• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Hej! På gränsen till tråkbilsfråga. Har fått erbjudande om att köpa en Audi A6 Allroad 3.0tdi 313 hk -13 som har gått ca 12000 mil för 220’. I princip all utrustning. En nära väns pappa som säljer som haft den sedan ny. Har tidigare kört A6 med mindre motorer och gillar verkligen bilen i sig. Nu till frågan, något att hålla utkik efter? Kostnader som kan tänkas uppstå? Försäkringen är relativt billig sett till andra bilar jag har i åtanke, 520, Touareg etc.

Vad köper man för bil med en budget på 300?
Kombi eller suv som rymmer barnvagn, barnstol osv. 4wd.
Har kollat på superb som känns trevlig från -16 men även a6/520 som dock känns lite tråkiga om man inte lägger till lite paket och går upp i pris (?).

Har kollat på superb som känns trevlig från -16 men även a6/520 som dock känns lite tråkiga om man inte lägger till lite paket och går upp i pris (?).
Beror ju helt på vad som är viktigt för dig. Om du tycker en 3-4 år gammal Skoda är trevlig men att Audi och BMW är trista förmodar jag att du vill ha så mycket utrustning som möjligt. Glöm då premiumtyskarna och Volvo med din budget och krav 4WD.
Vill du ha funktion och skiter i vad grannen tror om din privatekonomi köper du en Toyota RAV-4, eller en Subaru Forester el Outback. Eller en Skoda för den delen.

Beror ju helt på vad som är viktigt för dig. Om du tycker en 3-4 år gammal Skoda är trevlig men att Audi och BMW är trista förmodar jag att du vill ha så mycket utrustning som möjligt. Glöm då premiumtyskarna och Volvo med din budget och krav 4WD.
Vill du ha funktion och skiter i vad grannen tror om din privatekonomi köper du en Toyota RAV-4, eller en Subaru Forester el Outback. Eller en Skoda för den delen.
520 känns gammal och "enkel" med tex lilla skärmen och vanliga ratten. Samma med a6 utan paket medan skodan känns mer modern tycker jag.

Egentligen inga krav förutom bra size, 4wd, 300k. Är öppen för att kika runt på de alternativ som finns :)

Ursäkta tråkbilsfråga, men Tiguan? Någon som har, gillar eller ogillar?
Har inte kört den mer än en gång. Gillade den :)
Tycker den är snygg också även om den är så vanlig. Har en stance på vägen som ser bra ut. Välutrustade Tiguan's är riktigt najs!
Kan inte jämföra med någon modern SUV för jag har inte kört någon annan. But I like it :)

- En värdelös kommentar kanske men ville säga att jag gillar den :p

Hej! På gränsen till tråkbilsfråga. Har fått erbjudande om att köpa en Audi A6 Allroad 3.0tdi 313 hk -13 som har gått ca 12000 mil för 220’. I princip all utrustning. En nära väns pappa som säljer som haft den sedan ny. Har tidigare kört A6 med mindre motorer och gillar verkligen bilen i sig. Nu till frågan, något att hålla utkik efter? Kostnader som kan tänkas uppstå? Försäkringen är relativt billig sett till andra bilar jag har i åtanke, 520, Touareg etc.
Spontant låter det som ett bra pris.

Brorsan har en superb -17 med tre barn, känns som mycket bil för pengarna med tanke på utrustningen. Visst, "bara" 190hk men går ju att chippa med steg 1 eller 2. Tycker det är rätt fina estetiskt. Exempelbild.

i

190 hk i en VAG känns dessutom lite halvpigg, till skillnad från Volvo med samma hk.

Om du kan tänka dig Skoda så kanske Ford Mondeo kan vara något? Stor, hyfsat trevlig att köra och med vettiga driftskostnader. Ford brukar vara billiga att serva.
Skoda känns väl som mer bil för pengarna samt trevligare än Ford?
Även passat med typ 6k mil på mätaren och några år ryms inom budget. Känns också som ett bra val, har sett några med digitala mätaren inom budget vilket känns nytt och prisvärt?

Edit: har en 3-serie kombi idag som känns lite för liten med barn

Skoda känns väl som mer bil för pengarna samt trevligare än Ford?
Även passat med typ 6k mil på mätaren och några år ryms inom budget. Känns också som ett bra val, har sett några med digitala mätaren inom budget vilket känns nytt och prisvärt?

Edit: har en 3-serie kombi idag som känns lite för liten med barn
Jag hade en Mondeo som hyrbil häromveckan och blev positivt överraskad. Skulle säga att den är rätt jämförbar med Skoda, beroende på utförande såklart. Men det beror på vad man gillar.

Att välja Passat pga digital instrumentering känns lite felfokuserat om jag ska vara ärlig. Visst ser det fräscht ut men knappast något som spelar roll alls.

Jag hade en Mondeo som hyrbil häromveckan och blev positivt överraskad. Skulle säga att den är rätt jämförbar med Att välja Passat pga digital instrumentering känns lite felfokuserat om jag ska vara ärlig. Visst ser det fräscht ut men knappast något som spelar roll alls.

Absolut, menade mer att den känns väldigt modern och "ny" med digitala instrumentpanelen :)

190 hk i en VAG känns dessutom lite halvpigg, till skillnad från Volvo med samma hk.

Om du kan tänka dig Skoda så kanske Ford Mondeo kan vara något? Stor, hyfsat trevlig att köra och med vettiga driftskostnader. Ford brukar vara billiga att serva.

Nu säger detta inte mycket om just Mondeo, men kanske lite om Ford.
Hade en Ford Focus som hyrbil för några månader sedan, en diesel.
Mellan 1000-1400rpm vibrerade och rasslade hela instrumenteringen när man gasade.
Ljudsystemet hade totalt för mycket effekter i (lät bara Booom vid basen, som om någon dragit det till 11 fast det var på 0).
Farthållaren var rätt efterbliven (responstid som en 90 årig dam).

Jag blev föga imponerad. Finns mycket trevligare bilar i samma prisklass och jag tror detsamma gäller Mondeo.

Nu säger detta inte mycket om just Mondeo, men kanske lite om Ford.
Hade en Ford Focus som hyrbil för några månader sedan, en diesel.
Mellan 1000-1400rpm vibrerade och rasslade hela instrumenteringen när man gasade.
Ljudsystemet hade totalt för mycket effekter i (lät bara Booom vid basen, som om någon dragit det till 11 fast det var på 0).
Farthållaren var rätt efterbliven (responstid som en 90 årig dam).

Jag blev föga imponerad. Finns mycket trevligare bilar i samma prisklass och jag tror detsamma gäller Mondeo.
Jämförelsen Mondeo-Focus är ju lite som A6-Polo, men visst. Ford är ju inte premium direkt. Men det är inte någonting för under 300 lök. Att köpa en MB eller BMW löser nog den skallrande inredningen men det är ju en helt annan prisbild på service och rep.

Annars har jag sett att du har en schysst BMW som jag misstänker är fin i både inredning och stereo. ;)

Mondeo är en alldeles utmärkt bil i sin klass. Att man ser 1 Mondeo på 500 Passater i Sverige har med Fords svenska organisation att höra. Man har fel ÅF, fel lägen och fel erbjudanden. Men själva bilen är helt ok.

Mondeo är en alldeles utmärkt bil i sin klass. Att man ser 1 Mondeo på 500 Passater i Sverige har med Fords svenska organisation att höra. Man har fel ÅF, fel lägen och fel erbjudanden. Men själva bilen är helt ok.

Fast det är ju en bonus!!! Kul att inte köra omkring med likadan bil som alla andra. Skittråkigt!!! Ford har snygga frontar, i övrigt har jag inte så mycket kunskap om märket!

Provkörde en Mondeo innan jag bestämde mig för en omptima. Kan säga att jag inte blev imponerad... Upplevde den som trång och omodern. Då är jag positiv till Ford ska jag säga i grunden. Har ägt tre och planerade för en fjärde...

Ha den luftfjädring?

Tillbaka
Topp