• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har en kompis som är på forumet som fått både rabatt och blivit erbjuden hos flera åf.
Det ska byggas förhållandevis många bilar i relation till hur många m2or som säljs. Sen får du gärna försöka hålla liv i hypen:)
Vissa ÅF hävdar stenhårt att 718 gt4an inte går att köpa också

Apropå nya 718 med 4-liters-snurran så undrar jag lite vad vi tror händer med andrahandspriserna för gamla 718 S och GTS med Subaru-motorn?
Jag och en kompis spekulerade i våras om att det nog bara var en tidsfråga innan man dumpar turbo-fyran och att en 718 med 4:a kanske kan vara det sämsta Porsche-köpet.

Jag var lite sugen på en 718 GTS men klarade inte av motorljudet. Men skulle å andra sidan kunna stå ut till rätt pris då bilen i övrigt är väldigt bra.
 
Grattis!
Lär vara en riktigt kul och kapabel bil även om den är ganska dyr.
Vilken färg och utrustning satsade du på?

Saknar ibland min gamla "vanilla" M2 jag hade för ett par år sedan.
Väldigt mysig bil :)

Svart med guldfärgade hjul.
Keramiska var i stort sett enda jag valde till som inte är standard.
 
Prövade en F-type S idag. Kul bil som är känd för att ha ett motorljud som är större än den lilla 6:a som sitter i den. Blev inte besviken på ljudet, men - trots 380hk känns den slöare än både M2 och Cayman som jag haft tidigare. M2:an har förvisso rätt mkt bättre vrid. Vidare, styrningen kändes slapp och allt annat än sportbilskänsla.

37CC4712-61E6-46D1-9A24-FA38D08DC9CD.jpeg


Väntar in M2CS som ska bli riktigt vass, alternativt en 991.2 (de börjar droppa i pris).

Förslag på annan rolig coupé runt 350-500hk?

Trist att höra.
Jag har själv sneglat på en sån då de är så satans snygga men är inte förvånad över ditt omdömme.
Har själv haft M2 och kört några Cayman och jag tror man blir lite besviken med de referenserna.

Jag är också sugen på 991.2 men de är utanför min budget för närvarande då man måste ha en S för att ha något sånär roligt blir det rätt dyrt.

För egen del slutade det med Corvette C7 så länge.
Blev så positivt överraskad av den efter provkörning att jag nära nog blivit en GM-fanboy :)

Behöver du inte baksäte så är den absolut värd att provköra.
 
det återstår att se, innan sommaren enligt appen.

Jobbig att vänta :/
När jag beställde min M2 så var det typ några veckor efter den blev beställningsbar och jag fick vänta nästan 12 månader.
Det var iofs annat läge och M2 kostade inte mer än 500-600K med en bra rabatt så det sålde ju som smör.

Vet du hur många CS Sverige får tilldelade?
 
Jobbig att vänta :/
När jag beställde min M2 så var det typ några veckor efter den blev beställningsbar och jag fick vänta nästan 12 månader.
Det var iofs annat läge och M2 kostade inte mer än 500-600K med en bra rabatt så det sålde ju som smör.

Vet du hur många CS Sverige får tilldelade?


Sverige ska få 55st och det var 450 förbokningar.
 
Du tänker på lazer-lights? utöver själva funktionen så är de rätt snygga :D
attachment.php


attachment.php



Funderar på följande fälgar i 19" i Satin bronze, kommer dock inte sitta lika tjockt på min då jag inte kommer sänka eller köra på 10"+ bredd bak. Har M-adaptive dämpning som skall sänka 10mm(oklart om så är fallet på 330e), ser ändå ut som en SUV
FFR1-Matt-1.jpg

58444601_1504488403020240_566269082672824320_o.jpg

Dåligt förklarat av mig men laser ligt är nice. Är ju laser ju! :D
Tänkte med på splitters, canadrs och difusor. Då är fina fälgar, en sänkning och spacers så mycket mer värt det. Hatar kebabräsers som har splitters men rullar fortfarande runt på OEM 16" som sitter en kilometer in i hjulhusen... (alltså min bil för stunden minus splitters..:facepalm:)
 
Kebab... Not so much
Enda skillnaden på bilen nedan är färgen på grillen (det gråa, kommer köra på svart) i grillen, extra insatser vid sidorna av kofångaren fram) och att det är en 340i med andra ändrör.

Annars så är det de delar jag nämnde :)

754424D1-942D-4C24-BB0A-4C3D902D92BE.jpeg.jpg
C938B1DF-DCEE-4925-8ECA-B0859749F181.jpeg.jpg


Dåligt förklarat av mig men laser ligt är nice. Är ju laser ju! :D
Tänkte med på splitters, canadrs och difusor. Då är fina fälgar, en sänkning och spacers så mycket mer värt det. Hatar kebabräsers som har splitters men rullar fortfarande runt på OEM 16" som sitter en kilometer in i hjulhusen... (alltså min bil för stunden minus splitters..:facepalm:)
 
Senast ändrad:
Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D
 
Du tänker på lazer-lights? utöver själva funktionen så är de rätt snygga :D
attachment.php


attachment.php



Funderar på följande fälgar i 19" i Satin bronze, kommer dock inte sitta lika tjockt på min då jag inte kommer sänka eller köra på 10"+ bredd bak. Har M-adaptive dämpning som skall sänka 10mm(oklart om så är fallet på 330e), ser ändå ut som en SUV
FFR1-Matt-1.jpg

58444601_1504488403020240_566269082672824320_o.jpg

Lazer *dreggel* S**tan i gatan va snygga! Kommande har endast Matrix :( Förvisso FULL LED men inga lasrar här inte :mad:
319BFAA5-D369-46ED-B3E9-11C335F5A49C.jpeg
 
Senast ändrad:
Trist att höra.
Jag har själv sneglat på en sån då de är så satans snygga men är inte förvånad över ditt omdömme.
Har själv haft M2 och kört några Cayman och jag tror man blir lite besviken med de referenserna.

Jag är också sugen på 991.2 men de är utanför min budget för närvarande då man måste ha en S för att ha något sånär roligt blir det rätt dyrt.

För egen del slutade det med Corvette C7 så länge.
Blev så positivt överraskad av den efter provkörning att jag nära nog blivit en GM-fanboy :)

Behöver du inte baksäte så är den absolut värd att provköra.
992S är ju ruskigt snabb, men även 992base är ju väldigt snabb. Skulle dock gissa att en 992S står sig bättre i andrahand.

C7 är för övrigt rätt cool, känns prisvärd nu när nya C8 kommit ut (dock inte till Sverige än).
 
Kebab... Not so much
Enda skillnaden på bilen nedan är färgen (det gråa, kommer köra på svart) i grillen, extra insatser vid sidorna av kofångaren fram) och att det är en 340i med andra ändrör.

Annars så är det de delar jag nämnde :)

754424D1-942D-4C24-BB0A-4C3D902D92BE.jpeg.jpg
C938B1DF-DCEE-4925-8ECA-B0859749F181.jpeg.jpg
Tveksamt om de där detaljerna är nån förbättring mot din. Blir så mycket olika vinklar, material och linjer på en gång. Mvh Gubbe
 
Senast ändrad:
Kollade du något på 718 Cayman GT4, 718 Spyder, nya Cayman/Boxster GTS, Renault Alpine A110S, 992 Carrera 4 GTS, lätt beggad GT3. Sen kanske du har fått en bra deal på M2:an men ändå :D

Som körmaskin så ligger väl ovan nämnda bilar i samma kategori som M2 CS.

Svart med guldfärgade hjul.
Keramiska var i stort sett enda jag valde till som inte är standard.
 
Senast ändrad:
Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D

Välkommen!
Känner igen din bil (och nickname) fråm Garaget.org.
Kul att du hittat hit! Vad kör du för klockor då? :cigar:
 
Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D

Har blir det klart pluspoang for mycket orginal motorrum.
Ratt ACDelco batteri.
Ratt slanglammor.
Ratt markning pa slangar.
Det enda jag inte kan lasa ar datummarkning pa tandkablarna,men nar resten ser sa ratt ut gissar jag att dessa ocksa stammer
Korrekta GoodYear Polyglass dack
Det ovanliga optionet Strato-Ease Headrests
RPO Z67 Inredning (om jag inte har fel?)

Men ar osaker pa om det ar orginal huvudbromcylinder,och om bromskraftsfordelaren (har ar jag osaker pa vad det faktiskt ar) monterade pa forarsidans innerskarm verkligen ar orginal (option skivbromsar kanske?) eller en modern sak.

Enda minuset i min bok ar de moderna extramatarna i konsollen.

Men overlag en mycket mycket fin Camaro du kan vara rejalt stolt over.
 
Välkommen!
Känner igen din bil (och nickname) fråm Garaget.org.
Kul att du hittat hit! Vad kör du för klockor då? :cigar:
Tusen tack!
Vad kul att man känns igen men jag har mitt nick spritt över hela världen faktiskt så det kanske inte är så konstigt! ;)
Mina ur syns ju i min hälsningsfras nedan hoppas jag....:happyhappy:...kanske inte så svårgissat med tanke på mitt bilval som jag gjorde redan som 5-åring då jag åkte i en Camaro för första gången! :rolleyes:
 
Har blir det klart pluspoang for mycket orginal motorrum.
Ratt ACDelco batteri.
Ratt slanglammor.
Ratt markning pa slangar.
Det enda jag inte kan lasa ar datummarkning pa tandkablarna,men nar resten ser sa ratt ut gissar jag att dessa ocksa stammer
Korrekta GoodYear Polyglass dack
Det ovanliga optionet Strato-Ease Headrests
RPO Z67 Inredning (om jag inte har fel?)

Men ar osaker pa om det ar orginal huvudbromcylinder,och om bromskraftsfordelaren (har ar jag osaker pa vad det faktiskt ar) monterade pa forarsidans innerskarm verkligen ar orginal (option skivbromsar kanske?) eller en modern sak.

Enda minuset i min bok ar de moderna extramatarna i konsollen.

Men overlag en mycket mycket fin Camaro du kan vara rejalt stolt over.
Tack för dina fina ord men jävlars, du verkar kunna din Camaro!! :woot:
Datummärkningen på kablarna är inte i närheten av korrekt då de är moderna för att passa den specialbyggda OCH elektroniska tändningen som döljer sig under HEI-kåpan! ;)
Nackstöden är dock inte tilbehör utan standard efter ett visst datum 1968. Min bil är tillverkad i slutet av februari 1969 och har dessa som standard, däremot är den korta spoilern från 68:eek:rna monterad vilket är korrekt!
Inredningen ´har jag inte koden i huvudet på men det är Special Interior eller Deluxe-inredningen som heter Z87 kombinerad med svart/vit Houndstooth-klädsel.
Mätarna, skivbromsarna fram samt bromsvågen är eftermonterade av förre ägaren men inte alls original så du är verkligen duktig! :bookworm:
 
Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D
Översta hjulen är bara så jäkla rätt. Älskar att se mycket gummi.
 
Tack för dina fina ord men jävlars, du verkar kunna din Camaro!! :woot:
Datummärkningen på kablarna är inte i närheten av korrekt då de är moderna för att passa den specialbyggda OCH elektroniska tändningen som döljer sig under HEI-kåpan! ;)
Nackstöden är dock inte tilbehör utan standard efter ett visst datum 1968. Min bil är tillverkad i slutet av februari 1969 och har dessa som standard, däremot är den korta spoilern från 68:eek:rna monterad vilket är korrekt!
Inredningen ´har jag inte koden i huvudet på men det är Special Interior eller Deluxe-inredningen som heter Z87 kombinerad med svart/vit Houndstooth-klädsel.
Mätarna, skivbromsarna fram samt bromsvågen är eftermonterade av förre ägaren men inte alls original så du är verkligen duktig! :bookworm:

Bugar och tackar for de fina orden.

Just Camaro/Corvette ar jag inte speciellt intresserad av da jag gillar fullsize,men da det mesta i optionsvag gick att fa till samtliga modeller sa fastnar vissa "koder".
Hur det ska se ut fran fabrik under huven ar ju i stort sett lika over hela linjen,sa har man sett det nagra (100tals) ganger sa "vet" man vad som ar ratt/fel.

Nyfiken pa om du byggt din motor enl fabriksspec,eller om du forutom elektronisk tandning aven gjort fler "roliga" uppgraderingar som inte syns,men marks!
Orginal lamnade den val 430SAE HK pa papperet for billigare forsakring, I verkligheten var det nog minst 100till....
 
Översta hjulen är bara så jäkla rätt. Älskar att se mycket gummi.
Tack Aurum, vad roligt att den uppskattas! :)
Tanken är at bilen i detta utförande ska se ut lite som när den lämnade fabriken....men jag har tvistat det lite med att ilen är sänkt 2" runt, hårdare fjädrar samt extra stora bakhjul och 1" bredare fälgar bak...lite old school Pro Touring! ;)

Bakdäcken var faktiskt NOS med kritmakeringar och allt och tillverkas inte sedan 30 år tillbaka kanske så därför kör jag dem mest till utställningar.
De andra fälgarna som används mer för allmän körning är Amercian Racing och heter 200S och lanserades faktiskt just 1969, dock inte i 17" som dessa är. Det är maxstorlek på moderna hjul på en sådan här klassiker i mina ögon.
 
Bugar och tackar for de fina orden.

Just Camaro/Corvette ar jag inte speciellt intresserad av da jag gillar fullsize,men da det mesta i optionsvag gick att fa till samtliga modeller sa fastnar vissa "koder".
Hur det ska se ut fran fabrik under huven ar ju i stort sett lika over hela linjen,sa har man sett det nagra (100tals) ganger sa "vet" man vad som ar ratt/fel.

Nyfiken pa om du byggt din motor enl fabriksspec,eller om du forutom elektronisk tandning aven gjort fler "roliga" uppgraderingar som inte syns,men marks!
Orginal lamnade den val 430SAE HK pa papperet for billigare forsakring, I verkligheten var det nog minst 100till....
Imponerande kunskap du visar upp trots allt! :woot:
Det är faktiskt inte så många som har så här original under huven men ingenjörerna på Chevrolet var inte på nåt sätt dumma i huvudet så det mesta är rejält genomtänkt. Tex så är det här kanske världens första bil med fungerande luftscoop då motorn suger kall luft som finns vid framrutans nederkant där du nästan har ett naturligt undertryck och sedan leds rätt in i luftfiltret med gummitätning mot huven, vilket du ser ovan. Huven var dock ett tillbehör eller standard på högprestanda-modellerna. Otroligt smart till skillnad från alla andra framåtriktade scoop där du får ett stagnationstryck i scoopets framkant pga luftmoståndet och då krävs det stora kompressorer eller liknande för at nyttja den luftvägen, vilket få 2vqnliga" bilar var utrustade med på 60-talet.
Chevrolet körde även Camaro-bilarna i vindtunnel och provade ut att front- och bakspoiler faktiskt fungerar ihop, dessutom på ett riktigt bra sätt med riktigt downforce!
Har en massa roliga uppgraderingar på ZL-1:an faktiskt....:cool:
Bla toppar från Chevrolet Racing sk #077-toppar med gigantiska kanaler, D-formde utblås samt stora rektangulära insug!
Kör med original dimple dot rod stakar med flytande lagring, gjutna grenrör samt hydraulisk ganska vass kam. Vi bänkade den med fel förgasare och fel tändning till 430 hp men jag tror lätt den hamnar på 500+ hk nu..
DSC00504.JPG
IMG_7731.JPG
DSC00521.jpg
DSC00520.jpg
 
En BMW Z3 2.8 -97a, en enligt mig mycket trevlig bil som såklart bara körs på sommaren. Har en Honda Civic tillvardags och en Citroën C5 som pendlarbil som inte är värda nån större presentation.
 
Finns det några bra leasingavtal ute nu? Vår Golfkombi går ut i maj. Behöver en bil med minst lika stort bagageutrymme. Tiguan var för liten.

Funderar på att förlänga leasingen och vänta på nästa golfkombi. Men verkar inte finnas någon direkt infon om den.
 
Imponerande kunskap du visar upp trots allt! :woot:
Det är faktiskt inte så många som har så här original under huven men ingenjörerna på Chevrolet var inte på nåt sätt dumma i huvudet så det mesta är rejält genomtänkt. Tex så är det här kanske världens första bil med fungerande luftscoop då motorn suger kall luft som finns vid framrutans nederkant där du nästan har ett naturligt undertryck och sedan leds rätt in i luftfiltret med gummitätning mot huven, vilket du ser ovan. Huven var dock ett tillbehör eller standard på högprestanda-modellerna. Otroligt smart till skillnad från alla andra framåtriktade scoop där du får ett stagnationstryck i scoopets framkant pga luftmoståndet och då krävs det stora kompressorer eller liknande för at nyttja den luftvägen, vilket få 2vqnliga" bilar var utrustade med på 60-talet.
Chevrolet körde även Camaro-bilarna i vindtunnel och provade ut att front- och bakspoiler faktiskt fungerar ihop, dessutom på ett riktigt bra sätt med riktigt downforce!
Har en massa roliga uppgraderingar på ZL-1:an faktiskt....:cool:
Bla toppar från Chevrolet Racing sk #077-toppar med gigantiska kanaler, D-formde utblås samt stora rektangulära insug!
Kör med original dimple dot rod stakar med flytande lagring, gjutna grenrör samt hydraulisk ganska vass kam. Vi bänkade den med fel förgasare och fel tändning till 430 hp men jag tror lätt den hamnar på 500+ hk nu..
DSC00504.JPG
IMG_7731.JPG
DSC00521.jpg
DSC00520.jpg

Javisst kunde GM redan for snart 60ar sedan bygga riktigt roliga bilar. Som du sager sa blir det oftast bast att lata saker vara sasom de lamnade fabriken.
Det var inga idioter som designade och provade vad som passade ihop.
Dessutom mycket lattare for en renoverare att borja med nagot man vet vad det ar,och inte nagot som 14 tidigare agare tyckt sig veta battre an konstruktorerna och ingen vet vad det ar och hur det ver tankt att passa ihop...

Ar din 427 en crate du byggt for att utseendemassigt vara sa lik en orginalmotor som mojligt,eller har du hittat en "akta" maskin som sedan fatt sta som forebild for just en ZL-1?
Om jag minns ratt var den motorn ett dealer-option och inte nagot man som "vanlig" kund kunde bestalla direkt fran GM da L72 (427/425hp) eller L89 (396/375hp/alu heads) i CamaroSS var det vassaste man kunde kryssa i nar bilen bestalldes?

Och nu sahar i efterhand ser jag en till ovanlig orginalgrej under huven. Orginal batteriklamma (springloaded tror jag de kallades). Skulle gora det snabbt och enkelt att byta batteri
Riktigt usel konstruktion som forutom dalig passform/kontakt efter att ha oppnats ettpar vandor snabbt argade sonder med datidens batterier och byttes ut till "en vanlig".Men det ar inte orginal....

Men... host host...jag gillar nog FoMoCo battre an GM anda...
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp