• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

demondave

Rolex
Jag hör vad du säger, och du har ju inte fel. Men för min del gillar jag verkliga exempel mer än tester.

Problemet är ju att statistiskt säkerställda resultat tar tid, som tur är ändå. Särskilt borde det gälla i Sverige där vi har relativt säker trafikmiljö i sig. Därför finns till exempel EuroNCAP som ju vid det här laget måste anses vara tämligen seriösa. Ska man vänta in statistik för varje ny generation av en bilmodell hinner ju utvecklingen springa ifrån en under tiden.

Den ”fördelen” innebär att försäkringspremien blir 3ggr så hög. Inte helt övertygad att det är rätt väg framåt...

För min del sticker inte försäkringspremien ut. Lite därför jag undrade om inte en ny (med vagnskada) är ett bättre val än en beggad när det snackas förmånsbil.
Den bilen som verkligen förvånat mig när det gäller försäkring är Fiorinon vi har. Småskåp på företag är nog ingen direkt låg risk för försäkringsbolag :) Då är inte ens den anmäld på trafiktillståndet, används bara för att köra egna grejer.
 

Bally

Cartier
36A89B93-70E3-4627-8481-5BF30F8E880B.jpeg
Sålt gt 63 s idag:) vad ska man köpa nu? Tips någon?
Budget? 4 dörrar?
Nya BMW M5 verkar ju ruggigt fin.

Om mer ren sportbil också funkar hade jag tittat på en ny Porsche GT3, ligger väl runt samma pengar som den mercan.
Sugmotor, varvar till 9000+ varv, 500HK, mums :hungry:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
För min del sticker inte försäkringspremien ut. Lite därför jag undrade om inte en ny (med vagnskada) är ett bättre val än en beggad när det snackas förmånsbil.
För bil med förmån så är det ju "normalt" sett självklart att man väljer en ny bil. Men i Model S fallet så blir ju värdminskningen så stor att det kanske är enda sättet att få ner leasingkostnaden till rimliga nivåer att ta en begagnad. Även nybilen påverkas ju dock av hög försäkringspremie, den blir inte gratis bara för att den betalas till viss del av importören första tre åren. Det hamnar ju bara på priset istället. Men det späds ju ut en del när bilen kostar närmare miljonen ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Problemet är ju att statistiskt säkerställda resultat tar tid, som tur är ändå. Särskilt borde det gälla i Sverige där vi har relativt säker trafikmiljö i sig. Därför finns till exempel EuroNCAP som ju vid det här laget måste anses vara tämligen seriösa. Ska man vänta in statistik för varje ny generation av en bilmodell hinner ju utvecklingen springa ifrån en under tiden.
Sant, allt det du säger.
Mycket bättre att välja ut egna exempel att dra slutsatser ifrån än att lita på "vetenskap" och sånt trams.
Nä, vetenskap är bäst. Och mest exakt.

Men, om en bärgare jag känner, och som jag vet inte har något emot el- och hybridbilar (vilket många gubbar verkar ha) berättar i förbifarten att han sett flera model S som han upplever har fått orimliga skador in i kupén mot för vad man kan vänta sig av en modern bil i den storleken så får det mig att dra öronen åt mig.
Killgissning eller exempel med stor bias eller ej.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sant, allt det du säger.

Nä, vetenskap är bäst. Och mest exakt.

Men, om en bärgare jag känner, och som jag vet inte har något emot el- och hybridbilar (vilket många gubbar verkar ha) berättar i förbifarten att han sett flera model S som han upplever har fått orimliga skador in i kupén mot för vad man kan vänta sig av en modern bil i den storleken så får det mig att dra öronen åt mig.
Killgissning eller exempel med stor bias eller ej.
Det kan helt enkelt vara så att båda är sant. Att bilen är väldigt säker OCH att den skadas mycket vid skador. Det är till och med inte alls orimligt, nånstans ska krockenergin tas upp. Det lärde oss Mercedes tidigt 80-tal att hårda bilar är inte säkra bilar.

Att försäkringsbolagen kommit fram till att bilen är dyr att laga är bara att kolla på försäkringsklassningen. Den delen har inte med föraren att göra.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det kan helt enkelt vara så att båda är sant. Att bilen är väldigt säker OCH att den skadas mycket vid skador. Det är till och med inte alls orimligt, nånstans ska krockenergin tas upp. Det lärde oss Mercedes tidigt 80-tal att hårda bilar är inte säkra bilar.

Att försäkringsbolagen kommit fram till att bilen är dyr att laga är bara att kolla på försäkringsklassningen. Den delen har inte med föraren att göra.
Ja, att bilar ska deformeras vet jag. Det såg man om inte annat då jag jobbade i räddningstjänsten, har varit på krock då motor och drivlina slitits loss, men föraren klivit ut oskadd.
Det bärgaren sa var dock att kupéutrymmet fått -enligt honom- orimligt stora skador.
 

demondave

Rolex
För bil med förmån så är det ju "normalt" sett självklart att man väljer en ny bil. Men i Model S fallet så blir ju värdminskningen så stor att det kanske är enda sättet att få ner leasingkostnaden till rimliga nivåer att ta en begagnad. Även nybilen påverkas ju dock av hög försäkringspremie, den blir inte gratis bara för att den betalas till viss del av importören första tre åren. Det hamnar ju bara på priset istället. Men det späds ju ut en del när bilen kostar närmare miljonen ;)

Borde ju rimligtvis kommit ner till mer normalt tapp nu, men grejen med S har väl varit det orimligt höga andrahandsvärdet? Som alltid, dålig koll på S, ointresssant för mig, men det verkar ju varit sanning bland dom som haft en enligt facebookgrupper och forum.

Du blandar inte ihop det med nån Audi? ;)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Borde ju rimligtvis kommit ner till mer normalt tapp nu, men grejen med S har väl varit det orimligt höga andrahandsvärdet? Som alltid, dålig koll på S, ointresssant för mig, men det verkar ju varit sanning bland dom som haft en enligt facebookgrupper och forum.

Du blandar inte ihop det med nån Audi? ;)
Det väldigt höga andrahandsvärdet har nu ha kommit ner på normala nivåer. Det finns ett ganska stort utbud begagnat nu och det hjälpte ju inte att Tesla sänkte nypriset nyligen.

Model 3 finns ju inga beggade än
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har inte den dyra försäkringspremien mer att göra med inköpspriset än att bilen ofta blir inlöst vid krock?
Nej eftersom andra bilar som kostar lika mycket har lägre premie så är det inte det. Jag råkar också veta att det beror exakt på reparationskostnaderna eftersom jag pratade med före detta produktchefen Motor på Trygg Hansa om det. (Jobbade för ett tag sedan med besläktad verksamhet). Det enklaste är att titta på premieklassningen så ser man det. Man kan också bara kolla genom att gå in på compricer eller motsvarande.

Är rätt säker på att det kommer vara ett övergående problem dock. Priserna sjunker på batterierna, man lär sig hur man ska bygga bilarna för att skydda osv. Ge det 5 år till så är säkert skillnaden borta.
 
Nej eftersom andra bilar som kostar lika mycket har lägre premie så är det inte det. Jag råkar också veta att det beror exakt på reparationskostnaderna eftersom jag pratade med före detta produktchefen Motor på Trygg Hansa om det. (Jobbade för ett tag sedan med besläktad verksamhet). Det enklaste är att titta på premieklassningen så ser man det. Man kan också bara kolla genom att gå in på compricer eller motsvarande.

Är rätt säker på att det kommer vara ett övergående problem dock. Priserna sjunker på batterierna, man lär sig hur man ska bygga bilarna för att skydda osv. Ge det 5 år till så är säkert skillnaden borta.
Intressant! Tja, Model S var ju deras första bil och den har gått i produktion ett tag nu, kanske skulle kolla hur mycket det skiljer för en nysläppt elbil.
 

demondave

Rolex
Nej eftersom andra bilar som kostar lika mycket har lägre premie så är det inte det. Jag råkar också veta att det beror exakt på reparationskostnaderna eftersom jag pratade med före detta produktchefen Motor på Trygg Hansa om det. (Jobbade för ett tag sedan med besläktad verksamhet). Det enklaste är att titta på premieklassningen så ser man det. Man kan också bara kolla genom att gå in på compricer eller motsvarande.

Är rätt säker på att det kommer vara ett övergående problem dock. Priserna sjunker på batterierna, man lär sig hur man ska bygga bilarna för att skydda osv. Ge det 5 år till så är säkert skillnaden borta.

Skulle gissa att försäkringsbolagen lider ganska ordentligt av att det både är en elbil och ett ”nytt” märke. Få verkstäder som kan krockreparationer på strukturen och eldrivlinan, dålig tillgång på begagnade delar på skrotarna än så länge. Båda borde driva upp reparationskostnaderna ordentligt, och försäkringsbolagen idkar ju knappast välgörenhet.

Kul att det kommer ut mycket eldrivet nu, borde göra att tillgången på verkstäder som kan elbilar ökar ordentligt även på skadesidan.

Så delar helt din syn på att det rimligtvis är övergående.
 

Owaysis

Cartier
Miljözonerna har inget med förbrukning göra. Enbart miljöklass. Har du euro6 på dieselbilen kan de dra 8 liter milen om den vill.

För övrigt kommer miljözonerna bli både tandlösa (manuellt övervakade) och försenade innan kvarnarna malt färdigt. Tro mig.
Nu skrev du det här inlägget för för ett år sedan så det kan ju ha ändrats sedan dess men det här med manuellt övervakade.
Borde det inte vara tämligen enkelt att ha samma slags system som för trängselavgiften där regnumret skannas, och om man då kör i en bil som inte uppnår rätt miljöklass så skickas en bot hem till ägaren.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu skrev du det här inlägget för för ett år sedan så det kan ju ha ändrats sedan dess men det här med manuellt övervakade.
Borde det inte vara tämligen enkelt att ha samma slags system som för trängselavgiften där regnumret skannas, och om man då kör i en bil som inte uppnår rätt miljöklass så skickas en bot hem till ägaren.
Väldigt dyra och förfulande system. Men det mesta är möjligt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu skrev du det här inlägget för för ett år sedan så det kan ju ha ändrats sedan dess men det här med manuellt övervakade.
Borde det inte vara tämligen enkelt att ha samma slags system som för trängselavgiften där regnumret skannas, och om man då kör i en bil som inte uppnår rätt miljöklass så skickas en bot hem till ägaren.
Man får inte använda just dessa eftersom trängeslskatten (och dess kameror) är statliga och sitter på statliga vägar, medans miljözonerna är kommunala och får bara sitta på kommunala vägar. Men visst, man kan ju sätta upp en oerhört massa extra kameror på Horngatan mm men jag hoppas det tar stopp innan dess. Nån måtta på kostnad jämfört med nytta får det ju vara.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Man får inte använda just dessa eftersom trängeslskatten (och dess kameror) är statliga och sitter på statliga vägar, medans miljözonerna är kommunala och får bara sitta på kommunala vägar. Men visst, man kan ju sätta upp en oerhört massa extra kameror på Horngatan mm men jag hoppas det tar stopp innan dess. Nån måtta på kostnad jämfört med nytta får det ju vara.
Nja, trängselskattkameror sitter inte bara på statliga vägar. De flesta är på kommunala i Göteborg. Så det är egentligen inget problem.
 
Topp