Nej nej, de bilar som åker runt med släckta bakljus och DRL fram i regn/mörker har inget autoläge alls. De åker runt med ljusreglaget i läge 0. Man kan nämligen inte heller lämna asiatiska bilar i halvljusläge för då står ljusen på när bilen är avstängd. Det är oerhört olyckligt konstruerat i kombination med personer som har dålig koll.Ja, exakt? Problemet ligger i att man manuellt måste aktivera bakljusen när man har "halvljustautomatik på" eller "auto" på vredet .. en halvdant utvecklad halvljus automatik används för att EUs krav tillåter en pissig konstruktion? Eller missförstår jag er båda?
Har haft fem tyska bilar med auto-DRL nu och alla har funderat klanderfritt. Mina två 5-serie var nästan för försiktiga, de tände halvljuset bara det var lite mulet. De senaste tre är väldigt uppmärksamma på sikten samt att de också automatiskt slår igång halvljus när vindrutetorkarna är på. Mina nuvarande två Audi (A4+A1) har faktisk bakljusen på i DRL-läge konstant så problemet ens vid "fel" belysning är väldigt litet. Dessutom är instrumentbelysning släckt vid DRL.Kör för övrigt japanskt med autoläge som gör som det ska.
Även här händer det dock att jag får köra manuellt - främst vid dimma eller liknande. Förutsätter att tyskarna är ungefär lika smarta när det avser detta? D.v.s. att dimma i dagsljus uppfattas som tillräckligt ljust för att ljusen inte ska hoppa igång?