• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Enligt grafen klarar den inte ens 2 repor innan det blir en 14s bil.
Det är en jävla skillnad mellan 10.5 och 14s, det känner du av själv.

Aldrig ens hört något liknande, verkar för bisarrt för att vara sant...

Vet du om att det inte är en bil som är designad för dragrace? Jag tänkte ta mig tillfället att informera om detta då det inte verkar ha framgått tillräckligt tydligt? Det är em familjebil som går 60 mil på en laddning och uppskattningsvis 0,00001% av dess ägare är intresserade av dragracing, därav är den inte designad för detta.
 
Vet du om att det inte är en bil som är designad för dragrace? Jag tänkte ta mig tillfället att informera om detta då det inte verkar ha framgått tillräckligt tydligt? Det är em familjebil som går 60 mil på en laddning och uppskattningsvis 0,00001% av dess ägare är intresserade av dragracing, därav är den inte designad för detta.
Ingår i helheten, vet du vad det är som gör att den bara kan göra en snabb acceleration? Programmerad så för att inte överhettas? Kan man märka detta vid tex ett par kraftiga accelerationer från rullande vid vanligt körande?
 
Jag gillar verkligen Taycan och hade jag fått välja så hade jag valt Taycan för Tesla alla dagar i veckan men jag tycker inte att det där testet är särskilt intressant.

Jag tycker dessa jämförelser påminner väldigt mkt om Android VS Apple diskussionerna för några år sedan där diverse Androidenheter presterade så sjukt mkt bättre på benchmarks, de hade dubbelt eller trippelt så mkt ram osv osv. Men i det verkliga livet så fungerade en iPhone oftast bättre och med ett bättre flyt. Att den sedan hade sämre score på olika benchmarks brydde sig inte en enda person som faktiskt ägde en iphone om.

Det är lite samma sak här. Att en Model S inte kan bibehålla sin prestanda vid sådana krävande situationer är det ingen som faktiskt bryr sig om irl. Det viktiga är att den faktiskt klarar det snabbt en gång och sedan är det skitsamma. Det viktiga är range, vanlig prestanda vid vanlig körning, hur pass utvecklat laddningsnätet är etc.

Om det rörde sig om en renodlad sportbil så hade det såklart varit en annan femma men när det gäller en familjebil som körs av average Joe's så spelar det verkligen ingen roll.

Förövrigt så så jag ett test för ett par år sedan där en 911 Turbo S (med PDK) kunde köra 50 starter med launch control på raken utan problem och utan att tappa någon prestanda medan en Huracan som de testade den mot bara klarade 3 eller 4 starter innan den bilen behövde "vila" och växellådan behövde kylas ner. Det är inte direkt så att folk använder det som ett argument till varför man hellre ska köpa en 911 än en Huracan.

Jag kan delvis hålla med i din beskrivning att det är funktionen i de flesta normala situationer som är relevant och spec-onanin som var vanlig för som du beskriver är en bra parallel.
I Teslas fall tycker jag dock att det är en avgörande skillnad då man i sin marknadsföring är väldigt duktiga på att nämna just hur snabbt bilarna accelererar och att de ska vara snabbare än motsvarande bilar med förbräningsmotorer.
Med det i åtanke tycker jag att det gränsar till vilseledande marknadsföring att prestandan sjunker så drastiskt redan efter två(!) fullgasrepor och det kräver enligt mig en tydlig disclaimer från tillverkaren så kunder kan fatta informerade beslut.
 
Nu var det ju inte meningen att basha Tesla då jag faktiskt gillar bilarna men här är ännu en intressant spaning:
https://fastestlaps.com/articles/po...gsLbcevEbxKOuCRV__9WrbjxJcDb2lwrC5xMhRpagk1xc

Enligt Autozeitings test som man refererat till började den P100D man testade på bana mot M5 comp och Taycan Turbo S lida av effektbegränsningar relativt snabbt.

"Tesla, supposedly on inferior tyres, experienced performance throttling after only 1.5 km and recorded demoralizing 2 minutes and 7.9 seconds. So much for the Elon Musk's dreams of Nürburgring records..."

Detta blir ju intressant när Elon Musk vill jämföra Model 3 performance med BMW M3.
Är model 3 ej behäftad med samma problem som S vid stora effektuttag?
 
Vet du om att det inte är en bil som är designad för dragrace? Jag tänkte ta mig tillfället att informera om detta då det inte verkar ha framgått tillräckligt tydligt? Det är em familjebil som går 60 mil på en laddning och uppskattningsvis 0,00001% av dess ägare är intresserade av dragracing, därav är den inte designad för detta.
Men om Tesla använder just accelerationen som ett av sina huvudsakliga argument när de beskriver sin vara så tycker jag att det är tveksamt.
Gå in på Tesla.com.
Vad är det för information som higlightas som USPar för deras bilar?
Det är räckvidd samt acceleration 0-100.
 
Men om Tesla använder just accelerationen som ett av sina huvudsakliga argument när de beskriver sin vara så tycker jag att det är tveksamt.
Gå in på Tesla.com.
Vad är det för information som higlightas som USPar för deras bilar?
Det är räckvidd samt acceleration 0-100.
Det är även standard-argumentet ifrån alla Teslaägare...
”Lovar att jag piskar dig vid rödljusen”
Zzzzz
 
Vet du om att det inte är en bil som är designad för dragrace? Jag tänkte ta mig tillfället att informera om detta då det inte verkar ha framgått tillräckligt tydligt? Det är em familjebil som går 60 mil på en laddning och uppskattningsvis 0,00001% av dess ägare är intresserade av dragracing, därav är den inte designad för detta.

Men klarar inte en bil ens två omgångar av fullgas i 11sek styck, vad är då meningen med prestandan?
Klart man skall kunna ösa på oavsett om det är 100hk eller 600hk.
Jag tänkte ta tillfället i akt att informera dig om att det är rätt pissigt att sätta på papper "0-100 3sek" när det inte ens gäller två gånger i rad.
Familjebil, superbil eller flygplan.

Därav också varför jag anser att det är för bisarrt för att ens vara sant.
Översättning: Jag har svårt att tro på att en Tesla inte klarar av det två gånger.
 
Har du haft nagra problem med lackskador efter de resar/hakar som haller fast BH'n?
Har var det ratt mycket klagomal pa just det nar dessa kom ut,sedan sa forsvann de efter nagra ar for att idag vara icke existerande.
Fanns en 2-delad variant dar aven kofangaren/front fick ett overdrag som hakades fast i hjulhuset om jag minns ratt.

MvH
p
Nope, ingenting alls och hade en likadan på mina förra A4 Allroad utan bekymmer...
Kan ju bero på temperaturen men jag tar alltid av den nä den blivit fuktig så den och lacken får torka!
 
Kände att det blev för mycket snack om el-drift och annat oväsentligt så jag knallade ut i garaget och tog ett par bilder på min nöjesfarkost, observera att detta inte är några @MaziK Bilder™ och dessutom med vinterkängorna på :cool:
IMG_4224.jpeg
IMG_4234.jpeg
 
Är man ett petrolhead och gillar bilar så är väl inte Tesla öht ett alternativ?
Så varför jaga upp sig?

*myser vidare med min rätt slöa M3 E90 men som både doftar och sjunger fantastiskt@8400rpm och som _alltid_ ger mig gåshud och välbehag*

Man kan tydligen gå från M2 till Model 3 och vara nöjd med tillvaron, nöjdare till och med. Inte tappat bilintresset för det, hade det inte varit för detaljer som garage och pengar och sånt hade inte en äldre entusiastbil skadat.

Rätt många här, precis som på facebook, blir rätt löjliga i sitt hat dock. Man kan vara bilentusiast och få ut mycket av en elbil och man måste inte vara total bakåtsträvare eller i sandlådan för att gilla en bra bensinbil. Att hata när man är fast i dieseltjänsteträsket tyder mest på bitterhet och illa dold avundsjuka, båda rätt tråkiga personliga drag.
 
Jag skulle garna ha en elbil sa lite som jag faktiskt kor.
7 bensindrivna, en diesel plus en el ar lagom.

Riktigt intresserad av Fords nya el-suv Mustang Mach-e
Kanske blir en sadan nar de ar tillgangliga. Men da en GT longrange
 
Hemsk skapelse :depressed:
Men jag är emot alla typer av gummistövel-bilar (SUV, crossover, whatever). Tycker de är tragiska bilar....

Tragiska bilar säger du.
Jag har en XC70 från 16, sjukt nöjd med den. Kommer aldrig köpa något lägre eller annat typ av bil som första bil. Det tar sig fram oavsett väglag och det gör ingenting om den är skitig för den ska vara så.
 
Men klarar inte en bil ens två omgångar av fullgas i 11sek styck, vad är då meningen med prestandan?
Klart man skall kunna ösa på oavsett om det är 100hk eller 600hk.
Jag tänkte ta tillfället i akt att informera dig om att det är rätt pissigt att sätta på papper "0-100 3sek" när det inte ens gäller två gånger i rad.
Familjebil, superbil eller flygplan.

Därav också varför jag anser att det är för bisarrt för att ens vara sant.
Översättning: Jag har svårt att tro på att en Tesla inte klarar av det två gånger.

I vilken vardagssituation brukar du köra 0-200-0-200-0? Jag har aldrig gjort det, har aldrig tänkt tanken eller hört talas om någon som gjort det? Bortsett från dragrace såklart.

2010
”Amerikanarna kan bara bygga dragracebilar”
”Porsche är inte designad för dragrace”

2020
”Amerikanarna kan inte bygga deagracebilar”
”Porschen är grym på dragrace”

Med det sagt så diggar jag Taycan, jag stod och valde mellan den och min MX, men då det blev officiellt att Taycan ej kommer med dragkrok så föll den bort tyvärr.
 
I vilken vardagssituation brukar du köra 0-200-0-200-0? Jag har aldrig gjort det, har aldrig tänkt tanken eller hört talas om någon som gjort det? Bortsett från dragrace såklart.

2010
”Amerikanarna kan bara bygga dragracebilar”
”Porsche är inte designad för dragrace”

2020
”Amerikanarna kan inte bygga deagracebilar”
”Porschen är grym på dragrace”

Med det sagt så diggar jag Taycan, jag stod och valde mellan den och min MX, men då det blev officiellt att Taycan ej kommer med dragkrok så föll den bort tyvärr.

Låter som när jag är på väg till jobbet ungefär :D
 
Men klarar inte en bil ens två omgångar av fullgas i 11sek styck, vad är då meningen med prestandan?
Klart man skall kunna ösa på oavsett om det är 100hk eller 600hk.
Jag tänkte ta tillfället i akt att informera dig om att det är rätt pissigt att sätta på papper "0-100 3sek" när det inte ens gäller två gånger i rad.
Familjebil, superbil eller flygplan.

Därav också varför jag anser att det är för bisarrt för att ens vara sant.
Översättning: Jag har svårt att tro på att en Tesla inte klarar av det två gånger.
Statistik 21:39 in. Porsche verkar bluffa...
Detta är alltså i en äldre model S med 85-packet
 
Senast ändrad:
Hemsk skapelse :depressed:
Men jag är emot alla typer av gummistövel-bilar (SUV, crossover, whatever). Tycker de är tragiska bilar....
Oss som gillar naturen tycker inte de är tragiska. Väldigt tråkigt att vara fast på asfalten och behöva saxa över farthinder dag ut och dag in. Det ända rätta är en riktig bil med markfrigång till vardags och sport de handfull gångerna man vill köra bana.
 
Tragiska bilar säger du.
Jag har en XC70 från 16, sjukt nöjd med den. Kommer aldrig köpa något lägre eller annat typ av bil som första bil. Det tar sig fram oavsett väglag och det gör ingenting om den är skitig för den ska vara så.

Skönt att du gillar det.
Jag är tyvärr ej imponerad.

I vilken vardagssituation brukar du köra 0-200-0-200-0? Jag har aldrig gjort det, har aldrig tänkt tanken eller hört talas om någon som gjort det? Bortsett från dragrace såklart.

2010
”Amerikanarna kan bara bygga dragracebilar”
”Porsche är inte designad för dragrace”

2020
”Amerikanarna kan inte bygga deagracebilar”
”Porschen är grym på dragrace”

Med det sagt så diggar jag Taycan, jag stod och valde mellan den och min MX, men då det blev officiellt att Taycan ej kommer med dragkrok så föll den bort tyvärr.

Du verkar inte alls läsa vad jag skriver, utan du tar på dig cykelhjälmen och dyker rakt in i defence-mode.

Statistik 21:39 in. Porsche verkar bluffa...
Detta är alltså i en äldre model S med 85-packet

Lite det jag också tror.
Låter helt sjukt att en bil skall slöa ned sig så mycket efter bara 1-2 repor. Det där känns mer verklighetstroget med vad man sett runt om på nätet.

Oss som gillar naturen tycker inte de är tragiska. Väldigt tråkigt att vara fast på asfalten och behöva saxa över farthinder dag ut och dag in. Det ända rätta är en riktig bil med markfrigång till vardags och sport de handfull gångerna man vill köra bana.

Jaså du :)
Sist jag såg en bil ute i naturen var det en Suburban på typ 44" Super Swampers. Han klättrade helt sonika bara över stenbumlingarna som agerade barriär.
Men det kanske inte räknas. :D
 
Tillbaka
Topp