Ja, är lätt 10km/hMärks det på hastighetsmätaren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, är lätt 10km/hMärks det på hastighetsmätaren?
Intressant så du menar att bilen vid samma varvtal går 10 km saktare med vinterdäcken ?Ja, är lätt 10km/h
Hastighetsmätaren visar fel med 10kmhIntressant så du menar att bilen vid samma varvtal går 10 km saktare med vinterdäcken ?
Hur vet han att han kör 80 ?Hastighetsmätaren visar fel med 10kmh
Har en vän som valt fel däck vars mätare visar 90 när han egentligen kör runt 80.
Neeeeh, menar du verkligen det? Även samma bredd kanske? Omkretsen hänger ihop med diametern.Då har du fel däck. Rullomkrets ska vara samma(-ish) oavsett diameter
Älskar den här kommentaren. Givetvis använder han en tachymeter när han kör och klockar tiden och avståndet. Gör inte alla det?Hur vet han att han kör 80 ?
Kanske, jämför med gps.Intressant så du menar att bilen vid samma varvtal går 10 km saktare med vinterdäcken ?
GPSHur vet han att han kör 80 ?
Du är kunnig, men ärligt har du jämfört med gps ? Varvtal och gps visar 10 km skillnad ?Kanske, jämför med gps.
Och hastighetsmätaren visar 10 km fel ?
Vem jämför inte med gps? med vinterdäck 15tum minns ej dimensioner exakt nu. Hamnar jag ca 7 fel redan vid 70km/h jämfört mot gps... Räknade på att jag fick en skillnad på ungefär 3% innan jag krängde på däcken. Så om man räknar att mätaren visar 3-4 för mycket med orginal utförande så hamnar man vid 76.22 km/h på mätaren...Och hastighetsmätaren visar 10 km fel ?
Ja.Och hastighetsmätaren visar 10 km fel ?
Det är väl det enda som är pålitligt , gps ?Älskar den här kommentaren. Givetvis använder han en tachymeter när han kör och klockar tiden och avståndet. Gör inte alla det?
Mindre däck måste rulla snabbare än stora däck för samma hastighet (varvtal på hjulen). Hastighetsmätaren är inställd på däck i den storlek du bör ha på bilen. Det är så jag tolkar det.
Och därför innebär för små däck för hög hastighet på mätaren och för stora däck för låg hastighet på mätaren. Tolkar jag detta fel?
Du har rättMindre däck måste rulla snabbare än stora däck för samma hastighet (varvtal på hjulen). Hastighetsmätaren är inställd på däck i den storlek du bör ha på bilen. Det är så jag tolkar det.
Och därför innebär för små däck för hög hastighet på mätaren och för stora däck för låg hastighet på mätaren. Tolkar jag detta fel?
Då har du fel däck. Rullomkrets ska vara samma(-ish) oavsett diameter
Den totala hjuldiametern beror på tumstorleken + (däckhöjden x 2). Däckhöjden beräknas som däckets profil x däckbredden. Ex.vis 225x45x17 ger en hjuldiameter av (17x25,4)+2x(0,45×225)= 634,3 mm. Ger rullomkrets: pi x 634,3 mm.
Till alla som funderar på däckdimensioner och rullomkrets, här en bra räknesnurra:
http://rullomkrets.se
Bra fingervisning, dock kan det skilja en del mellan tillverkare vad den verkliga rullomkretsen är. Såpass att den är synlig.Tänkte precis skriva använd rullomkrets.se= golden
Använt den många gånger
Sen om ni vill ha en lite mer noggrann mätning använd lämplig gps app eller Waze
Bra fingervisning, dock kan det skilja en del mellan tillverkare vad den verkliga rullomkretsen är. Såpass att den är synlig.
Har inte så bra koll, men kan förtydliga lite om någon skulle vara intresserad. Mina vinterhjul är för små för bilen, är till 5-serie. Tror det är 235 runt om. Då visar hastighetsmätaren ca 10 km/h för lite vid 100 km/h. Sommarhjulen är en storlek för stora, dvs 7-seriestorlek. Bredden är då 275 och 245. Då visar hastighetsmätaren liiite för lite, dock väldigt nära.Nu är jag tämligen säker på att Aurum medvetet gått upp i profil på sommardäcken (har för mig du skrivit detta tidigare) och det är i sig fel i tillverkarens ögon och varför är massa anledningar så där lämnar vi den diskutionen. Dock ska det sägas att det självklart går att byta profil mot tillverkarens rekommendation bara man vet vad man gör så det inte slutar med att det tar eller annat. Sånt som vår eminente Aurum har koll på och jag har själv gjort samma sak på tidigare bilar och kommer göra på nuvarande framöver.
Visst, hastighetsmätaren visar fel mot standard men standard visar runt 10km/h fel från start mot gps så vad är problemet? Om det är 110km/h och du håller detta (enligt GPS) kör du i många fall om polisen på motorvägen men du blir inte skjuten för det. Dom tittar förvånat på dig men inte mer än så.
Precis lagom stora fälgar, och precis lagom mycket hjulhusutfyllnad och gummi!Har inte så bra koll, men kan förtydliga lite om någon skulle vara intresserad. Mina vinterhjul är för små för bilen, är till 5-serie. Tror det är 235 runt om. Då visar hastighetsmätaren ca 10 km/h för lite vid 100 km/h. Sommarhjulen är en storlek för stora, dvs 7-seriestorlek. Bredden är då 275 och 245. Då visar hastighetsmätaren liiite för lite, dock väldigt nära.
Sommarhjulen medvetet stora för att fylla ut hjulhusen. Fram går i lite mot plasten i hjulhuset när jag svänger fullt. Vinterhjulen följde med vid köp och är bara snålhet/lathet att de inte har större rulldiameter.
![]()
Tack, blev riktigt nöjd själv. Bilen blir märkbart högre och komforten klart bättre. Hade styva lite mindre run-flat tidigare (original). Mindre gummi än ovan blir lite tramsigt på en gubbig GT-vagn. Ändå 19-tumsfälgar så stora rackare.Precis lagom stora fälgar, och precis lagom mycket hjulhusutfyllnad och gummi!
Ja oj, förhållandet däck/gummi lurar en lite - hade kanske gissat på 18”. Blir lite sugen på att göra något liknande när/om jag tar över E36an senareTack, blev riktigt nöjd själv. Bilen blir märkbart högre och komforten klart bättre. Hade styva lite mindre run-flat tidigare (original). Mindre gummi än ovan blir lite tramsigt på en gubbig GT-vagn. Ändå 19-tumsfälgar så stora rackare.