till S skulle jag tro, men adapterlöst är ju smidigt när man laddar på alla andra laddstationer som växer fram.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Till och från kan jag börja googla på denna så kallat legend , kan känna lukten av den tidens tyska stenhårda materialval, så långt ifrån miljöhets du kan komma. Det bästa eller inget i vartenda detalj, tysk råhet och dominans som bara denna bil kan utstråla. Långt ifrån dagens lyktor i klarglas (plast) , bilar med batterier och uppskrämda diesel fyror.

promotion bilderna från arkiven talar för sig själv
”legenden”
57101BF8-B906-48C0-9761-C8E08EBF78E3.jpeg
8A1E1DA7-BAEE-41A7-BF14-EDD62B70589D.jpeg
D6D3194E-E651-45B5-A0BB-3DF97473AC00.jpeg
2019D8E5-FDD2-475F-AF94-E6348006E4A5.jpeg
F66386B3-0AD9-4C72-AAD4-366E7B7716ED.jpeg
3244BB38-0781-4A35-8E36-A67A457019F1.jpeg
 
En 2-3 år gammal Tesla S. Vad säger ni?
Som förmånsbil i egen firma. Kör 5000 mil/år, kommer efter årsskiftet komma ner till 3000 mil/år.
I nuläget, dagligen 12 mil samt en samt längre tjänsteresor (1000 mil) ca 10 ggr år.
Kan ladda hemma (3 fas) samt på firman (3 fas).
Nackdelen är våra årliga europaresor med familjen, eller?
Europaresorna kan väl knappast bli bättre än med Tesla. Om du lyssnar på podden "bilar med sladd" så beskriver en av dem frekvent sina resor nedåt kontinenten med mycket positiva ordalag, visst kanske något färgad av övertygelse men verkar faktiskt fungera mkt bra och via SC är det ju gratis att ladda om du köper en äldre med fri laddning.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Som @Tapiren är inne på, varför inte en ny Model 3? Dålig koll på S, men trean har väl bättre laddprestanda än en nåt år gammal S. Vad är nackdelen med europasvängarna, att det blir för billigt? :p Inte testat själv, men det man läser om i facebookgrupper osv är ju mest hur förvånade folk är över hur bra det gick, hurpass utbyggt Superchargernätverket är och så. Ur laddhänseende har TM3 typ 2-kontakt, det är ju europastandard. Följer väl med en adapter till S skulle jag tro, men adapterlöst är ju smidigt när man laddar på alla andra laddstationer som växer fram.
1. Model 3 är ful
2. Jag har 3 barn och en hund :)
Min kollega har signat upp på en Polestar 2 som verkar grym på pappret och mycket snyggare än Model 3, men blir nog tyvärr för liten för mig.
Så frågan kvarstår, en beggad Model S...
Fan, kanske bara fick ett ryck i och med bensinräkningen damp ner.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Till och från kan jag börja googla på denna så kallat legend , kan känna lukten av den tidens tyska stenhårda materialval, så långt ifrån miljöhets du kan komma. Det bästa eller inget i vartenda detalj, tysk råhet och dominans som bara denna bil kan utstråla. Långt ifrån dagens lyktor i klarglas (plast) , bilar med batterier och uppskrämda diesel fyror.

promotion bilderna från arkiven talar för sig själv
”legenden”
57101BF8-B906-48C0-9761-C8E08EBF78E3.jpeg
8A1E1DA7-BAEE-41A7-BF14-EDD62B70589D.jpeg
D6D3194E-E651-45B5-A0BB-3DF97473AC00.jpeg
2019D8E5-FDD2-475F-AF94-E6348006E4A5.jpeg
F66386B3-0AD9-4C72-AAD4-366E7B7716ED.jpeg
3244BB38-0781-4A35-8E36-A67A457019F1.jpeg
Älskar den!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
1. Model 3 är ful
2. Jag har 3 barn och en hund :)
Min kollega har signat upp på en Polestar 2 som verkar grym på pappret och mycket snyggare än Model 3, men blir nog tyvärr för liten för mig.
Så frågan kvarstår, en beggad Model S...
Fan, kanske bara fick ett ryck i och med bensinräkningen damp ner.
Har du kollat försäkringen på Model S? För mig är den 3ggr dyrare än motsvarande "vanlig" bil. Det är tydligen dyrt att göra batteriet till en deformationszon...
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
1. Model 3 är ful
2. Jag har 3 barn och en hund :)
Min kollega har signat upp på en Polestar 2 som verkar grym på pappret och mycket snyggare än Model 3, men blir nog tyvärr för liten för mig.
Så frågan kvarstår, en beggad Model S...
Fan, kanske bara fick ett ryck i och med bensinräkningen damp ner.
Hur får man in familj på 5 + hund i en liten Model S? :confused:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har du kollat försäkringen på Model S? För mig är den 3ggr dyrare än motsvarande "vanlig" bil. Det är tydligen dyrt att göra batteriet till en deformationszon...

Nope, inte kollat. Precis den typen av input som intresserar mig.
Ska kolla.

Var väldigt nära en beggad S tills en gammal kund till mig som har bärgningsfirma avrådde mig. Han menade på att de krockar som skedde ute i verkligheten tufsade till bilen överjäkligt mycket, sämsta han sett på nyare bilar, och då går det bort för mig.
Han är för övrigt teknikintresserad och tycker det är kul med nya påhitt, så han lät mest besviken för att de inte var bättre.
 
Nej, det går enklare med en hundkoja.
Hur många frivilliga kliver in i en Model 3?
Teoretiskt kan man få in 5 personer i en Model 3, men i praktiken så vill ingen kliva in i en.
Provade en igår och hade inga som helst problem att sitta i den. Drygt 180 så ingen jätte men satt mycket bra "bakom mig själv" osv.

Skulle jag frekvent vilja åka 5 i bilen nej men 4 ser jag inga problem alls med.
 

demondave

Rolex
1. Model 3 är ful
2. Jag har 3 barn och en hund :)
Min kollega har signat upp på en Polestar 2 som verkar grym på pappret och mycket snyggare än Model 3, men blir nog tyvärr för liten för mig.
Så frågan kvarstår, en beggad Model S...
Fan, kanske bara fick ett ryck i och med bensinräkningen damp ner.

Alla Teslor är fula! Låter som Model X är vägen framåt med den laguppställningen. Om möjligt ännu fulare.

Var väldigt nära en beggad S tills en gammal kund till mig som har bärgningsfirma avrådde mig. Han menade på att de krockar som skedde ute i verkligheten tufsade till bilen överjäkligt mycket, sämsta han sett på nyare bilar, och då går det bort för mig.
Han är för övrigt teknikintresserad och tycker det är kul med nya påhitt, så han lät mest besviken för att de inte var bättre.

Bilen ska ju tufsas till, då tas krockenergin upp och du överlever. Teslorna har ju helt överjävliga krocktestbetyg, verifierat av lite mer än en killgissande bärgare. En annan fördel är att man slipper försäkringsreparationer, tjoff så är bilen inlöst.
 

coolrader

Panerai
2-Faktor
Till och från kan jag börja googla på denna så kallat legend , kan känna lukten av den tidens tyska stenhårda materialval, så långt ifrån miljöhets du kan komma. Det bästa eller inget i vartenda detalj, tysk råhet och dominans som bara denna bil kan utstråla. Långt ifrån dagens lyktor i klarglas (plast) , bilar med batterier och uppskrämda diesel fyror.

promotion bilderna från arkiven talar för sig själv
”legenden”
57101BF8-B906-48C0-9761-C8E08EBF78E3.jpeg
8A1E1DA7-BAEE-41A7-BF14-EDD62B70589D.jpeg
D6D3194E-E651-45B5-A0BB-3DF97473AC00.jpeg
2019D8E5-FDD2-475F-AF94-E6348006E4A5.jpeg
F66386B3-0AD9-4C72-AAD4-366E7B7716ED.jpeg
3244BB38-0781-4A35-8E36-A67A457019F1.jpeg
Älskar W140, haft 2 :) Världens bästa bil alla kategorier, kommer aldrig att byggas dess like igen...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bilen ska ju tufsas till, då tas krockenergin upp och du överlever. Teslorna har ju helt överjävliga krocktestbetyg, verifierat av lite mer än en killgissande bärgare. En annan fördel är att man slipper försäkringsreparationer, tjoff så är bilen inlöst.
Jag hör vad du säger, och du har ju inte fel. Men för min del gillar jag verkliga exempel mer än tester.
 
Topp