• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Någon som vet om man kan göra avdrag för resor med privatbil även om man har en tjänstebil? Eller räknas det automatiskt som att jag gör alla resor till jobbet med tjänstebilen?
 
Det kan man absolut göra (om du menar förmånsbil), men inte med lika mkt som om du kör privat bil
https://www.skatteverket.se/privat/...vdrag.4.515a6be615c637b9aa410f71.html#!/start
Jag kanske måste vara tydligare. Jag har två bilar, en privat och en tjänstebil. Kan jag göra olika avdrag (samma beskattningsår) beroende på vilken bil jag kört den dagen? Eller måste alla avdrag räknas på samma sätt så att säga. Jag vill ju inte köra 6.50kr i avdrag om jag har möjlighet till 18,5kr om jag tog privatbilen.

Att jag frågar är för att detta typiskt känns som en situation där det skulle kunna finnas en schablonregel i stil med "om du har tjänstebil så antas du automatiskt ha använt den till jobbet" eller motsv.
 
Jag kanske måste vara tydligare. Jag har två bilar, en privat och en tjänstebil. Kan jag göra olika avdrag (samma beskattningsår) beroende på vilken bil jag kört den dagen? Eller måste alla avdrag räknas på samma sätt så att säga. Jag vill ju inte köra 6.50kr i avdrag om jag har möjlighet till 18,5kr om jag tog privatbilen.

Att jag frågar är för att detta typiskt känns som en situation där det skulle kunna finnas en schablonregel i stil med "om du har tjänstebil så antas du automatiskt ha använt den till jobbet" eller motsv.

Hmmm, vågar jag inte svara på.
 
Köpte ett medlemskap iaf så vet man att man är inbjuden, syns säkert i sommar :)

Ta och kolla villkoren på If’s försäkring också. Om det inte ändrats så är det If som ligger bakom Porsche försäkringen och VAG’s märkesförsäkringar. Har inte fördjupat mig i det senaste åren.

Skulle inte hänga upp mig på märkesförsäkringarna ärligt talat. Läs mellan raderna på villkoren så förstår du nog.

Har det inte ändrats så gäller Porscheförsäkring/If på PCS banmöten med en förhöjd självrisk. I övrigt är man oförsäkrad på bana utom på de saker som inte går att friskriver sig från.

PCS har välorganiserade banmöten. Kör man med sunt förnuft och respekt och hänsyn för varandra så ska det mycket till för att det ska hända något.

För egen del så lägger jag igen vikt huruvida bil/mc försäkring gäller på bana. När det gällde mc drog försäkringsbolagen öronen åt sig redan på tidigt 2000- tal och på bilsidan för ca 10 år sedan efter några uppmärksammade incidenter där bandeltagarna använde försäkringsbolagen som ”sponsorer” där de kunde plocka ut nya GT3or bildligt talat. Kan inte klandra bolagen där. På bana ger man sig ut på egen risk. Se till att ha en personlig olycksfallsförsäkring som gäller vid den typen av aktiviteter. Det är inte helt självklart att de gäller, precis som vid skidåkning och andra riskhobbys.
 
Senast ändrad:
thumb_american-flag-shotgun-guy-youtube-53446906.png
 
Någon här inne som kör VW Arteon?
Riktigt snygg bil tycker jag med har extremt svårt att rättigfärda så mycket pengar på en vardagsbil...
Men behöver något som åtminstånde fungerar...

Vad finns det annars för bra sedaner? Absolut ingen kombi.
Behöver vara sköna stolar, tyst kupé, bra stereo, dragkrok, runt 200hk diesel.
 
Någon här inne som kör VW Arteon?
Riktigt snygg bil tycker jag med har extremt svårt att rättigfärda så mycket pengar på en vardagsbil...
Men behöver något som åtminstånde fungerar...

Vad finns det annars för bra sedaner? Absolut ingen kombi.
Behöver vara sköna stolar, tyst kupé, bra stereo, dragkrok, runt 200hk diesel.
En kollega har en, den är helt ok men inget speciellt. En hel del knasiga elfel på den, tyvärr.

Jag ser inga uppenbara fördelar jämfört med Passat, i den prisklassen hade jag nog hellre valt Volvo s90 eller Mercedes E-klass
 
En kollega har en, den är helt ok men inget speciellt. En hel del knasiga elfel på den, tyvärr.

Jag ser inga uppenbara fördelar jämfört med Passat, i den prisklassen hade jag nog hellre valt Volvo s90 eller Mercedes E-klass

Trist med elfel...

Vanlig passat är lite tråkig. Man kan ju inte vara lika tråkig som alla andra...
Mercedes går fetbort pga ett obotligt avsky mot dom från min sida.
S90 hatade jag. FUL! Och ju mer tiden går desto mer tycker jag om utseendet på den... Den verkar rätt ombonad och mysig att köra, inte grå och tråkig som likvärdiga tyskar.
 
Någon här inne som kör VW Arteon?
Riktigt snygg bil tycker jag med har extremt svårt att rättigfärda så mycket pengar på en vardagsbil...
Men behöver något som åtminstånde fungerar...

Vad finns det annars för bra sedaner? Absolut ingen kombi.
Behöver vara sköna stolar, tyst kupé, bra stereo, dragkrok, runt 200hk diesel.
Flera kollegor har den. Alla är tämligen nöjda och älskar hur den ser ut och att den är så praktisk trots utseendet. Men den känns som en Passat att köra och ser ut som en Passat invändigt, om det skulle vara ett problem för dig. Jag körde dock Passat tidigare och det är en alldeles utmärkt bil på nästan alla sätt. Jag ogillade dock DSG6 lådan. Nya 7vxl DSG lådan är bättre. Vet inte exakt vilken som sitter i Arteon, aldrig kört någon själv. Den var dock med i offertrundan för sista leasingen, så pass aktuell kändes den.
 
F1DEC403-2585-4469-A63B-9B4848276251.jpeg

är dödstrött på höst/vinter/skitväder...
Kan det bli vår nu?

Köp en uppsättning vinterdäck eller kör dagar där vädret tillåter det på sommardäck.

911 är grym på vintern. Roligare att köra än många andra bilar på vinterväglag. Ingen kommer att tacka dig för att du inte använder bilen den dagen du säljer den och man kan inte ta med den i graven.
 
Köp en uppsättning vinterdäck eller kör dagar där vädret tillåter det på sommardäck.
911 är grym på vintern. Roligare att köra än många andra bilar på vinterväglag. Ingen kommer att tacka dig för att du inte använder bilen den dagen du säljer den och man kan inte ta med den i graven.

Nyrekondad i väntan på stenskottsfoliering. Annars hade jag inte varit så svår :)
 
Ser att många har roliga bilar för sommarmånaderna.
Finns det fler ”roliga” bilar som ni kör året runt?
Här i Norrland där vi har för lång vinter har jag fastnat för en RS3:a.
Perfekt åretrunt bil, som dessutom har fabriksmonterad bensinvärmare i efterskott.
8F08ADA1-BEC0-4D7F-8EF3-0E98A72057A4.jpeg
 
Köp en uppsättning vinterdäck eller kör dagar där vädret tillåter det på sommardäck.

911 är grym på vintern. Roligare att köra än många andra bilar på vinterväglag. Ingen kommer att tacka dig för att du inte använder bilen den dagen du säljer den och man kan inte ta med den i graven.

Håller med, kan väl köpa att man inte plockar ut en rostbenägen gammelelva i salt och slask. Men en modern, relativt rostskyddad bil ser jag ingen vits med att låta stå.
 
Bra beslut. Även om bilen definitivt "tål" det så slits ju lacken enormt mycket mer vintertid. Trist med en prickig bil efter ett par år.

Det är skillnad på vinterköra och vinterköra. Hade inte tvekat att ha en uppsättning vinterdäck på en modern Porsche och använda den året runt och jag kan lova att det knappt kommer att synas att den har varit körd på vintern. Allt handlar om hur man kör och hur man håller efter den. Betydligt sämre bilar än 911 har körts året runt i många år och det har inte synts.

Får man stenskott kan man alltid lacka om och byta ruta. Även bilar körda på sommaren i hög fart på Autobahn och bandagar etc blir blästrade. Det hör till den typen av bil.

Håller med, kan väl köpa att man inte plockar ut en rostbenägen gammelelva i salt och slask. Men en modern, relativt rostskyddad bil ser jag ingen vits med att låta stå.

Även en klassisk 911 kan vara rolig att plocka ut med vinterdäck om väderförhållandena tillåter det. Men där kan jag mer förstå att man kanske låter bli. En modern Porsche kan jag inte förstå att man inte använder året runt. Binder mycket kapital, värdeminskning, övriga ägandekostnader samt att de faktiskt är bekväma och praktiska för att vara sportbilar. Dessutom byggda för att köras året runt i tusentals exemplar.
 
Det är skillnad på vinterköra och vinterköra. Hade inte tvekat att ha en uppsättning vinterdäck på en modern Porsche och använda den året runt och jag kan lova att det knappt kommer att synas att den har varit körd på vintern. Allt handlar om hur man kör och hur man håller efter den. Betydligt sämre bilar än 911 har körts året runt i många år och det har inte synts.

Får man stenskott kan man alltid lacka om och byta ruta. Även bilar körda på sommaren i hög fart på Autobahn och bandagar etc blir blästrade. Det hör till den typen av bil.
Fast det beror rätt mycket på. Stenskott hamnar på andra ställen än rutan också så att säga. Det beror väldigt mycket på vilka vägar man kör på. Inte en chans att du kör bilen i Stockholm där jag bor utan att bilen ser ut som att nån kastat en näve grus på den efter några veckors körning.
 
Fast det beror rätt mycket på. Stenskott hamnar på andra ställen än rutan också så att säga. Det beror väldigt mycket på vilka vägar man kör på. Inte en chans att du kör bilen i Stockholm där jag bor utan att bilen ser ut som att nån kastat en näve grus på den efter några veckors körning.

Givetvis beror det på var i landet man bor. Södra Sverige har barmark i princip hela vintern med några få undantag. Kör man inte sena kvällar och tidiga morgnar så kan man köra sommardäck året runt om bilen kan stå de dagarna det råder vinterväglag.

Uppe i Norrland hade jag kört t om en klassisk 911 vintertid på de osaltade vintervägarna som fortfarande finns. Varför inte få den erfarenheten också. Livet är för kort för att spara bilen till nästa ägare. Man kan renovera och hålla efter bilen om man nu planerar att ha kvar den en livstid.

Finns säkert dagar i Stockholm vintertid där man kan köra sin 911 på vintern lite sporadiskt.

Det är oundvikligt att gå stenskott på en 911 över tid. Bara ta ut bilen första dagen på våren så sitter ett stenskott i huven eller rutan. Det är bara slumpen som avgör.

Man kan hålla avstånd till framförvarande och klara sig rätt bra.
 
Ser att många har roliga bilar för sommarmånaderna.
Finns det fler ”roliga” bilar som ni kör året runt?
Här i Norrland där vi har för lång vinter har jag fastnat för en RS3:a.
Perfekt åretrunt bil, som dessutom har fabriksmonterad bensinvärmare i efterskott.
8F08ADA1-BEC0-4D7F-8EF3-0E98A72057A4.jpeg
Bra val!
Kör sedanversionen, la på vinterhjulen för några veckor sedan :)

Hoppas på lite mer snö än förra året för då fick jag inte riktigt möjlighet att se vad quattron gick för..
 
Flera kollegor har den. Alla är tämligen nöjda och älskar hur den ser ut och att den är så praktisk trots utseendet. Men den känns som en Passat att köra och ser ut som en Passat invändigt, om det skulle vara ett problem för dig. Jag körde dock Passat tidigare och det är en alldeles utmärkt bil på nästan alla sätt. Jag ogillade dock DSG6 lådan. Nya 7vxl DSG lådan är bättre. Vet inte exakt vilken som sitter i Arteon, aldrig kört någon själv. Den var dock med i offertrundan för sista leasingen, så pass aktuell kändes den.

Har du någon koll på nya Golfkombin? Finns inte mycket info. VW säljaren hade ingen koll.

Vill egentligen ha Tiguan, men behöver större bagage.
 
Senast ändrad:
Har du någon koll på nya Golfkombin? Finns inte mycket info. VW säljaren hade ingen koll.

Vill egentligen ha Tiguan, men behöver större bagage.
Pratar du om den nya generation som presenteras internationellt precis? Där finns ingen kombi än, räkna med några månader minst innan den visas och en bit ytterligare innan den blir beställningsbar i Sverige. Skulle inte hoppas på den bilen på svensk mark närmaste året.
 
Pratar du om den nya generation som presenteras internationellt precis? Där finns ingen kombi än, räkna med några månader minst innan den visas och en bit ytterligare innan den blir beställningsbar i Sverige. Skulle inte hoppas på den bilen på svensk mark närmaste året.

Hrm okej. Vår leasing går ut i april. Hade hoppats kunna plocka ut en gen 8 tills dess. Antar vi får förlänga nuvarande avtal.
 
Verkar vara något riktigt tokigt med min mammas leasing-Golf. TSI, 110hk (tror jag). Den har under en tid känts lite velig när man startat den och när start/stopp ska sätta igång bilen har den ibland inte startat alls trots att systemet gjort flera tändningsförsök, så att man fått starta manuellt via tändningslåset. Verkstadstid ska bokas in men nu har det blivit mycket värre; nu får man knappt någon gasrespons, den gör typ 60kmh, motorlampan blinkar i gult, det står EPC i gult och det står ”Fel Start-Stopp”. Känns som att den går på 3 cyl också. Antar att den går in i limp-home. Någon som känner igen detta? @alfgren ?
 
Tillbaka
Topp