• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag kör en Audi A6 avant 2.0 quattro s-line.

Min första Audi, plockade ut den efter tjat av min audifrälsta vd för drygt ett år sedan, Måste säga att den är en besvikelse efter att ha kört bmw och merca senast.

Exteriört en väldigt snygg, relativt stor kombi. Antagligen den snyggaste kombin i den storleksklassen (under 1mkr) enligt mig.
Men i övrigt faller den rätt platt, lägg till en slant och köp en premiumbil eller spara en slant och köp något annat tråkigt som är billigare.

Frågan är väl vad man ska ha nästa gång?
"lägg till en slant och köp en premiumbil" du är medveten om att en bil inte slutar vara en premiumbil endast för att det var något som inte föll dig i smaken? Precis som du känner inför Audi känner många (inklusive mig själv) om t ex BMW, där hela bilen känns som att den är designad och byggd av människor som har gett upp. MEN, fortfarande premium.

Använder du flaket/kåpan att förvara verktyg och sånt? Är du egenföretagare eller anställd? Tänkte på att hela momsen är avdragsgill.

Är snickare och funderar på att starta egen firma. Men osäker på om en Amarok är tillräckligt stor. Har kikat på denna : https://www.blocket.se/vi/84714516.htm
Amarok är för snickare som åker asfalt på alla sätt sämre än vilken skåpbil för 1/2-priset som helst. Den är bara coolare. Dock är ju det för många ett starkt argument och finns ekonomi i firman är det väl bara att njuta? För tillfället gör du en samhällsinsats om du köper en dyr bil med hög skatt. ;)

Använder du flaket/kåpan att förvara verktyg och sånt? Är du egenföretagare eller anställd? Tänkte på att hela momsen är avdragsgill.

Är snickare och funderar på att starta egen firma. Men osäker på om en Amarok är tillräckligt stor. Har kikat på denna : https://www.blocket.se/vi/84714516.htm
Är egenföretagare som servicetekniker och kör Amarok 2017 med kåpa.
Underbar bil att ha som arbetsplats. Men som andra skriver, så tänk på att det är en hög fast kostnad på Amaroken.
Den 2019 som du länkade till har en skatt på 16k+ samt räkna med 10k+ för försäkring.
En 2020 kostar 21k+ i skatt...
Då har du ca 2600:-/mån i bara skatt och försäkring. Sedan finansiering/leasing + drivmedel på det.
Ska du starta eget så skulle jag börja med en beg skåpbil till att börja med.
Halva momsen får du dra av på dessa.
Går det bra sedan så köp en ny bil.:)
47E19009-D518-4D73-8EB8-CCE64E7558FB.jpeg
Edit: En Amarok före 1juli 2018 kostar ca 6k i skatt.

Underbar bil att ha som arbetsplats. Men som andra skriver, så tänk på att det är en hög fast kostnad på Amaroken.
Den 2019 som du länkade till har en skatt på 16k+ samt räkna med 10k+ för försäkring.
Då har du ca 2600:-/mån i bara skatt och försäkring. Sedan finansiering/leasing + drivmedel på det.

Kanske får kolla på en Transporter till att börja med. Ska även kolla upp kostnaden för leasing på vardera bilar.
Har du smartfloor eller hur har du löst förvaringen på flaket? :)

Amarok är för snickare som åker asfalt på alla sätt sämre än vilken skåpbil för 1/2-priset som helst. Den är bara coolare. Dock är ju det för många ett starkt argument och finns ekonomi i firman är det väl bara att njuta? För tillfället gör du en samhällsinsats om du köper en dyr bil med hög skatt. ;)

Betalar helst inte mer skatt än absolut nödvändigt. ;)

Är anställd. Är tjänstebil och inte förmånsbil, så kör den endast på jobbet.
Ska vi prata utrymme är den ju mindre än våra crafter och transporter. Men det beror ju på hur du behöver lasta den.

Jag jobbar med betong och har aldrig känt att den är för liten (är samma modell som den du länkade fast äldre). Dock är markfrigången jävligt nice på byggen och risiga vägar. Jobbar du bara med finsnickeri behöver du inte ha det. Testkör är mitt tips! jag gillar den i alla fall:)

Kanske får kolla på en Transporter till att börja med. Ska även kolla upp kostnaden för leasing på vardera bilar.
Har du smartfloor eller hur har du löst förvaringen på flaket? :)
Ja, bra att jämföra olika modeller. kolla på Caddy och liknande också. Lätt att ta sig in och ut i dessa modeller.
Inget smartfloor, utan har lösa lådor/verktygsväskor.

För en som inte alls är i branschen för en sådan bil - varför skaffar man just en ny Amarok och inte en ny Dodge Ram där årsskatten är på 2500kr ungefär? 3-årigt leasingavtal på det så slipper man alla ”stora” services?

"lägg till en slant och köp en premiumbil" du är medveten om att en bil inte slutar vara en premiumbil endast för att det var något som inte föll dig i smaken? Precis som du känner inför Audi känner många (inklusive mig själv) om t ex BMW, där hela bilen känns som att den är designad och byggd av människor som har gett upp. MEN, fortfarande premium.
Jag syftar främst till Mercedes. Helt klart att snäpp upp från folka.

Jag syftar främst till Mercedes. Helt klart att snäpp upp från folka.
Beror lite på vilken av deras modeller som åsyftas, nya A-klassen slår allt i sitt segment och E-Klassen är en svår motståndare för samtliga, men att mercedes har byggd en mycket potent bil gör inte dem andra sämre. Sen så har vi inte jämfört passat eller golf vad jag kan se, jämförelse gäller framförallt Audi, BMW och Mercedes.

För en som inte alls är i branschen för en sådan bil - varför skaffar man just en ny Amarok och inte en ny Dodge Ram där årsskatten är på 2500kr ungefär? 3-årigt leasingavtal på det så slipper man alla ”stora” services?
För att den drar ca 2l/mil, den är ännu dyrare i inköpspris samt så hög att man nästan behöver en stege för att ta sig upp på flaket.;)

Beror lite på vilken av deras modeller som åsyftas, nya A-klassen slår allt i sitt segment och E-Klassen är en svår motståndare för samtliga, men att mercedes har byggd en mycket potent bil gör inte dem andra sämre. Sen så har vi inte jämfört passat eller golf vad jag kan se, jämförelse gäller framförallt Audi, BMW och Mercedes.

Tycke och smak är ju alltid delat.
Men för mig gör sig VAG-koncernens närvaro påmind hos märket Audi vilket förtar premiumkänslan. Iaf på ”dussin-Audis” som min (A6) och ännu mer i A4 och mindre/billigare modeller.
Jag tycker hela känslan med att köpa och äga en ny Mercedes på alla sätt slår känslan hos VAG-Audi. Och för mig handlar premium mycket om känsla, historia och tyngd.
Andra tycker annorlunda, min chef som är helt Audi-frälst t.ex, det står ”Vorsprung durch Technik” i pannan på honom, inget annat spelar ingen roll. Hans två Audis kostar iofs närmare 3mkr tillsammans och det är fina bilar såklart.
Så för mig är inte Audi premium, inte efter att ha ägt en. För mycket små saker som inte är vad de borde, för mycket VAG.
Men andra tycker säkert annorlunda.

Tycke och smak är ju alltid delat.
Men för mig gör sig VAG-koncernens närvaro påmind hos märket Audi vilket förtar premiumkänslan. Iaf på ”dussin-Audis” som min (A6) och ännu mer i A4 och mindre/billigare modeller.
Jag tycker hela känslan med att köpa och äga en ny Mercedes på alla sätt slår känslan hos VAG-Audi. Och för mig handlar premium mycket om känsla, historia och tyngd.
Andra tycker annorlunda, min chef som är helt Audi-frälst t.ex, det står ”Vorsprung durch Technik” i pannan på honom, inget annat spelar ingen roll. Hans två Audis kostar iofs närmare 3mkr tillsammans och det är fina bilar såklart.
Så för mig är inte Audi premium, inte efter att ha ägt en. För mycket små saker som inte är vad de borde, för mycket VAG.
Men andra tycker säkert annorlunda.
Är väl i och för sig det som jag tycker om med Audi, att det är premium men fortfarande återhållsamt, aldrig tyckt om bilar vars design skriker "titta på mig titta på mig!".
Var och provkörde och klämde på lite olika märken innan det landade på en A5 Sportback Quattro förra året, av samma anledning som tidigare gånger; allt känns som att det är lite mer åtskruvat än hos andra tillverkare och det är däri lyxen finns (för mig personligen). I konstruktionskvaliten, inte i vem som kan knö in mest blanksvart plast och kolfiber.

Men med en dåres sinne försöker jag iaf lura mig själv att jag åtminstone har försökt minimera den delen. Men troligt är ju en rejäl smäll oavsett.

Ska ta mig en funderare när marknaden i övrigt har lugnat sig en aning så man kan se vart vi är påväg generellt med ekonomin. Just nu är det ju lite skakigt och även om jag inte själv är hårt drabbad alls så skadar det inte att sitta lite och lura i vassen för att se om det dyker upp något extraordinärt objekt som jag kan hugga på vad det lider.

Shortlist är AMG GTs, 997 Turbo S, 991 Turbo S och 992. Den första har varit i blickfånget många år så det vore väl idioti att hålla sig till det men en Porsche bör man väl som bilintresserad ha ägt innan man drar på sig träfracken också. :woot:

Låtet som ett klokt resonemang. Ingen av bilarna du tar upp är något man köper med förnuftet. Det är enkelt att bedra sig själv om man är bilentusiast. Samtidigt så om man har ekonomin klar och känner att man vill bocka av vissa saker så bör man göra det. Allt har sin tid i livet. Man ska inte skjuta upp allt till sen. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet. Hur ens livssituation ser ut.

Lycka till!

Tillbaka
Topp