• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

+1!
Saknar känslan bilen förmedlar i nyckeln genom din hand vidare till hjärtat när du tex ska starta en BMW rak 6:a ala E39 i minus 10... eller varför inte få njuta 540 e34:ans startmotor vibrera märgen din!

plastkort och start knapp wtf!?
Var ju länge sedan vi hade mekaniska tändningslås. Nu springer vi bara runt med nyckelknippan ändå :/
 
Har BMW gjort något för att öka säkerheten på dessa jämfört med "vanliga" keyless?


+1
Sen min bil blev snodd är jag anti mot all form av keyless..
Utan att veta så tror jag NFC tekniken är säkrare och svårare att kopiera. Den sänder mkt kortare än en vanlig nyckel som går på radiovågor(antar jag) och därför svår att fånga dessutom.
 
Jag gillar riktiga nycklar (har nycklarna fjärrkontroll kan jag acceptera detta) till min bil...men jag kanske är en utdöende art?
Jag vill inte definitivt inte ha ha ett klumpigt kort i kreditkortsstorlek hängande på nyckelklippan! Men jag kanske är ensam om denna känsla?
Ibland är det inte som att utvecklingen av tekniken förbättrar...:confused:
Detta är vad jag har ju nu, fungerar alldeles utmärkt, ryms i fickan, och låser upp och startar bilen:
VALET KEY.jpg
Fina! Samma som till min och tjejens första gemensamma bil - en Ford Fiesta från 95. ;)
 
+1!
Saknar känslan bilen förmedlar i nyckeln genom din hand vidare till hjärtat när du tex ska starta en BMW rak 6:a ala E39 i minus 10... eller varför inte få njuta av 540 e34:a startmotor vibrera märgen din!
plastkort och start knapp wtf!?
Håller med dig! Nyckeln förmedlar en viss mekanisk känsla att man som förare faktiskt bidrar till att starta bilen. Har svårt att se att ett kort eller andra lösningar ger en upplevelse liknande detta!
 
Härligt att man som Jaguarägare får känna på den exklusiva känslan hur det var att vara en Fiestaägare i mitten av nittiotalet:)!
EDIT: Tyvärr var det nog uppsättningen av nycklar på min förra Jaguar. Min nuvarande modell har ledsamt nog inte den exklusiva Fiestalooken! Men jag kan fortfarande trösta mig med att jag har en riktigt nyckel i stället för kort eller annat trams!
 
Senast ändrad:
https://online.auktionsverket.se/live/fordon/

Det verkar inte som det:D
Ett objekt som kom upp i utrop, hur många såldes? Ucars FTW.

Om jag räknat rätt så såldes arton av dem.
Tvivlar på att Stockholms Auktionsverk kommer att slå på stora trumman om att 18 av 109 fordon såldes - och att bara ett av dem överträffade utrop.
Var inte där för att köpa, utan mest för att se hela debaclet.

Jag tror att det gått till så att SAV vill bli (än mer) ansett auktionsverk och då är det så klart inte fel med en bilauktion.
Men det är så klart både dyrt och besvärligt att samla in "lösa" entusiastbilar att auktionera ut, så när någon från SAV/Lauritz råkade köpa en bil av Ucars togs frågan upp... "Ni har ju en massa bilar här - vi ska inte hålla en auktion då?".
På pappret en hyggligt rimlig idé.
Däremot glömde SAV nånstans längs resans gång att man faktiskt är ett auktionsverk med värderare och litade helt på Ucars värdering av bilarna. Att bilarna legat osålda på Blocket i både ett, två och tre år till samma priser var det ingen som brydde sig om. Då dessutom oprutade och med någorlunda garantier (hur mycket dessa nu är värda på just Ucars).

Var man på plats så var det också hyggligt uppenbart att många av bilarna hade landet betydligt lägre i slutbud om man bara ser till riktiga bud.
 
Om jag räknat rätt så såldes arton av dem.
Tvivlar på att Stockholms Auktionsverk kommer att slå på stora trumman om att 18 av 109 fordon såldes - och att bara ett av dem överträffade utrop.
Var inte där för att köpa, utan mest för att se hela debaclet.

Jag tror att det gått till så att SAV vill bli (än mer) ansett auktionsverk och då är det så klart inte fel med en bilauktion.
Men det är så klart både dyrt och besvärligt att samla in "lösa" entusiastbilar att auktionera ut, så när någon från SAV/Lauritz råkade köpa en bil av Ucars togs frågan upp... "Ni har ju en massa bilar här - vi ska inte hålla en auktion då?".
På pappret en hyggligt rimlig idé.
Däremot glömde SAV nånstans längs resans gång att man faktiskt är ett auktionsverk med värderare och litade helt på Ucars värdering av bilarna. Att bilarna legat osålda på Blocket i både ett, två och tre år till samma priser var det ingen som brydde sig om. Då dessutom oprutade och med någorlunda garantier (hur mycket dessa nu är värda på just Ucars).

Var man på plats så var det också hyggligt uppenbart att många av bilarna hade landet betydligt lägre i slutbud om man bara ser till riktiga bud.
Vad hände med volvo pv?
upload_2019-12-16_8-33-31.png

https://online.auktionsverket.se/1912/706980-100-volvo-pv-444a-1947/
 
Det var några objekt jag hade spanat in på UCARS-auktionen men jag fegade ur.

För några månader sedan tittade jag på denna bil;

https://online.auktionsverket.se/1912/708816-44-jaguar-xjs-cab-1988/

Den var då, och är antagligen även nu, i ett bedrövligt skick. Jag vet inte var jag ska börja men den hade otaliga elfel, gick dåligt, sliten inredning, bucklor i karossen, rost, dålig lack, bristfällig historik ("en jävligt duktig kille har servat den, men jag har inga kvitton, och han satte i fel fjädrar vid senaste service, så nu lutar den....men det är ju lätt fixat"). Jag värderade den då till 80-100.000kr en bra dag, UCAR gick ut hårt med 349.000kr om jag minns rätt.

Även om de kanske fixat de värsta felen är det fortfarande en ganska dålig bil, och det begärda priset är ju helt fel, så mycket är inte ens XJS i absolut perfekt skick värd.
 
Det var några objekt jag hade spanat in på UCARS-auktionen men jag fegade ur.

För några månader sedan tittade jag på denna bil;

https://online.auktionsverket.se/1912/708816-44-jaguar-xjs-cab-1988/

Den var då, och är antagligen även nu, i ett bedrövligt skick. Jag vet inte var jag ska börja men den hade otaliga elfel, gick dåligt, sliten inredning, bucklor i karossen, rost, dålig lack, bristfällig historik ("en jävligt duktig kille har servat den, men jag har inga kvitton, och han satte i fel fjädrar vid senaste service, så nu lutar den....men det är ju lätt fixat"). Jag värderade den då till 80-100.000kr en bra dag, UCAR gick ut hårt med 349.000kr om jag minns rätt.

Även om de kanske fixat de värsta felen är det fortfarande en ganska dålig bil, och det begärda priset är ju helt fel, så mycket är inte ens XJS i absolut perfekt skick värd.

Risiga bilar överlag.
Nedan en lackbättring som anstår en Ferrari (råkat polera igenom lacken och därefter bättrat medelst nagellack??) och säte i den BMW 850i som faktiskt såldes (165.000 kr + avgift).

6379330C-F3C5-43AF-92D4-F9B1142860EA.jpeg



EDD9C887-352E-4E1E-8AFC-1515C0C5459C.jpeg
 
Hela auktionen känns märklig, massor av spännande bilar men tiden är ju helt fel (Bokslut? Likviditetskris?) och om man på allvar vill sälja bilarna får man väl genomföra en mer seriös annonsering med utförligare beskrivning av bilarna?

Ni/du som var på plats, hur var stämningen? Var det mycket folk?
 
Hela auktionen känns märklig, massor av spännande bilar men tiden är ju helt fel (Bokslut? Likviditetskris?) och om man på allvar vill sälja bilarna får man väl genomföra en mer seriös annonsering med utförligare beskrivning av bilarna?

Ni/du som var på plats, hur var stämningen? Var det mycket folk?

Svårt att säga...
Skulle tippa på att det var runt hundra pers då auktionen drog igång (inräknat tiotalet från Ucars och nästan lika många från SAV). När jag lämnade, tiotalet rop innan sista, så var det en hel del som hunnit förekomma mig.
Inga köpare på plats (mig inkluderat, så det har jag svårt att säga så mycket om). Endast en av bilarna blev såld på plats, men uppnådde då ej accept.
Bortsett från detta så var auktionen också rejält tafatt skött. Kändes inte som om någon var särskilt bekväm i sin sits (auktionsförättare som själv knappade in slutpris och kundnummer, misskommunikation med telefonbudare, etc).

Kan säkert vara något bokslutstänk bakom det, men jag vidhåller att det känns som SAV gick ur det som en större förlorare än Ucars.
De verkar ju ändå ha nån konstig affärsidé om att sitta på bilarna i all evinnerlig evighet, så vad gör det då om de stannar i lager ett par år till?
 
För övrigt...
Det var först när jag var på auktionen som jag blev varse att det endast var 12,5% avgift.
Hade ändå letat lite halvhjärtat innan auktionen, men inte lyckats se att SAV gjorde avsteg från sina vanliga 22,5%. Ändå en viss skillnad i pengar när man säljer bilar som ligger runtomkring halvmiljonen.
 
Om jag räknat rätt så såldes arton av dem.
Tvivlar på att Stockholms Auktionsverk kommer att slå på stora trumman om att 18 av 109 fordon såldes - och att bara ett av dem överträffade utrop.
Var inte där för att köpa, utan mest för att se hela debaclet.

Jag tror att det gått till så att SAV vill bli (än mer) ansett auktionsverk och då är det så klart inte fel med en bilauktion.
Men det är så klart både dyrt och besvärligt att samla in "lösa" entusiastbilar att auktionera ut, så när någon från SAV/Lauritz råkade köpa en bil av Ucars togs frågan upp... "Ni har ju en massa bilar här - vi ska inte hålla en auktion då?".
På pappret en hyggligt rimlig idé.
Däremot glömde SAV nånstans längs resans gång att man faktiskt är ett auktionsverk med värderare och litade helt på Ucars värdering av bilarna. Att bilarna legat osålda på Blocket i både ett, två och tre år till samma priser var det ingen som brydde sig om. Då dessutom oprutade och med någorlunda garantier (hur mycket dessa nu är värda på just Ucars).

Var man på plats så var det också hyggligt uppenbart att många av bilarna hade landet betydligt lägre i slutbud om man bara ser till riktiga bud.
Är inte insatt öht, men känslan är precis som du skriver, någon hos Ucars har lyckats sälja in konceptet hos fel person på SAV. Tror också att SAV är den stora förloraren. Ucars kanske får iväg några långliggare i närheten av utrop så här efter auktionen.
 
Hoppar in lite här med en fråga. Har fått en mindre parkeringsskada på stötfångare bak. Den är i plast och det finns lite färglämningar efter motpartens bil. Kan jag testa att ta bort färgen med en Clay bar? Har ingen erfarenhet av rubbing och poserande av bilar.
Inser nu att det blev i fel tråd. Tar med mig frågan till bilvårdstråden. Sorry!
 
Senast ändrad:
Hade oerhört gärna haft en R32 som praktisk entusiastbil men alla är tamig*** ruttna vid det här laget. Rost, rost, rost överallt.
 
Tillbaka
Topp