• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Det blev en XC90 T8. Har idag en XC90 D5 som jag varit oerhört nöjd med, den klart bästa bil jag haft sett till mina behov, storlek, komfort, 7-sits, bekvämligheter osv.
Finansbolaget sätter väldigt förmånliga restvärden på just Volvo och extra på hybriderna. Det är iaf min tolkning. Jämfört med en X5 45e för samma peng så var jag inte ens i närheten av att komma till skott med exakt samma offertpris.
svensk vagnparksfinans?
 
6C871396-5971-4A1E-83E2-05EB1CCB6F94.jpeg
Det drar i hop sig till vinterförvaring, trist men nödvändigt.
 
Farsan har köpt en 70 tals SL450
Den går ojämnt när den blivit varm. Vad skulle ni börja kolla?

Hade tänkt byta fuel injectors. Ev bränslefilter.

Har bilen stått länge? I så fall hade jag börjat med att byta ut bensinen, sen hade jag gått på samma spår som du. I och med att det bara är när den är varm känns det som för mycket/lite bränsle.
 
Farsan har köpt en 70 tals SL450
Den går ojämnt när den blivit varm. Vad skulle ni börja kolla?

Hade tänkt byta fuel injectors. Ev bränslefilter.
K-jetronic mekanisk insprutning? Börja med att kolla vakumläckor/slangar. K-jet är ganska enkelt, men rätt kinkigt för luftläckor.
Edit: är det på tomgång, jämn fart eller vid belastning? Är det vid belastning så finns det ju en viss risk att bränslefiltret är kass.
 
K-jetronic mekanisk insprutning? Börja med att kolla vakumläckor/slangar. K-jet är ganska enkelt, men rätt kinkigt för luftläckor.
Edit: är det på tomgång, jämn fart eller vid belastning? Är det vid belastning så finns det ju en viss risk att bränslefiltret är kass.
Osäker på om det är det.
Nej det är ojämt över hela registret men värst på tomgång och lägre farter.
Bränslefilter är bra att kolla helt klart. Vet som sagt ej när det är bytt.
 
Det är helt enkelt inte så enkelt att choken har fastnat?
Finns en kallstartsventil på K-jet, min erfarenhet är att den brukar sluta fungera och det medför att bilen blir svårstartad.
Det skulle kunna vara tillsatsluftsliden som kärvar. Eller termotidgivaren som ger fel värde. Eller luftmängdmätaren som kärvar. Eller styrtrycksventilen som är kass. Finns många delar i ett K-jet som påverkar gången. Men man brukar säkerställa att alla slangar är fräscha utan läckage först och främst.
 
6C871396-5971-4A1E-83E2-05EB1CCB6F94.jpeg
Det drar i hop sig till vinterförvaring, trist men nödvändigt.
”Mitt” vintergarage har precis sålts. Nya ägarna vill inte ha några privata inhyrare, bara företag...
Letar som en besatt efter nytt ställe!
Husbilen är ju 3.20m hög...
Finns ett ställe kvar nu. Men det är dyrt!
Får bita ihop, antar jag. Har redan börjat jaga inför nästa vinter!
 
”Mitt” vintergarage har precis sålts. Nya ägarna vill inte ha några privata inhyrare, bara företag...
Letar som en besatt efter nytt ställe!
Husbilen är ju 3.20m hög...
Finns ett ställe kvar nu. Men det är dyrt!
Får bita ihop, antar jag. Har redan börjat jaga inför nästa vinter!
Ska jag kolla ett varv här nere? Jag får inte in den själv, men har ett par idéer.
 
Finns en kallstartsventil på K-jet, min erfarenhet är att den brukar sluta fungera och det medför att bilen blir svårstartad.
Det skulle kunna vara tillsatsluftsliden som kärvar. Eller termotidgivaren som ger fel värde. Eller luftmängdmätaren som kärvar. Eller styrtrycksventilen som är kass. Finns många delar i ett K-jet som påverkar gången. Men man brukar säkerställa att alla slangar är fräscha utan läckage först och främst.
Ja verkar va en del som kan vara fel.
Är ju vinter snart ändå så finns tid att kolla. Annars lämnar nog farsan iväg den till nögon kunnig.
 
Tillbaka
Topp