Imponerande kunskap du visar upp trots allt!

Det är faktiskt inte så många som har så här original under huven men ingenjörerna på Chevrolet var inte på nåt sätt dumma i huvudet så det mesta är rejält genomtänkt. Tex så är det här kanske världens första bil med fungerande luftscoop då motorn suger kall luft som finns vid framrutans nederkant där du nästan har ett naturligt undertryck och sedan leds rätt in i luftfiltret med gummitätning mot huven, vilket du ser ovan. Huven var dock ett tillbehör eller standard på högprestanda-modellerna. Otroligt smart till skillnad från alla andra framåtriktade scoop där du får ett stagnationstryck i scoopets framkant pga luftmoståndet och då krävs det stora kompressorer eller liknande för at nyttja den luftvägen, vilket få 2vqnliga" bilar var utrustade med på 60-talet.
Chevrolet körde även Camaro-bilarna i vindtunnel och provade ut att front- och bakspoiler faktiskt fungerar ihop, dessutom på ett riktigt bra sätt med riktigt downforce!
Har en massa roliga uppgraderingar på ZL-1:an faktiskt....

Bla toppar från Chevrolet Racing sk #077-toppar med gigantiska kanaler, D-formde utblås samt stora rektangulära insug!
Kör med original dimple dot rod stakar med flytande lagring, gjutna grenrör samt hydraulisk ganska vass kam. Vi bänkade den med fel förgasare och fel tändning till 430 hp men jag tror lätt den hamnar på 500+ hk nu..