• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D
Jag har sett det på många andra bilar men aldrig haft tillfälle att fråga vad det är så jag passar på att fråga dig. Vad är det svarta som du har fram på motorhuven på audin?
 
Finns det några bra leasingavtal ute nu? Vår Golfkombi går ut i maj. Behöver en bil med minst lika stort bagageutrymme. Tiguan var för liten.

Funderar på att förlänga leasingen och vänta på nästa golfkombi. Men verkar inte finnas någon direkt infon om den.
Seat Leon ST är extremt prisvärd just nu. Runt 2500kr mån för paketutrustade bilar. Kolla Privatleasing.seat.se
 
Javisst kunde GM redan for snart 60ar sedan bygga riktigt roliga bilar. Som du sager sa blir det oftast bast att lata saker vara sasom de lamnade fabriken.
Det var inga idioter som designade och provade vad som passade ihop.
Dessutom mycket lattare for en renoverare att borja med nagot man vet vad det ar,och inte nagot som 14 tidigare agare tyckt sig veta battre an konstruktorerna och ingen vet vad det ar och hur det ver tankt att passa ihop...

Ar din 427 en crate du byggt for att utseendemassigt vara sa lik en orginalmotor som mojligt,eller har du hittat en "akta" maskin som sedan fatt sta som forebild for just en ZL-1?
Om jag minns ratt var den motorn ett dealer-option och inte nagot man som "vanlig" kund kunde bestalla direkt fran GM da L72 (427/425hp) eller L89 (396/375hp/alu heads) i CamaroSS var det vassaste man kunde kryssa i nar bilen bestalldes?

Och nu sahar i efterhand ser jag en till ovanlig orginalgrej under huven. Orginal batteriklamma (springloaded tror jag de kallades). Skulle gora det snabbt och enkelt att byta batteri
Riktigt usel konstruktion som forutom dalig passform/kontakt efter att ha oppnats ettpar vandor snabbt argade sonder med datidens batterier och byttes ut till "en vanlig".Men det ar inte orginal....

Men... host host...jag gillar nog FoMoCo battre an GM anda...
Min ZL-1 är inte en av de 200 som byggdes på 60- och 70-talet utan blocket är gjutet på senare år men i Chevrolets regi och i de ursprungliga och lite moderniserade gjutformarna som man hittade av en slump då de skulle slängas på 90-talet! Man gjöt endast upp 200 nya block med lite större kylkanaler och skruvade frostpluggar samt bättre aluminium. Vi har byggt vår motor efter originalspecen med några avsteg som jag sa och med over the counter- racetopparna från Chevrolet. De var billigare på eBay än att köpa de snällare ZL-1 topparna! Så fort ordet ZL-1 nämns i en annons så ökar priset rejält....:(
427 generellt gick att beställa men endast som dealer option som du säger och du får gärna gilla F*rd, det är det så få andra som gör! :p
 
Om jag far lov att gissa sa sager jag stenskottsskydd i vinyl. Kallas har for "Bra (BH)"
Helt rätt!
Jag har det av flera anledningar men mest för att inte vara som alla andra plus att det verkligen fungerar då vi åker regelbundet till fjällen med sandade och grusade vintervägar! ;)
Det var ett tillbehör på 60-talet som fått en nyrenässans i styling-kretsar nu på 2010-talet!
 
Om jag far lov att gissa sa sager jag stenskottsskydd i vinyl. Kallas har for "Bra (BH)"

Helt rätt!
Jag har det av flera anledningar men mest för att inte vara som alla andra plus att det verkligen fungerar då vi åker regelbundet till fjällen med sandade och grusade vintervägar! ;)
Det var ett tillbehör på 60-talet som fått en nyrenässans i styling-kretsar nu på 2010-talet!

Jaha! Så det är alltså inte som en sådan fast skyddsfilm, utan går att ta av och på hur som helst? Lite som en strumpa eller lakan? Är det vad de uppstickande sakerna är till? Handtag för att lättare ta på/av?
 
Min ZL-1 är inte en av de 200 som byggdes på 60- och 70-talet utan blocket är gjutet på senare år men i Chevrolets regi och i de ursprungliga och lite moderniserade gjutformarna som man hittade av en slump då de skulle slängas på 90-talet! Man gjöt endast upp 200 nya block med lite större kylkanaler och skruvade frostpluggar samt bättre aluminium. Vi har byggt vår motor efter originalspecen med några avsteg som jag sa och med over the counter- racetopparna från Chevrolet. De var billigare på eBay än att köpa de snällare ZL-1 topparna! Så fort ordet ZL-1 nämns i en annons så ökar priset rejält....:(
427 generellt gick att beställa men endast som dealer option som du säger och du får gärna gilla F*rd, det är det så få andra som gör! :p

Jag får kroppsliga reaktioner (ja, fundera på det ni...) så fort ordet ZL-1 nämns. Tätt följt av LT-1 och 427 side oiler, 427 SOHC och 429 Boss. Som ni förstår finns inte Ford/GM-fighten hos mig. ;) Kan slänga in några Mopar som efterspelsmys - 426 Hemi och 440 Wedge. (Tänder imaginär cigarett...)
 
Senast ändrad:
Jaha! Så det är alltså inte som en sådan fast skyddsfilm, utan går att ta av och på hur som helst? Lite som en strumpa eller lakan? Är det vad de uppstickande sakerna är till? Handtag för att lättare ta på/av?
Nope, skräddarsytt från Tyskland i nån sorts skai på utsidan och mjukt flanell på insidan! Sitter med resårband och små hakar på insidan av huven.
Förvånansvärt billigt dessutom, typ €45 ink frakt till Norrlands huvudstad Umeå. ;)
Det som sticker upp är för att stabilisera själva BH:n i överljudsfarter! :D
 
Jag får kroppsliga reaktioner (ja, fundera på det ni...) så fort ordet ZL-1 nämns. Tätt följt av LT-1 och 427 side oiler, 427 SOHC och 429 Boss. Som ni förstår finns inte Ford/GM-fighten hos mig. ;) Kan slänga in några Mopar som efterspelsmys - 426 Hemi och 440 Wedge. (Tänder imaginär cigarett...)
Haha, underbar kommentar..! Jag har heller inga problem med F*rd eller Moppar för den delen...finns många bilar som väcker habegär även bland dem.
Det är dock svårt att tvätta bort mina minnen som 5-åring sittandes i baksätet på Mats Långströms, jepp dansbandsstjärnan i Max Fenders var tillsammans med min faster under denna tid, Camaro 69:a SS/RS cab med eftermonterad 454 och fyra utblås under tanken. Bilen hade dessutom en liten sv/v tv och cigarettautomat monterade förutom dubbla elantenner där bak! Elhissar runt om samt el-cab...det här var ingen dussinbil kan jag lova dessutom original lackad ii Hugger Orange...anar ni mitt nick-val nu? :p
 
Som relativt ny här på forumet så hittar man nya saker varje dag å den här tråden hade jag helt missat och har inte hunnit kikat igenom den så mycket alls annat än att jag anat lite meningsskiljaktigheter mellan olika förespråkare så jag ger mig väl in i getingboet med å visar mina bilar! :p

Först hobbybilen, som ni säkert redan noterat via mina avatar men här blir det lite mer synligt...
v-slätt 1.jpg
v-slätt 3.jpg

...och som precis med klockor så byter jag band/hjul på den ibland för annan look:
2.jpg

Motorn har jag byggt ihop själv, vilket varje civilingenjör med självaktning borde göra, och det är en riktigt motor dvs en helaluminium V8 på 427 cui, även kallad ZL-1 för den som kan det här med riktiga jänkare! ;)
huggerwheels2018.9.jpg
huggerwheels2018.10.jpg


Lite annorlunda men likväl original inredning till denna bil:
1120151020105234004.jpg


Som bruksbil rullar jag en A6 Allroad från 2016, förmodligen den bästa bil jag haft så långt...rena loket på långa vägar!
IMG_1426.JPG

Frågor på det? :D

Wow!
En helt perfekt Camaro och dessutom av den snyggaste generationen enligt mig.
Oerhört fin bil.
 
Uhm.. 10.5s till 15s bil?
Vad i helvete är Tesla för skit? Det ska inte ens vara möjligt ju.
En total heatsoakad bil tappar inte ens 1 sekund. Hur kan en elbil tappa så mycket?
Precis min reflektion jmfrt med heatsoak.
Jag gillar Tesla men har lite svårt för produkter som är ”sifferoptimerade” för väldigt specifika scenarios på det här sättet.
 
Reflektioner på detta?
EBA0D644-8B17-4FA1-AA4D-2D299E45C32E.jpeg
Jag gillar verkligen Taycan och hade jag fått välja så hade jag valt Taycan för Tesla alla dagar i veckan men jag tycker inte att det där testet är särskilt intressant.

Jag tycker dessa jämförelser påminner väldigt mkt om Android VS Apple diskussionerna för några år sedan där diverse Androidenheter presterade så sjukt mkt bättre på benchmarks, de hade dubbelt eller trippelt så mkt ram osv osv. Men i det verkliga livet så fungerade en iPhone oftast bättre och med ett bättre flyt. Att den sedan hade sämre score på olika benchmarks brydde sig inte en enda person som faktiskt ägde en iphone om.

Det är lite samma sak här. Att en Model S inte kan bibehålla sin prestanda vid sådana krävande situationer är det ingen som faktiskt bryr sig om irl. Det viktiga är att den faktiskt klarar det snabbt en gång och sedan är det skitsamma. Det viktiga är range, vanlig prestanda vid vanlig körning, hur pass utvecklat laddningsnätet är etc.

Om det rörde sig om en renodlad sportbil så hade det såklart varit en annan femma men när det gäller en familjebil som körs av average Joe's så spelar det verkligen ingen roll.

Förövrigt så så jag ett test för ett par år sedan där en 911 Turbo S (med PDK) kunde köra 50 starter med launch control på raken utan problem och utan att tappa någon prestanda medan en Huracan som de testade den mot bara klarade 3 eller 4 starter innan den bilen behövde "vila" och växellådan behövde kylas ner. Det är inte direkt så att folk använder det som ett argument till varför man hellre ska köpa en 911 än en Huracan.
 
Jag gillar verkligen Taycan och hade jag fått välja så hade jag valt Taycan för Tesla alla dagar i veckan men jag tycker inte att det där testet är särskilt intressant.

Jag tycker dessa jämförelser påminner väldigt mkt om Android VS Apple diskussionerna för några år sedan där diverse Androidenheter presterade så sjukt mkt bättre på benchmarks, de hade dubbelt eller trippelt så mkt ram osv osv. Men i det verkliga livet så fungerade en iPhone oftast bättre och med ett bättre flyt. Att den sedan hade sämre score på olika benchmarks brydde sig inte en enda person som faktiskt ägde en iphone om.

Det är lite samma sak här. Att en Model S inte kan bibehålla sin prestanda vid sådana krävande situationer är det ingen som faktiskt bryr sig om irl. Det viktiga är att den faktiskt klarar det snabbt en gång och sedan är det skitsamma. Det viktiga är range, vanlig prestanda vid vanlig körning, hur pass utvecklat laddningsnätet är etc.

Om det rörde sig om en renodlad sportbil så hade det såklart varit en annan femma men när det gäller en familjebil som körs av average Joe's så spelar det verkligen ingen roll.

Förövrigt så så jag ett test för ett par år sedan där en 911 Turbo S (med PDK) kunde köra 50 starter med launch control på raken utan problem och utan att tappa någon prestanda medan en Huracan som de testade den mot bara klarade 3 eller 4 starter innan den bilen behövde "vila" och växellådan behövde kylas ner. Det är inte direkt så att folk använder det som ett argument till varför man hellre ska köpa en 911 än en Huracan.
+1
Kunde genuint inte bry mig mindre om hur många accelerationer varken S eller Taycan klarar på raken. Det är inte det som avgör mitt (icke)köp.
 
Hrm aldrig kört eller åkt en Seat. Hur står de sig kvalitetsmässigt? Är de som en golf?

Edit: Det var inte mycket det gick att confa. Färg och vinterhjul typ.
Den känns som en golf att köra och åka i.
Konfiguration blir begränsad eftersom det är sista årsmodellen å andra sidan ingår ju så extremt mycket mer än exempelvis en Golf om du väljer "vinter edition" och du kan ibland välja mer när du sitter hos ÅF
 
Jag gillar verkligen Taycan och hade jag fått välja så hade jag valt Taycan för Tesla alla dagar i veckan men jag tycker inte att det där testet är särskilt intressant.

Jag tycker dessa jämförelser påminner väldigt mkt om Android VS Apple diskussionerna för några år sedan där diverse Androidenheter presterade så sjukt mkt bättre på benchmarks, de hade dubbelt eller trippelt så mkt ram osv osv. Men i det verkliga livet så fungerade en iPhone oftast bättre och med ett bättre flyt. Att den sedan hade sämre score på olika benchmarks brydde sig inte en enda person som faktiskt ägde en iphone om.

Det är lite samma sak här. Att en Model S inte kan bibehålla sin prestanda vid sådana krävande situationer är det ingen som faktiskt bryr sig om irl. Det viktiga är att den faktiskt klarar det snabbt en gång och sedan är det skitsamma. Det viktiga är range, vanlig prestanda vid vanlig körning, hur pass utvecklat laddningsnätet är etc.

Om det rörde sig om en renodlad sportbil så hade det såklart varit en annan femma men när det gäller en familjebil som körs av average Joe's så spelar det verkligen ingen roll.

Förövrigt så så jag ett test för ett par år sedan där en 911 Turbo S (med PDK) kunde köra 50 starter med launch control på raken utan problem och utan att tappa någon prestanda medan en Huracan som de testade den mot bara klarade 3 eller 4 starter innan den bilen behövde "vila" och växellådan behövde kylas ner. Det är inte direkt så att folk använder det som ett argument till varför man hellre ska köpa en 911 än en Huracan.

Enligt grafen klarar den inte ens 2 repor innan det blir en 14s bil.
Det är en jävla skillnad mellan 10.5 och 14s, det känner du av själv.

Aldrig ens hört något liknande, verkar för bisarrt för att vara sant...
 
Helt rätt!
Jag har det av flera anledningar men mest för att inte vara som alla andra plus att det verkligen fungerar då vi åker regelbundet till fjällen med sandade och grusade vintervägar! ;)
Det var ett tillbehör på 60-talet som fått en nyrenässans i styling-kretsar nu på 2010-talet!

Har du haft nagra problem med lackskador efter de resar/hakar som haller fast BH'n?
Har var det ratt mycket klagomal pa just det nar dessa kom ut,sedan sa forsvann de efter nagra ar for att idag vara icke existerande.
Fanns en 2-delad variant dar aven kofangaren/front fick ett overdrag som hakades fast i hjulhuset om jag minns ratt.

MvH
p
 
Den känns som en golf att köra och åka i.
Konfiguration blir begränsad eftersom det är sista årsmodellen å andra sidan ingår ju så extremt mycket mer än exempelvis en Golf om du väljer "vinter edition" och du kan ibland välja mer när du sitter hos ÅF

Är jag blind när jag inte hittade ST?
Har för mig ST är lite mer sportig och FR lite med "mellanmjölk" och Cupra "golf GTI/R"
 
Tillbaka
Topp