• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

20190927_093951.jpg
Riktigt fin bil(d)!

Är det många som kommenterat att nya 1-serien är framhjulsdriven?
Känns "fel" med framhjulsdrift på BMW tycker jag. :bag:
Inte så mycket ändå. På en standardbil som denna så märker vanliga dödliga ingen skillnad.
Däremot uppskattar många den större kupén, så det har blivit lite omvänt det där ;)
Men det kommer alltid finnas de som tycker det är synd att man går från bakhjulsdriften.

Inte så mycket ändå. På en standardbil som denna så märker vanliga dödliga ingen skillnad.
Däremot uppskattar många den större kupén, så det har blivit lite omvänt det där ;)
Men det kommer alltid finnas de som tycker det är synd att man går från bakhjulsdriften.
Nej, det är väl sant att de flesta inte har koll på drivhjul. Fick en 1-serie av senaste generationen i två veckor när min Mini var på lagning i somras. Rätt trevlig bil om än lite ocharmig för min smak. Kände helt klart skillnad på drivhjulen dock, bakhjulsdrift är verkligen bättre i min bok även vid hyfsat normal körning. :)

Om någon i Skånetrakten är sugen på bankörning på Knutstorp så passar jag på att tipsa om den 11/10. Vill inte göra någon reklam så skriver inte företagsnamnet, men ”Driver training” den 11/10, går nog att hitta om man söker för att anmäla sig.

Halva dagen bankörning, med riktiga racingförare som instruktörer.
Andra halvan av dagen terrängkörning, landsväg med nya häftiga bilar, superstage (tävling, tidtagning) och lite annat smått och gott.

Riktigt kul dag! :D

Hur gammal är oljan?
Det är rekommenderat att byta till fräsch olja innan anställning.

Även rekommenderat att köra med någon bränslestabilisator med.

Jag kör med sta-bil stabilisator. Har även bytt olja i helgen.

Vintern är här nu, ställer av bilen ikväll om jag inte ångrar mig och kör en månad till. Den står i kompisens garage där den ska vila upp sig hela vintern. Ska på med täcke och i med laddare också bara :)

D0D4785F-C983-4E1C-9544-6202308199A3.jpeg

Senast ändrad:
Hur gammal är oljan?

+1
Byta olja/filter i samband med vinterförvaring och låt den stå till att det är dags att ta ut den igen (d.v.s. ingen tomgångsvarmkörning och sådär).
Så gör jag i alla fall - sen är det ungefär lika många åsikter om detta som det finns vinterförvarade bilar, men ändå! ;)

Hur gammal är oljan?

Även rekommenderat att köra med någon bränslestabilisator med.

Jag kör med sta-bil stabilisator. Har även bytt olja i helgen.

+1
Byta olja/filter i samband med vinterförvaring och låt den stå till att det är dags att ta ut den igen (d.v.s. ingen tomgångsvarmkörning och sådär).
Så gör jag i alla fall - sen är det ungefär lika många åsikter om detta som det finns vinterförvarade bilar, men ändå! ;)

Tack för tips! Oljan är från när bilen hämtades ut ny i våras. Finns som vanligt en miljard tips och åsikter på internet. Funderar på om det inte är minst lika bra att göra en oljeservice direkt efter vintervilan istället :)

Tankade också fulltank precis innan så det inte ska finnas plats för massa vatten och annat i tanken. Garaget är uppvärmt till plusgrader så borde inte bli så mycket kondens.

Tack för tips! Oljan är från när bilen hämtades ut ny i våras. Finns som vanligt en miljard tips och åsikter på internet. Funderar på om det inte är minst lika bra att göra en oljeservice direkt efter vintervilan istället :)

Tankade också fulltank precis innan så det inte ska finnas plats för massa vatten och annat i tanken. Garaget är uppvärmt till plusgrader så borde inte bli så mycket kondens.

Ja, fulltank är givet.
Likaså är det vettigt att palla upp så att däcken inte blir platta.
Kör hjuldollys själv eftersom jag tycker att det är smidigt att kunna flytta runt lite om det behövs.
Snåltipset är väl annars att fylla på med högre tyck i däcken.

Tror faktiskt att det är bäst att göra innan vintervila.
Det känns som att man spolar bort det mesta av småpartiklar som annars känns som att de gärna lägger sig där de inte ska.

Men som sagt - gott om olika idéer kring detta.

• Like
Reactions: LS
Jag måste ha en kombi (helst SUV) och laddhybrid, funkar inte med policyn avseende det senare annars. Måste hitta något under 570 Tkr omgående.
31% antar jag är via ramavtal?
Jag citerar mig själv. Det blev lite andra förutsättningar än jag hade räknat med då det nya obskyra mätvärdet TCO skulle användas istället för det jag är van vid, prisbasbelopp.

Oavsett, jag är väldigt nöjd eftersom finansbolaget i mitt tycke kraftigt snedvrider konkurrensen till fördel för Volvo, antagligen då det finns "bakbonusar" plus att restvärdet efter 36 månader är brutalt bättre jämfört alla andra konkurrenter. Och eftersom restvärdet är det enskilt största faktorn för beräknande av TCO (förutom bilpriset såklart) så blev det en mycket fin Volvohybrid. Stor också.

En fråga, då jag var tvungen att pruta bort solfilm, vilket företag i Stockholm är duktiga på att efterhandsmontera solfilm?

Jag citerar mig själv. Det blev lite andra förutsättningar än jag hade räknat med då det nya obskyra mätvärdet TCO skulle användas istället för det jag är van vid, prisbasbelopp.

Oavsett, jag är väldigt nöjd eftersom finansbolaget i mitt tycke kraftigt snedvrider konkurrensen till fördel för Volvo, antagligen då det finns "bakbonusar" plus att restvärdet efter 36 månader är brutalt bättre jämfört alla andra konkurrenter. Och eftersom restvärdet är det enskilt största faktorn för beräknande av TCO (förutom bilpriset såklart) så blev det en mycket fin Volvohybrid. Stor också.

En fråga, då jag var tvungen att pruta bort solfilm, vilket företag i Stockholm är duktiga på att efterhandsmontera solfilm?

Jag har varit väldigt nöjd med Solfilmscenter Stockholm, ligger på Arenavägen vid globen.

Vad blev det för nåt?

Det blev en XC90 T8. Har idag en XC90 D5 som jag varit oerhört nöjd med, den klart bästa bil jag haft sett till mina behov, storlek, komfort, 7-sits, bekvämligheter osv.
Finansbolaget sätter väldigt förmånliga restvärden på just Volvo och extra på hybriderna. Det är iaf min tolkning. Jämfört med en X5 45e för samma peng så var jag inte ens i närheten av att komma till skott med exakt samma offertpris.

Tillbaka
Topp