• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Molgan

Cartier
DD0A67EB-3034-41DB-A18D-C013E300B2FD.jpeg

Inte börjat köra sommarbilen ännu, men motor & växellåda ska i bilen till helgen. En liten bit närmare vägen.

Ser intressant ut! För den icke invigde, berätta mer, vad är det för rova?
Om jag får gissa, 4 cyl, Ford, som fått hjälp med andningen?

Nån bild på chassiet skulle smaka :)
 

Brage

Omega
Ser intressant ut! För den icke invigde, berätta mer, vad är det för rova?
Om jag får gissa, 4 cyl, Ford, som fått hjälp med andningen?

Nån bild på chassiet skulle smaka :)

Misstänker en väldigt snabb koll på bilden. :) Ifall man räknar antal spridare på bilden, samt mängd ingånde rör till turbon så framgår det att vi talar om en raksexa. Motorn är en 2JZ-GTE, med ett antal modifieringar.

Bild på chassiet har jag inte på mobilen, men kan komma till helgen. Det hela ska in i en kaross från en Nissan 200SX S13, men det är nog det enda som blir kvar av den nästan. Enda som är kvar av originalchassiet är kaross, framvagnsbrygga inkl styrservo, samt instrumentbräda utan instrument. Resten ska byggas om/är redan ombyggt med delar från Skyline R33/R32, BMW & 350Z, samt en hel del eftermarknad & egna konstruktioner.
 
Misstänker en väldigt snabb koll på bilden. :) Ifall man räknar antal spridare på bilden, samt mängd ingånde rör till turbon så framgår det att vi talar om en raksexa. Motorn är en 2JZ-GTE, med ett antal modifieringar.

Bild på chassiet har jag inte på mobilen, men kan komma till helgen. Det hela ska in i en kaross från en Nissan 200SX S13, men det är nog det enda som blir kvar av den nästan. Enda som är kvar av originalchassiet är kaross, framvagnsbrygga inkl styrservo, samt instrumentbräda utan instrument. Resten ska byggas om/är redan ombyggt med delar från Skyline R33/R32, BMW & 350Z, samt en hel del eftermarknad & egna konstruktioner.

Smidd maskin eller? Storlek på turbo? :)
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Skulle gärna motta lite råd och rön angående pendlarbil... velar alldeles för mycket fram och tillbaka känner jag så lite input vore uppskattat.

Jag kommer börja pendla 20 mil om dagen (ja, jag vet, det är skitlångt och tar massor av fritid, men nu blir det så). Nästan hela sträckan är E4.
Jag har tyvärr ingen möjlighet till eluttag när jag parkerar hemma utan det är parkering på gatan som gäller. Troligtvis finns det ingen möjlighet till laddning/eluttag på jobbet heller och jag har därför kollat en del på dieselbilar med värmare, typ Volvo V40, Golf etc, men har svårt att bestämma mig.

Budgetmässigt har jag tänkt mig (om det går), under 150k. Vad hade ni köpt? Både inom och utanför budget?
Vad köpte du för bil till slut? Såg att många föreslog en bil i 50k-klassen istället. Jag har provkört Hyundai Kona 1,0T bensinare (SUV; "ny"/demo; 2019; 850 mil) och Volvo V40 D2 (3,5 år gammal; 2017; 3300 mil; dieselvärmare via mobilen). Volvo:n var nog väsentligen skönare att köra, men vet inte vad som är mest ekonomiskt. Kommer själv köra 13 mil/dag eller 4000 mil per år, så har mest fått diesel som råd.
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Vad köpte du för bil till slut? Såg att många föreslog en bil i 50k-klassen istället. Jag har provkört Hyundai Kona 1,0T bensinare (SUV 170k, "ny"/demo; 2019; 850 mil) och Volvo V40 D2 (3,5 år gammal; 2017; 3300 mil; dieselvärmare via mobilen). Volvo:n var nog väsentligen skönare att köra, men vet inte vad som är mest ekonomiskt. Kommer själv köra 13 mil/dag eller 4000 mil per år, så har mest fått diesel som råd.
Jag hade valt volvon alla dagar i veckan. En liten snurra på 1 liter är kanske inte det roligaste att köra 13 mil om dagen och räknar du in värdetapp på en helt sprillans ny bil så lär volvon bli mer ekonomisk även om om den skulle råka dra mer bränsle (vilket jag tvivlar på att den gör, snarare tvärtom).
Pendlar man 4k mil om året så ska man ha en diesel!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det för fel på sådana här människor?
Vad är det för titel?!
Och så skriver han att den gått mellan 2.5 och 3k mil när det egentligen borde vara 25000-30000mil.
Hatar att få upp sådana här bilar i flödet när man specifikt anger, säg mellan 2k och 6k mil...
Vet ni något bättre alternativ till blocket när det kommer till privatförsäljning? Bytbil är bra men det är ju bara handlare.

"Hej säljer min v40 00 på grund av tidsbrist de å göra byta fjäder ben vänster fram sen besikta den vill ha 3500 för den ni når mig på m. V. H andre" - grym beskrivning
Skärmklipp.PNG
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad är det för fel på sådana här människor?
Vad är det för titel?!
Och så skriver han att den gått mellan 2.5 och 3k mil när det egentligen borde vara 25000-30000mil.
Hatar att få upp sådana här bilar i flödet när man specifikt anger, säg mellan 2k och 6k mil...
Vet ni något bättre alternativ till blocket när det kommer till privatförsäljning? Bytbil är bra men det är ju bara handlare.

"Hej säljer min v40 00 på grund av tidsbrist de å göra byta fjäder ben vänster fram sen besikta den vill ha 3500 för den ni når mig på m. V. H andre" - grym beskrivning
Skärmklipp.PNG
De skriver miltalen på det där sättet för att dyka upp i sökningar de annars missar (många filtrerar ju bort 20k mil>) Anmäl annonsen så tar Blocket bort den och tvingar annonsöeren att ändra.
 

Brage

Omega
Smidd maskin eller? Storlek på turbo? :)

Finns planer på att bygga en smidd i framtiden på sidan, men just nu är målet kanske 650-700 på hjulen så något behov föreligger inte ännu då jag anser att det är fullt tillräckligt för gatan som bilen ska användas till. Motorn är balanserad, utbytt ut all bult till ARP, samt i med nya packningar genomgående, planat topp & slipat in ventiler, samt bytt till hårdare ventilfjädrar så jag kan sätta varvstoppet vid 7500. Samt en del annat, men som inte berör blocket & toppen.

Turbon är en Borg Warner SXE 366, på T4 Twinfläns, A/R på 0.91. Kompressorn 91mm & turbin på 80mm Så troligen behöver jag inte ladda så mycket för effekten jag siktar på, någonstans under 2bar skulle jag tro. Det också fördelaktiga med den, är att den har V-band emot downpipen som är 3.5” så man slipper köra någon konvertering emot avgassystemet. Tillhörande Wastegate är en 60mm, så jag kan få ner effekten inför besiktningen med tråkig tändning.
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
B64E489C-849A-4412-954A-63740785ED24.png

Skiftade till sommarsulor på Petunia imorse. 09:00 möttes jag som enda kund på Euromaster av en kuslig tystnad!! Genom glasskivan in till bilhallen såg jag 5 grabbar i munskydd sitta och dinglade med benen på en bänk.......Brukar vara större kaos än på bazaren i Istanbul såhär års........Stranger things.....
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
B64E489C-849A-4412-954A-63740785ED24.png

Skiftade till sommarsulor på Petunia imorse. 09:00 möttes jag som enda kund på Euromaster av en kuslig tystnad!! Genom glasskivan in till bilhallen såg jag 5 grabbar i munskydd sitta och dinglade med benen på en bänk.......Brukar vara större kaos än på bazaren i Istanbul såhär års........Stranger things.....
Olika städer verkar reagera olika. Var och bytte däck i fredags här i Kristianstad och i verkstaden var det kanske 4-5st bilar, de har plats för runt 8st. Så de var igång trots omständigheterna. Likaså idag såg jag ganska många ute i butikerna.
 

FredrikO

Omega
Vad köpte du för bil till slut? Såg att många föreslog en bil i 50k-klassen istället. Jag har provkört Hyundai Kona 1,0T bensinare (SUV 170k, "ny"/demo; 2019; 850 mil) och Volvo V40 D2 (3,5 år gammal; 2017; 3300 mil; dieselvärmare via mobilen). Volvo:n var nog väsentligen skönare att köra, men vet inte vad som är mest ekonomiskt. Kommer själv köra 13 mil/dag eller 4000 mil per år, så har mest fått diesel som råd.
Det landade på en V60 till slut. Mycket nöjd än så länge.
 

Veratio

Cartier
Kollar runt efter vinterbonad stuga runt Piteå-Luleå-Skellefteå och då behöver vi en bil som kan stå någon/några månader. Finns det någon bil som är bättre än annan för det? Kallt ibland.

Inga stora pengar för bilen - max 120'? Gärna mindre. Krav är att den ska starta eller åtminstone ska starta efter minimalt engagemang.

Bättre batteri, köpa en Volvo? (alltid hatat Volvo, men det här är en tredje-bil så borde inte spela så stor roll)
 

Molgan

Cartier
I dessa coronatider så får man häcka i garaget lite mer än vanligt, vilket i sig inte är så illa om man gillar att tvätta bilar, pyssla och så :cool:
Men här vill jag meddela mitt engagemang i miljöbilsrörelsen då min M3 har fått en V8 kompis i garaget, detta vidunder är klassat som miljöbil då den går att köra på för E85 och har därmed en rent löjligt låg årsskatt.
Bonus-Malus känns kanske inte riktigt genomtänkt, men givetvis så gör man det mesta av systemet.

Nog om det, 5.7 Hemi är en trevlig bekantskap, rätt annorlunda från S65 i M3`an, men så älskvärd, go som tusan att dra riktigt tunga trailers med, det är vad den är byggd för, och det märks, luftfjädringen är makalös på dåliga vägar.
IMG_4304.jpeg


Och en bild på kontoret :bookworm:
Lite målning av foder återstår..
IMG_4307.jpeg
 

Edin

Panerai
I dessa coronatider så får man häcka i garaget lite mer än vanligt, vilket i sig inte är så illa om man gillar att tvätta bilar, pyssla och så :cool:
Men här vill jag meddela mitt engagemang i miljöbilsrörelsen då min M3 har fått en V8 kompis i garaget, detta vidunder är klassat som miljöbil då den går att köra på för E85 och har därmed en rent löjligt låg årsskatt.
Bonus-Malus känns kanske inte riktigt genomtänkt, men givetvis så gör man det mesta av systemet.

Nog om det, 5.7 Hemi är en trevlig bekantskap, rätt annorlunda från S65 i M3`an, men så älskvärd, go som tusan att dra riktigt tunga trailers med, det är vad den är byggd för, och det märks, luftfjädringen är makalös på dåliga vägar.
IMG_4304.jpeg


Och en bild på kontoret :bookworm:
Lite målning av foder återstår..
IMG_4307.jpeg

vilket drömgarage!!
Funderar på båda bilarna själv. En som busbil och den andra som tjänstebil (som konsult lär ju en pickis funka klockrent!) men dom måste göra om bilpolicyn på jobbet först...
 
Senast ändrad:

Molgan

Cartier
vilket drömgarage!!
Funderar på båda bilarna själv. En som budbil och den andra som tjänstebil (som konsult lär ju en pickis funka klockrent?) men dom måste göra om bilpolicyn på jobbet först...

Tack Edin, jag har filat på mina garageplanerna i över 20 års tid, jag rev den gamla byggnaden i April i fjol och satte spaden jorden strax därpå. Allt har flutit på bra men saker tar tid.
Det är inte mycket kvar i garagedelen nere, lite målning av smygar å foder, det saknas även lite verkstadsutrustning som skall på plats.
Övervåningen är oinredd förutom golvspån, förhoppningsvis har jag den isolerad och varm till nästa vinter så kan jag pyssla på där, skall bli en gäst-lägenhet / utflyttningsfas för barnen är tanken, risken att ett biljardbord infinner sig är dock stor :D
En pickis är aldrig fel, och har du en gång haft en en så är risken stor att du aldrig vill vara utan, och V8 under huven borgar för tillfredsställelse oavsett (last)-biltyp ;)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Gillar bilarna! Men jag skulle ha offrat den vänstra för garaget :D

I dessa coronatider så får man häcka i garaget lite mer än vanligt, vilket i sig inte är så illa om man gillar att tvätta bilar, pyssla och så :cool:
Men här vill jag meddela mitt engagemang i miljöbilsrörelsen då min M3 har fått en V8 kompis i garaget, detta vidunder är klassat som miljöbil då den går att köra på för E85 och har därmed en rent löjligt låg årsskatt.
Bonus-Malus känns kanske inte riktigt genomtänkt, men givetvis så gör man det mesta av systemet.

Nog om det, 5.7 Hemi är en trevlig bekantskap, rätt annorlunda från S65 i M3`an, men så älskvärd, go som tusan att dra riktigt tunga trailers med, det är vad den är byggd för, och det märks, luftfjädringen är makalös på dåliga vägar.
IMG_4304.jpeg


Och en bild på kontoret :bookworm:
Lite målning av foder återstår..
IMG_4307.jpeg
 
Topp