• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Statistik 21:39 in. Porsche verkar bluffa...
Nu var det ju inte meningen att basha Tesla då jag faktiskt gillar bilarna men här är ännu en intressant spaning:
https://fastestlaps.com/articles/po...gsLbcevEbxKOuCRV__9WrbjxJcDb2lwrC5xMhRpagk1xc

Enligt Autozeitings test som man refererat till började den P100D man testade på bana mot M5 comp och Taycan Turbo S lida av effektbegränsningar relativt snabbt.

"Tesla, supposedly on inferior tyres, experienced performance throttling after only 1.5 km and recorded demoralizing 2 minutes and 7.9 seconds. So much for the Elon Musk's dreams of Nürburgring records..."

Detta blir ju intressant när Elon Musk vill jämföra Model 3 performance med BMW M3.
Är model 3 ej behäftad med samma problem som S vid stora effektuttag?

Nope, M3P har trackmode och kan trycka på ordentligt :)
 
Med det sagt så tar man sig fram med en V70 med. Öste omkring jobbets v70 uppe på ett berg, på väldigt smala stigar. Det skrapade en hel det men nog fan gick det! Vi kom till fiskeplatsen i absolut nowhere!
Det blev inge napp...
Skrapar man så har man fel verktyg för jobbet. ;)
Skämt å sido, alla bilmodeller har sina för- och nackdelar. Man får helt enkelt välja något som man trivs med och passar ens livsstil.
 
Här loggar man ut i några timmar och ”vad sportar du för bil” har blivit en förlängning på elbilstråden. Inget emot elbilar per sig (förstår mycket väl varför många väljer dom om pengarna inte saknas eller sett till driftskostnaden) men de får inte hjärtat att hoppa på samma sätt som en högvarvig V8, en turbomatad rak sexa osv. Nej jag tar hellre 7,5 pbb diskutionen här än elbilssnacket. det finns en tråd för dessa diskutioner...
 
Här loggar man ut i några timmar och ”vad sportar du för bil” har blivit en förlängning på elbilstråden. Inget emot elbilar per sig (förstår mycket väl varför många väljer dom om pengarna inte saknas eller sett till driftskostnaden) men de får inte hjärtat att hoppa på samma sätt som en högvarvig V8, en turbomatad rak sexa osv. Nej jag tar hellre 7,5 pbb diskutionen här än elbilssnacket. det finns en tråd för dessa diskutioner...
Amen!
 
Reflektioner på detta?
EBA0D644-8B17-4FA1-AA4D-2D299E45C32E.jpeg

Här loggar man ut i några timmar och ”vad sportar du för bil” har blivit en förlängning på elbilstråden. Inget emot elbilar per sig (förstår mycket väl varför många väljer dom om pengarna inte saknas eller sett till driftskostnaden) men de får inte hjärtat att hoppa på samma sätt som en högvarvig V8, en turbomatad rak sexa osv. Nej jag tar hellre 7,5 pbb diskutionen här än elbilssnacket. det finns en tråd för dessa diskutioner...

Nu var det ju förvisso en kommentar med felaktiga uppgifter som bemöttes.
I övrigt... smaken är som baken.
 
De avviker så mycket från verkligheten att de antingen måste ha hittat på, eller på något sätt förändrat förutsättningarna

Ah!
Ja, det kanske stämmer men iom att en tysk p100d klarade blott 1.5km innan effekten ströps verkar det finnas viss anledning att tro att ddtta inte är en isolerad händelse eller problem.
 
Som motpart till el-trams kan jag konstatera att min v8 fortfarande klarar kalkylen att vara en vettig pendlarbil. 4 år och 5'+ mil slår den de flesta bilarna på fingrarna rent ekonomiskt. Visst drar den drygt 0,9 l/mil men att ha en gammal lyx-GT med 4,4 liters v8 och ändå kunna köra billigare än nyare deprimerande Renaults är mysigt. Önskar fler valde dumma bruksfordon.
 
Som motpart till el-trams kan jag konstatera att min v8 fortfarande klarar kalkylen att vara en vettig pendlarbil. 4 år och 5'+ mil slår den de flesta bilarna på fingrarna rent ekonomiskt. Visst drar den drygt 0,9 l/mil men att ha en gammal lyx-GT med 4,4 liters v8 och ändå kunna köra billigare än nyare deprimerande Renaults är mysigt. Önskar fler valde dumma bruksfordon.
Hade under en period en BMW540iAM E60. Drog 1.3lit/mil men med negativ värdeminskning på 11.000kr på 18 mån blev det rätt bra på sista raden ändå. :cool:
 
Det kostar inga 26 öre /kwh eftersom det tillkommer elnätskostnader (beror på nätägare) och skatter (44,13öre/kwh). Elhandelsdelen är den lilla kostnaden. Men ballast att skryta om tydligen.
Förstår att det tillkommer utgifter. Men fortfarande rätt så trevliga kostnader för driften! Om man nu är intresserad av just det.
Min bil drar nog typ 1,2 liter riktig bensin varje mil i snitt. Men å andra sidan kör jag max 500 mil per år, så det är inte bensinförbrukningen som är den tunga posten.
På plussidan får jag njuta av en V8 med kompressor, läcker interiör och en snygg bil!:)
190520-.jpg
1020831550.jpg
7004500000.jpg
 
Senast ändrad:
Hade under en period en BMW540iAM E60. Drog 1.3lit/mil men med negativ värdeminskning på 11.000kr på 18 mån blev det rätt bra på sista raden ändå. :cool:
Jag ligger uppskattningsvis klart under 10' per år i värdeminskning på min e63. Kör 50% motorväg precis under körkortsgränsen och landsväg under den samma och hamnar på ovan nämnda förbrukning. Tror små motorer har svårt att matcha den aktiva körningen mycket bättre.
 
Tillbaka
Topp